Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Tack ålderskompis Wille för information. Då förstår jag att du inte är med i 50-klubben dvs åkt Vasalopp i 50 år. Men det framgår inte av ditt svar om du är medlem i Veteranklubben dvs åkt Vasalopp och eller/ öppet spår i minst 30 år. Är det så eller inte ? Eftersom du nämner tid (som jag inte bryr mig så mycket om numera, speciellt efter min hjärtinfarkt 2018)  så är min bästa tid på Vasaloppet 4.56. Dock inte på stålsicklade skidor på den tiden. Min bästa tid på stålsicklade skidor är 5.29 (dagen efter åkte jag på 5.50).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fortfarande oklart vilken av mina gubb- och Veterankompisar här på forum som åkt flest år i Veteranklubbens mening (medaljår i deras mening). Volevodin har uppenbarligen 32, medan wille har 30, 31, 32, 33, eller 34. Och för utomstående är det nog  naturigt att vi nästan åttioåringar börjar fundera på att nöja oss med att åka 45 km. Vi får ju numera nästan hålla på lika lång tid med den sträckan som vi gjorde på 90 km sträckan i våra glansdagar. Men här tänker jag annorlunda: jag supergillar ju att åka skidor och kan gärna hålla på lite längre (dubbel utdelning på anmälningsavgiften 😀). Så jag anmäler mig därför till båda öppna spåren och Vasaloppet även nästa år. Så förhoppningsvis blir det mitt 51:a medaljår (och förhoppningsvis totalt 78 vasalopp) om hälsan står mig bi. Och så har jag ju dessutom det psykologiska  trumfkortet i fickan: JAG upplever att jag har bättre glid än de flesta omkring mig speciellt på slutet på loppet tack vare mina stålsicklade skidor. En lite speciell detalj är ju att de nästan enda här på detta forum som numera ser ut att betvivla detta är just mina ovan nämda Veterankompisar, och det trots att ingen av dem  ens prövat att åka Vasalopp en endaste gång med stålsicklade skidor.

Link to comment
Share on other sites

Då har vi äntligen ETT gemensamt: vi citerar båda Stenmark med samma citat. Fortfaranda är det så att 34 Lopp kan ha gjorts under 34 år, 33år, 32 år, 31 år eller 30 år . Är det så svårt att begrip ? Anm: Det skulle ju i princip kunna vara färre år också men eftersom du är Veteran måste du åkt minst 30 år. Är det så svårt att begrip ? Och JAG anser att jag har väl så bra glid som de omkring mig med min stålsickling. Är det så svårt att begrip ? Och du har (ännu) inte vågat åka ett endaste Vasalopp på stålsicklade skidor men har ändå bestämda åsilkter om min upplevelse är korrekt eller inte. Är det så svårt att begrip ?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja du LE. Det är jättebra att du tror så benhårt på din sickel, fortsätt med det. Jag har inte bestämda åsikter om din upplevelse. Det har du klargjort så ofta så därom råder inget tvivel.Jag tror säkert att det är ett alternativ till vallade skidor, det är många fler som vittnar om detta. Att det däremot ar bäst ,så är det inte i min värld.  Varför skulle stålsicklat glida bättre i Vasaloppsspåret än i andra spår? Jag har kört så pass mycket utan att imponeras, så våga är fel ord. Jag tar det som är bäst för mig. Min åsikt, var god respektera detta.                                                                                                              Jag har åkt ett lopp pr år om det är viktigt att veta detta. Låt oss nu respektera varandras synpunkter och fokusera på bra upplevelser i spåren.

Link to comment
Share on other sites

Tack wille för (äntligen) svar till en som begrip lite (i Ingemars terminologi)

"Jag tror säkert att det är ett alternativ till vallade skidor, det är många fler som vittnar om detta." 

Härligt. Då är vi ju överens, det är ju faktiskt det enda jag påstått i denna tråd.

"Varför skulle stålsicklat glida bättre i Vasaloppsspåret än i andra spår? "

Bara därför att Vasaloppsspåret är längre och skitigare än många andra spår. Vallade skidor tappar mer i glid efter viss sträcka. Både Kuzmins och andras forskning tyder på detta och även praktisk erfarenhet, Tom på elitnivå verkar ju detta vara accepterat numera. Vid vissa lopp där drt är tillåtet är ju tom vissa i eliten villiga att tappa dyrbar tid och byta ut vallade skidor som tappat i glid.

