Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet


matte82

Recommended Posts

Ska åkas alliansloppet för första gången i år så funderar lite på hur loppet är är det mycket backar som man måste diagonala? några otäcka utförsbackar? Är det fin asfalt har märkt att det krävs för att få mina eagel attt gå riktigt bra. Det känns som när man kollar på resultaten att det går väldigt snabbt känns ju som de flesta ligger runt 25min/mil eller bättre:-)
Link to comment
Share on other sites

En stor uppförsbacke på kanske en km (men nerförsbacken är utspridd på flera km så den blir aldrig några problem). Man "måste" ju inte diagonala, men det är en möjlighet iaf. Jag stakade med frånskjut första varvet och diagonalade lite på andra förra året.

 

Asfalten var "normalbra". Så håller med om att det var ganska hög nivå på tävlingen förra året. Kanske blir fler motionsåkare i år som vill seeda sig till led 4-9 också, dvs fler som åker på över 2:30?

Link to comment
Share on other sites

jag ska också åka för första gången. ska bli hur kul som helst.

jag kan tipsa om att du kan gå in på tex. iform, om du inte har egen gps mätning på klockan/mobilen. Jag gjorde det och kan visa dig ett exempel även om det nu inte blev som jag ville eftersom jag inte kunde dra rundan rätt för att min muspekar försvinner när jag kör (java?) i webläsaren.

 

http://alliansloppet.se/wordpress/wp-content/uploads/bild-91.png - Banans profilbild.

http://iform.se/rundan/orebro/kavivagen1 - Min bana, på ett ungefär.

 

Längre ner ser man höjdskillnaden och kan jämföra på ett ungefär.

 

Seedingen är främsta anledningen till att man åker, hur fungerar det egentligen?

Jag är nog i sista startledet iom att jag aldrig tidigare har åkt.

Om jag åker på 3:00h? Kommer jag lyckas att seeda mig något?

Vad blir skillnaden om jag åker på 2:30? Finns det någon fin matematisk formell för att få fram det på ett ungefär.

 

Vad är det för ungefärlig skillnad på tävlingshjul och 2or som jag o Matte kommer att åka på, tidsmässing och hastighetsmässigt?

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för ungefärlig skillnad på tävlingshjul och 2or som jag o Matte kommer att åka på, tidsmässing och hastighetsmässigt?

Skall du lyckas med att seeda dig måste du åka med tävlingshjul annars är du hopplöst efter.

Finns ju många trådar här som diskuterar skillnaden mellan olika hjul, det finns ju inget facit om vad skillnaden är exakt efter det skiljer mellan olika typer av åkare. Men nog åker du 30 min fortare på Alliansloppet om du har Swenor eller Eagle med deras PU-tävlingshjul.

 

Sen skall man nog inte titta för mycket på resulten från tidigare år när man jämför med sig själv. I år när det är seedningsgrundade för Vasaloppet komme rdet nog komma många till start som inte kört tidigare år eller inte kört tävling på rullskidor förut. Under fjolårets lopp gjordes ett försök på seedningstabell som jämfördes med Vasaloppsresultat för resp åkare samma år. I denna lista kan man tydligt se hur dom olika startleden på Vasaloppet syns i resultatet efter Alliansloppet. Men det intressanta var dock att det var extremt få åkare som stod i Led 7 i vasaloppet och längre bak som körde Allianslopper. Det vara alltså mest rätt bra åkare som körde loppet. Därför ser resultaten kanske väldigt snabba ut.

Men jag tror det kommer bli skillnad i år då jag tror flertalet led 10 åkare kommer starta loppet för att seeda upp sig 1-3 led.

 

Och nej denna lista jag pratar om finns inte officiellt och jag kan inte visa den igen, då jag bara har sett den på papper och inte har den.

