Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2011 fulltecknat


Thorrez

Recommended Posts

Jag var i Mora och jobbade 1,5 vecka innan Vasaloppet förra året och det var en enormt svängig marknad för startplatserna. Priset gick från 2000 kr ena dagen, till 4000 kr dagen efter för att sen gå ner till 2000 kr igen. Detta kryddat med lite ryktesspridning om vad folk hade betalat gjorde situationen svåranalyserad. Högriskplacering alltså.
Link to comment
Share on other sites

Jag har läst era inlägg i några år och nu måste jag göra mitt första på denna eminenta sida. :-)

 

Jag köpte min startplats måndagen innan Vasaloppet, jag betalade 1000:- Det fanns de som ville ha 3500:- och mer...

Och en klubbkompis köpte sin startplats dagen före, pris 800:- (jag skulle dock inte kunna vara så kall).

Link to comment
Share on other sites

Jag var i Mora och jobbade 1,5 vecka innan Vasaloppet förra året och det var en enormt svängig marknad för startplatserna. Priset gick från 2000 kr ena dagen, till 4000 kr dagen efter för att sen gå ner till 2000 kr igen. Detta kryddat med lite ryktesspridning om vad folk hade betalat gjorde situationen svåranalyserad. Högriskplacering alltså.

Förra året var extremt, det gick att åka skidor i princip i hela Sverige hela vintern, alla kunde träna. Normala snöfattiga år får du en V-plats för under 1000 redan veckan innan. Inför V-loppet 2008 köpte jag boende precis vid starten och V-plats för 800 onsdagen innan. Nu i år sålde jag på fredag morgon innan loppet. exakt samma paket för 2500, det var många som ringde och var villiga att betala.

Link to comment
Share on other sites

Normalt sett brukar det vara dyrast fram till nyår sedan faller priserna hela vägen fram till loppet och den som är kall kan spara några hundralappar. Förra året var dock lite tvärtom pga den fina vintern som stegrades snarare efterfrågan på slutet.

Jag har en Vasaloppsplats du kan få köpa till ett fördelaktigt pris ifall du uppför dig på lördag!

Link to comment
Share on other sites

Normalt sett brukar det vara dyrast fram till nyår sedan faller priserna hela vägen fram till loppet och den som är kall kan spara några hundralappar. Förra året var dock lite tvärtom pga den fina vintern som stegrades snarare efterfrågan på slutet.

Jag har en Vasaloppsplats du kan få köpa till ett fördelaktigt pris ifall du uppför dig på lördag!

Jag uppför mig alltid! Startplatsen ska du behålla, hur ska jag annars motivera min träning?

Link to comment
Share on other sites

Jag vägrar betala mer än vad det kostat den som säljer, så att sätta ut en annons på blocket känns inte aktuellt (vem vill sälja nu om inte för att känna på det?).

 

Kanske ska vara kall och vänta till veckan innan, bättre att vara stressad över det än av at det snart är lopp :)

Link to comment
Share on other sites

Åh nej! Luften gick ur mig i morse då tidningen berättade om att Vasaloppet var fulltecknat. Jag har ju suttit med hemsidan flera gånger senaste veckan men aldrig hunnit klart då min dotter är inne i en fas av "Pappa, vad gör du, pappa pappa pappa pappa osv". Så nu sitter man här med tappad träningslust och dumstruten nertryckt över öronen. Någon som kan tipsa om möjligheter att köpa startplats ganska omgående? Tror inte jag pallar att vänta till februari.. Funkar Blocket även nu flera månader innan? Köper föreningar platser som man kan få ta del av? Tacksam för all hjälp.
Link to comment
Share on other sites

Åh nej! Luften gick ur mig i morse då tidningen berättade om att Vasaloppet var fulltecknat. Jag har ju suttit med hemsidan flera gånger senaste veckan men aldrig hunnit klart då min dotter är inne i en fas av "Pappa, vad gör du, pappa pappa pappa pappa osv". Så nu sitter man här med tappad träningslust och dumstruten nertryckt över öronen. Någon som kan tipsa om möjligheter att köpa startplats ganska omgående? Tror inte jag pallar att vänta till februari.. Funkar Blocket även nu flera månader innan? Köper föreningar platser som man kan få ta del av? Tacksam för all hjälp.

