Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidtunneln


jola61

Recommended Posts

Hörru björnen! På fredag/lördag är jag på läger i tunneln! Ska dra och fixa nya bindningar på torsdag och tänkte köpa en burkvalla som funkar FINT i tunneln! Är de fortfarande Vauhti Aluminium som gäller ?! Inge klister i botten eller funkar de fint med vanligt Grund wax `?

Ett tips!

Åk inte till tunneln nu, de gånger jag vart där i höst på helgdagar så har spåren vart hellkass efter 5min, så skulle rekommendera dig att göra allt för att avboka torsby och boka en stuga i idre grönklitt eller älvdalen, du kommer inte ångra dig säkert billigare å med tanke på 250kr mindre per dag i spåravgifter

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 155
  • Created
  • Last Reply
Hörru björnen! På fredag/lördag är jag på läger i tunneln! Ska dra och fixa nya bindningar på torsdag och tänkte köpa en burkvalla som funkar FINT i tunneln! Är de fortfarande Vauhti Aluminium som gäller ?! Inge klister i botten eller funkar de fint med vanligt Grund wax `?

Ett tips!

Åk inte till tunneln nu' date=' de gånger jag vart där i höst på helgdagar så har spåren vart hellkass efter 5min, så skulle rekommendera dig att göra allt för att avboka torsby och boka en stuga i idre grönklitt eller älvdalen, du kommer inte ångra dig säkert billigare å med tanke på 250kr mindre per dag i spåravgifter[/quote']

Ja hur kan du åka och snurra i tunneln nu? enligt skidspår.se går det ju att åka i Gyllbergen, Bergebo, Lugnet, Leksand. Vid Grönklitt är konstsnöbanan "snart klar", vet inte riktigt vad det innebär dock men även Älvdalen ska ju ha kanonbra konstsnöspår.

Link to comment
Share on other sites

Jag var i gyllbergen igår med gott resultat ! Jag ska få specialträning av Mattias Svahn därför ska ja vara i tunneln 2 dagar!

Shit vad du satsar säger jag bara! :O

Både inspirerande och stressande! Åkte ÖS på snarlik tid som dig förra året men lär inte vara i närheten i år... :)

Link to comment
Share on other sites

Jag var i gyllbergen igår med gott resultat ! Jag ska få specialträning av Mattias Svahn därför ska ja vara i tunneln 2 dagar!

Shit vad du satsar säger jag bara! :O

Både inspirerande och stressande! Åkte ÖS på snarlik tid som dig förra året men lär inte vara i närheten i år... :)

Haha jo man lär väl göra det om man ska komma någonvart :D Vad hade du för tid förra året och vad satsra du på i år ? Blir de Vasan i stället för ÖS ??

 

Men va inte så säker på att jag kommer gå bra i år ! De vet man aldrig! Ska bli kul och se ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag var i gyllbergen igår med gott resultat ! Jag ska få specialträning av Mattias Svahn därför ska ja vara i tunneln 2 dagar!

Shit vad du satsar säger jag bara! :O

Både inspirerande och stressande! Åkte ÖS på snarlik tid som dig förra året men lär inte vara i närheten i år... :)

Haha jo man lär väl göra det om man ska komma någonvart :D Vad hade du för tid förra året och vad satsra du på i år ? Blir de Vasan i stället för ÖS ??

 

Men va inte så säker på att jag kommer gå bra i år ! De vet man aldrig! Ska bli kul och se ;)

Vill komma under 7 timmar. Behöver då kapa ca 20 min från förra året. Men det blir nog ÖS i år igen för mín del.

Link to comment
Share on other sites

Hörru björnen! På fredag/lördag är jag på läger i tunneln! Ska dra och fixa nya bindningar på torsdag och tänkte köpa en burkvalla som funkar FINT i tunneln! Är de fortfarande Vauhti Aluminium som gäller ?! Inge klister i botten eller funkar de fint med vanligt Grund wax `?

Ett tips!