Link to comment
Share on other sites

Okej tack för svaren iaf kommer bli riktigt kul men det kommer nog bli tufft och komma ner mot 25 min/milen men Jag kommer köra på tävlingshjul det känns som det skiljer minst 30min mot 2or. Men känner jag seedningen till vasaloppet rätt så kommer det bli svårt att seeda sig på ett rullskidlopp som bara är på prov. Det är bara en känsla ska man få bra seedning ska man åka ett lopp som går upp i tex orsa med varenda duktig mora åkare på startlinjen. Då blir det fin seedning:-) det är min känsla iaf..
Link to comment
Share on other sites

Vad är det för ungefärlig skillnad på tävlingshjul och 2or som jag o Matte kommer att åka på' date=' tidsmässing och hastighetsmässigt?[/quote']

Skall du lyckas med att seeda dig måste du åka med tävlingshjul annars är du hopplöst efter.

Finns ju många trådar här som diskuterar skillnaden mellan olika hjul, det finns ju inget facit om vad skillnaden är exakt efter det skiljer mellan olika typer av åkare. Men nog åker du 30 min fortare på Alliansloppet om du har Swenor eller Eagle med deras PU-tävlingshjul.

Jo jag har läst lite men aldrig kommit fram till egen slutsats jag gissade på 30-40 minuter. Surt att tävlingshjul kostar lika mkt som nya skidor. Om det inte är någon åkare som har ett par Swenor över och vill sälja?

 

Kan man hyra/låna ett par tävlingshjul i anslutning till loppet?

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för ungefärlig skillnad på tävlingshjul och 2or som jag o Matte kommer att åka på' date=' tidsmässing och hastighetsmässigt?[/quote']

Skall du lyckas med att seeda dig måste du åka med tävlingshjul annars är du hopplöst efter.

Finns ju många trådar här som diskuterar skillnaden mellan olika hjul, det finns ju inget facit om vad skillnaden är exakt efter det skiljer mellan olika typer av åkare. Men nog åker du 30 min fortare på Alliansloppet om du har Swenor eller Eagle med deras PU-tävlingshjul.

Jo jag har läst lite men aldrig kommit fram till egen slutsats jag gissade på 30-40 minuter. Surt att tävlingshjul kostar lika mkt som nya skidor. Om det inte är någon åkare som har ett par Swenor över och vill sälja?

 

Kan man hyra/låna ett par tävlingshjul i anslutning till loppet?

Skulle inte tro att det är möjligt, så det är bara att dega upp, kan ju vara kul att använda dem när man vill ut och rulla lätt oxå :)

Link to comment
Share on other sites

Jag som inte åkt AL tidigare, bara några mindre lopp, undrar om det blir trångt med så många löpare som väntas? Speciellt vid starten. Hur många led har man? I vilket led hamnar man med 5:27 på VL 2010 tro? Första 6-7 km i rullskidloppen går ju alltid tokfort, så det gäller ju att hålla sig väl framme direkt från början.
Link to comment
Share on other sites

Jag som inte åkt AL tidigare, bara några mindre lopp, undrar om det blir trångt med så många löpare som väntas? Speciellt vid starten. Hur många led har man? I vilket led hamnar man med 5:27 på VL 2010 tro? Första 6-7 km i rullskidloppen går ju alltid tokfort, så det gäller ju att hålla sig väl framme direkt från början.

Det går otroligt trångt och hetsigt. Stavar kommer rycka, så det gäller att ta det lugnt samtidigt som man måste ligga på för att inte missa "sin" klunga.

Link to comment
Share on other sites

Jag som inte åkt AL tidigare, bara några mindre lopp, undrar om det blir trångt med så många löpare som väntas? Speciellt vid starten. Hur många led har man? I vilket led hamnar man med 5:27 på VL 2010 tro? Första 6-7 km i rullskidloppen går ju alltid tokfort, så det gäller ju att hålla sig väl framme direkt från början.

Förra året var det 3 startled. Var bara elit i led 1 och 2. Typ topp 20 på Vasaloppet eller landslaget i led 1 och topp 100 på Vasaloppet i led 2 (eller något liknande). Av någon anledning hamnade jag i led 1, har ju samma namn som killen som vann så jag kanske blev ihopblandad. Ställde mig dock i led 3 ändå.

 

Visst var det lite trångt, men ändå helt ok tycker jag redan efter några hundra meter då de flesta la sig på 1-2 led, och det fanns plats på sidan om man hade kraft att köra om.

