Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Eagle-Sport värdens snabbaste rullskida


Rullskidmannen

Recommended Posts

Tur att jag köpte även detta par rullisar av Tobias Westman till Alliansloppet. Årets hjul är riktigt snabba. Vilket rull jag hade redan från början De var klart snabbare än alla andra märken vått som torrt. Fin respektive grov asfalt. De orange hjulen hängde inte med mig utför inte ens när de stod i suget. Tur att jag lyssnade på Tobias när jag frågade. Hade lite tvivel innan efter att lyssnat på annat folk som tror sig veta.

Jag såg under loppet att alla som inte hade Eagle var inte riktigt med. När jag behöver nya blir det ett på Eagle till.

Link to comment
Share on other sites

Tur att jag köpte även detta par rullisar av Tobias Westman till Alliansloppet. Årets hjul är riktigt snabba. Vilket rull jag hade redan från början De var klart snabbare än alla andra märken vått som torrt. Fin respektive grov asfalt. De orange hjulen hängde inte med mig utför inte ens när de stod i suget. Tur att jag lyssnade på Tobias när jag frågade. Hade lite tvivel innan efter att lyssnat på annat folk som tror sig veta.

Jag såg under loppet att alla som inte hade Eagle var inte riktigt med. När jag behöver nya blir det ett på Eagle till.

Det går inte att uttala sig så kategoriskt tycker jag. Mina blå Swenor (iofs Eagletillverkning) rullade som vanligt fantastisk bra. Rullade förbi alla i (2.08-)klungan i utförslöpan efter Båberg, gula som oranga. Speciellt bra gick dom i vätan.

Link to comment
Share on other sites

Tur att jag köpte även detta par rullisar av Tobias Westman till Alliansloppet. Årets hjul är riktigt snabba. Vilket rull jag hade redan från början De var klart snabbare än alla andra märken vått som torrt. Fin respektive grov asfalt. De orange hjulen hängde inte med mig utför inte ens när de stod i suget. Tur att jag lyssnade på Tobias när jag frågade. Hade lite tvivel innan efter att lyssnat på annat folk som tror sig veta.

Jag såg under loppet att alla som inte hade Eagle var inte riktigt med. När jag behöver nya blir det ett på Eagle till.

Det går inte att uttala sig så kategoriskt tycker jag. Mina blå Swenor (iofs Eagletillverkning) rullade som vanligt fantastisk bra. Rullade förbi alla i (2.08-)klungan i utförslöpan efter Båberg' date=' gula som oranga. Speciellt bra gick dom i vätan.[/quote']

Jag som kör på nya eaglar inköpta från Tobias Westman, samt fått ner friktionen i backspärren, kan intyga att Marios blå hjul var det enda som jag vet rullade signifikant bättre just i blötan från Båberg på båda varven. Var tvungen att ligga nära för att sugas in i suget. Sedan om det beror på fartställning, hjul eller något annat är ju svårt att säga. Men det var just när det var rikitigt mycket vattet att plöja igenom, märkligt eftersom större hjul 79mm, borde gå bättre i blött i min teorivärd.

Link to comment
Share on other sites

Själv körde jag på Swenors nya och jag hade aldrig problem med att hänga med. Det är så mycket som spelar in när man jämför rull i utförbackarna. Hur mycket utgångsfart man har från toppen, hur tung man är, fartställning, osv. Tror att skillnaden mellan de två är obetydlig.
Link to comment
Share on other sites

Tur att jag köpte även detta par rullisar av Tobias Westman till Alliansloppet. Årets hjul är riktigt snabba. Vilket rull jag hade redan från början De var klart snabbare än alla andra märken vått som torrt. Fin respektive grov asfalt. De orange hjulen hängde inte med mig utför inte ens när de stod i suget. Tur att jag lyssnade på Tobias när jag frågade. Hade lite tvivel innan efter att lyssnat på annat folk som tror sig veta.

Jag såg under loppet att alla som inte hade Eagle var inte riktigt med. När jag behöver nya blir det ett på Eagle till.

Nja Tobias, skall du köpa rullskidorna av dig själv då och dessutom prata med dig själv också? Jag testade mina Swenor mot de gula 79 mm på flera ställen på banan i veckan innan loppet och vi rullade exakt lika fort. Då väger vi lika mkt hade samma ställning och samma utgångsfart. På loppet märkte jag heller ingen skillnad. Tror du är rätt ensam om denna kategoriska syn på det hela. det är också väldigt underligt att så många inklusive eliten skulle köra på Swenor om de inte rullade lika bra. Det är nog inte bara för att vi slipper höra knarret från popnitarna. Sen är det intressant att du också tror du kan skåda in i framtiden. Vad är det som säger att inte Proski, Oneway, Alpina, Fischer eller märke XYZ kommer med mycket snabbare hjul om 1-3 år när du behöver nya skidor? Själv kommer jag att köpa de snabbast skidorna oavsett märke när jag behöver nya, de kan mycket väl ha gula, oranga hjul eller kanske gröna eller schackrutiga. Och all heder åt Eagle som var först med snabba PU-hjul.