Åk inte till tunneln nu' date=' de gånger jag vart där i höst på helgdagar så har spåren vart hellkass efter 5min, så skulle rekommendera dig att göra allt för att avboka torsby och boka en stuga i idre grönklitt eller älvdalen, du kommer inte ångra dig säkert billigare å med tanke på 250kr mindre per dag i spåravgifter[/quote']

Under veckorna är det helt OK men det stämmer nog att det är sämre på helgerna. Nu har de börjat spruta konstsnö utanför tunneln också.

Link to comment
Share on other sites

Hörru björnen! På fredag/lördag är jag på läger i tunneln! Ska dra och fixa nya bindningar på torsdag och tänkte köpa en burkvalla som funkar FINT i tunneln! Är de fortfarande Vauhti Aluminium som gäller ?! Inge klister i botten eller funkar de fint med vanligt Grund wax `?

Mycket klister ska det vara' date=' Globen gärna på glidzonerna. Passa på och träna det nu! ;) . Alu-vallan går väl men är ganska trög i lössnön. Jag har hört att många åker på VR55. Själv har jag testat 2 lager VR50 med ett lager Swix violett special på, vilket har gått bra.[/quote']

Får bli swix grundvax/ blått klister i botten och VR55 utanpå! Globen har vart och storhandlat :P De vanliga fenomenet! Ska in och handla en burk valla/klister och kommer ut med nytt fint T14 vallajärn plus diverse andra saker haha!

 

Men nu har jag i alla fall 2 klistertuber! En KR30 och en KR50! WEE!

 

En annan skön grej var att mina bindningar pajjade på mina skidor! hade den där bindningen salomon men en "rem" som följer med foten när man lyfter den! Så jag fick splitternya bindningar av den nyaste sorten gratis! Tack Skinnskatteberg! Dom var ju ändå 1 år gamla..

Link to comment
Share on other sites

Får bli swix grundvax/ blått klister i botten och VR55 utanpå! Globen har vart och storhandlat :P De vanliga fenomenet! Ska in och handla en burk valla/klister och kommer ut med nytt fint T14 vallajärn plus diverse andra saker haha!

 

Men nu har jag i alla fall 2 klistertuber! En KR30 och en KR50! WEE!

 

En annan skön grej var att mina bindningar pajjade på mina skidor! hade den där bindningen salomon men en "rem" som följer med foten när man lyfter den! Så jag fick splitternya bindningar av den nyaste sorten gratis! Tack Skinnskatteberg! Dom var ju ändå 1 år gamla..

Då har du 2 x Propulse-bindningar nu då?

 

Vad hade du för vallajärn förut? Verkade ju fungera bra på BWLF. ;)

Link to comment
Share on other sites

Får bli swix grundvax/ blått klister i botten och VR55 utanpå! Globen har vart och storhandlat :P De vanliga fenomenet! Ska in och handla en burk valla/klister och kommer ut med nytt fint T14 vallajärn plus diverse andra saker haha!

 

Men nu har jag i alla fall 2 klistertuber! En KR30 och en KR50! WEE!

 

En annan skön grej var att mina bindningar pajjade på mina skidor! hade den där bindningen salomon men en "rem" som följer med foten när man lyfter den! Så jag fick splitternya bindningar av den nyaste sorten gratis! Tack Skinnskatteberg! Dom var ju ändå 1 år gamla..

Då har du 2 x Propulse-bindningar nu då?

 

Vad hade du för vallajärn förut? Verkade ju fungera bra på BWLF. ;)

yes tog samma på gamla skidorna också! Men inte dom man står på skidan med! Han tyckte den kunde va bra om man hade fischerskidor för de satt nån platta på dom tydligen så jag tog dom man står på bindningen!

 

Gillar skinnskatteberg där är de minsann aldrig krångel ;)

 

Hade ett T8 järn! De får bli till att värma fästvalla med det ! Fan om inte skiten smälter nu då blir jag galen :D

Link to comment
Share on other sites

Han tyckte den kunde va bra om man hade fischerskidor för de satt nån platta på dom tydligen så jag tog dom man står på bindningen!

Jag tror det är just på skidorna med NIS (alltså Fischer & Co) som man inte ska ha direktkontaktbindningen utan måste ha med plattan under.

