Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Köpa tävlingskidor


Labradoren

Recommended Posts

Dags att börja tävla! Jag har idag ett par Swenor Fibreglass med standardhjul (2:or antar jag). Min enda erfarenhet av andra skidor är ett par Swenor Carbonfibre, åxå med standardhjul. Dessa var uppenbart lättare och därmed enklare att hantera i svängar etc. men om de rullade bättre eller sämre har jag ingen aning om.

 

Vad köpa? Eagle XT verkar poppis men är svåra att få tag i. Nya hjul till mina Swenor - lika dyrt som nya skidor (nästan). Swenor Alutech?

 

Jag väger drygt 70 kg (om det nu spelar roll).

 

Hjälp!!

Link to comment
Share on other sites

Bäst jag säger det på en gång!

 

Jag säljer numera rullskidor och har webbutik! Så ni vet det när ni läser mina utalande om utrustning. Men jag kommer fortsätta att prata om mina erfarenheter och för och nackdelar med olika fabrikat. Det är också en del av affärsidén med min butik. Jag säljer inget jag inte står för eller inte kan rekomendera.

 

Till Labradorens fråga.

Det finns ju som du vet idag bara 2 fabrikat att välja på när det gäller tävlingsrullskidor i klassisk stil.

Eagle eller Swenor! När det gäller hastigheten på dom så säger jag att det inte är någon större skillnad längre. Iallafall inte mellan dom gula Eagle och orange Swenor.

 

Det går ju att köpa lösa hjul till dina Fibreglass om du vill. Det blir trots allt nästan 1000 spänn billigare än ett par nya Alutec racing med bindningar.

Eagle är dock billigare.

Men jag gissar du är bekväm som dom flesta! Det är skönare att ha ett par träningskidor och ett par tävlingsskidor och inte behöva stå och mecka med att byta hjul.

 

Angånde din vikt så hade ju Carbofibre varit bättre och skönare skida för dig att träna på, men dom har bara 40 mm breda hjul och det finns inga PU-hjul för dom skidorna.

Annars håller jag med om att det är en skön skida. Åker själv på den skidan, trots jag väger 10 kg mer än dig.

Link to comment
Share on other sites

Hallå Labrador och klubb-broder!

 

Om du vill prova lita, kan du låna mina swenor-gummi-1or. De sitter förvisso just nu på en proski-stomme - men du kan ju flytta över dem på dina fiberglass om du vill. Annars kan du ju prova klubbens tävlings-Eagle-skidor innan du bestämmer dig. Dom ska finnas hos H-Peter.

 

Vart tog du och din målsättning på sub 8 h vägen på Vättern??? Jag hittar dig inte i resultatlistorna... Du som säkert inte äger så många cykeltröjor - i morgon på hemsidan kan du läsa om nya rullskidkollektionen ! ( www.nvskidor.se )

Link to comment
Share on other sites

Hejsan, sitter i exakt samma sits som Labradoren, med tanke på att Alliansloppet snart är på g. Hur får man tag i din firma, kommer det att finnas risk att hjul eller skidor blir slutsålda?Vad är PU- hjul, är det 1:or? eller är dom snabbare?
Link to comment
Share on other sites

glömmde en sak!

PU-hjul är inte alltid = snabba hjul. Det finns fabrika typ Marwe, I-Gliti som har PU-hjul som inte är tävlingshjul. De är väldigt hållbara och håller längre än gummihjul.

 

Men när det gäller Swenor och Eagle är PU-hjul numenra = tävlingshjul

Link to comment
Share on other sites

Vad skall jag göra då: Köpa lösa hjul känns inte aktuellt.

 

Köpa Swenor (och i så fall Alutech eller inte)? Eller vänta på Eagle?

Bra frågan! Det får du tänkta ut själv :)

Nya Fibreglass med tävlingshjul

Nya Alutec racing med tävlingshjul

Eagle XT

eller lösa hjul

 

Det är dom fyra alternativen om du vill bara snabb till typ Alliansloppet eller Sthlms rullskidcup

Link to comment
Share on other sites

Dom nya är 4 mm högre' date=' 79 mm istället för 75 mm.

Vet inte om dom ha annan färg, dom kommer inom dom närmsta veckorna.[/quote']

Har du testat dessa 79mms Skåning? Vilken färg har de och var finns de att köpa?

Jo jag har dom, är väl ingen jätteskillnad dock. Men lite snabbare är dom, stackars Swenor ägare.

Men du köper dom av Westman bara ring honom 0761-644870

Hade du funnits i Skåne hade jag fixat fram dom åt dig.

