Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Taktik för att skaka av sig hängåkare


Mario

Recommended Posts

Rullskidtävlingar är verkligen roligt med mycket taktik som extra krydda. Normalt är jag en hängåkare men i lördags fick jag själv känna på den sura medicinen.

Finns det några patenterade taktiktips bland expertisen på hur man ska grilla sina häftplåster utan att själv bli stekt?

Link to comment
Share on other sites

Enda sättet är ju helt enkelt att köra ifrån sitt plåster. Man måste ha lite överkapacitet för det. När väl avståndet har blivit 4-5 m har han ingen nytta av att ligga bkom längre och då växer avståndet fort.

Eller så vägrar man helt enkelt att dra och slutar åka och låter den andra dra. Till sist måste ju någon av er åka

Link to comment
Share on other sites

Detta måste vara den hetaste frågan i hela VM längdcirkusen (herrsidan) och den som nästan alla åkara (förutom en) funderar på.

Men att ligga på rulle på snö eller att göra det på rullskidor är inte alls samma sak.

På rullskidor är suget mycket större av olika orsaker. Därför svårare att bli av med någon där.

Och det var väl det frågan gällde eller hur.

 

Och självklart tjänar man på att hjälpa varandra så länge som möjligt. kör tillsammans i 4 av 5 mil. Sen rycker man

Link to comment
Share on other sites

Detta måste vara den hetaste frågan i hela VM längdcirkusen (herrsidan) och den som nästan alla åkara (förutom en) funderar på.

Men att ligga på rulle på snö eller att göra det på rullskidor är inte alls samma sak.

På rullskidor är suget mycket större av olika orsaker. Därför svårare att bli av med någon där.

Och det var väl det frågan gällde eller hur.

 

Och självklart tjänar man på att hjälpa varandra så länge som möjligt. kör tillsammans i 4 av 5 mil. Sen rycker man

Tillsammans i 4,9 mil är nog vanligare - en mil själv är tufft!

 

Jag har inte testat själv men en vanlig och rimlig uppfattning är att man tjänar ca 10% på att ligga bakom ngn i normal tävlingsfart på rullskidor. Så är man inte 10% bättre än sin hängåkare så går det knappast att köra ifrån. Skillnader i åkstyrka förstärks dock i uppförsbackar så där finns väl chansen i så fall.

 

Rekommenderar dock att man hjälps åt i första hand.

Link to comment
Share on other sites

Northugs favoritknep "backkrönsstoppet" kanske går att använda? Han lägger sig först och slutar åka så att han nästan står still men har pricis fart att glida över krönet då har maxar på igen. Vinsten är att en åkare bakom istället är några meter ner i backen när han får stopp och då får starta om från noll i branten.

 

Jag antar att det är svårare på rullskidor ifall farten aldrig blir så låg ens uppför?

 

När man ska rycka i cykel så gäller det att släppa några meter och så maxa på in i suget så att man när man är precis bakom åkaren framför och går ut kommer med lite högre fart och kan använda den till att få en lucka. Gärna kombinerat med en utförsbacke (släpp en liten lucka på toppen men så att man inte tappar sug).

Link to comment
Share on other sites

Rekommenderar dock att man hjälps åt i första hand.

Jo det är klart - men säg det till plåstret ;)

 

Rycka själv är nästintill omöjligt om klungan består av ett par stycken iaf. Min tanke var att kan man enas två stycken som kommer loss i en uppförsbacke kan man gå hårt som bara den och växeldra.

 

Eller så kanske man kan köra i växlande tempo. Det torde bli jobbigare för dom bakom än om loket bara matar på i samma fart hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

Ja växlande tempo har stört mig som plåster.

 

Men jag skulle nog ändå påstå att den största chansen att rycka är när plåstret tar en dricka eller fipplar med en gel. Är plåstret smart så gör han detta i en utförslöpa, men det är svårt att dricka och samtidigt vara ihopkrupen.

Link to comment
Share on other sites

Rekommenderar dock att man hjälps åt i första hand.

Jo det är klart - men säg det till plåstret ;)

 

Rycka själv är nästintill omöjligt om klungan består av ett par stycken iaf. Min tanke var att kan man enas två stycken som kommer loss i en uppförsbacke kan man gå hårt som bara den och växeldra.

 

Eller så kanske man kan köra i växlande tempo. Det torde bli jobbigare för dom bakom än om loket bara matar på i samma fart hela tiden.

Man kan alltid försöka säga till ett par gånger åtminstone. Sen finns det olika orsaker till att ngn inte vill/kan dra. Om en normalt sett 10% sämre åkare med tur och skicklighet hamnat i en för bra klunga så tillför han ju inte ju mkt genom att dra. Men ingen måste ju dra, i värsta fall så så får ni väl köra i lustempo eller stanna.

