Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tusen tack för uppskattande ord. Jag är verkligen stolt att jag klarade av detta trots min brutna arm och nu kommit med i Veteranklubbens 50-års klubb. Den klubben består av drygt 50 personer, varav 20-25 som fortfarande lever. Och i den klubben har JAG totalt åkt TOTALT flest lopp = 76, varav majoriteten på stålsicklade skidor utan tillstymmelse till glidvalla,

 

Beträffande själva loppet: Min taktik att åka med (huvudsakligen) en arm och tre ben  (de två vanliga+ pannbenet) fungerade perfekt fram till Evertsberg då jag hade perfekt fäste på min favoritvalla Rhode 1-3, Men efter det kändes det som katastrof med jättebakhalt i 0/+ före och lite isigt i spåret. Så för att ta mig uppåt i backarna måste jag belasta min skadade arm så mycket att jag fick mycket ont så småningom. Jag lät Swix valla om i Oxberg och Eldris men det hjälpte bara marginellt. Jag bad dem lägga klister men de vågade inte eftersom de sa att det frös. Innerst inne tvivlade jag och funderade allvarligt på att sjlv lägga på Rhode Rossa som jag som vanligt hade i bakfickan

 

 Jag åker ju numera i Pers(s)onlig nummerlapp med namn och allt vilket betyder att jag får ovanligt många uppmuntrande tillrop: Två sådana gladde mig speciellt . (1) Flera av er på skidforum kommenterade att det var roligt att se "stålsicklarlegenden" live i spåret och se att det ser ut att gå så bra (2) jag körde ju med speciella 103 nummerlappen på min nummerlapp (för att hedra första damen  Margit i Vasaspåret, först föreslagit till mig av just McHammer). Det gjorde att jag fick många glädjande tillrop för detta också, speciellt från damer. Att ett par av dem stoppade mig och gav mig en bamsekram var extra inspierande för en gammal man

Link to comment
Share on other sites

Grattis Lars-Erik till en superstrong prestation !http://forum.odla.nu/style_emoticons/default/bravo.gif

Tack Volevodin. Och kul att just du nu äntligen uppmärksammat att man tom som motionär kan åka 50 år i Vasaloppet utan att  använda glidvalla . Stålsickling + ordentlig borstning (lika noggrann som när du envisas att lägga glidvalla och sedan borsta bort "allt" tills du inte ser något lämna skidan) ger det perfekta alternativet för oss motionärer. Och kul att en av er från skidforum uppmuntrade mig  i Risbergsbacken och tom kallade mig "stålsicklingslegendaren". Och att jag klarade loppet så pass lätt trots min brutna arm och höga ålder (79 år) beror delvis på att skidorna som vanligt fungerade så perfekt. Och att jag nu kommit med i unika Veteranernas "50-klubb" (bestående av drygt 50 personer varav 15-20 nu levande) är stort, mycket stort,  för mig, Och att jag i denna klubb genomfört totalt flest Vasalopp = 76, varav majoriteten med ren stålsickling utan glidvalla, tycker jag talar för sig själv. Vilken katastrof kan hända Volevodin om du själv testar att stålsickla skidorna EN gång i livet ?

Link to comment
Share on other sites

Tack Volevodin. Och kul att just du nu äntligen uppmärksammat att man tom som motionär kan åka 50 år i Vasaloppet utan att  använda glidvalla . Stålsickling + ordentlig borstning (lika noggrann som när du envisas att lägga glidvalla och sedan borsta bort "allt" tills du inte ser något lämna skidan) ger det perfekta alternativet för oss motionärer. Och kul att en av er från skidforum uppmuntrade mig  i Risbergsbacken och tom kallade mig "stålsicklingslegendaren". Och att jag klarade loppet så pass lätt trots min brutna arm och höga ålder (79 år) beror delvis på att skidorna som vanligt fungerade så perfekt. Och att jag nu kommit med i unika Veteranernas "50-klubb" (bestående av drygt 50 personer varav 15-20 nu levande) är stort, mycket stort,  för mig, Och att jag i denna klubb genomfört totalt flest Vasalopp = 76, varav majoriteten med ren stålsickling utan glidvalla, tycker jag talar för sig själv. Vilken katastrof kan hända Volevodin om du själv testar att stålsickla skidorna EN gång i livet ?

