Lars-Erik Posted June 3 Author Report Share Posted June 3 On 6/2/2023 at 12:06 PM, Fredrik H said: Jag är inte helt övertygad om att helt plana belag glider bäst. Mina Rossignol med konvexa belag gled bättre innan jag sickla dem plana. Ett helt plant belag måste väl ha högre friktion, men samtidigt behövs friktion för att bilda vattenfilmen som det glider på, så att hitta balansen där är inte helt enkel. Intressant Fredrik. Kanske det beror på samma sak som min lila "fundering". När belaget är MYCKET convext närmar det sig ju lite "skridskosituationen" så i hårda/isiga spår kanske konvexa skidor går lite bättre om min "fundering" är korrekt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik H Posted Sunday at 10:51 AM Report Share Posted Sunday at 10:51 AM 20 hours ago, Lars-Erik said: Intressant Fredrik. Kanske det beror på samma sak som min lila "fundering". När belaget är MYCKET convext närmar det sig ju lite "skridskosituationen" så i hårda/isiga spår kanske konvexa skidor går lite bättre om min "fundering" är korrekt Det kan nog väl hända. På tal om isiga spår, ett ställe där jag brukar skida går delvis runt ett träsk som ibland är väldigt isigt, och då menar jag hockeyrink isigt. Det har hänt sig några gånger att jag har haft väldigt dåligt glid, men sedan efter att jag har åkt ett varv runt det isiga träsket, har jag haft väldigt bra glid. Jag brukar kalla fenomenet för isrillning, men vad är det som egentligen sker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars-Erik Posted Wednesday at 02:20 AM Author Report Share Posted Wednesday at 02:20 AM On 6/4/2023 at 12:51 PM, Fredrik H said: Det kan nog väl hända. På tal om isiga spår, ett ställe där jag brukar skida går delvis runt ett träsk som ibland är väldigt isigt, och då menar jag hockeyrink isigt. Det har hänt sig några gånger att jag har haft väldigt dåligt glid, men sedan efter att jag har åkt ett varv runt det isiga träsket, har jag haft väldigt bra glid. Jag brukar kalla fenomenet för isrillning, men vad är det som egentligen sker? Igen intressant. Långt innan det stod klart för experter att näst rätt spann på skidorna så är rätt strukturering det viktigaste för glidet så gick det rykten att en del gamla storåkare gjort precis så för att få extra sprutt på skidorna.dvs de åkte på is före tävlingar och de andra åkarna med sina tjärvallningar och hemkokta kukelimuckvallor var förvånade att de blev frånglidna av de som kommit på detta trick (och hemlighöll det så länge det gick). Det liknar ju absolut det du kallar "isrillning" eller mer allmänt "isstrukturering". Så kanske "inget nytt under solen" när man börjar bli så gammal som jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anl Posted Wednesday at 12:55 PM Report Share Posted Wednesday at 12:55 PM 10 hours ago, Lars-Erik said: Igen intressant. Långt innan det stod klart för experter att näst rätt spann på skidorna så är rätt strukturering det viktigaste för glidet så gick det rykten att en del gamla storåkare gjort precis så för att få extra sprutt på skidorna.dvs de åkte på is före tävlingar och de andra åkarna med sina tjärvallningar och hemkokta kukelimuckvallor var förvånade att de blev frånglidna av de som kommit på detta trick (och hemlighöll det så länge det gick). Det liknar ju absolut det du kallar "isrillning" eller mer allmänt "isstrukturering". Så kanske "inget nytt under solen" när man börjar bli så gammal som jag. Eller så var det isen som ändrades när du åkte där första varvet? Iskristaller som byggts på lite oregelbundet under nattkyla som du smälte ned med friktionsvärme, t ex? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik H Posted Wednesday at 03:56 PM Report Share Posted Wednesday at 03:56 PM 2 hours ago, Anl said: Eller så var det isen som ändrades när du åkte där första varvet? Iskristaller som byggts på lite oregelbundet under nattkyla som du smälte ned med friktionsvärme, t ex? Nej, glidet var dåligt på snö. Efter 1 varv på is var glidet på snö bra. Jag åkte bara ett varv på is, så jag åkte inte på samma is igen efter att jag har åkt där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted Thursday at 12:40 PM Report Share Posted Thursday at 12:40 PM Vid varma eller kalla förhållanden? Min tanke är såklart att topparna plattas till, minskar strukturen alltså. Har aldrig hört talas om det tidigare men alltid lär man sig något här på forumet 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik H Posted Thursday at 03:27 PM Report Share Posted Thursday at 03:27 PM 2 hours ago, Knappen said: Vid varma eller kalla förhållanden? Min