 

Att rycka själv går inte om inte alla andra är märkbart sämre.

 

Växlande tempo är lite tveksamt, ni kör slut på er själva och suboptimerar farten jämfört med de som ni ev kan komma ikapp och den klunga som ligger bakom tar in på er. Det är ju dumt att avstå från att köra ikapp 3 åkare eller låta 10 åkare i en sämre klunga ansluta bara för att "straffa" en enda medtävlare.

 

Att rycka i en backe och växeldra är nog bättre, backen behöver inte vara så brant heller, med lägre fart så minskar fördelen med att ligga efter.

Då får du försöka snacka med den eller de som vill dra och göra ett gemensamt maxryck. Förutom en backe kan ni välja ett tillfälle när ngt annorlunda händer som gör att avstånden ökar naturligt tex vid en omkörning av ngn/ngt ( varvad åkare, cyklist, stillastående bil eller dyl), efter en nedförsbacke, efter vätskestation, kurva, korsning, dålig asfalt eller liknande.

Link to comment
Share on other sites

Rekommenderar dock att man hjälps åt i första hand.

Jo det är klart - men säg det till plåstret ;)

 

Rycka själv är nästintill omöjligt om klungan består av ett par stycken iaf. Min tanke var att kan man enas två stycken som kommer loss i en uppförsbacke kan man gå hårt som bara den och växeldra.

 

Eller så kanske man kan köra i växlande tempo. Det torde bli jobbigare för dom bakom än om loket bara matar på i samma fart hela tiden.

Lite bakgrund från häftplåstret (underbart att Mario startat en tråd p g a min perfekt genomförda taktik):

 

1)Förra året på Östervålarullen så körde Mr Mario sönder min rullstavspets bakifrån efter 9km, fick tag på en ny spets efter 45km. I bilen på vägen hem säger Mario, yes, jag slog dig för 3:e gången i rad. (Orsa, Vasa och Östervåla).

 

2) För två veckor sedan körde Mario och jag ett träningspass, jag på Swenor 2or och Mario på Swenor 3or. Vi har normalt ungefär samma puls, nu hade Mario 20 slag lägre. Jag genomgick en drygt 3 timmars operation den 11 mars (2 diskproteser in i ländryggen). Standardsjukskrivning efter en sådan operation är 3 månader.

 

3) Kört 15 minuter innan på Eagle, innan har jag aldrig stått på ettor.

 

4) Jag lyckades intala både mig och Mario att jag är snabbare i en eventuell spurt.

 

Så min taktik innan loppet var att få lite erfarenhet av rullskidåkning i klunga och hänga Mario så länge som möjligt, vilket jag även muntligt framförde till Mario, trodde inte jag skulle orka. Roligt roligt var det på slutet när man kände att det nog skulle orka hela vägen in och Mario desperat försökte skaka av sig mig. Men all heder till dig Mario, drygt halva klungan släppte när du höjde tempot.

 

Roligast var efteråt när Mr Mario säger, fan, jag känner mig som Södergren :lol:

Link to comment
Share on other sites

Speed kills! Om en åkare är bättre men inte har högst toppfart tror jag bara det finns ett sätt. Åk fort med små fartökningar och sidomanövrar så att häftplåstret aldrig får vila. Att köra ifrån en klunga går inte på så sätt men ett ensamt häftplåster fungerar det nog mot.

 

Rycka från en 4:manaklunga kräver troligtvis en ordentlig överkapacitet och den som har det vinner säkert spurten ändå.

Jag förstår Rotebrostakarens glädje över att ha spurtat ner Mario, samtidigt som jag förstår Mario. Detta är en av tjusningarna med klungkörning, man ser varandras ansikten och kan psyka lite eller kanske fejka trötthet, allt för att vinna :-).

Link to comment
Share on other sites

Kul tråd,

 

1. Ju högre fart desto större fördel av draft

Försök aldrig köra ifrån någon utför eller på flacken där det går fort. Fördelen av att drafta kan lätt överstiga 10%. Uppförsbackar/slakmotor däremot är perfekta ställen att tappa plåstren. Spara krafter till backarna och gå på extra hårt där.

 

2. Jämn fart ju enklare att drafta

Finns inget skönare än att ligga bakom en stark åkare som med jämn och hög fart drar ett koppel av slöfockar bakom sig. Dra en kort stund, låt plåstret komma fram, när plåstret gjort sin förning (om än minimal) och går åt sidan och (typiskt sett) saktar farten, kom med maximal fart bakifrån och gå om, byt spår så att det blir svårt att följa direkt i rygg. Upprepa taktiken, gärna i små backar där det krävs extra styrka att accelerera.