Jag kan slå dig, :lol: jag bara skojar - skall Du åka på söndag igen ? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag kan slå dig, :lol: jag bara skojar - skall Du åka på söndag igen ? :rolleyes: måste jag även delvis belasta även den brutnaa

Tack igen Volevodin. Jag har väntat tills nu att att besvara din fråga. Jag har verkligen gjort allt för att kunna genomföra  även Vasaloppet trots min brutna arm. Men tyvärr går inte det. Jag har fortfarande värk i obrukbara armen. Öppna spåret med en arm och tre ben (två vanliga och pannbenet) gick ju utmärkt fram till Evertsberg men sen fick jag jättebakhalt och för att överhuvud taget ta mig uppför måste jag även delvis belasta brutna högerarmen. Så innan mål hade jag ordentlig smärta, men jag trodde den skulle gå över men inte: det minsta jag belastar återkommer smärtan. Så detta år får jag nöja mig följande:

a)även detta år lyckats genomföra ett "Vasalopp" och därmed  kommit med i den exklusiva "50-klubben", inom Veteranklubben  bestående av drygt 50 personer (varav 15-20 nu levande) . För att kvalificera dig till 50-klubben måste du åka  minst ett Vasalopp i minst 50 år.

B) i denna 50- klubb har jag åkt mest Vasalopp = 76. 

Så från denna "point of view" hade det enda som hänt och jag inte tvingats avstå loppet imorgon är att jag slagit mitt eget rekord från 76 till 77, Men det för bli nästa år hoppas jag :rolleyes:

Anm; Veteranklubbeb består av åkare som åkt minst ett "Vasalopp" i minst 30 år,

Link to comment
Share on other sites

Tack igen Volevodin. Jag har väntat tills nu att att besvara din fråga. Jag har verkligen gjort allt för att kunna genomföra även Vasaloppet trots min brutna arm. Men tyvärr går inte det. Jag har fortfarande värk i obrukbara armen. Öppna spåret med en arm och tre ben (två vanliga och pannbenet) gick ju utmärkt fram till Evertsberg men sen fick jag jättebakhalt och för att överhuvud taget ta mig uppför måste jag även delvis belasta brutna högerarmen. Så innan mål hade jag ordentlig smärta, men jag trodde den skulle gå över men inte: det minsta jag belastar återkommer smärtan. Så detta år får jag nöja mig följande:

a)lyckats genomföra ett "Vasalopp" och därmed åkt Vasalopp och därmed kommit med i den exklusiva "50-klubben", inom Veteranklubben bestående av drygt 50 personer (varav 15-20 nu levande) som "Vasalopp"

b) i denna 50- klubb åkt flest vasalopp geom tiderna = 76, varav majoriteten på stålsicklade skidor utan glidvalla

Så från denna "point of view" hade det enda som hänt och jag inte tvingats avstå loppet imorgon är att jag slagit mitt eget rekord från 76 till 77, Men det för bli nästa år hoppas jag :rolleyes:

Anm Veteranklubbeb består av åkare som åkt "Vasalopp" minst 30 år

Stort, stort grattis och krya på dig nu, L-E!

Vi fick för övrigt ett armbrott på vår StafettVasa men vi lyckades styra om så vi iaf kunde åka i mål.

Link to comment
Share on other sites

Stort, stort grattis och krya på dig nu, L-E!

Vi fick för övrigt ett armbrott på vår StafettVasa men vi lyckades styra om så vi iaf kunde åka i mål.

Tack enklaresport för allt stöd genom åren och kul att jag fått åka en sträcka i ditt lag vid några tillfällen.

