Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Köpråd?!


Micke31

Recommended Posts

Vadå inte riktigt så bra? Jag har i och för sig inte kvar mitt par eftersom de var för hårda för mig men det var absolut inte skidans fel att jag hade problem med fästet. Hade helt enkelt fått ett par som inte var optimala för just mig.

Håller med om att designen är läcker.

Link to comment
Share on other sites

Om jag funderar på den nämda (2800:-)

Fischer RCR Special 187cm (2500:-),

eller Atmoic Vasa Race (2000:-)

 

Alla min pjäxor är salomon så om Fischern inte är märkbart bättre så stannar jag hellre på Atomic. Hur mycket "sämre" är Vasamodellen, lägger jag mig för lågt då?

 

6:50-åkare med ambition under 6 timmar. Jag vägde 74 när jag köpte min gamla Atomic, som gick kanon i början och fortfarande bra i stenhårda spår, men är upp i 80-82-kilosklassen nu så därav bytesbehovet.

 

Jag har bra teknik uppför så jag vill ha ett par hårda skidor så att jag aldrig mer ska behöva känna bromsande fästvalla.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte fundera på dessa också:

Madshus klipp 3000:-

Rossignol Delta 2500:-

 

Nytt utbud och man börjar givetvis fundera på nytt material :)

Jag har inte ökat i vikt men noterat allt sämre glid jämfört med de som kör bredvid.

Kanske bättre teknik? Kanske starkare i stakning?

Jag har Vasa Race idag och spannet känns kort, utplockat på Pölder så det är nog rätt gjort men kanske mer för en ren nybörjare (som jag var då) än vad jag borde ha idag?

 

Just nu känns 4000:- lite saftigt för det bästa..... det betyder ju ändå bindningar och pjäxor utanpå det priset.

 

Så min inköpslista varierar mellan:

Madshus klipp 3000:-

Rossignol Delta 2500:-

Atomic klipp 2800 :-

 

Om jag inte brytt mig om pengarna så blev det Rossignol Xium.....

Link to comment
Share on other sites

Vadå inte riktigt så bra?

 

Ville mest gadera mig mot att det kan finnas bättre skidor. Även om jag är supernöjd med mina Atomic har jag testat ett fåtal andra modeller. Det är knappt någon som glider ifrån mig under "normala" omständigheter och får allt som oftast fäste när det går uppför. Kort sagt - den skidan ger en riktigt feel good-känsla ute i spåren!

Link to comment
Share on other sites

Jag sitter och funderar också på vad jag ska köpa. Kanske blir madshus för 3k men samtidigt så blir det ju rätt mkt pengar med bindningen också. Kompisen säger att dom har snällare spann som kommer passa mig bättre än tex fischers RCS.

Är trots allt "rookie" på skidor, och inte kört mkt alls när det gäller skidor på snö.

Sen blir det nog skigo stavarna för 900kr.

 

Vilka skidor kan ni rekommendera till mig utifrån dom ovanstående i tråden... är som sagt "rookie" på skidor.

Link to comment
Share on other sites

Jag sitter och funderar också på vad jag ska köpa. Kanske blir madshus för 3k men samtidigt så blir det ju rätt mkt pengar med bindningen också. Kompisen säger att dom har snällare spann som kommer passa mig bättre än tex fischers RCS.

Är trots allt "rookie" på skidor, och inte kört mkt alls när det gäller skidor på snö.

Sen blir det nog skigo stavarna för 900kr.

 

Vilka skidor kan ni rekommendera till mig utifrån dom ovanstående i tråden... är som sagt "rookie" på skidor.

Fischer RCR? Samma belag som RCS men ett hekto tyngre enl butiken. Kanske inte samma spann som i RCS men slantar över att satsa på ett par bra stavar. Tror att det finns mer att vinna på ett par lätta, styva stavar (för Vasaloppsåkare, alltså) i och med all stakning.

Link to comment
Share on other sites

Jag sitter och funderar också på vad jag ska köpa. Kanske blir madshus för 3k men samtidigt så blir det ju rätt mkt pengar med bindningen också. Kompisen säger att dom har snällare spann som kommer passa mig bättre än tex fischers RCS.