"Jag tar det som är bäst för mig. Min åsikt, var god respektera detta. "

GIVETVIS respekterar jag och förstår detta, DU, och bara du, skall GIVETVIS preparera dina skidor på det sätt DU finner lämpligt och har tid till. Det enda JAG påstår (och du ser ut att hålla med om)  är att det finns alternativ till detta.

"Jag har åkt ett lopp pr år om det är viktigt att veta detta. "

Äntligen. Då kan vi i Veteranklubben för första gången veta att du är sk. 34 loppare, liksom Volevodin är 32 loppare och jag 50 loppare, En synnerligen imponerande gubbklubb här på skidforum.

"Låt oss nu respektera varandras synpunkter och fokusera på bra upplevelser i spåren."

Absolut. Det tummar vi skidtokiga gubbstruttar på

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för ett bra svar. Jo, jag är med i veteranklubben.

Glidet i vasaloppsspåret då? I denna tråd hävdas att vallade skidor tappar mer i glid än stålsicklade, vallan tar upp mer smuts. Vallan sitter kvar bara en kortare sträcka, när vallan då är bortnött borde också smutsen följa med i samma grad.

Om stålsicklade skidor håller sig relativt rena, varför tar du då med vallaväck - indränkt trasa och gör rent med?                  Vi skall nog inte jämföra elitens byten av vallade skidor här. Hade stålsicklat varit bättre borde dom åkt på sådana.                Stålsicklare säger också att valla förbättrar glidet ytterligare, hur lång sträcka är oklart.

Denna tråd är tillräckligt lång, onödigt att älta detta om igen. 

Det är bäst du får ha denna tråd som hyllning till stålsickeln och dig själv.😊                                                                                                         

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar wille min gubbskruttkompis. Och tack för att du så lojalt håller igång diskussionerna här och gör det viktiga budskapet i denna tråd så känt så att många motionärer numera tagit till sig detta fantastiska budskap: dvs att glidvalla inte alls behövs för att vi motionärer skall kunna genomföra Vasaloppet på ett utmärkt sätt och med väl så bra glid som de andra motionärerna. Stålsickling och borstning räcker.

Hur eliten preparerar sina skidor vet nog varken du eller jag Wille. Helt klart är dock att landslaget har avtal med Skimateria och tillgång till deras sicklar, rillrar och övrigt putsmaterial. Och ibland talar man ju tom i TV om även om vikten av komplettering med handstrukturering vilket betyder just användning/komplettering med hjälp av dessa verktyg. .

Det jag numera tror varför stålsickling fungerar så överraskande bra är: Strukturering är det viktigaste för glidet (om du förutsätter att spannet är perfekt). Strukturering kan du åstadkomma med stålsickling, Rillning eller Stenslipning.  MEN i alla fallen måste du kombinera med ordentlig borstning så det yttersta lagret på strukturen är superslätt. När du kombinerar med att valla på din struktur  så är ju instruktionen att du skall borsta så noggrannt att du inte ser någon valla lämna skidan. Och det betyder ju att de som vallar i stort sett också åker mest på en struktur som är superslät. Så självklart kommer även det att glida bra (förutsatt att underliggande struktur är bra). Det är med denna förklaring dock inte lätt att förstå att RÄTT vallade skidor , åtminstone inledningsvis, glider bättre. För det gör de, om (och endast om)  borstningen är tillräcklig. Varför det är så är dock inte så lätt att förstå påstår även kända forskare i ämnet, t.ex. Nina Lintzen som jag känner väl.

"Om stålsicklade skidor håller sig relativt rena, varför tar du då med vallaväck - indränkt trasa och gör rent med? "

Det är korrekt att jag ibland brukar göra det oftast i Evertsberg innan det går utför. Huvudorsaken är dock oftast en helt annan: Tyvärr händer det ofta att på vissa ställen så ligger det massor av geltuber etc. som det 'är svårt att undvika för oss där bak i kön att köra över så det fastnar på glidytorna. När detta inträffar brukar jag rengöra glidytorna. Även detta supertips har många tagit till sig och tackat mig för. Men t.ex. i år behövde jag inte göra det.