Tack också kretiochpleti för (som vanligt) intressanta och uppmuntrande kommentarer.Menar du att du åkte lopp 13 eller 30 ? I senare fallet ses vi säkert i Mora i höst vid din speciella utnämning i Veteranklubben. Vi ses i så fall eftersom jag samtidigt får min "50-klubbs utnämning"  efter att ha genomfört Vasalopp i 50 år,

Tack också alla ni som privat kontaktat mig och gratulerat till mina 50 år med genomförda Vasalopp och att jag stått på mig under alla dessa år med mitt enkla budskap som hjälpt så många motionärer. Och, som väldigt många påpekat, om de främsta motståndarna är relaterade till vallaindustrin och/eller aldrig själva prövat att stålsickla så är det snarare ett ytterligare bevis att jag har rätt.

Link to comment
Share on other sites

Med facit i hand hade det nog varit lättare att åka med en arm och två ben i Vasaloppet, då föret var mer konstant hela dagen jfr med ÖSS eller vad tror du Lars-Erik ?

Det kan absolut ha varit så men även i detta fall hade jag nog måst använda alla tre benen,de två vanliga och pannbenet. I min/vår höga ålder är det faktiskt en viss prestationb att åka Vasalopp även när man inte har handikapp så marginalen är mindre och det enda man göra är att kompensera så gott det går med lite Pers(s)onlig tjurighet. JAG tror att alla som åkt i femtio år som jag nog tvingats genomföra loppet några gånger även när man inte är helt OK. detta är givetvis lättare när man är ung och kan åka på soi så där 5-6 timmar men när man blivit så gammal som jag (79 år detta år) och man naturligt inte åker på bättre än si så där 9 timmar blir det mycket svårare att kompensera förkylningar, armbrott, och andra otrevligheter, Detta borde väl gälla dig också Volevodin, eller ?

Link to comment
Share on other sites

Det kan absolut ha varit så men även i detta fall hade jag nog måst använda alla tre benen,de två vanliga och pannbenet. I min/vår höga ålder är det faktiskt en viss prestationb att åka Vasalopp även när man inte har handikapp så marginalen är mindre och det enda man göra är att kompensera så gott det går med lite Pers(s)onlig tjurighet. JAG tror att alla som åkt i femtio år som jag nog tvingats genomföra loppet några gånger även när man inte är helt OK. detta är givetvis lättare när man är ung och kan åka på soi så där 5-6 timmar men när man blivit så gammal som jag (79 år detta år) och man naturligt inte åker på bättre än si så där 9 timmar blir det mycket svårare att kompensera förkylningar, armbrott, och andra otrevligheter, Detta borde väl gälla dig också Volevodin, eller ?

Jovisst, min svaga punkt är vänsterfoten, det märkte  jag redan efter 30 km, när jag åkte Halvvasan hemma, hade nog inte klarat en halva till i synnerhet som jag missade 5 veckors träning efter jul, Har ej heller ett visst antal som motivation, då 40 är en utopi efter flera års överhopp, möjligen 35 för att slå Björnasjö-Svensson, dock saligen insomnad så matchen är ojuste.

För din del var det väl skönt att få eldprovet avklarat redan i ÖSS och känna att nu har jag 50-medaljen i hamn. Inget är givet när åldern börjar ta ut sin rätt, det fick Kent Hiller erfara 2021, då han blev avplockad i Eldris och hamnade så småningom på lasarettet, men han lyckades dock klara 50-medaljen förra året med assistens under loppet.

Link to comment
Share on other sites

Givetvis är det som du antyder mycket skönt att jag verkligen klarade eldprovet under rådande omständigheter (armbrott, kombinerat med bakhalt så jag hade riktigt ont i brutna arnen innan jag kom i mål). Men konstigt Volevodin. Enligt mina notater och i Vasaloppets officiella statistik klarade Kent Hiller att åka i mål sitt femtonde år redan 2001 så han kan ju inte ha brutit i Eldris. Hur många år har du Volevodin åkt Vasalopp enligt Veteranklubbens regler (bara ett av öppet spår eller Vasalopp får räknas varje år) ?  (eftersom även du börjat bli fullvuxen (75 år) så är väl det lite avgörande för hur många löpp du eventuellt kan klara t.ex. 35 eller 40 som du nämner.)