Du har blivit så diplomatisk sedan du öppnade din rullskidshop! Ovanstående skrev du på tråden Swenor tar upp kampen med Eagle. Den lilla erfarenhet av rulltest jag har stämmer överens med din Skåning. Så personligen skulle jag aldrig köpa något annat än 79or (också gula). Men som sagt, det är inga jätteskillnader.

Link to comment
Share on other sites

Har du testat dessa 79mms Skåning? Vilken färg har de och var finns de att köpa?

Jo jag har dom' date=' är väl ingen jätteskillnad dock. Men lite snabbare är dom, stackars Swenor ägare.

Men du köper dom av Westman bara ring honom 0761-644870

Hade du funnits i Skåne hade jag fixat fram dom åt dig.[/quote']

Du har blivit så diplomatisk sedan du öppnade din rullskidshop! Ovanstående skrev du på tråden Swenor tar upp kampen med Eagle. Den lilla erfarenhet av rulltest jag har stämmer överens med din Skåning. Så personligen skulle jag aldrig köpa något annat än 79or (också gula). Men som sagt, det är inga jätteskillnader.

Det skrev efter att ha gjort ett rulltest emot ett par Swenor.

Men efter 12H så säger jag att skillnaden inte är så stor att den är märkbar.

 

Men om jag skall var helt ärlig så är det bättre kvalitet på Swenor än Eagle.

Själv kör jag Eagle!

Link to comment
Share on other sites

Jo jag har dom' date=' är väl ingen jätteskillnad dock. Men lite snabbare är dom, stackars Swenor ägare.

Men du köper dom av Westman bara ring honom 0761-644870

Hade du funnits i Skåne hade jag fixat fram dom åt dig.[/quote']

Du har blivit så diplomatisk sedan du öppnade din rullskidshop! Ovanstående skrev du på tråden Swenor tar upp kampen med Eagle. Den lilla erfarenhet av rulltest jag har stämmer överens med din Skåning. Så personligen skulle jag aldrig köpa något annat än 79or (också gula). Men som sagt, det är inga jätteskillnader.

Det skrev efter att ha gjort ett rulltest emot ett par Swenor.

Men efter 12H så säger jag att skillnaden inte är så stor att den är märkbar.

 

Men om jag skall var helt ärlig så är det bättre kvalitet på Swenor än Eagle.

Själv kör jag Eagle!

Kvalite eller komfort är inte det som är avgörande för tävling, kan acceptera att jag är tvungen att plocka isär backhjulet efter i princip varje träning OM det ger lite lite bättre rull, ungefär så som jag är beredd att lägga på flourpulver OM det ger lite lite bättre glid. Det går mycket snabbare att ta isär bakhjulet och göra rent än att glidvalla ett par skidor. Har tagit isär 3 gånger, sist tog det nog under 20 minuter, första gången kanske 90 minuter. Det optimala vore väll Swenors backspärrar och lager, men Eeaglehjulet. Eaglebackspärren går ju oerhört tungt, framförallt i början, Trodde min var väldigt trög, men jämfört med andra Eagle går den ganska lätt:).

Link to comment
Share on other sites

Jag får nog hålla med. Träningsgrejorna är ju de som går i ur å skur så där vill man ha kvalitet för att inte tappa träningstid.

 

Tävlingprylar däremot skall ju vara snabba - punkt. Om detta innebär en kostnad i tid eller pengar är egalt. Det känns ju som det lutar åt Eagle... som inte finns..... hmm...

Link to comment
Share on other sites

Jag får nog hålla med. Träningsgrejorna är ju de som går i ur å skur så där vill man ha kvalitet för att inte tappa träningstid.

 

Tävlingprylar däremot skall ju vara snabba - punkt. Om detta innebär en kostnad i tid eller pengar är egalt. Det känns ju som det lutar åt Eagle... som inte finns..... hmm...

Det skall inte bara vara snabba de skall hålla också. På en träning började min träningskompis Eagle bakhjul snurra runt för att axeln började glida runt i gaffeln och när jag tog av mina hjul så såg jag att det var nära på mina också. Jämfört med de flesta andra skidor är gaffeln väldigt tunn, sannolikt av viktskäl inte av kostnadsskäl? Visserligen går det ju att staka om bakhjulet tappar fästet helt och hållet men om det händer på Alliansloppet eller ett annat kuperat lopp så förlorar man en del tid och får dessutom belasta överkroppen för mkt. Möjligen är de senaste skidorna bättre har inte kollat det.