Att vallade skidor tar upp mer smuts i vanliga spår efter viss sträcka har ju visats av Kuzmin och andra i vetenskapliga uppsatser. Men själv tror jag, som du, att skillnaden inte kan vara så stor om (och endast om) de som vallar borstar så ordentligt att de borstat bort det mesta av vallan som kan ta upp smuts. 

Link to comment
Share on other sites

Tack igen wille för slutomdömet "stålsickling överraskande bra" och för att du åter lyfter upp denna tråd och dess viktiga huvudbudskap.

Beträffande:  "Har man som jag varit med i åratal och provat det mesta och fixat själv, så räcker det."   

Detta gäller väl oss båda skidtokiga gubbskruttar (i åttioårsåldern). Men beträffande huvudbudskapet i denna tråd   är skillnaden stor i det vi båda verkligen PROVAT: Du har uppenbarligen åkt Vasalopp i 34 år (34 lopp) men har (ännu) inte ens PROVAT att åka ett endaste Vasalopp på stålsicklade skidor . Däremot har jag av mina 76 Vasalopp (under 50 år) åkt de flesta (runt 40) på rent stålsicklade (och välborstade) skidor. Jag påstår därför att jag har i varje fall  möjlighet att jämföra mina erfarenheter av de båda sätten att preparera skidorna i anknytning till temat för denna tråd "Vasalopp på stålsicklade skidor". Det har ju inte du, eller ?

Men, GIVETVIS, respekterar jag och förstår att du (och andra) preparerar dina skidor precis som du finner lämpligt och har tid till och åker den sträcka (45 km ? 90 km ?) du finner passar just dig i befintligt läge. Och, till skillnad från Volevodin i vår speciella gubbkategori har du ju i varje fall PROVAT att stålsickla,😃

Link to comment
Share on other sites

Jag får väl kommentera ditt senaste utspel. Jag säger inte att stålsickling är överraskade bra, det är två tummar neråt samtidigt som jag skrattar åt elendet. Alltså tvärt emot.

Ju mer du tjatar om sickeln, ju längre och längre ner hamnar den i min låda. Det får tvärtom effekt; jag kommer ALDRIG att åka Vasaloppet på stålsicklat. Det har under årens lopp presenterats så många felaktigheter samt direkta lögner om detta så det räcker och blir över. Läs du din långa tråd om igen.

Hacka inte på andra för att dom inte köper ditt budskap. Var glad att folk använder den metod dom själva väljer.

Link to comment
Share on other sites

👋

2 hours ago, wille said:

Jag får väl kommentera ditt senaste utspel. Jag säger inte att stålsickling är överraskade bra, det är två tummar neråt samtidigt som jag skrattar åt elendet. Alltså tvärt emot.

Ju mer du tjatar om sickeln, ju längre och längre ner hamnar den i min låda. Det får tvärtom effekt; jag kommer ALDRIG att åka Vasaloppet på stålsicklat. Det har under årens lopp presenterats så många felaktigheter samt direkta lögner om detta så det räcker och blir över. Läs du din långa tråd om igen.

Hacka inte på andra för att dom inte köper ditt budskap. Var glad att folk använder den metod dom själva väljer.

👋  👍

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack igen wille och Volevodin, mina Veteranvänner i skidtokiga gubbars åttiårsklubb, för att ni åter båda lyfter upp denna tråd på topplats med både skratt och tummarna pekande åt olika håll, ibland uppåt och ibland nedåt.  Det ger ju extra tillfälle att upplysa nytillkomna skidforumvänner om huvudbudskapet i denna tråd "Tre Vasalopp på samma stålsicklade skidor". Redan på första sidan i tråden upplyste ju en av dessa skidtokiga gubbar att han SAMMA ÅR åkte de två öppna spåren på 5.29 och 5.50 och själva Vasaloppet på medaljtid och det genom att bara stålsickla utan att komplettera med glidvalla. Samma gubbskrutt har nu åkt c:a 40 Vasalopp/öppna spår utan att spendera en endaste minut på glidvallning och har därmed visat att det finns ett ALTERNATIV för motionärer att genomföra Vasalopp på ett utmärkt sätt utan att glidvalla. Och som ni sett av många andra inlägg har ju många motionärer fått glädje av detta både på Vasalopp och på träning. Men samtidigt väcker det starka känslor hos vissa. Varför har jag nog fortfarande inte riktigt förstått (utom de förknippade med vallaindustrin, det kan jag förstå)