Link to comment
Share on other sites

Givetvis är det som du antyder mycket skönt att jag verkligen klarade eldprovet under rådande omständigheter (armbrott, kombinerat med bakhalt så jag hade riktigt ont i brutna arnen innan jag kom i mål). Men konstigt Volevodin. Enligt mina notater och i Vasaloppets officiella statistik klarade Kent Hiller att åka i mål sitt femtonde år redan 2001 så han kan ju inte ha brutit i Eldris. Hur många år har du Volevodin åkt Vasalopp enligt Veteranklubbens regler (bara ett av öppet spår eller Vasalopp får räknas varje år) ?  (eftersom även du börjat bli fullvuxen (75 år) så är väl det lite avgörande för hur många löpp du eventuellt kan klara t.ex. 35 eller 40 som du nämner.)

Du har rätt vad gäller Kent Hiller, Alvesta, det var 2021 han gjorde sitt femtionde Vasalopp med assistans av Vasa-Svahn.Det var året innan som en läkare i Eldris stoppade honom, då han ramlat flera gånger i den lilla backen mot kontrollen. Läkaren kan ha räddat hans liv, då han efter en kort tid togs in på lasarettet i Mora med hjärtinfarkt.

Min egen statistik är: 32 lopp 9 mil varav 31 på plats och 1 Hemmavasa. Av de 31 är 24 Vasalopp och 7 Öppet Spår. Därutöver har jag åkt en Halvvasa och tre Skejtvasan.

Link to comment
Share on other sites

Givetvis är det som du antyder mycket skönt att jag verkligen klarade eldprovet under rådande omständigheter (armbrott, kombinerat med bakhalt så jag hade riktigt ont i brutna arnen innan jag kom i mål). Men konstigt Volevodin. Enligt mina notater och i Vasaloppets officiella statistik klarade Kent Hiller att åka i mål sitt femtonde år redan 2001 så han kan ju inte ha brutit i Eldris. Hur många år har du Volevodin åkt Vasalopp enligt Veteranklubbens regler (bara ett av öppet spår eller Vasalopp får räknas varje år) ?  (eftersom även du börjat bli fullvuxen (75 år) så är väl det lite avgörande för hur många löpp du eventuellt kan klara t.ex. 35 eller 40 som du nämner.)

Så inte ens "spik i foten och franska revolutionen" skulle stoppa dig...

Link to comment
Share on other sites

Du har rätt vad gäller Kent Hiller, Alvesta, det var 2021 han gjorde sitt femtionde Vasalopp med assistans av Vasa-Svahn.Det var året innan som en läkare i Eldris stoppade honom, då han ramlat flera gånger i den lilla backen mot kontrollen. Läkaren kan ha räddat hans liv, då han efter en kort tid togs in på lasarettet i Mora med hjärtinfarkt.

Min egen statistik är: 32 lopp 9 mil varav 31 på plats och 1 Hemmavasa. Av de 31 är 24 Vasalopp och 7 Öppet Spår. Därutöver har jag åkt en Halvvasa och tre Skejtvasan.

Tack Volevodin för förklaring. Då var ju Kent med om något likartat som jag 2018 om än efter målgång på öppet spår. Det gick tungt hela vägen och efteråt  fick jag ju min hjärtinfarkt på natten så de skjutsade mig till Falu Lasarett och de reparerade mig med tre stents. Det är därför jag är så ovanligt öppenhjärtig numera  :D Betyder det att du nu har åkt 90 km sträckan 32 olika år ? I så fall har du ju bara 3 år till 35 lopp som du skriver och då är du ju "bara" en ungdom i min ålder så det går säkert.  :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Du har rätt vad gäller Kent Hiller, Alvesta, det var 2021 han gjorde sitt femtionde Vasalopp med assistans av Vasa-Svahn.Det var året innan som en läkare i Eldris stoppade honom, då han ramlat flera gånger i den lilla backen mot kontrollen. Läkaren kan ha räddat hans liv, då han efter en kort tid togs in på lasarettet i Mora med hjärtinfarkt.

Min egen statistik är: 32 lopp 9 mil varav 31 på plats och 1 Hemmavasa. Av de 31 är 24 Vasalopp och 7 Öppet Spår. Därutöver har jag åkt en Halvvasa och tre Skejtvasan.