Men jag tror du gör helt rätt för det finns nog risk att man kan göra små hål i skidan där det kan smyga in fukt med bindningen utan platta. Det går ju an för proffsen som kan kasta skidorna efter varje tur. Och skillnaden lär vara marginell.

Link to comment
Share on other sites

Jaha oki =) Ja jag vet inte men som sagt de jag tog blir bra åt mig ;) Skönt och slippa dom där FÖRBANNADE plupparna som jag stått på ! Fryser ju jämt och känns som en bulle under foten! dom suger verkligen! Fattar inte hur man kan göra så dåliga bindningar!

 

Krånglar varannan skidvända typ och båda går sönder efter 1 år ;) jippie!

Link to comment
Share on other sites

Jaha oki =) Ja jag vet inte men som sagt de jag tog blir bra åt mig ;)

Jo det var det jag menade även om jag skrev lite dumt. Hade också köpt med platta. :)

Men på skidorna med NIS-platta så har jag förstått det som att man inte kan/ska ha de "bara" bindningarna, så det var det jag påpekade. :D

Link to comment
Share on other sites

Jaha oki =) Ja jag vet inte men som sagt de jag tog blir bra åt mig ;)

Jo det var det jag menade även om jag skrev lite dumt. Hade också köpt med platta. :)

Men på skidorna med NIS-platta så har jag förstått det som att man inte kan/ska ha de "bara" bindningarna' date=' så det var det jag påpekade. :D[/quote']

Hehe jo jag förstod det :D Jag som skrev lite otydligt! "jaha oki =)" var svaret på ditt inlägg !

Link to comment
Share on other sites

Ja jag har ju nu fått "underbordsrapportering" från flera håll om globens framfart i tunneln.

Hade bland annat skickat dit ett spionteam som globen tydligen avslöjade. :D

 

Lite kommentarer:

 

"Tror inte han ska vara några problem för dig"

 

"Lite segt var det allt"

 

"osv..."

 

";)"

Link to comment
Share on other sites

Ja jag har ju nu fått "underbordsrapportering" från flera håll om globens framfart i tunneln.

Hade bland annat skickat dit ett spionteam som globen tydligen avslöjade. :D

 

Lite kommentarer:

 

"Tror inte han ska vara några problem för dig"

 

"Lite segt var det allt"

 

"osv..."

 

";)"

Hmmmm. jag lutar mer å mer åt vasa som favorit........:)=)

Link to comment
Share on other sites

Haha Träffade släkting till dig Vasa, Rune som jag först inte fatta att det var han och sen träffa jag på självaste MRT i omklädningsrummet när jag skulle åka hem! Kollade febrilt efter Björnen men han höll sig nog undan när Globen var i farten! De satt ut varningsskyltar i tunneln efter att de sett mig trycka på ett par varv!

 

Haha Ojojoj vilka kommentarer! Tekniken är lysande efter dessa dagar och efter STAKDUELLERNA med MAttias Svahn idag tror jag att jag kommer bli en tuff motståndare! Går både fort uppför och på flacken nu ;)

 

Synd bara att spåren va trasades sönder under dagen! De höll inte länge! MEn men, 2 underbara dagar och JÄKLAR va jag har lärt mig saker tekniskt! Praktiskt taget flyger uppför backarna nu ;)

 

VR55 funkade kanon! Hade nog kunnat gå ner på VR50!

Link to comment
Share on other sites

Ja det är inte utan att man blir avundsjuk, och rädd. :(

 

Hörde att du antastade fel gubbe först. ;)

haha japp jag gjorde ju de ;) men jag hade ju ingen aning så jag fick fråga lite :D

 

Men träffa ju Rune på morgonen före första passet! Trodde de va en kille från Ludvika först! Sen kom jag på att nej fan han va de ju inte! Rune såg stark ut in action ;) Fint tryck i frånskjutet med stakning!

Link to comment
Share on other sites

vasa har du provat att staka runt runt eller tunnelvarvet ?

