Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bästa staven för ca 1500kr


Willie

Recommended Posts

vilket jävla kap i sådana fall! 366 SEK i tull...

Hur gick det till när du skulle betala den? Hade du vapen riktad mot dom samtidigt som du bad om priset?!?! Rena rånet åkte staten på :)

Det mesta är nog moms av dessa 366 kr.

tror att du bara betalade momsen och slapp turligt tullen...

 

jag tror jag betalade 1800-2000 för mina ct1 därifrån för några år sen... så de e ju helt klart billigare än i sverige

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply
Fick nyhetsbrev från Bull Ski & Kajakk i Oslo här i veckan och de säljer ut fjolårets (röda) CT1 för 1199 NOK.

Jag var inställd på nya stavar inför säsongen' date=' och när jag såg att CT1 av fjolårets röda modell var på rea på Oslo Sportslager (http://www.oslosportslager.no) så jag bestämde mig för att göra ett litet experiment. Hur fungerar det egentligen att beställa från Norge (icke EU-land)?

 

Sagt och gjort, jag beställde ett par stavar för 1199 NOK samt ett stavfodral för 199 NOK. På plats i Oslo skulle detta alltså kosta 1400 NOK. Jag beställde via nätet och betalade med kort. Spännande, vad skulle det landa på för mig i slutändan? Kanske rent av dyrare än årets modell beställd från Pölder..?

 

Nu har jag fått stavarna, och kan berätta hur det gick: Oslo Sportslager tog 1647 SEK för varor och frakt. Sedan fick jag lösa ut paketet på posten mot 366 SEK i tull och moms (hur nu detta är beräknat?). [b']I slutändan alltså 2013 kr för stavar+fodral.[/b]. Hade jag köpt årets modell från Pölder hade jag fått betala nästan 2800+frakt. Och fått lite mindre spänning i tillvaron...

 

Rent teoretiskt kan man nog kräva tillbaka lite norsk moms, men jag undrar om jag orkar bråka om någon hundralapp.

Hej! Jag köpte 2 par röda CT1:or för två veckor sedan. Då ingick stavrören, så 1199 NOK per par. Sedan mailade jag oslosportslager angående momsen och då svarade de att de drar av den direkt så beloppet som man betalar vid köpet reduceras innan det reserverade beloppet på kontot dras. (sist jag köpte därifrån glömde de det så då mailade jag i efterhand och fick tillbaka norska momsen.) Den norksa momsen beräknade jag nu i efterhand till 18%. Drygt 600 SEK fick jag betala när jag hämtade ut paketet på posten. Som Son of Wassberg skriver så är tullen en mindre del i det. Total kostade de två paren stavarna inklusive frakt (300 NOK) 3000 SEK, dvs 1500 per par inkl stavrör. Bara av den anledningen att frakten var så dyr blev det två par. Kräv tillbaka norska momsen! Det är ju inte så jobbigt, och rätt ska vara rätt :-)

Link to comment
Share on other sites

Fick nyhetsbrev från Bull Ski & Kajakk i Oslo här i veckan och de säljer ut fjolårets (röda) CT1 för 1199 NOK.

Jag var inställd på nya stavar inför säsongen' date=' och när jag såg att CT1 av fjolårets röda modell var på rea på Oslo Sportslager (http://www.oslosportslager.no) så jag bestämde mig för att göra ett litet experiment. Hur fungerar det egentligen att beställa från Norge (icke EU-land)?

 

Sagt och gjort, jag beställde ett par stavar för 1199 NOK samt ett stavfodral för 199 NOK. På plats i Oslo skulle detta alltså kosta 1400 NOK. Jag beställde via nätet och betalade med kort. Spännande, vad skulle det landa på för mig i slutändan? Kanske rent av dyrare än årets modell beställd från Pölder..?

 

Nu har jag fått stavarna, och kan berätta hur det gick: Oslo Sportslager tog 1647 SEK för varor och frakt. Sedan fick jag lösa ut paketet på posten mot 366 SEK i tull och moms (hur nu detta är beräknat?). [b']I slutändan alltså 2013 kr för stavar+fodral.[/b]. Hade jag köpt årets modell från Pölder hade jag fått betala nästan 2800+frakt. Och fått lite mindre spänning i tillvaron...

 

Rent teoretiskt kan man nog kräva tillbaka lite norsk moms, men jag undrar om jag orkar bråka om någon hundralapp.