Är trots allt "rookie" på skidor' date=' och inte kört mkt alls när det gäller skidor på snö.

Sen blir det nog skigo stavarna för 900kr.

 

Vilka skidor kan ni rekommendera till mig utifrån dom ovanstående i tråden... är som sagt "rookie" på skidor.[/quote']

Fischer RCR? Samma belag som RCS men ett hekto tyngre enl butiken. Kanske inte samma spann som i RCS men slantar över att satsa på ett par bra stavar. Tror att det finns mer att vinna på ett par lätta, styva stavar (för Vasaloppsåkare, alltså) i och med all stakning.

Ja jag menade RCR, den billigare skidan ja. Där är det med bindning också. Men undrar om det är mer värt att köra på ett par madshus nanosonic iom att det är sådan rabatt?

Hur ofta byter man skidor? Jag som är rookie, kommer jag byta skidor inom dom närmaste åren?

Han har ju sin egen stav med 100%kolfiber. och det är av märket skigo elite. Jag har ett par skigo Elit som är 90% och dom är mycket styvare än mina Swix ct1 inline stavar som jag tänkte köra med från början... kanske har något med längden att göra? Skigo 140cm vs 156cm på swix inline staven?

Link to comment
Share on other sites

Jag sitter och funderar också på vad jag ska köpa. Kanske blir madshus för 3k men samtidigt så blir det ju rätt mkt pengar med bindningen också. Kompisen säger att dom har snällare spann som kommer passa mig bättre än tex fischers RCS.

Är trots allt "rookie" på skidor' date=' och inte kört mkt alls när det gäller skidor på snö.

Sen blir det nog skigo stavarna för 900kr.

 

Vilka skidor kan ni rekommendera till mig utifrån dom ovanstående i tråden... är som sagt "rookie" på skidor.[/quote']

Fischer RCR? Samma belag som RCS men ett hekto tyngre enl butiken. Kanske inte samma spann som i RCS men slantar över att satsa på ett par bra stavar. Tror att det finns mer att vinna på ett par lätta, styva stavar (för Vasaloppsåkare, alltså) i och med all stakning.

Ja jag menade RCR, den billigare skidan ja. Där är det med bindning också. Men undrar om det är mer värt att köra på ett par madshus nanosonic iom att det är sådan rabatt?

Hur ofta byter man skidor? Jag som är rookie, kommer jag byta skidor inom dom närmaste åren?

Han har ju sin egen stav med 100%kolfiber. och det är av märket skigo elite. Jag har ett par skigo Elit som är 90% och dom är mycket styvare än mina Swix ct1 inline stavar som jag tänkte köra med från början... kanske har något med längden att göra? Skigo 140cm vs 156cm på swix inline staven?

Jag tror (veteraner vet förstås bättre) att skidor tål att bli "gamla" eftersom det pratas om skidor som är mer än 10-15 år här. Läs t ex om Bjorn12 skidor i hans glidtest i Torsby tunneln.

Mina skidor är inte för gamla men jag tror att jag behöver jag ett annat spann eftersom min åkteknik utvecklats med åren från ren nybörjare till amatör.

Det också just detta med "bättre" spann som rekommenderats mig (i annan tråd och av kompisar) som gör att jag är tveksam till nyproduktion eller argumentet "samma belag men något tyngre". Jag vill ju ha spannet så bra som möjligt och då tror jag på ordinarie produktion (dyrare?) med ordinarie kvalitetskontroll, jag tänker lite på bokrea där man nyproducerar till reapris men med sämre kvalitet...

Så jag kommer att köpa ett nytt par skidor, som ska passa en bättre åkteknik (borde vara "hårdare" spann?), här ska jag ta hjälp av kunnig säljare t ex Pölder.

Madshus ligger bra till även om Atomic klippet frestar (om jag blir övertygad om att kvaliteten är god nog).

