Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

SWENOR ALUTECH RACING vs EAGLE XT Classic


zcykel

Recommended Posts

En gång för alla, vilka är bäst!?? :-)

79mm hjul mot 70mm hjul?

Rull och känsla?

Kvalite och hållbarhet?

Vilket märka har flest segrar?

Rull och känsla = känslan är ju olika för alla! Snabbast är Eagle enligt mig!

Kvalitet och hållbarhet = Swenor bäst

Vilket märke har flest segrar = Eagle utan diskution, har Swenor någon seger ens?

Link to comment
Share on other sites

Hallstarullen? Annars får vi hoppas på en seger ikväll i Världscupen för Svanebo åker väl på Swenor. Han har i och för sig redan vunnit men det var ju i skate...

Du har så rätt så, borde väl jag om någon känna till såklart. Glömmde det.

Men ikväll är det klassiskt som gäller läs gärna min rapport på skidor.com när tävlingen är över i dagens VC

Link to comment
Share on other sites

Blev ett par EAGLE XT av rullskidspecialisten..........

Låter som ett smart val :)

Jag tycker det låter som ett dåligt val av dig "Skåningen" att du fortsätter att sälja Eagle. Nu har ytterligare en axel gått av på en forumanvändares skidor men du fortsätter att sälja som om inget har hänt.

 

Andra återförsäljare kommer påstå att dom aldrig hört talas om den dåliga bakaxeln, men då du tagit en diskussion i ämnet så har du bevisligen vetskap om det. Det innebär att du kan och kommer att bli skadeståndsansvarig för den produkt du säljer.

 

23 § Produktsäkerhetslagen

Näringsidkare som får kännedom om att en vara eller tjänst som de tillhandahåller eller har tillhandahållit är farlig skall omedelbart underrätta tillsynsmyndigheten om det och om de åtgärder som har vidtagits för att förebygga skadefall.

 

Jag har nu gjort den anmälan till Konsumentverket som du eller någon annan återförsäljare borde ha gjort för länge sedan.

Link to comment
Share on other sites

Blev ett par EAGLE XT av rullskidspecialisten..........

Låter som ett smart val :)

Jag tycker det låter som ett dåligt val av dig "Skåningen" att du fortsätter att sälja Eagle. Nu har ytterligare en axel gått av på en forumanvändares skidor men du fortsätter att sälja som om inget har hänt.

 

Andra återförsäljare kommer påstå att dom aldrig hört talas om den dåliga bakaxeln' date=' men då du tagit en diskussion i ämnet så har du bevisligen vetskap om det. Det innebär att du kan och kommer att bli skadeståndsansvarig för den produkt du säljer.

 

23 § Produktsäkerhetslagen

Näringsidkare som får kännedom om att en vara eller tjänst som de tillhandahåller eller har tillhandahållit är farlig skall omedelbart underrätta tillsynsmyndigheten om det och om de åtgärder som har vidtagits för att förebygga skadefall.

 

Jag har nu gjort den anmälan till Konsumentverket som du eller någon annan återförsäljare borde ha gjort för länge sedan.[/quote']

Vem säljer skidor som om ingenting har hänt?

Inte jag, jag har på flera sätt sagt att det är betydligt sämre kvalitet på Eagle än på Swenor. Jag har öppet berättat för alla att flera bakaxlar har gått sönder på Eagle. Det är väl så öppet som det kan vara.

Har alltid sagt, Eagle = lika med sämre kvalitet men dom är snabbast

Swenor = bättre kvalitet men inte lika snabba.

Det är väl så öppet som det går att vara eller hur?

 

Det är ju upp till köparen att välja!

Jag kan erbjuda båda fabrikaten, men åker själv på Eagle och kommer fortsätta med det så länge dom är snabbast.

Känner till flera axlar som gått sönder för flera olika åkare, men har aldrig hört talas om att det skulle ha hänt något, att det skulle vara farligt eller så.

 

Min egen axel gick sönder under 12-timmars för någon månad sen. körde dock vidare hela dagen ändå, har öven kört ytterligare en tävling efter det utan att byta axeln, den satt ju fortfarande fast på den ana sidan och det räckte ju.

 

Så inga hemligheter här inte.

Som sagt:

Eagle snabbast men sämre kvalitet

Swenor snabba och bra kvalitet

 

Välj själva

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet..

När axeln gått av, kan det bro på att muttrarna varit för hårt åtdragna eller mattas helt enkelt materialet i axeln ut efter ett tag?