Hej! Jag köpte 2 par röda CT1:or för två veckor sedan. Då ingick stavrören, så 1199 NOK per par. Sedan mailade jag oslosportslager angående momsen och då svarade de att de drar av den direkt så beloppet som man betalar vid köpet reduceras innan det reserverade beloppet på kontot dras. (sist jag köpte därifrån glömde de det så då mailade jag i efterhand och fick tillbaka norska momsen.) Den norksa momsen beräknade jag nu i efterhand till 18%. Drygt 600 SEK fick jag betala när jag hämtade ut paketet på posten. Som Son of Wassberg skriver så är tullen en mindre del i det. Total kostade de två paren stavarna inklusive frakt (300 NOK) 3000 SEK, dvs 1500 per par inkl stavrör. Bara av den anledningen att frakten var så dyr blev det två par. Kräv tillbaka norska momsen! Det är ju inte så jobbigt, och rätt ska vara rätt :-)

Hmm, det är ju nästan så att man blir lite sugen på att köpa ett par CT1 trots att jag har ett splitternytt par CT2 i förrådet...

Link to comment
Share on other sites

När jag köpte från Oslo Sportslager får något år sedan blev det så här:

 

Exel World Cup stavar 999 Nok (799,20 när Norska momsen är bortdragen)

 

Frakt 328 Nok.

 

Ovanstående blev 1368 Svenska kronor.

 

Tull och Moms 270 Svenska kronor.

 

Sammanlagt 1638 Svenska kronor.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag köpte 2 par röda CT1:or för två veckor sedan. Då ingick stavrören, så 1199 NOK per par. Sedan mailade jag oslosportslager angående momsen och då svarade de att de drar av den direkt så beloppet som man betalar vid köpet reduceras innan det reserverade beloppet på kontot dras. (sist jag köpte därifrån glömde de det så då mailade jag i efterhand och fick tillbaka norska momsen.) Den norksa momsen beräknade jag nu i efterhand till 18%. Drygt 600 SEK fick jag betala när jag hämtade ut paketet på posten. Som Son of Wassberg skriver så är tullen en mindre del i det. Total kostade de två paren stavarna inklusive frakt (300 NOK) 3000 SEK, dvs 1500 per par inkl stavrör. Bara av den anledningen att frakten var så dyr blev det två par. Kräv tillbaka norska momsen! Det är ju inte så jobbigt, och rätt ska vara rätt :-)

Fick du stavtuber på köpet? Det såg jag inget om på hemsidan.

 

Jag kollade mina specifikationer, och kom fram till att jag inte hade betalat någon norsk moms. Däremot var frakten dyrare än vad som angetts först (300 NOK istället för 195 NOK).

 

Tull och moms beräknades på fakturabeloppet 1118 NOK (1295 SEK), alltså kostnaden exklusive frakt. Tull 2,7% alltså 34 kr (varför betalar vi tull på varor från Norge? Konstigt system tycker jag). Svensk moms 332 kr.

 

Om man sätter värdet på stavtuben till 200 kr så kostade mina CT1 alltså ca 1800 kr. Något högre än kostnadsgränsen som anges i trådens rubrik, men prisvärt tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Drar dom av den norska momsen automatiskt eller måste man säga till om detta?

De drog av den automatiskt för mig. Det verkar vara samma momssats som i Sverige (20% av totalpriset är moms). Däremot blev det inget momsavdrag eller svensk moms på frakten. Den är rätt så dyr för stavar+stavrör (300 NOK ~350 SEK).

Link to comment
Share on other sites

Drar dom av den norska momsen automatiskt eller måste man säga till om detta?

De drog av den automatiskt för mig. Det verkar vara samma momssats som i Sverige (20% av totalpriset är moms). Däremot blev det inget momsavdrag eller svensk moms på frakten. Den är rätt så dyr för stavar+stavrör (300 NOK ~350 SEK).

Inte för att var fördomsfull, eller jo faktiskt för att vara fördomsfullt så kan jag tänka mig att norska postverket inte är ett under av effektivitet...

Link to comment
Share on other sites

Såklart ett alternativ att beställa från Norge men det verkar lite osäkert vad det slutliga priset landar på.

 

KV+ verkar vara ett prisvärt alternativ, både Ch1 och Elite går att få under 2000kr. Hittade bl a på xcountryskiers. Någon som har erfarenhet av KV+?

Link to comment
Share on other sites

Tänkte köpa mej ett par CT1:or till vintern och Oslos sportlager verkar ju onekligen intressant. Problemet är att dom har slut på 150 cm. Får man av handtagen på ett par CT1:or på ett vettigt sätt utan att riskera staven. Har tidigare råkat ut för stavar där jag kokat handtagen utan att dom lossnat.
Link to comment
Share on other sites

Tycker inte 1199 NOK för fjolårets CT1 på Oslo sportslager är speciellt mycket rea. De brukade ju normalt kosta 1399 där...

Tänkte köpa mej ett par CT1:or till vintern och Oslos sportlager verkar ju onekligen intressant. Problemet är att dom har slut på 150 cm. Får man av handtagen på ett par CT1:or på ett vettigt sätt utan att riskera staven. Har tidigare råkat ut för stavar där jag kokat handtagen utan att dom lossnat.

