Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Taktik för att skaka av sig hängåkare


Mario

Recommended Posts

Precis som speedskejtarn skrev tidigare att detta gäller även vid rullskidlopp med tex tävlingshjul, när man ligger först så skjuts man liksom på framåt just för att de bakom tar bort baksuget. Ligger du i klunga utför säg 4-5 åkare och skjuter på i varandras stavar så märks detta otroligt mycket, de sista i tåget "sugs med" och den främste upplever att farten ökar markant i detta läge då man håller i stavarna. Alltså hela klungan rullar snabbare och tjänar på detta. (Det blir ju tyngre massa med fler hjul) Är nu dessa 4-5 åkare av samma kaliber och från samma klubb borde dessa lätt komma ikapp tex en annan åkare som gått loss tidigare. Hur man sen skakar av sig denne man kommer ikapp vete skjuttan om han inte kört slut på sig då...

eller så blir klungan ytterligare lite snabbare med en man mer.

Link to comment
Share on other sites

Kul tråd,

 

1. Ju högre fart desto större fördel av draft

Försök aldrig köra ifrån någon utför eller på flacken där det går fort. Fördelen av att drafta kan lätt överstiga 10%. Uppförsbackar/slakmotor däremot är perfekta ställen att tappa plåstren. Spara krafter till backarna och gå på extra hårt där.

 

2. Jämn fart ju enklare att drafta

Finns inget skönare än att ligga bakom en stark åkare som med jämn och hög fart drar ett koppel av slöfockar bakom sig. Dra en kort stund, låt plåstret komma fram, när plåstret gjort sin förning (om än minimal) och går åt sidan och (typiskt sett) saktar farten, kom med maximal fart bakifrån och gå om, byt spår så att det blir svårt att följa direkt i rygg. Upprepa taktiken, gärna i små backar där det krävs extra styrka att accelerera.

 

3. Lägg upp en taktik

Utifrån banprofil, kända motståndare, vindförhållanden, egna förutsättningar (spurtare/segdragare) - tänk igenom en taktik om var och när en attak skall sättas in.

 

4. Håll beredskap för det oförutsedda

Om någon strular ex med utrustning etc, sätt in en attack eller några tar en skarp kurva dåligt, attackera. Här måste man vara mentalt beredd och uppmärksam på medtävlarna och dessutom ha sparat lite extra krafter.

 

5. Ha tålamod

Att ligga och pumpa i närheten av sitt eget max och inte bli av plåstret men ändå fortsätta i hopp om att de där bakom till slut skall tröttna är ingen vinnande taktik. Återgå till pkt 2 och 3 och lita på att den uppgjorda taktiekn kommer att funka

 

Långlopp på skridsko, inlines och cykel är alltid så att man måste ha tänkt igenom hur loppet skall bli, varifrån det blåser, vilka man tävlar emot osv. Ibland går det som man tänkt sig och ibland lyckas medtävlarna med sin taktik. Nästan aldrig vinner den "starkaste" då det är hopplöst att på ren råstyrka köra ner en hel klunga. Första och enda rullskidetävlingen för mig gick perfekt. Låg i rygg på en NVSK-åkare som drog så gott som hela vägen, ända till sista uppförsbacken mot mål då jag och en åkare till spurtade om draghästarna. Jättekul :)

Detta är den sammanställning jag själv skulle ha gjort :)

 

Fultrix är tillåtna i sådana här lägen. Någon var inne på "krönet tricket" och jag skulle vilja lägga till varianten att sakta ner något innan backen, kör ett litet ryck i backen och när "plåstret" kommit ikapp gör du en rejäl temposänkning. "Plåstret" kommer förhoppningsvis bara nästan köra på dig, bli störd och tappa fockus varpå du gör ett nytt ryck, helst nära krönet.

 

Är man ensam med ett plåster är tempoväxling ofta en vinnande strategi. Är du i en klunga är det värre, det ser vi i cykel. Då handlar det om att få gruppen att samarbeta för att minimera hot bakifrån. Är det en som inte vill vara med så får man acceptera eller försöka bryta sig loss solo vilket inte är lätt.