724 tack. Ytterligare sökning med hjälp av detta visar ju att du Volevodin  blev Veteran redan 2011  och har senare ett godkänt lopp, nämligen 2022 så totalt har du 31 "medaljår" i Veteranklubbens sätt att räkna. En verkligen imponerande siffra för de flesta på detta forum och för andra också. Så absolut har du fortfarande chanen att nå "40 klubben" även om det börjar gå lite tyngre när man passerat 80 års strecket. Åtminstone ses vi väl i Vasastarten 2024 ?                                                                         En fråga till er andra: Vilka av er här på forum (förutom Volevodin och jag) är medlemmar i Veteranklubben ?( dvs har åkt Vasalopp och/eller öppet spår i minst 30 år)

Link to comment
Share on other sites

724 tack. Ytterligare sökning med hjälp av detta visar ju att du Volevodin  blev Veteran redan 2011  och har senare ett godkänt lopp, nämligen 2022 så totalt har du 31 "medaljår" i Veteranklubbens sätt att räkna. En verkligen imponerande siffra för de flesta på detta forum och för andra också. Så absolut har du fortfarande chanen att nå "40 klubben" även om det börjar gå lite tyngre när man passerat 80 års strecket. Åtminstone ses vi väl i Vasastarten 2024 ?                                                                         En fråga till er andra: Vilka av er här på forum (förutom Volevodin och jag) är medlemmar i Veteranklubben ?( dvs har åkt Vasalopp och/eller öppet spår i minst 30 år)

31:an 2015 (blötloppet) + Hemmavasan 2022 = 32 medaljår. Gå in på Vasaloppet 2015, så ser du att jag gick i mål på 9.15.01 och längre ner står det att jag totalt har 32 medaljår.

Link to comment
Share on other sites

31:an 2015 (blötloppet) + Hemmavasan 2022 = 32 medaljår. Gå in på Vasaloppet 2015, så ser du att jag gick i mål på 9.15.01 och längre ner står det att jag totalt har 32 medaljår.

perfekt. Då har du ju bara 8 år Kvar för att bli "40-loppare". Och varför inte joina oss i femtiklubben när du ändå är på G. Då blir du ju dessutom samtidigt den äldsta som klarat av att åka Vasaloppet. Vet du eller någon annan hur gammal den äldsta var när hen klarade av att åka Vasaloppet ?

Link to comment
Share on other sites

Jo då, ÖS nästa år måndag, är det aktuellt eller? Vi är lika gamla L-E

Tack  wille Ja då ses vi i speciella veteranfållan för jag förstår av dina inlägg att du självklart är med i Veteranklubben = åkt Vasalopp i 30 år. Visst är det så ? Eller är du som jag tom  "50 loppare" ? För övrigt är jag anmäld till öppet spår både söndag och måndag och även till Vasaloppet. Så överoptimstiska jag hoppas att bättra på mina 76 genomförda Vasalopp med minst två lopp till om hälsan står mig bi. Och för att anknyta till trådens tema: Givetvis "fuskar" jag lite eftersom jag fortfarande envisas att åka på mina stålsicklade skidor som ger mig stora fördelar speciellt de sista milen. Svårt för dig wille att förstå eftersom du ju inte försökt åka Vasalopp på stålsicklade skidor, men varför inte pröva nästa år och själv skaffa dig en uppfattning om det ligger något i vad tokige professorn påstår.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vi är rätt olika. Du tycks sätta en ära i att åka många lopp. Jag åker så länge jag tycker det är roligt.34 lopp nu, vid 27-28 tänkte jag sluta. Tog några halvvasor och åkte med bekanta. 2019 och 2020 blev tiden på Ös ca 6.35. 2021 en timme mer, ett njutåk med snack vid kontrollerna. Inte åkt stålsicklat på vasan, men väl på träning som på två dagar motsvarar längden. Inte alls imponerad av detta, skillnaden mellan ovallad och stålsicklad är försumbar. Mest rillning som avgör. Jo, jag kan hantera stålbiten.

Om jag åker mer beror helt på lusten, möjligen för att jag fyller 80. Ett skapligt avslut i så fall.

Lycka till med stålsicklat och ev. flera lopp!

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...