Link to comment
Share on other sites

Jag får nog hålla med. Träningsgrejorna är ju de som går i ur å skur så där vill man ha kvalitet för att inte tappa träningstid.

 

Tävlingprylar däremot skall ju vara snabba - punkt. Om detta innebär en kostnad i tid eller pengar är egalt. Det känns ju som det lutar åt Eagle... som inte finns..... hmm...

Det skall inte bara vara snabba de skall hålla också. På en träning började min träningskompis Eagle bakhjul snurra runt för att axeln började glida runt i gaffeln och när jag tog av mina hjul så såg jag att det var nära på mina också. Jämfört med de flesta andra skidor är gaffeln väldigt tunn' date=' sannolikt av viktskäl inte av kostnadsskäl? Visserligen går det ju att staka om bakhjulet tappar fästet helt och hållet men om det händer på Alliansloppet eller ett annat kuperat lopp så förlorar man en del tid och får dessutom belasta överkroppen för mkt. Möjligen är de senaste skidorna bättre har inte kollat det.[/quote']

Man ska alltså dra åt muttrarna på bakhjulet ordentligt, så att mutterfriktionen hjälper till att hålla bakaxeln på plats, ungefär som på mina free skate classic, där är bakaxeln helt rund, bara friktion som håller det på plats, man får dra åt som tusan, helt värdelös konstruktion, jag får trösta mig med att jag köpte dom för bara 500kr och nu har backspärren ändå skurit ...Pro-Ski livslängd ungefär.

Link to comment
Share on other sites

Jag får nog hålla med. Träningsgrejorna är ju de som går i ur å skur så där vill man ha kvalitet för att inte tappa träningstid.

 

Tävlingprylar däremot skall ju vara snabba - punkt. Om detta innebär en kostnad i tid eller pengar är egalt. Det känns ju som det lutar åt Eagle... som inte finns..... hmm...

Men du skall väl inte tävla inom dom närmsta veckorna iallfall eller hur, så då är det väl lugnt.

Link to comment
Share on other sites

Det skall inte bara vara snabba de skall hålla också. På en träning började min träningskompis Eagle bakhjul snurra runt för att axeln började glida runt i gaffeln och när jag tog av mina hjul så såg jag att det var nära på mina också. Jämfört med de flesta andra skidor är gaffeln väldigt tunn' date=' sannolikt av viktskäl inte av kostnadsskäl? Visserligen går det ju att staka om bakhjulet tappar fästet helt och hållet men om det händer på Alliansloppet eller ett annat kuperat lopp så förlorar man en del tid och får dessutom belasta överkroppen för mkt. Möjligen är de senaste skidorna bättre har inte kollat det.[/quote']

Man ska alltså dra åt muttrarna på bakhjulet ordentligt, så att mutterfriktionen hjälper till att hålla bakaxeln på plats, ungefär som på mina free skate classic, där är bakaxeln helt rund, bara friktion som håller det på plats, man får dra åt som tusan, helt värdelös konstruktion, jag får trösta mig med att jag köpte dom för bara 500kr och nu har backspärren ändå skurit ...Pro-Ski livslängd ungefär.

Men om man drar åt hårt rullar hjulet sämre. Alltså ifall man drar muttern lite löst får man "rundade hål" på gaffeln där det spärrade hjulet sitter. Så är det nog på alla modeller. En enkel lösning vore en konstruktion där man drar muttern mot ett stopp innanför gaffeln. Inte som nu där man drar ihop lager så de rullar sämre. På träningsrullskidor är det ju bara en fördel att få det lite trögare - men inte på tävling !!! Så att de konstruerat denna lilla detalj lika på tränings- och tävlingsskidor är för mig en gåta.

 

Så antingen drar man muttrarna lite löst och stakar (eller får rundade hål i gaffeln), eller så får man lite sämre rull... (Men rullskidtillverkarna får sälja mer gafflar ????)