 

Men för all taktik gäller det att du själv klarar tempoväxlingar och korta perioder av maxfart utan att stummna helt. Saknar man den egenskapen får man själv bli "plåster"

Link to comment
Share on other sites

Det finns ytterliggare varianter på att skaka av sig hängåkare. Denna är kanske en av de fulaste. Ni närmar er drickalangningen. Alla börjar förbereda sig. Dra ned på farten och släpp fram de andra. Gå ut till vänster och dra på ett ordentligt ryck. Vänd dig inte om staka allt vad du har. Jag lovar att det inte är en vacker syn som nu utspelar sig. =)
Link to comment
Share on other sites

Det finns ytterliggare varianter på att skaka av sig hängåkare. Denna är kanske en av de fulaste. Ni närmar er drickalangningen. Alla börjar förbereda sig. Dra ned på farten och släpp fram de andra. Gå ut till vänster och dra på ett ordentligt ryck. Vänd dig inte om staka allt vad du har. Jag lovar att det inte är en vacker syn som nu utspelar sig. =)

Nja, dels så behöver du väl själv vätska om andra behöver det och framförallt så sticker du ju solo och eftersom det är för långt kvar så kommer resten av klungan lugnt att dricka färdigt, samköra och blåsa förbi dig när du bränt ditt krut. Men om minst två eller helst fler kommer överens om sticka så kan det funka. Sen är ju många lopp så korta att ingen vätska behövs och på långa lopp så finns det många som har egen vätska med sig och dricker i smyg. Om däremot hängåkaren förlitar sig på privat drickasupport och nästan måste stanna så finns ju verkligen chansen.

Link to comment
Share on other sites

Rullskidor är på sätt och vis en ny sport och vi kan i skenet av denna diskussion förstå komplexiteten i landsvägscykel och även i masstartslopp på snö.

 

Lagkörning är ett mycket effektivt sätt att kontrollera "hängåkare" mm, men det gäller att fomera laget och att medlemmarn i laget underordnar sig rollen de tilldelas. På snö finns det faktorer som gör att jämförelsen med cykel haltar något, på rullskidor har vi närmat oss cykelåkning ännu mer och jämförelsen är mer klar.

 

Har aldrig satt mig in i inlinesporten och vilka förutstättningar som gäller där. Speedskejtaren verkar dock ha bra koll på den sporten och rätta mig om jag har fel, men är inte lagkörningen stor även inom inlineåkningen?

Link to comment
Share on other sites

Den här "skaka av sig hängäkare " - debatten är ju mest relevant för de som ligger i täten av ett lopp, alternativt väldigt gärna vill spöa en kompis/antagonist. För oss som bara vill göra ett så bra resultat som möjligt anser jag att det bästa är att hänga med i ett lite för snabbt tempo så länge som möjligt. Avstånden mellan olika grupper blir snabbt stora och du vinner mycket på att ligga på rulle. Återhämntningstiden är mycket kortare än på snö eftersom det rullar så lätt, så risken att man kör slut på sig är inte särskilt stor.

För övrigt tycker jag att intervallstart vore det mest rättvisa, men kanske lite väl svårt att genomföra i Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Den här "skaka av sig hängäkare " - debatten är ju mest relevant för de som ligger i täten av ett lopp, alternativt väldigt gärna vill spöa en kompis/antagonist. För oss som bara vill göra ett så bra resultat som möjligt anser jag att det bästa är att hänga med i ett lite för snabbt tempo så länge som möjligt. Avstånden mellan olika grupper blir snabbt stora och du vinner mycket på att ligga på rulle. Återhämntningstiden är mycket kortare än på snö eftersom det rullar så lätt, så risken att man kör slut på sig är inte särskilt stor.

För övrigt tycker jag att intervallstart vore det mest rättvisa, men kanske lite väl svårt att genomföra i Vasaloppet.

De flesta av oss som håller på att tävla gör det dels för att det är kul och dels för att vi har en tävlingsinstinkt. I klungan blir det ju en tävling i tävlingen som är likartad den som eliten har i tätklungan. Man känner igen scenarierna från stora mästerskap. I rullskidtävlingar upprepas situationerna i mindre skala, på en lägre nivå. Psykologin är dock densamma och nog sjutton vill man vinna sin klunga.

 

Rotebrostakarn, min käre vän, var bara ute efter att slå mig. Det var helt utstuderat, lömskt och smart. När det var ca 3 km kvar, för att ta ett exempel, hade jag tagit en lång förning och klev åt sidan och la mig sist i vår 4-mannaklunga och Nina L tog över. Nu släpper plåstret, som ligger tvåa, Ninas rygg och lämnar en lucka på säkert 10 meter. Jag tänker bara "fan i h-e att vi ska släppa!", varpå jag raskt täpper till med plåstret och även en ganska trött klubbkompis hack-i-häl. Genialiskt, men det kommer inte att hända igen. :cool:

Rackarns kul är det!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...