Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Finnarna ska då alltid vara värst...


okomoko

Recommended Posts

Det började klia i fingrarna på mig när jag läste om "Rajalta rajalle" (ung. från gräns till gräns). 440 km / 7 dagar, från ryska gränsen (Kuusamo) till svenska gränsen (torneå) i mars.

Så mina frågor lyder följaktligen: är det någon på forumet som åkt loppet? Eller är det någon som känner någon som gjort det, eller har någon matnyttig info. om spektaklet?

MVH / :cool:

Link to comment
Share on other sites

Någonstans har jag läst ett reportage om loppet (Vasalöparen el Veteranskidan ?), där man fick en intressant redogörelse av hur det är att åka loppet. Ifall man "ymmerä suomi" finns det säkert mer information att hitta. Fast mig lockar det inte att åka 7 dagar i snitt 6 mil/dag, huja.

 

Det finns andra lopp, som lockar mig mer tex Storlirennet el Naimakkaloppet, för att nämna några exotiska lopp.

Link to comment
Share on other sites

Låter som ett lopp för Everest

Och för Lars-Erik, fast kanske lite mesigt för honom?

Har funderat på detta lopp ett tag. Jag fyller ju dessutom år ungefär när det startar i i början på Mars. Så ev skulle detta kunna vara en idealisk 50-års present för mig.

 

Konstigt att det är så otroligt lite svenskar i startlistan. En nackdel är väl att det inte tycks publiceras någon resultatlista och då är det ju mentalt svårt att plåga sig även om man kommer fortare till saunan.

Link to comment
Share on other sites

Låter som ett lopp för Everest

Och för Lars-Erik' date=' fast kanske lite mesigt för honom?

Har funderat på detta lopp ett tag. Jag fyller ju dessutom år ungefär när det startar i i början på Mars. Så ev skulle detta kunna vara en idealisk 50-års present för mig.

 

Konstigt att det är så otroligt lite svenskar i startlistan. En nackdel är väl att det inte tycks publiceras någon resultatlista och då är det ju mentalt svårt att plåga sig även om man kommer fortare till saunan.[/quote']

Var du i Norge idag och åkte?

Link to comment
Share on other sites

Låter som ett lopp för Everest

Och för Lars-Erik' date=' fast kanske lite mesigt för honom?

Har funderat på detta lopp ett tag. Jag fyller ju dessutom år ungefär när det startar i i början på Mars. Så ev skulle detta kunna vara en idealisk 50-års present för mig.

 

Konstigt att det är så otroligt lite svenskar i startlistan. En nackdel är väl att det inte tycks publiceras någon resultatlista och då är det ju mentalt svårt att plåga sig även om man kommer fortare till saunan.[/quote']

Var du i Norge idag och åkte?

Nej, tyvärr en reskompis fick förhinder. Kör Hallands Rullski imorgon istället. Men Klarälvsbanan hade ju inte varit fel heller.

Link to comment
Share on other sites

Låter som ett lopp för Everest

Och för Lars-Erik' date=' fast kanske lite mesigt för honom?

Har funderat på detta lopp ett tag. Jag fyller ju dessutom år ungefär när det startar i i början på Mars. Så ev skulle detta kunna vara en idealisk 50-års present för mig.

 

Konstigt att det är så otroligt lite svenskar i startlistan. En nackdel är väl att det inte tycks publiceras någon resultatlista och då är det ju mentalt svårt att plåga sig även om man kommer fortare till saunan.[/quote']

Tack Everest, du är alltid så positiv mot mig. Men NEJ, jag är faktiskt mycket ödmjuk i naturen och tycker absolut INTE att detta är det minsta mesigt. Det ser ut att vara en stor utmaning.

 

Som en ödets nyck håller min granne som jag ibland åker rullskidor med att aktivt påverka mig att vara med och jag trodde det skulle gå men tyvärr är jag i Malmö 12/3 (inbjuden föredragshållare på Matematikbienetten) och sista dagen att starta 2011 är 13/3 (högst 100 personer får starta varje dag fyra dagar i rad) så det blir nog nästan omöjligt att hinna i tid och att haka på dag 2 är inte aktuellt för mig.

 

Jag tror inte själva åkningen är det största problemet för mig, det är nog att ha tillräckligt med torra kläder och annan lämplig utrustning för så många dagar. Loppet går ju nära polcirkeln så det kan säkert vara gode kallt också. Det ser ut som att du bor på madrass i skolor med begränsade torkmöjligheter så man skulle nog behöva speciell coach som fixar sådant.

 

Bindande anmälan måste dessutom göras före 31/12 och jag kan heller inte se vad hela kalaset kostar mer an att de vill ha 100 Euro i samband med registrering. Om jag känner mig fräsch även 2012 kommer jag nog att försöka men förmodligen med coach (efter då förmodligen mer än 50 Vasalopp behöver man ju någon annan utmaning) . OM jag trots allt kan satsa redan i år lovar jag att rapportera på skidforum.

Förra året ser det ut som att bara två svenskar deltog, en dam och en herre.

 

Vallningen blir givetvis inget problem eftersom det här nog är så ren snö att du inte ens behöver fräscha upp sicklingen under hela färden.

Link to comment
Share on other sites

SOm sagt, farsan åkte det för kanske 20 år sen, det bästa han ahr gjort enligt egen utsago. I princip perfekta spår, trevligt mellan loppen och fantastisk natur. Tiden är ju ganska ointressant, för spårdagningen är inte alltid samma, vädret är ju olika under 1 veckan osv.

 

Sist jag kollade stod det priser, men de kanske har tagit bort dessa. Deras marknadsföring är minimal, men det beror på att de ändå alltid är fullbokade.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...