 

När det gäller stavar så undrar jag om dina CT1 inlinestavar är alustavar? I så fall samma som jag har till rullskidorna. I mitt tycke så känn Swix CT5 bättre än dessa alustavar men bara marginellt. Skigo Elite lär vara betydligt bättre.

Från min erfarenhet i vintras så tar jag hellre bra glid med Swix CT5 än dåligt glid och bästa staven.... så ett "amatörstips" är att satsa på skidorna före stavarna om du nu har hyfsade stavar i rätt längd redan från start.

Det är ju inte så att man inte orkar lyfta en tyngre stav i slutet av Vasloppet... men om man har starkt staktryck så behöver man styvare stav. Jag har inte så starkt staktag, uppenbarligen, så jag vill ha skidor som går lättare istället :)

Link to comment
Share on other sites

Självklart vill jag ha bra spann också men på min nivå så är det nog risk att jag inte ens kan utnyttja ett riktigt fint spann.

 

Knappen, du har nog kommit betydligt längre i tekniken och kan dra nytta av ett riktigt bra spann. För mig är inte det aktuellt än, om det skulle bli aktuellt så har jag ett par schyssta grusskidor i mina RCR.

 

Jag som är mer överkroppsstark än diagonalare står mest på skidorna och stakar. Ska jag uppdatera i vinter så är det stavar som gäller eftersom det var där jag snålade mest. Att lyfta tunga stavar orkar man efter 9 mil men pendelrörelsen var sådär på en 500-kronorsstav (exel P3). Nu är det inga swix triac som står på önskelistan utan stavar för dryga tusenlappen.

Link to comment
Share on other sites

Kul med riktiga skiddiskussioner, rullskidor suuucks!

Kolla in kingarnas king-king-king-king! Kanske inte riktigt så bra, men den skidan är riktigt läcker.

http://www.polder.se/1/50.0.1.0/2245/1/image2_94f42317a3c00e8f4cd0f685f3d02d4e.jpg

Hmm, riktigt läcker och lätt skida lär det vara. D för det mesta bra köpläge vid designbyten. Nya designen av Atomic är dessutom fulare, dvs ännu en orsak att köpa fjolårets.

 

Finns dock mycket nytt och läckert (och svindyrt) till vintern. Blir till exempel spännande att testa Fischers prisbelönta skatesko. Har Fischer för första gången lyckats göra en bra skatepjäxa???

Link to comment
Share on other sites

Jag sitter och funderar också på vad jag ska köpa. Kanske blir madshus för 3k men samtidigt så blir det ju rätt mkt pengar med bindningen också. Kompisen säger att dom har snällare spann som kommer passa mig bättre än tex fischers RCS.

Är trots allt "rookie" på skidor, och inte kört mkt alls när det gäller skidor på snö.

Sen blir det nog skigo stavarna för 900kr.

 

Vilka skidor kan ni rekommendera till mig utifrån dom ovanstående i tråden... är som sagt "rookie" på skidor.

Jag kan eventuellt ha ett par Madshus till dig. Du kan testa dem i vinter eller i Torsby om du ska med klubben dit.

/Fritz

Link to comment
Share on other sites

Jag sitter och funderar också på vad jag ska köpa. Kanske blir madshus för 3k men samtidigt så blir det ju rätt mkt pengar med bindningen också. Kompisen säger att dom har snällare spann som kommer passa mig bättre än tex fischers RCS.

Är trots allt "rookie" på skidor' date=' och inte kört mkt alls när det gäller skidor på snö.

Sen blir det nog skigo stavarna för 900kr.

 

Vilka skidor kan ni rekommendera till mig utifrån dom ovanstående i tråden... är som sagt "rookie" på skidor.[/quote']

Jag kan eventuellt ha ett par Madshus till dig. Du kan testa dem i vinter eller i Torsby om du ska med klubben dit.

/Fritz

Aha. Vad äre för skidor? Vad är dom inställda för?

JAg är 182 och väger ca 88kg.

 

I nuläget ser de ut o bli fischer RCR men det där kan alltid vara av intresse.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...