Ska du ha 150 cm stavar skulle jag rekommendera fjolårets One Way storm för 95 € (875 SEK) från haijaa.fi. http://haijaa.fi/verkkokauppa/index.tmpl?ryhma_id=218

 

Jag sku behöva 157,5 cm skatestavar... och de är slut :(

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte 1199 NOK för fjolårets CT1 på Oslo sportslager är speciellt mycket rea. De brukade ju normalt kosta 1399 där...
Tänkte köpa mej ett par CT1:or till vintern och Oslos sportlager verkar ju onekligen intressant. Problemet är att dom har slut på 150 cm. Får man av handtagen på ett par CT1:or på ett vettigt sätt utan att riskera staven. Har tidigare råkat ut för stavar där jag kokat handtagen utan att dom lossnat.

Ska du ha 150 cm stavar skulle jag rekommendera fjolårets One Way storm för 95 € (875 SEK) från haijaa.fi. http://haijaa.fi/verkkokauppa/index.tmpl?ryhma_id=218

 

Jag sku behöva 157,5 cm skatestavar... och de är slut :(

Är inte detta Oneways toppmodell? Verkar vara ett mycket bra pris.

 

Fick lite beslutsångest nu...

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte 1199 NOK för fjolårets CT1 på Oslo sportslager är speciellt mycket rea. De brukade ju normalt kosta 1399 där...
Tänkte köpa mej ett par CT1:or till vintern och Oslos sportlager verkar ju onekligen intressant. Problemet är att dom har slut på 150 cm. Får man av handtagen på ett par CT1:or på ett vettigt sätt utan att riskera staven. Har tidigare råkat ut för stavar där jag kokat handtagen utan att dom lossnat.

Ska du ha 150 cm stavar skulle jag rekommendera fjolårets One Way storm för 95 € (875 SEK) från haijaa.fi. http://haijaa.fi/verkkokauppa/index.tmpl?ryhma_id=218

 

Jag sku behöva 157' date='5 cm skatestavar... och de är slut :([/quote']

Är inte detta Oneways toppmodell? Verkar vara ett mycket bra pris.

 

Fick lite beslutsångest nu...

Ja, det är fjolårets toppmodell.

Link to comment
Share on other sites

Nej det är väl just språket. Översatte texten m.h.a. Google men det känns som om man famlar i mörkret och kanske missar viktig info. Dessutom finns vad jag kunde se på Haijaa:s hemsida inte någon info om leveranser till andra länder. Men det fixar sig säkert. Det blev dock ett par CT1:or från Oslo sportlager.
Link to comment
Share on other sites

Aluminium är starkare än kolfiber. Don smäller i vart fall inte bara av. Men personligen skulle jag inte åka VL med en AL-stav eftersom den är tung och det är så otroligt mycket skönare att åka med lätta kolfiber. Har för mig att dom lite billigare och tyngre kolfiberstavarna är starkare än topp-stavarna.
Link to comment
Share on other sites

Tänkte köpa mej ett par CT1:or till vintern och Oslos sportlager verkar ju onekligen intressant. Problemet är att dom har slut på 150 cm. Får man av handtagen på ett par CT1:or på ett vettigt sätt utan att riskera staven. Har tidigare råkat ut för stavar där jag kokat handtagen utan att dom lossnat.

Kapade mina CT2 i helgen och det var inga problem att få av handtagen med varmluftpistol.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte köpa mej ett par CT1:or till vintern och Oslos sportlager verkar ju onekligen intressant. Problemet är att dom har slut på 150 cm. Får man av handtagen på ett par CT1:or på ett vettigt sätt utan att riskera staven. Har tidigare råkat ut för stavar där jag kokat handtagen utan att dom lossnat.

En annan variant är att lägga staven/stavarna i en bastu. Vid 90 grader släpper limmet efter några minuter.

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte 1199 NOK för fjolårets CT1 på Oslo sportslager är speciellt mycket rea. De brukade ju normalt kosta 1399 där...
Tänkte köpa mej ett par CT1:or till vintern och Oslos sportlager verkar ju onekligen intressant. Problemet är att dom har slut på 150 cm. Får man av handtagen på ett par CT1:or på ett vettigt sätt utan att riskera staven. Har tidigare råkat ut för stavar där jag kokat handtagen utan att dom lossnat.

Ska du ha 150 cm stavar skulle jag rekommendera fjolårets One Way storm för 95 € (875 SEK) från haijaa.fi. http://haijaa.fi/verkkokauppa/index.tmpl?ryhma_id=218

 

Jag sku behöva 157,5 cm skatestavar... och de är slut :(

Haha, jag la en beställning på dessa stavar nu. Fick upp någon ruta på finska där jag bara klickade ok...

 

Återkommer om hur det funkade.

 

Undrar hur man gör med betalningen? Det var ingen kortbetalning på sidan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...