Link to comment
Share on other sites

SJälvklart drar man åt muttrarn så hårt det går. KAn man inte göra det är det dålig konstruktion på skidan....är väl bara Pro-ski som är så eller hur

Swenor drar man åt så hårt som möjligt, Eagle likaså, I-Gliti också, tror samma sak gäller Elpex

Link to comment
Share on other sites

SJälvklart drar man åt muttrarn så hårt det går. KAn man inte göra det är det dålig konstruktion på skidan....är väl bara Pro-ski som är så eller hur

Swenor drar man åt så hårt som möjligt, Eagle likaså, I-Gliti också, tror samma sak gäller Elpex

Varför är detta självklart? För mig är det absolut inte det. Inte när du som nu måste dra ihop lagren så det rullar sämre, bara för att få (som Rotebrostakaren skriver) mutterfriktionen att hjälpa till att hålla bakaxeln på plats. Hade man först dragit en tunn mutter för att hålla lager mm på plats som satt innanför gaffeln, och sedan dragit den vanliga muttern utanför gaffeln som stopp mot denna - hade man löst hela problemet. Om jag hade kunnat förlänga gängan på axeln samt breddat gaffeln, skulle jag konstruerat om det själv. (Något för broms-Kalle kanske?)

 

Att göra gaffeln i stål istället för aluminium (så att ett rundat hål inte bildas lika lätt) kanske också skulle kunna lösa problemet...

 

Alltså samma idiotkonstruktion på både Eagle och Swenor som på Pro-Ski.

Link to comment
Share on other sites

SJälvklart drar man åt muttrarn så hårt det går. KAn man inte göra det är det dålig konstruktion på skidan....är väl bara Pro-ski som är så eller hur

Swenor drar man åt så hårt som möjligt' date=' Eagle likaså, I-Gliti också, tror samma sak gäller Elpex[/quote']

Varför är detta självklart? För mig är det absolut inte det. Inte när du som nu måste dra ihop lagren så det rullar sämre, bara för att få (som Rotebrostakaren skriver) mutterfriktionen att hjälpa till att hålla bakaxeln på plats. Hade man först dragit en tunn mutter för att hålla lager mm på plats som satt innanför gaffeln, och sedan dragit den vanliga muttern utanför gaffeln som stopp mot denna - hade man löst hela problemet. Om jag hade kunnat förlänga gängan på axeln samt breddat gaffeln, skulle jag konstruerat om det själv. (Något för broms-Kalle kanske?)

 

Att göra gaffeln i stål istället för aluminium (så att ett rundat hål inte bildas lika lätt) kanske också skulle kunna lösa problemet...

 

Alltså samma idiotkonstruktion på både Eagle och Swenor som på Pro-Ski.

Jag säger att det går inte alls långsammare om man drar åt muttrarna så det sitter ordentligt. lagrerna skall ju allafall vara pressade längs in. Distansen mellan gaffel och lager går ju bara emot innre ringen på lagret alltså spelar det ju ingen roll vlilket tryck det är på lagret.

Och drar man åt så kan ju inte axeln rotera alltså blir det inget runt hål.

Drar man däremot inte åt muttrana så kan man ju få axeln att snurra och då förstör man gaffel och lagrena börjar röra på sig. Kanske det blir lite glappt då till och med.

Link to comment
Share on other sites

SJälvklart drar man åt muttrarn så hårt det går. KAn man inte göra det är det dålig konstruktion på skidan....är väl bara Pro-ski som är så eller hur

Swenor drar man åt så hårt som möjligt' date=' Eagle likaså, I-Gliti också, tror samma sak gäller Elpex[/quote']

Varför är detta självklart? För mig är det absolut inte det. Inte när du som nu måste dra ihop lagren så det rullar sämre, bara för att få (som Rotebrostakaren skriver) mutterfriktionen att hjälpa till att hålla bakaxeln på plats. Hade man först dragit en tunn mutter för att hålla lager mm på plats som satt innanför gaffeln, och sedan dragit den vanliga muttern utanför gaffeln som stopp mot denna - hade man löst hela problemet. Om jag hade kunnat förlänga gängan på axeln samt breddat gaffeln, skulle jag konstruerat om det själv. (Något för broms-Kalle kanske?)

 

Att göra gaffeln i stål istället för aluminium (så att ett rundat hål inte bildas lika lätt) kanske också skulle kunna lösa problemet...

 

Alltså samma idiotkonstruktion på både Eagle och Swenor som på Pro-Ski.

Jag säger att det går inte alls långsammare om man drar åt muttrarna så det sitter ordentligt. lagrerna skall ju allafall vara pressade längs in. Distansen mellan gaffel och lager går ju bara emot innre ringen på lagret alltså spelar det ju ingen roll vlilket tryck det är på lagret.

Och drar man åt så kan ju inte axeln rotera alltså blir det inget runt hål.

Drar man däremot inte åt muttrana så kan man ju få axeln att snurra och då förstör man gaffel och lagrena börjar röra på sig. Kanske det blir lite glappt då till och med.