Ta det lugnt, det är ingen fara!

Däremot så tror jag det är svårt att få tag i en plats nu, det är framåt november-december som folk börja inse att de inte hunnit eller kommer att hinna träna och då dyker platserna upp.

 

Själv har jag inte köpt plats förrän i januari på flera år, inte för att spara pengar utan för att det kan hända något oförutsett som gör att man inte kan ställa upp. Vet en kille som vid flera tillfällen inte har någon startplats klar på bussen upp utan fixar det i Mora, riktigt så kall är dock inte jag.

 

Men för din del är det helt lugnt, du kommer att få tag i en plats..träna på bara!

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt plats både till VL och ÖS och det har skett i januari. Decemberpriserna brukar ligga på vad de betalat, men i januari brukar priset sjunka. Max 1000:- för VL och 500:- för ÖS är vad jag betalat.

Men i år var inget sig likt, då priserna låg kvar på inköpspris och högre oförändrat under januari, så jag fick slå till på ett erbjudande på 600 kr för ÖS. Var det något erbjudande under 1400 för VL, höggs det blixtsnabbt av en hungrig köpare "likt en gädda på hugget".

 

Inför 2011 vet vi inget hur prisläget ser ut, blir det dåligt med snö dec-jan, tror jag priserna för en VL-plats kommer att dala rejält framemot VL-starten.

 

För första gången på många år har jag faktiskt anmält mig till VL i tid - kanske jag säljer platsen och "graderar ner mig" till ÖS - vet vet ?:/ Fast just nu känns det inte så, men man vet aldrig vad som händer framöver. I såna fall finns det säkert spekulanter här på forumet........

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte problemet. Om man verkligen vill åka så anmäler man sig väl i mars/april. Väntar ni på bättre (ekonomiska) tider, eller?

Förstår inte heller varför denna tråd kommer upp varje år.

 

Även om man nu skulle spara någon hundralapp på att vänta så blir det ingen särskilt hög timpeng på allt besvär det innebär att köpa på Blocket.

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte problemet. Om man verkligen vill åka så anmäler man sig väl i mars/april. Väntar ni på bättre (ekonomiska) tider, eller?

Det är inget problem, så ser iaf inte jag det, ser det mer som en nödvändig service. Anledningen till behovet är ju att det finns fler potentiellt intresserade deltagare än startplatser, däremot inte säkert att det ett enskilt år finns lika månag som verkligen åker men skaran intresserade är ändå större.

 

Det konstiga är väl hur många det finns verkligen vill åka loppet i mars/april men sedan inte längre vill ofta är dessa fler än vi som köper i efterhand??

 

Tror att för de flesta handlar det inte om ekonomi, utan att man väntar helt enkelt därför att man kan vänta..hade inte inte bytesmöjligheten funnits hade loppet vart fulltecknat i april varje år men med halvfulla startfält som följd.

 

För egen del förstår jag inte poängen med att anmäla sig till ett lopp ett år i förväg om jag inte måste eftersom det kan hända rätt mycket på ett år som gör att man kanske inte kan komma till start. Det är ju ganska enkelt att köpa en plats och tar inte mycket mer tid än att anmäla sig på rätt sätt.

 

Till Göteborgsvarvet finns det tex ingen möjlighet att byta startplats, vilket gör att massor av folk anmäler sig och sedan inte kan/vill springa. Själv har jag gjort det nån gång och sedan inte kunnat springa av olika anledningar, tycker därför denna service som de flesta stora tävlingar har numera är kanon.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...