Link to comment
Share on other sites

Jag som inte åkt AL tidigare' date=' bara några mindre lopp, undrar om det blir trångt med så många löpare som väntas? Speciellt vid starten. Hur många led har man? I vilket led hamnar man med 5:27 på VL 2010 tro? Första 6-7 km i rullskidloppen går ju alltid tokfort, så det gäller ju att hålla sig väl framme direkt från början.[/quote']

Förra året var det 3 startled. Var bara elit i led 1 och 2. Typ topp 20 på Vasaloppet eller landslaget i led 1 och topp 100 på Vasaloppet i led 2 (eller något liknande). Av någon anledning hamnade jag i led 1, har ju samma namn som killen som vann så jag kanske blev ihopblandad. Ställde mig dock i led 3 ändå.

 

Visst var det lite trångt, men ändå helt ok tycker jag redan efter några hundra meter då de flesta la sig på 1-2 led, och det fanns plats på sidan om man hade kraft att köra om.

Men i fjol var starten i Vännersborg med start bakom bil. Lång startsträcka. Bra start var det, så borde alla starter gå till då man hinner ta position innan farten dras upp.

 

Men i år är ju starten tillbaka i Trollhättan där den var dom 2 första åren och man startar på bron med den grymma backen direkt. Alltså fullt ös från första stavtag.

Link to comment
Share on other sites

Jag som inte åkt AL tidigare' date=' bara några mindre lopp, undrar om det blir trångt med så många löpare som väntas? Speciellt vid starten. Hur många led har man? I vilket led hamnar man med 5:27 på VL 2010 tro? Första 6-7 km i rullskidloppen går ju alltid tokfort, så det gäller ju att hålla sig väl framme direkt från början.[/quote']

Förra året var det 3 startled. Var bara elit i led 1 och 2. Typ topp 20 på Vasaloppet eller landslaget i led 1 och topp 100 på Vasaloppet i led 2 (eller något liknande). Av någon anledning hamnade jag i led 1, har ju samma namn som killen som vann så jag kanske blev ihopblandad. Ställde mig dock i led 3 ändå.

 

Visst var det lite trångt, men ändå helt ok tycker jag redan efter några hundra meter då de flesta la sig på 1-2 led, och det fanns plats på sidan om man hade kraft att köra om.

Men i fjol var starten i Vännersborg med start bakom bil. Lång startsträcka. Bra start var det, så borde alla starter gå till då man hinner ta position innan farten dras upp.

 

Men i år är ju starten tillbaka i Trollhättan där den var dom 2 första åren och man startar på bron med den grymma backen direkt. Alltså fullt ös från första stavtag.

Aha, det var ju viss skillnad! Tack för info. Känns som det kan bli en klassisk chockstart då man går från stillastående till 95% av maxpuls på 2 minuter.

Link to comment
Share on other sites

Förra året var det 3 startled. Var bara elit i led 1 och 2. Typ topp 20 på Vasaloppet eller landslaget i led 1 och topp 100 på Vasaloppet i led 2 (eller något liknande). Av någon anledning hamnade jag i led 1' date=' har ju samma namn som killen som vann så jag kanske blev ihopblandad. Ställde mig dock i led 3 ändå.

 

Visst var det lite trångt, men ändå helt ok tycker jag redan efter några hundra meter då de flesta la sig på 1-2 led, och det fanns plats på sidan om man hade kraft att köra om.[/quote']

Men i fjol var starten i Vännersborg med start bakom bil. Lång startsträcka. Bra start var det, så borde alla starter gå till då man hinner ta position innan farten dras upp.

 

Men i år är ju starten tillbaka i Trollhättan där den var dom 2 första åren och man startar på bron med den grymma backen direkt. Alltså fullt ös från första stavtag.

Aha, det var ju viss skillnad! Tack för info. Känns som det kan bli en klassisk chockstart då man går från stillastående till 95% av maxpuls på 2 minuter.

