Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2011 fulltecknat


Thorrez

Recommended Posts

En annan sida av saken är psykologisk. Att anmäla sig 10 månader före skapar ett "tvång" på sig själv att träna, som tar bort lite av glädjen av att åka loppet. Det är lätt att bygga upp förväntningar på loppet, som sen kanske inte uppfylls. Ju senare man kan anmäla sig, desto lättare är det att ta loppet som bonus efter den gångna vinterns träningar och tävlingar, man har inte samma krav på sig själv som om man bestämt sig långt i förväg.

Fast det är klart att 14 dagar före bör man nog ha bestämt sig även om man inte fixat plats, fast det är nog inte alla som vågar vara så kalla och vänta till så nära loppet. Själv har jag alltid köpt plats senast i slutet av januari och har haft drygt en månad till loppet för ev kompletterande snöträning.

Jag tror inte heller att det är pengarna i första hand som styr att man väntar utan andra faktorer väger tyngre tex hur man lyckats genomföra sin träning. Blir man sjuk eller skadad, ja då avstår man helt enkelt att köpa en plats.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår att ämnet kan betraktas från olika synvinklar. För mig personligen handlar det om att ha ett mål för min träning. Att anmäla sig tidigt ger mig en sporre att träna mer och effektivare, men som sagt vi tänker olika.

Sedan är det väl så att man får anpassa sig till verkligheten, som säger att tidigt höst är Vasaloppet normalt fulltecknat, och det är det man får förhålla sig till på sitt egna lilla sätt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fördelen med att anmäla sig sent är att man kan veta ganska bra vilket väder och förhållanden det blir. Man kanske inte vill åka om det är plusgrader och regnar, eller extremt kallt. Dessutom vet man om man om man är frisk eller i from.

 

Nackdelen är stressen att hitta en plats om allt känns bra och man verkligen vill åka. Alternativet är att stå i utförsbacken innan risberg och titta på när åkarna ramlar och kör in i varandra...:-) kanske värt mer än att få åka själv...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...