 

3. Lägg upp en taktik

Utifrån banprofil, kända motståndare, vindförhållanden, egna förutsättningar (spurtare/segdragare) - tänk igenom en taktik om var och när en attak skall sättas in.

 

4. Håll beredskap för det oförutsedda

Om någon strular ex med utrustning etc, sätt in en attack eller några tar en skarp kurva dåligt, attackera. Här måste man vara mentalt beredd och uppmärksam på medtävlarna och dessutom ha sparat lite extra krafter.

 

5. Ha tålamod

Att ligga och pumpa i närheten av sitt eget max och inte bli av plåstret men ändå fortsätta i hopp om att de där bakom till slut skall tröttna är ingen vinnande taktik. Återgå till pkt 2 och 3 och lita på att den uppgjorda taktiekn kommer att funka

 

Långlopp på skridsko, inlines och cykel är alltid så att man måste ha tänkt igenom hur loppet skall bli, varifrån det blåser, vilka man tävlar emot osv. Ibland går det som man tänkt sig och ibland lyckas medtävlarna med sin taktik. Nästan aldrig vinner den "starkaste" då det är hopplöst att på ren råstyrka köra ner en hel klunga. Första och enda rullskidetävlingen för mig gick perfekt. Låg i rygg på en NVSK-åkare som drog så gott som hela vägen, ända till sista uppförsbacken mot mål då jag och en åkare till spurtade om draghästarna. Jättekul :)

Link to comment
Share on other sites

Det som skrivits på denna tråd tycker jag snarast tyder på att rullskidtævlingar har førutsættningar att bli ænnu mer populæra æn de kanske ær idag. JUST DETTA att det æven finns taktiska moment av likartat slag som vid cykeltævlingar gør att det hela kan bli æn mer spænnande och med ibland kanske ovæntad utgång. Det gæller att få TV intresserade etc. med kommentatorer som førstår t.ex. detta.

 

Och exemplet med Mario och Rotebrostakaren har jag fått førmånen att fått beskrivet på næra håll, se annan tråd. Kul med ækta kærleksfull "brødragnabb"

Två små frågor

a) Kør du på samma "monsterskidor" som de Rotebrostakaren kør på ?

b) Hur kom ni slutligen i førhållande till Nina Lintzen ?

Link to comment
Share on other sites

Det som skrivits på denna tråd tycker jag snarast tyder på att rullskidtævlingar har førutsættningar att bli ænnu mer populæra æn de kanske ær idag. JUST DETTA att det æven finns taktiska moment av likartat slag som vid cykeltævlingar gør att det hela kan bli æn mer spænnande och med ibland kanske ovæntad utgång. Det gæller att få TV intresserade etc. med kommentatorer som førstår t.ex. detta.

 

Och exemplet med Mario och Rotebrostakaren har jag fått førmånen att fått beskrivet på næra håll, se annan tråd. Kul med ækta kærleksfull "brødragnabb"

Två små frågor

a) Kør du på samma "monsterskidor" som de Rotebrostakaren kør på ?

b) Hur kom ni slutligen i førhållande till Nina Lintzen ?

a) Mario kör med likvärdiga skidor, marginella skillnader, Swenor med PU-hjul.

 

b) Nina kom en halv rullskidlängd före mig, Mario 10-20 meter bakom. Mario drog bra i slutet, men Nina hade nog sammanlagt dragit 3ggr mer än Mario, så det kändes rätt bra. Hade skämts lite om jag dragit om henne, vilket gjorde att den där sista killer-instinkten inte fanns, om det varit Mario som kört lika fort som Nina, så hade jag KANSKE kunnat pressa mig förbi. Hon drog om Mario 100 meter före mål, jag i rygg, sedan gick jag ut i sidan av henne kanske 30 meter innan mål.

Link to comment
Share on other sites

Du får hjälp av bakomvarande som bryter baksuget. Detta fenomen kan tydligt observeras i NASCAR. Den som ligger först i ett tåg kan hålla högre fart än ensamt ekipage.

Intressant, hur mkt hjälp får man av den som ligger bakom ungefär ca 1-2%?

Link to comment
Share on other sites

intressant' date=' hur mkt hjälp får man av den som ligger bakom ungefär ca 1-2%?[/quote']

Nja.. det är ju lite skillnad mellan NASCAR och rullskidor.. tror det är väldigt försumbart i det senare.