 

Det Hade varit intressant att veta om de som fått sina axlar att gå av om dessa axlar ej varit isärplockade eller om det kommit efter att man haft isär och tex rengjort eller bytt hjul och sedan dragit åt igen?

 

Mina XT har gått ca 6 timmar på 12H 2009 samt ca 4,5 timmar på 12H 2010 samt även 5 tävlingar utöver detta. sen har det blivit 5-6 timmars träning på dom med, går de på övertid enligt vad tråden påstår tro? Sedan väger jag över 100kg så det borde ju fått mina att ge sig för länge sedan ;)

 

Är det en viss årsmodel som krånglar, mina är köpta 2009 beställda från Holland?

 

Obs! Detta hamnade visst i fel tråd men men..

Link to comment
Share on other sites

Känner till flera axlar som gått sönder för flera olika åkare, men har aldrig hört talas om att det skulle ha hänt något, att det skulle vara farligt eller så.

Axeln gick sönder när jag skulle lossa hjulet, så farligt var det väl inte. (Då har andra saker varit värre med andra märken...) Men lite dåligt av Eagle ändå tycker jag. Borde ju bara kosta en spottstyvel extra att göra en hållbar axel. Man vill ju inte precis ha en skida dag före tävling som går sönder, bara för man vill justera hjulet.

 

Fast i ärlighet vinner du nog Skåning!

Link to comment
Share on other sites

Jag försöker nedan applicera mina kunskaper som maskinigenjör utan att använda alltför många facktermer. Rullskidor har jag bara använt sedan försommaren så praktiska erfareheter av dem har jag inte mycket av.

 

Med mina erfarenheter av fordonsmotorer skulle jag vilja hävda att en axel av det här slaget borde dras med momentnyckel. Detta helt enkelt för att undvika att den dras för hårt med risk för brott senare. Då måste tillverkaren förstås tillhandahålla information om vilket moment muttern skall dras med. En komplikation med detta är att man oftast använder låsmuttrar. Det gör att ett visst åtdragningsmoment kan ge en större variation i kraft, beroende på mutterns kondition. Det går ju att låsa en mutter på annat sätt men det blir krångligare.

 

Det absolut bästa sättet att dra fast en axel vore så kallad vinkeldragning. Då drar man med ett lägre moment med momentnyckeln och efter det ytterligare en viss vinkel, t.ex. 90 grader (naturligtvis anpassat till den kraft som skall åstadkommas) för att ge erforderlig kraft. Detta ger minst spridning i kraft. Även här borde då tillverkaren tillhandahålla information om hur det skall göras.

 

Något jag inte tänkt på att nämna i mina tidigare kommentarer är följande: Ponera att man drar axeln för hårt, så att den så att säga tills att materialet "flyter", dvs man får en kvarstående förlängning av axeln (även efter att man lossat den). Detta kan man göra bara ett fåtal gånger innan det leder till brott. Det finns exempel på topplocksbultar till motorer där man har föreskrivit så högt åtdragningsmoment att bulten "flyter". I vissa fall rekommenderar då tillverkaren att man byter bultar varje gång. I andra fall kan man göra detta högst tre gånger och rekommendationen är då att göra ett körnarslag i bultskallen för varje gång den dragits åt. Nu tycks det ju som om material och/eller dimensionering i det fall som diskuterats gjorts med för små marginaler och för att minska riskerna för brott borde man alltså tillämpa någon form av kontrollerad åtdragning. Det skulle vara intressant att veta hur många gånger de axlar som gått av dragits. Finns risk för brott - även om den är liten - borde ju tillverkaren kunna ge rekommendationer (efter tester...) om hur åtdragningen skall ske för att undvika brott på axlar till rullskidor som redan sålts.

 

Slutligen: en eloge till Skåningen för hans ärlighet...

Link to comment
Share on other sites

Det jag tycker är lite synd är att denna diskussion inte kommit fram i tidigare trådar Eagle kontra Swenor, där har inget av denna information om dåliga axlar nämnts endast prestanda iform av snabbhet. Med denna vetskap hade jag nog köpt de marginellt långsammare Swenor istället.

 

Angående moment och hårt åtdragna axlar låter det märkligt i mina öron...man behöver ju i princip inte dra axelbultarna hårdare än att hjulet sitter ordentligt fast i stommen. Axeln är ju inte utsatt för nån påverkan i längsled utan ska endast hållas på plats i stommen dvs man drar ju inte muttrarna för kung och fosterland. Det ska de ju hålla för annars är det ingen vidare kvalitet på axeln.