tanke är såklart att topparna plattas till, minskar strukturen alltså. Har aldrig hört talas om det tidigare men alltid lär man sig något här på forumet 👍 Det är nog i förhållanden kring 0 som jag har upplevt fenomenet. Det är då vatten ur träsket kommer upp till ytan och bildar is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars-Erik Posted yesterday at 07:49 AM Author Report Share Posted yesterday at 07:49 AM Tusen tack för intressanta synpunkter som ju verkar vara i samklang med vissa rykten jag hade för si så där 40 år sen om "isrillningens" betydelse att få bättre glid etc Helt klart är ju att strukturering har mycket stor betydelse för skidglid, vilket mer och mer betonas även av kommentatorerna på TV som mer och mer talar om strukturering/handstrukturering när de talar om "vallning". Bland de som verkligen forskar på ämnet verkar det ju finnas stor enighet. Jag har ju tidigare redovisat Professor Sture Hogmarks tribologiforskning i Uppsala (med bl.a. Ronnie Lööf som teståkare, Ronnie har varit bland de hundra bästa i Vasaloppet minst 10 gånger, och Skimateria är inblandade i denna forskning och de samarbetar ju med landslaget). De procentsiffror han redovisar stämmer ju väl med de siffror elitåkaren och skidglidforskaren Dr. Nina Lintzen (bl.a. trea på Vasaloppet och segrare på två Nordenskiöldslopp) kommit fram till: dvs att spannet på skidan betyder 75 % , struktureringen 20 % och vallningen 5 %. ytterligare synpunkter i denna riktning hittar du t.ex. i följande artikel: https://vaistokondition.se/blogg/valla-langdskidor-hur-stor-effekt-har-glidvallning-pa-glidet/ Och dessa forskare verkar ju vara eniga med mig (som ju också är Professor och forskare om än med annan huvudinriktning samt motionsskidåkare med 50 år i Vasaloppsspåret): Glidvallan har marginell betydelse för skidglid, och speciellt för kategrin motionärer. Om de missat något av de första 95 %en är det svårt att kompensera det med de sista 5 % en genom vallning och speciellt i långa lopp i skitiga spår. Bättre då att satsa på att optimera de första 95 % en. Vi vanliga motionärer har helt enkelt inte denna kunskap de skickliga vallarna i landslagsbussen har för att få ut så stor del av dessa sista 5 % en. Det enklaste och mest optimala för oss motionärer är att försöka få ut så mycket som möjligt av de första 95 % och det är säkert en starkt bidragande orsak till att jag och många andra har så speciellt positiva erfarenheter av t.ex. stålsickling på Vasaloppet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted 10 hours ago Report Share Posted 10 hours ago Märklig argumentation; spannet blir väl inte bättre för att man stålsicklar ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars-Erik Posted 52 minutes ago Author Report Share Posted 52 minutes ago Tack gubbroder Volevodin för att du åter lyfter upp denna viktiga tråd och dess viktiga budskap: Glidvalla behövs helt enkelt inte för oss motionärer behövs inte för att få ordentlig sprutt på skidorna t.ex. på Vasalopp, i mitt fall nu i 50 år och t.o.m. på medaljtid en gång i hög ålder (nu går detta inte längre när jag är 78 år i paritet med din ålder) Och som vanligt ser ju alla att din kommentar är just missuppfattning, precis som du hade en serie inlägg förra året där du försökte övertyga en förstummad omvärld att du testat stålsickling på dina skidor genom att INTE STÅLSICKLA utan istället "planhyvla" skidorna Forskarna på skidglid som både är kända skidåkare och skidglidsforskare på Professorsnivå menar tvärtom att a) Först ser du till att ha skidor med rätt spann. Det betyder c:a 75 % b) EFTER DETTA ser du till att STRUKTURERA och PUTSA skidorna vilket kan jgen 20 % av glidet c) De sista 5 %en kan du eventuellt få ut genom att valla. På punkt b) kan stålsickling/handstrukturering bidra, vilket säkert är därför jag upplever att jag har så bra glid kontra de flesta så långt bak i Vasaloppsfältet jag befinner mig numera. Anm: Forskarna menar dessutom att det är svårt att VETENSKAPLIGT förklara exakt vad som händer under punkt c) . Faktum är ju att det glider bättre, åtminstone viss sträcka tills man får byta skidor, genom att även utnyttja punkt c) på ett perfekt sätt men riktigt varför är inte så lätt att förstå vilket inte minst visas av diskussionerna i tråden "Grundbehandling av skidbelag" och där tom du inte riktigt förstår alla finesser kring amorfa och kristallina zoner, olika molekulstorlekar, betydelse av valla som ligger inne i belaget (oberoende om det går att få in valla eller inte), etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.