Samma gubbskrutt respekterar dock helhjärtat och förstår att ni två, och alla andra motionärer, preparerar, era skidor precis som ni vill och tror på och åker de distanser som passar er i rådande läge. Moreover, jag respekterar givetvis att du wille placerar din sickel där han finner lämpligt. Och jag vill absolut inte påverka någon av er att åka ett endaste Vasalopp på stålsicklade skidor, och jag vill inte längre ens uppmana Volevodin att skaffa en sickel och prova en endaste gång åtminstone på träning. Det skall GIVITVIS ni, och endast ni, avgöra. 

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack gubbkompis wille för att igen lyfta upp min/vår tråd och dess viktiga budskap som påverkat så mycket. Och tusen tack för att du dessutom lyfter fram en annan uppenbar fördel för stålsickling: miljöaspekten. Vi renodlade stålsicklare bidrar ju inte alls till fluorföroreningar så vi har ju garanterat bidragit till detta positiva resultat. Så i förlängningen har ju denna tråd och dess budskap varit positiva även ur denna synvinkel.😃

Link to comment
Share on other sites

Vidare är det ju intressant att det finns en hel del forskning i ämnet också. Mest uppmärksammad på denna tråd kanske är de av doktorerna Leonid Kuzmin och i viss mån Nina Lintzén (dubbel vinnara i Nordenskiöldsloppet) Här vill jag stället lyfta fram en annan materialforskare, Professor Sture Hogmark i Uppsala och den grupp han har omkring sig bl.a. Vasaloppsåkaren Ronnie Löv (bland de hundra bästa på Vasaloppet minst 10 år). Denna forskning låg till grund för att skimateria bildades (de som har avtal med svenska landslaget). Googla och se t.ex.https://www.uu.se/nyheter/artikel/?id=481&typ=artikel

 

Link to comment
Share on other sites

Observera speciellt följande tre punkter från ovan nämnda inlägg av forskaren Sture Hogmarks (professor i Uppsala):
1.  "Han är själv en van skidåkare och tänker åka Vasaloppet för 20:e gången i år. Hans bästa tid är 5.06. Som expert på friktion och smörjning, kan han naturligtvis inte låta bli att utveckla även skidglidet.
Fokus för forskarna är alltså att ta fram den optimala glidytan belaget under skidorna. Den ytan är ytterst minimal. Beräkningar visar att bara cirka en tusendel av hela skidan, alltså 30kvadratmillimeter, är i kontakt med snön i ett välpreparerat spår.
- Att det är så otroligt liten yta, det vet inte de flesta."
 

 

2. "Vallans betydelse överdrivs
Sture Hogmark menar att skidvallans betydelse överdrivs och att den största nyttan med traditionell skidvallning enbart är mekanisk.
- Glidvallan fungerar lite som ett spackel. Tillsammans med traditionell preparering med sickling och borstning gör det belaget slätare."


3."Istället för glidvallning handlar det alltså om att skrapa skidbelaget med en särskild stålsickel och en sådan sickel är framtagen av företaget Primateria. För test i riktiga skidspår svarar en elitskidåkare från Högbo, Ronnie Löf ."

Min fundering: Det gäller alltså att denna lilla kontaktyta (mindre än 0.5 cm^2 i varje ögonblick) mellan snön och skidan är slät. Vad som händer i "dalarna"  är nog mindre intressant. Och ändå mindre intressant med den valla man (eventuellt) lyckats tränga in i belaget (den påverkar ju inte denna lilla glidyta) 

 

Link to comment
Share on other sites

On 5/20/2023 at 2:51 PM, Lars-Erik said:

Observera speciellt följande tre punkter från ovan nämnda inlägg av forskaren Sture Hogmarks (professor i Uppsala):
1.  "Han är själv en van skidåkare och tänker åka Vasaloppet för 20:e gången i år. Hans bästa tid är 5.06. Som expert på friktion och smörjning, kan han naturligtvis inte låta bli att utveckla även skidglidet.
Fokus för forskarna är alltså att ta fram den optimala glidytan belaget under skidorna. Den ytan är ytterst minimal. Beräkningar visar att bara cirka en tusendel av hela skidan, alltså 30kvadratmillimeter, är i kontakt med snön i ett välpreparerat spår.
- Att det är så otroligt liten yta, det vet inte de flesta."
 