 

Tycker allmänt att finishen/kvalitetskänslan på Egaleskidorna är rätt dålig jämfört med Swenor/Elpex.

Link to comment
Share on other sites

Självklart skall man inte dra åt för kung och fosterland. Det finns ingen anledning till det. Jag misstänker dock att många gör det och det kan vara en orsak till att axlar går av. Axlarna är definitivt inte dimensionerade för det. Enda botemedlet mot denna dårskap är att använda momentnyckel.
Link to comment
Share on other sites

Visst tusan går det att köpa sig framgång. Åtminstone träningsframgång. Det är mina eagle ett bevis på. Med mig hade jag farhågor om att skidorna skulle vara svårmanövrerade och allmänt klumpiga. Men i verkligheten förhåller sig annorlunda. Med mina fötter och ben känner jag ingen skillnad mellan swenor och eagle. Bortsett då från att de sistnämnda går märkbart fortare!

 

Hur jag kommer att stå mig i tävlningssammanhang blir en annan story :-)

Link to comment
Share on other sites

Visst tusan går det att köpa sig framgång. Åtminstone träningsframgång. Det är mina eagle ett bevis på. Med mig hade jag farhågor om att skidorna skulle vara svårmanövrerade och allmänt klumpiga. Men i verkligheten förhåller sig annorlunda. Med mina fötter och ben känner jag ingen skillnad mellan swenor och eagle. Bortsett då från att de sistnämnda går märkbart fortare!

 

Hur jag kommer att stå mig i tävlningssammanhang blir en annan story :-)

Trevligt att du är nöjd!

Men nu hoppas jag att du inte kör om mig på nästa tävling också ;)

Link to comment
Share on other sites

<Det är ju själva fan mä!!! Har lägger man över 3000kr på ett par Eagle XT och så får detta när man kommer hem från semestern......

Har just hämtat mina,,,,,,inte åkt på dom än , men tycker dom ser jävligt klena ut.....

Vad är det som är själva fan? Skidan eller diskussionen ovan angående bakaxeln?

 

Om det gäller axeln så har du mer att läsa här, http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=4840

Link to comment
Share on other sites

Skåning: Finns de blå hjulen att få tag på fortfarande och vem säljer dem i så fall?

Möjligen om någon återförsäljare har dom i lager sen i fjol, men varför köpa nåt som är långsammare än bara gula och orange hjul.

Har du Swenor och vill uppgradera köp Orange hjul. Fina hjul ser ut att vara bra kvalitet, har dock själv aldrig åkt på dom.

Swenor skall komma med extra dyra fina lager snart till dom orange också, som tillval. Keramiska lager.

Link to comment
Share on other sites

Skåning: Finns de blå hjulen att få tag på fortfarande och vem säljer dem i så fall?

Möjligen om någon återförsäljare har dom i lager sen i fjol' date=' men varför köpa nåt som är långsammare än bara gula och orange hjul.

Har du Swenor och vill uppgradera köp Orange hjul. Fina hjul ser ut att vara bra kvalitet, har dock själv aldrig åkt på dom.

Swenor skall komma med extra dyra fina lager snart till dom orange också, som tillval. Keramiska lager.[/quote']

Det beror väl på vad det är för väder? Mina blå som jag hade förra alliansloppet rullade ifrån alla eagle i utförsbackarna, sen att det gick lite trögare uppför beror nog inte på hjulen.

Link to comment
Share on other sites

Skåning: Finns de blå hjulen att få tag på fortfarande och vem säljer dem i så fall?

Möjligen om någon återförsäljare har dom i lager sen i fjol' date=' men varför köpa nåt som är långsammare än bara gula och orange hjul.

Har du Swenor och vill uppgradera köp Orange hjul. Fina hjul ser ut att vara bra kvalitet, har dock själv aldrig åkt på dom.

Swenor skall komma med extra dyra fina lager snart till dom orange också, som tillval. Keramiska lager.[/quote']

Det beror väl på vad det är för väder? Mina blå som jag hade förra alliansloppet rullade ifrån alla eagle i utförsbackarna, sen att det gick lite trögare uppför beror nog inte på hjulen.

Det var ifjol ja, i år kommer du susa nerför om man har dom nya hjulen :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...