Jag som inte har lokalkännedom blir lite förvirrad av banprofilen, enligt den kommer det en stigning efter 5-6km, men ni som vet säger att stigningen kommer direkt, förvirringen tätnar! Hur grym är den grymma backen (vart hittar jag den i banprofilen!?). Kanske är den en dold backe som inte syns i banprofilen???!! ala Lundbäcksbackarn. Misstänker en tokig banprofil där man börjar strax efter 11,6 eller var, konstigt att linjerna inte är på hela km heller, märkligt.

Link to comment
Share on other sites

Första backen Rotebrostakarn är värre än intervallbacken var där vi körde skate på lägret.

Men det är inte så mycket att funderar på när det gäller banprofilen, bara att köra på ändå. Finns inget att spara sig för ändå......bara köra.

 

Men profilen på hemsidan får jag inte ihop med verkligheten.

Link to comment
Share on other sites

Första backen Rotebrostakarn är värre än intervallbacken var där vi körde skate på lägret.

Men det är inte så mycket att funderar på när det gäller banprofilen, bara att köra på ändå. Finns inget att spara sig för ändå......bara köra.

 

Men profilen på hemsidan får jag inte ihop med verkligheten.

Lägret var i Lund som ligger i Skåne. Skåne är ju platt som en pannkaka, det vet ju alla. Dåså, bara ösa på :)

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för ungefärlig skillnad på tävlingshjul och 2or som jag o Matte kommer att åka på' date=' tidsmässing och hastighetsmässigt?[/quote']

Skall du lyckas med att seeda dig måste du åka med tävlingshjul annars är du hopplöst efter.

Finns ju många trådar här som diskuterar skillnaden mellan olika hjul, det finns ju inget facit om vad skillnaden är exakt efter det skiljer mellan olika typer av åkare. Men nog åker du 30 min fortare på Alliansloppet om du har Swenor eller Eagle med deras PU-tävlingshjul.

Jo jag har läst lite men aldrig kommit fram till egen slutsats jag gissade på 30-40 minuter. Surt att tävlingshjul kostar lika mkt som nya skidor. Om det inte är någon åkare som har ett par Swenor över och vill sälja?

 

Kan man hyra/låna ett par tävlingshjul i anslutning till loppet?

Många som förr körde på 1-ans hjul har säkert numera köpt skidor med "plast"-hjul. Finns säkert många som skulle kunna låna ut sådana. Dessa går lite långsammare, men om du inte har tävlat förr kanske det inte kommer bli så många minuters skillnad. Jag skulle kunna låna ut mina, om ingen klubbmedlem vill låna, för då får de förtur. Men sen vet jag inte heller om jag kommer åka ner till Alliansloppet. Du får väl skriva förfrågan lite närmare loppet om ett lån av gummi-1-or...

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för ungefärlig skillnad på tävlingshjul och 2or som jag o Matte kommer att åka på' date=' tidsmässing och hastighetsmässigt?[/quote']

Skall du lyckas med att seeda dig måste du åka med tävlingshjul annars är du hopplöst efter.

Finns ju många trådar här som diskuterar skillnaden mellan olika hjul, det finns ju inget facit om vad skillnaden är exakt efter det skiljer mellan olika typer av åkare. Men nog åker du 30 min fortare på Alliansloppet om du har Swenor eller Eagle med deras PU-tävlingshjul.

Jo jag har läst lite men aldrig kommit fram till egen slutsats jag gissade på 30-40 minuter. Surt att tävlingshjul kostar lika mkt som nya skidor. Om det inte är någon åkare som har ett par Swenor över och vill sälja?

 

Kan man hyra/låna ett par tävlingshjul i anslutning till loppet?

Jag har ett par Eagle tävlingsskidor jag vill bli av med. Har åkt cirka 10 mil på dem, enbart stakning så hjulen är så gott som nya. Den som följt med på forumet senaste tiden vet att ena bakaxeln gått av och jag tycker inte skidorna känns säkra längre.

Affären där dom är köpta öppnar i augusti igen och då blir dom kompletta med två hela axlar.

Link to comment
Share on other sites

Första backen Rotebrostakarn är värre än intervallbacken var där vi körde skate på lägret.

Men det är inte så mycket att funderar på när det gäller banprofilen' date=' bara att köra på ändå. Finns inget att spara sig för ändå......bara köra.