 

Men visst kan de skilja mellan olika unika skidor verkar det som. På Aleloppet körde jag med de gula och tillsammans med en annan som hade likadana skidor hade vi klart sämst rull, alla andra rullade märkbart bättre. Ännu bättre än alla andra rullade dock en åkare med gula och en åkare med oranga hjul.

Link to comment
Share on other sites

Stämmer! Också detta citat från samma ställe skrivet av Erik Wickström stämmer bra tycker jag:

 

"Alla har kanonskidor, alla går typ lika bra. Jörgen Brinks skidor gled varken bättre än mina eller Svenne Banans. För övrigt verkar det som Eagle Sport och Swenor tillsammans har ungefär 99 % av marknaden på tävlingsskidor. Med Alliansloppets fortsatta utveckling är jag säker på att fler aktörer kommer att vilja ta lättrullade marknadsandelar."

Link to comment
Share on other sites

Körde med Swenor bakhjul och gulingar fram. Då större delen av tyngden hamnar på bakhjulen så kanske man kan se dom mer som Swenor än Eagle.

 

Alla jag kom i kapp rullade jag förr eller senare om, det var ingen som rullade om mig under hela loppet. Ibland tyckte jag synd om alla som stod och stakade på sina gula, orangea, blåa och svarta hjul medan jag gled förbi.

 

Väger nästan 0,1 ton, kan det vara därför eller är det gul/orange som gäller i fortsättningen?

Link to comment
Share on other sites

Jag märkte ingen skillnad på fabrikat till fabrikat. Det var vid ett par tillfällen som jag rullade upp jämsides eller förbi någon utav mina konkurrenter. Men då hade jag tagit några extra stavtag innan det började löpa utför på allvar. Därefter hade jag fullt fokus på att hålla mig på benen :-) Det var glatt i rondellerna med mera...
Link to comment
Share on other sites

Tur att jag köpte även detta par rullisar av Tobias Westman till Alliansloppet. Årets hjul är riktigt snabba. Vilket rull jag hade redan från början De var klart snabbare än alla andra märken vått som torrt. Fin respektive grov asfalt. De orange hjulen hängde inte med mig utför inte ens när de stod i suget. Tur att jag lyssnade på Tobias när jag frågade. Hade lite tvivel innan efter att lyssnat på annat folk som tror sig veta.

Jag såg under loppet att alla som inte hade Eagle var inte riktigt med. När jag behöver nya blir det ett på Eagle till.

Nja Tobias' date=' skall du köpa rullskidorna av dig själv då och dessutom prata med dig själv också? Jag testade mina Swenor mot de gula 79 mm på flera ställen på banan i veckan innan loppet och vi rullade exakt lika fort. Då väger vi lika mkt hade samma ställning och samma utgångsfart. På loppet märkte jag heller ingen skillnad. Tror du är rätt ensam om denna kategoriska syn på det hela. det är också väldigt underligt att så många inklusive eliten skulle köra på Swenor om de inte rullade lika bra. Det är nog inte bara för att vi slipper höra knarret från popnitarna. Sen är det intressant att du också tror du kan skåda in i framtiden. Vad är det som säger att inte Proski, Oneway, Alpina, Fischer eller märke XYZ kommer med mycket snabbare hjul om 1-3 år när du behöver nya skidor? Själv kommer jag att köpa de snabbast skidorna oavsett märke när jag behöver nya, de kan mycket väl ha gula, oranga hjul eller kanske gröna eller schackrutiga. Och all heder åt Eagle som var först med snabba PU-hjul.

 

Men visst kan de skilja mellan olika unika skidor verkar det som. På Aleloppet körde jag med de gula och tillsammans med en annan som hade likadana skidor hade vi klart sämst rull, alla andra rullade märkbart bättre. Ännu bättre än alla andra rullade dock en åkare med gula och en åkare med oranga hjul.[/quote']

Visst är det Tobias retorik.

Link to comment
Share on other sites

Körde med Swenor bakhjul och gulingar fram. Då större delen av tyngden hamnar på bakhjulen så kanske man kan se dom mer som Swenor än Eagle.

 

Alla jag kom i kapp rullade jag förr eller senare om, det var ingen som rullade om mig under hela loppet. Ibland tyckte jag synd om alla som stod och stakade på sina gula, orangea, blåa och svarta hjul medan jag gled förbi.

 

Väger nästan 0,1 ton, kan det vara därför eller är det gul/orange som gäller i fortsättningen?

Vikten har stor betydelse.

Problemet är att vikten skall uppför också.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...