 

2. "Vallans betydelse överdrivs
Sture Hogmark menar att skidvallans betydelse överdrivs och att den största nyttan med traditionell skidvallning enbart är mekanisk.
- Glidvallan fungerar lite som ett spackel. Tillsammans med traditionell preparering med sickling och borstning gör det belaget slätare."


3."Istället för glidvallning handlar det alltså om att skrapa skidbelaget med en särskild stålsickel och en sådan sickel är framtagen av företaget Primateria. För test i riktiga skidspår svarar en elitskidåkare från Högbo, Ronnie Löf ."

Min fundering: Det gäller alltså att denna lilla kontaktyta (mindre än 0.5 cm^2 i varje ögonblick) mellan snön och skidan är slät. Vad som händer i "dalarna"  är nog mindre intressant. Och ändå mindre intressant med den valla man (eventuellt) lyckats tränga in i belaget (den påverkar ju inte denna lilla glidyta) 

 

Utifrån din punkt nr 2, återkommer min fundering runt hur viktigt det egentligen är att skidan är helt plan. Spåret är ju inte helt plant och anläggningsytan är så liten, så vad kan påverkan bli om skidan avviker från helt plan med nån millimeter så länge ytan är jämnt preparerad?

Snarare då att också se på det mekaniska motståndet pga deformation av underlaget. Dvs att skidan inte behöver deformera snön mer än absolut nödvändigt, vilket kan vara intressant i alla lite lösare spår för klassiskt och nästan alltid för skate. En alltför hård och "tvär" glidzon leder väl rimligen till mer deformation i ett löst spår, samtidigt som en väldigt mjuk glidzon kanske ger en längre anläggningsyta än vad man vill ha i ett blött spår? 

Tycker det borde vara klart intressant att se tester på olika spanntyper i olika hårda spår, dessutom i kombination med varierande temperatur. Hur många har inte testat en vallad skida i ett hårt och fint spår (skatebädd), eller åtminstone nydraget, innan start, för att sedan åka ett lopp i spår (skatebädd) som blir alltmer slitna, ojämna och lösa? 

Link to comment
Share on other sites

On 5/26/2023 at 12:10 PM, Anl said:

Utifrån din punkt nr 2, återkommer min fundering runt hur viktigt det egentligen är att skidan är helt plan. Spåret är ju inte helt plant och anläggningsytan är så liten, så vad kan påverkan bli om skidan avviker från helt plan med nån millimeter så länge ytan är jämnt preparerad?

Snarare då att också se på det mekaniska motståndet pga deformation av underlaget. Dvs att skidan inte behöver deformera snön mer än absolut nödvändigt, vilket kan vara intressant i alla lite lösare spår för klassiskt och nästan alltid för skate. En alltför hård och "tvär" glidzon leder väl rimligen till mer deformation i ett löst spår, samtidigt som en väldigt mjuk glidzon kanske ger en längre anläggningsyta än vad man vill ha i ett blött spår? 

Tycker det borde vara klart intressant att se tester på olika spanntyper i olika hårda spår, dessutom i kombination med varierande temperatur. Hur många har inte testat en vallad skida i ett hårt och fint spår (skatebädd), eller åtminstone nydraget, innan start, för att sedan åka ett lopp i spår (skatebädd) som blir alltmer slitna, ojämna och lösa? 

Anl, Som vanligt mycket kloka funderingar. Beträffande hårda och isiga spår har jag också haft mina funderingar. Kanske man skulla i sådana fören ha  smalare och kortare skidor med ändå hårdare underlag. Min fundering kommer från EXTREMFALLET när man har ren is. Då går det ju uppenbarligare fortare att åka med skridskor, dvs extremt smala,  korta och hårda "skidor" Men i all teknisk modellering jag varit med om brukar ju även "mellanliggande lägen" mellan extremfallen kontinuerligt följa med modelleringen och min fundering är väl bara: varför inte så när det gäller skidor också ?

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte helt övertygad om att helt plana belag glider bäst. Mina Rossignol med konvexa belag gled bättre innan jag sickla dem plana. Ett helt plant belag måste väl ha högre friktion, men samtidigt behövs friktion för att bilda vattenfilmen som det glider på, så att hitta balansen där är inte helt enkel. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...