 

Men profilen på hemsidan får jag inte ihop med verkligheten.[/quote']

Lägret var i Lund som ligger i Skåne. Skåne är ju platt som en pannkaka, det vet ju alla. Dåså, bara ösa på :)

Banprofilen visar förra årets sträckning dvs med start i Vänersborg och bara ett varv. Starten i år sker efter 13 km inne i banprofilen, vid lägsta punkten. Observera dock att en banprofil är rätt svårtolkad - man måste läsa den noga. Tex så ser den sk Mio-backen som kommer efter 6 km i banprofilen mkt värre ut än startbacken eftersom det är mer stigning. Det stiger mkt jämnt 40 m under 2 km och det går lätt att staka hela vägen. Startbacken däremot stiger ca 30 m på mindre än km och dessutom rätt ojämnt så att åtminstone motionärer som jag tjänar på att diagonala.

Link to comment
Share on other sites

Första backen Rotebrostakarn är värre än intervallbacken var där vi körde skate på lägret.

Men det är inte så mycket att funderar på när det gäller banprofilen' date=' bara att köra på ändå. Finns inget att spara sig för ändå......bara köra.

 

Men profilen på hemsidan får jag inte ihop med verkligheten.[/quote']

Lägret var i Lund som ligger i Skåne. Skåne är ju platt som en pannkaka, det vet ju alla. Dåså, bara ösa på :)

Banprofilen visar förra årets sträckning dvs med start i Vänersborg och bara ett varv. Starten i år sker efter 13 km inne i banprofilen, vid lägsta punkten. Observera dock att en banprofil är rätt svårtolkad - man måste läsa den noga. Tex så ser den sk Mio-backen som kommer efter 6 km i banprofilen mkt värre ut än startbacken eftersom det är mer stigning. Det stiger mkt jämnt 40 m under 2 km och det går lätt att staka hela vägen. Startbacken däremot stiger ca 30 m på mindre än km och dessutom rätt ojämnt så att åtminstone motionärer som jag tjänar på att diagonala.

Det är underbart, det blir alltså en skön chockstart, ungefär som Vasaloppstarten i miniatyr. Brukar ofta tänka, aldrig mer när jag är uppe vid kalhygget och hela kroppen skriker av syrebrist, men man vill ju inte tappa placeringar...., tror inte att det är en optimal taktik på Vasaloppet, men i rullskidtävlingar så tror jag det är helt rätt taktik.

Link to comment
Share on other sites

Ja det ska bli spännande iaf och se vad man kan köra på för tid..Hur tror ni seedningen kommer se ut på ett ungefär då om segrartiden ligger runt 1.55? mitt tips är ca 5-6min per led och då kommer det bli ganska tufft.Kanske så här ungefär

 

elit-1.58

1--2.04

2--2.10

3--2.16

4--2.22

5--2.28

OSV

Så då tror jag inte det blir många som hoppar upp i leden om man kör några vanliga lopp på snö.

Vad är erat tips??

Link to comment
Share on other sites

Ja det ska bli spännande iaf och se vad man kan köra på för tid..Hur tror ni seedningen kommer se ut på ett ungefär då om segrartiden ligger runt 1.55? mitt tips är ca 5-6min per led och då kommer det bli ganska tufft.Kanske så här ungefär

 

elit-1.58

1--2.04

2--2.10

3--2.16

4--2.22

5--2.28

OSV

Så då tror jag inte det blir många som hoppar upp i leden om man kör några vanliga lopp på snö.

Vad är erat tips??

Gissar också att det blir hård seedning. Men inte fullt så hård som i ditt exempel. Gissar på ett 2-3 minuter extra på varje led. Helt utan vetenskaplig grund.

Link to comment
Share on other sites

Jo får hoppas på att det blir lättare men är rädd att den kommer bli väldigt hård. Mer realistiskt tycker jag skulle va nu när man vet att det är trots allt de bästa i sverige i toppen.

 

Elit-2.00

1--2.10

2--2.20

3--2.30

4--2.40

5--2.50

 

Men det kan vi nog glömma..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...