Kommer man upp i farter över 20 km/h märks det tydligt att det blir lättare att dra om man har folk i ryggen som tar upp "baksuget" t.ex. på Vikingarännet mm. Rullskidor går ju möjligen något långsammare men viss skillnad blir det säkert ändå.

Link to comment
Share on other sites

intressant' date=' hur mkt hjälp får man av den som ligger bakom ungefär ca 1-2%?[/quote']

Nja.. det är ju lite skillnad mellan NASCAR och rullskidor.. tror det är väldigt försumbart i det senare.

Kommer man upp i farter över 20 km/h märks det tydligt att det blir lättare att dra om man har folk i ryggen som tar upp "baksuget" t.ex. på Vikingarännet mm. Rullskidor går ju möjligen något långsammare men viss skillnad blir det säkert ändå.

Mycket intressant har inte funderat på det förut. Men nog ligger man ofta en bit över 20 km/h snarare 25 km/h på platten på rullskidor (klassiskt)

Frågan är om det är skillnad där du pratar om skriskor/inline jämför med rullskidor pågrund av att jag har ju sett inlines-åkarna ligger ju nästan ovanpå ryggen på den framför. Det måste vara extremt viktigt att ligga riktigt i kloss. Man måste vara imellan stavarna på pkaren framför och ha max 3 dm typ mellan skidorna. om man skall ge den som drar någon fördel av det alltså.

Link to comment
Share on other sites

Nja.. det är ju lite skillnad mellan NASCAR och rullskidor.. tror det är väldigt försumbart i det senare.

Kommer man upp i farter över 20 km/h märks det tydligt att det blir lättare att dra om man har folk i ryggen som tar upp "baksuget" t.ex. på Vikingarännet mm. Rullskidor går ju möjligen något långsammare men viss skillnad blir det säkert ändå.

Mycket intressant har inte funderat på det förut. Men nog ligger man ofta en bit över 20 km/h snarare 25 km/h på platten på rullskidor (klassiskt)

Frågan är om det är skillnad där du pratar om skriskor/inline jämför med rullskidor pågrund av att jag har ju sett inlines-åkarna ligger ju nästan ovanpå ryggen på den framför. Det måste vara extremt viktigt att ligga riktigt i kloss. Man måste vara imellan stavarna på pkaren framför och ha max 3 dm typ mellan skidorna. om man skall ge den som drar någon fördel av det alltså.

Så Mario ska alltså vara glad att häftplåstret tog bort baksuget, jag låg systematiskt mellan stavarna, inget problem på Östevålarullen när det är rakt och platt. Har inte fått något tack än....:)

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte parallellt (på inlines) med Fredriksson och Tynell på Alliansloppet 2007. Fredriksson låg (med sina framhjul) ett par dm bakom Tynells bakhjul, dvs ganska nära dock inte lika nära som på skrillor/inlines.

 

Krävs dock att man ser upp så att man inte kör på stavarna på den framförvarande. Det är f.ö. lite problematiskt eftersom en påkörning oftast (?) drabbar den framförvarande åkaren genom att holk/stav pajar. Den som tjänar mest på att ligga nära och riskera detta är så klart den som ligger bakom. Även om det sker oavsiktligt så framstår det som en aning orättvist att dragaren får betala för draftarens "chansning", på cykel är det som draftar som det går illa för om man kommer för nära...

Link to comment
Share on other sites

Det var ju kul att ni har uppmärksammat detta också i dessa icke motordrivna sporter. Själv har jag bara åkt rullskidtävling i motionsklass med träningshjul så då har det sällan gått över 20 på platten.

 

Kommentatorerna i NASCAR kan säga att bakomvarande hjälper till att "putta på", vilket alltså inte innebär att bilarna vidrör varandra. Om så sker brukar en eller båda hamna i betongmuren.

Link to comment
Share on other sites

Precis som speedskejtarn skrev tidigare att detta gäller även vid rullskidlopp med tex tävlingshjul, när man ligger först så skjuts man liksom på framåt just för att de bakom tar bort baksuget. Ligger du i klunga utför säg 4-5 åkare och skjuter på i varandras stavar så märks detta otroligt mycket, de sista i tåget "sugs med" och den främste upplever att farten ökar markant i detta läge då man håller i stavarna. Alltså hela klungan rullar snabbare och tjänar på detta. (Det blir ju tyngre massa med fler hjul) Är nu dessa 4-5 åkare av samma kaliber och från samma klubb borde dessa lätt komma ikapp tex en annan åkare som gått loss tidigare. Hur man sen skakar av sig denne man kommer ikapp vete skjuttan om han inte kört slut på sig då...
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...