Vi lär fortsätta vara oense på den punkten Skåning. Jag hävdar att om du måste dra åt det spärrade hjulet så hårt att det sitter ordentligt fast, påverkar det med nuvarande konstruktion lagret så det rullar sämre.

 

Skulle man istället göra konstruktionen som jag beskrev ovan, skulle det kosta 50 öre mer i tillverkningskostnad, med lite bredare gaffel och lite längre gänga samt två tunna muttrar extra per hjul.

Link to comment
Share on other sites

Varför är detta självklart? För mig är det absolut inte det. Inte när du som nu måste dra ihop lagren så det rullar sämre' date=' bara för att få (som Rotebrostakaren skriver) mutterfriktionen att hjälpa till att hålla bakaxeln på plats. Hade man först dragit en tunn mutter för att hålla lager mm på plats som satt innanför gaffeln, och sedan dragit den vanliga muttern utanför gaffeln som stopp mot denna - hade man löst hela problemet. Om jag hade kunnat förlänga gängan på axeln samt breddat gaffeln, skulle jag konstruerat om det själv. (Något för broms-Kalle kanske?)

 

Att göra gaffeln i stål istället för aluminium (så att ett rundat hål inte bildas lika lätt) kanske också skulle kunna lösa problemet...

 

Alltså samma idiotkonstruktion på både Eagle och Swenor som på Pro-Ski.[/quote']

Jag säger att det går inte alls långsammare om man drar åt muttrarna så det sitter ordentligt. lagrerna skall ju allafall vara pressade längs in. Distansen mellan gaffel och lager går ju bara emot innre ringen på lagret alltså spelar det ju ingen roll vlilket tryck det är på lagret.

Och drar man åt så kan ju inte axeln rotera alltså blir det inget runt hål.

Drar man däremot inte åt muttrana så kan man ju få axeln att snurra och då förstör man gaffel och lagrena börjar röra på sig. Kanske det blir lite glappt då till och med.

Vi lär fortsätta vara oense på den punkten Skåning. Jag hävdar att om du måste dra åt det spärrade hjulet så hårt att det sitter ordentligt fast, påverkar det med nuvarande konstruktion lagret så det rullar sämre.

 

Skulle man istället göra konstruktionen som jag beskrev ovan, skulle det kosta 50 öre mer i tillverkningskostnad, med lite bredare gaffel och lite längre gänga samt två tunna muttrar extra per hjul.

Det är så man skapar en diskution och en utveckling sker. :) Man måste vara oense ibland och inte alls förstå varandra.

Link to comment
Share on other sites

Igår kväll var jag ute med mina Eagle 79or, till min förvåning och stora besvikelse rullade faktiskt Marios blå Swenorhjul bättre...., ingen jätteskillnad, dock signifikant. Sedan så gjorde vi lite fler tester i lite nerförbackar, plötsligt rullade vi lika eller jag bättre..., finns två förklaringar, mina Eaglar blir mer inkörda (kört 16 mil med dom efter gårdagens 55 kms pass), eller att Swenors gamla blå (som Egentligen är Eagle?!), är hårdare och går bättre när det är riktigt varmt. Sedan på slutet av passet blev det lite svalare och då ska man inte ha lika hård PU-plast?! Roligt är det, men som sagt, inga större skillnader, det kommer inte vara rullet det avgörs på mellan mig och Mario på rullskidtävlingar.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
PU hjul är snabbare än gummi 1:or

Under mitt namn och bild så står det webdsida.

Eagle har redan tagit slut en gång detta år(slutsålt i Sverige alltså). Men kommer snart in mer för leverans.

Swenor finns hemma nu hos mig och hos mina kollegor i branchen.

Från och med nästa vecka (vecka30) Kan leveranser ske igen om Eagle XT tävlingskidor. Flera av er undrade ju när dom kunde levereras igen......alltså i god tid innan nästa stora lopp Aleloppet eller Alliansloppet

Link to comment
Share on other sites

Har nu fått mina swenor alutech racing. Har provkört dom ... HELT KLART EN SUPERSKIDA ! Köp dom.

PU hjul är snabbare än gummi 1:or

Under mitt namn och bild så står det webdsida.

Eagle har redan tagit slut en gång detta år(slutsålt i Sverige alltså). Men kommer snart in mer för leverans.

Swenor finns hemma nu hos mig och hos mina kollegor i branchen.

Från och med nästa vecka (vecka30) Kan leveranser ske igen om Eagle XT tävlingskidor. Flera av er undrade ju när dom kunde levereras igen......alltså i god tid innan nästa stora lopp Aleloppet eller Alliansloppet

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...