 

Föresten måste skryta lite !! Efter att ha pausat inspelningen med mig åkandes diagonal efter en hel dag med teknikträning så ville Herr Svahn skriva ut "bilden" och ha som tavla! De va så vackert tyckte han :P Muhaha

Link to comment
Share on other sites

Men träffa ju Rune på morgonen före första passet! Trodde de va en kille från Ludvika först! Sen kom jag på att nej fan han va de ju inte! Rune såg stark ut in action ;) Fint tryck i frånskjutet med stakning!

Inte många slår Rune i stakteknik! :)

 

vasa har du provat att staka runt runt eller tunnelvarvet ?

 

Föresten måste skryta lite !! Efter att ha pausat inspelningen med mig åkandes diagonal efter en hel dag med teknikträning så ville Herr Svahn skriva ut "bilden" och ha som tavla! De va så vackert tyckte han :P Muhaha

Jo har stakat runt något varv men som det är nu får man ha stora trugor och styva stavar.

 

Det var nog hänget på hajbyxorna som han tyckte var vackert. :P

 

Nej men det är ju bara och titta på filmerna från Klarälvsbanan och från Älvdalen så syns det att du har en elegant teknik både med stak och diagonal. Det var inte första skidsäsongen i vintras. ;)

Link to comment
Share on other sites

Men träffa ju Rune på morgonen före första passet! Trodde de va en kille från Ludvika först! Sen kom jag på att nej fan han va de ju inte! Rune såg stark ut in action ;) Fint tryck i frånskjutet med stakning!

Inte många slår Rune i stakteknik! :)

 

vasa har du provat att staka runt runt eller tunnelvarvet ?

 

Föresten måste skryta lite !! Efter att ha pausat inspelningen med mig åkandes diagonal efter en hel dag med teknikträning så ville Herr Svahn skriva ut "bilden" och ha som tavla! De va så vackert tyckte han :P Muhaha

Jo har stakat runt något varv men som det är nu får man ha stora trugor och styva stavar.

 

Det var nog hänget på hajbyxorna som han tyckte var vackert. :P

 

Nej men det är ju bara och titta på filmerna från Klarälvsbanan och från Älvdalen så syns det att du har en elegant teknik både med stak och diagonal. Det var inte första skidsäsongen i vintras. ;)

Oki segt och staka runt hela! Provade inte men körde lite intervaller ! Körde då högertunnel upp till första backen och på tillbaka vägen med lite nedförslutning va de fullt tryck in i stadion! räckte gott och väl! Var även den biten jag tävla med Svahn! MEn va nog lite dumt att avsluta 2 dagars skidåknning med det! Stummade totalt i sista kurvan innan stadion när han gick ut jämsides och fick smaka både snö och betong :D

 

 

Hehe jodå de va första säsongen! Såg BETYDLIGT bättre ut på denna video än från älvdalen! STakningen såg också bättre ut! fick grymma tips som verkligen satt direkt!

 

Haha jodå Hajjdrakten va fin också =)

 

Någon av er som provat Vr50 i tunneln ? Tyckte jag hade ett jäkla bett med VR55 och lite för mycket SUG... Tror VR50 är det ultimata! Den körde för övrigt svahn på... Och vilken SJUK skillnad man får i BETT när man diagonaler mer rätt och fixar tyngdöverföringen! Man glider ju flera meter längre på varje tag känns de som!

Link to comment
Share on other sites

Provade du dina kelgrisar, de nya Atomicarna, då?

 

Betongen sa du, körde du in i väggen?

Nej nej nej aldrig jag skulle prova dom i tunneln :D den där skitiga snön äter ju upp mina nya kelgrisar ! Dom får stå i varmgaraget och vänta tills spåren är av natursnö och 5/5 i betyg på skidspår.se ;) !

 

Provade på skate också! De va skit roligt faktiskt men sjukt jobbigt! Vart en fin vurpa där också! Tror nog jag fick smaka snö 10 gånger åtminstonde under dessa 2 dagar! Vill lite för mycket ibland hehe

 

 

Hehe nja slog väl i lite med staven å så ! Ramla åt höger litegranna ! Va så slut så jag vet inte riktigt va som hände... Kängruhoppstakade med maxtryck hela vägen så när de plana ut hade jag inge mera att ge..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...