Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidmaran 2010


Volevodin

Recommended Posts

Detta rullskidlopp går av stapeln den 24 oktober i Rödeby i närheten av Karlskrona. Förutom tävlingsklasserna, där huvudklasserna kör 34 km, finns det Vasaloppsklass på 17 km och 34 km.

 

Av inbjudan framgår ej vad som gäller i Vasaloppsklassen, 2:or eller fria hjul. Är lite sugen att testa detta rullskidlopp förutsatt att bara 2:or tillåts. Är det någon som vet vad som gäller i vasaloppsklass eller är det upp till arrangören att bestämma ?

Link to comment
Share on other sites

Detta rullskidlopp går av stapeln den 24 oktober i Rödeby i närheten av Karlskrona. Förutom tävlingsklasserna, där huvudklasserna kör 34 km, finns det Vasaloppsklass på 17 km och 34 km.

 

Av inbjudan framgår ej vad som gäller i Vasaloppsklassen, 2:or eller fria hjul. Är lite sugen att testa detta rullskidlopp förutsatt att bara 2:or tillåts. Är det någon som vet vad som gäller i vasaloppsklass eller är det upp till arrangören att bestämma ?

Kommer ev att delta eftersom jag kanske befinner mig i närheten. Men så vitt jag kan förstå gäller fria hjul eftersom det inte står ngt annat. Kör iof själv gärna med tvåor men då bör givetvis alla andra i klassen göra det också. Ring och fråga!

 

Sen kan jag tycka att det är dumt att använda ordet maran för en 3/4 mara

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tänkte att jag skulle aktualisera detta rullskidlopp, nu när det börjar dra ihop sig. Är det någon som vet hurdan banan är, flack eller backig, hur långt är varvet, ifall det är varvbana osv.

 

 

Väldigt knöligt att hitta inbjudan via OK Dackes hemsida, kanske någon kan tipsa om ett enklare sätt och länka inbjudan hit.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte att jag skulle aktualisera detta rullskidlopp, nu när det börjar dra ihop sig. Är det någon som vet hurdan banan är, flack eller backig, hur långt är varvet, ifall det är varvbana osv.

 

 

Väldigt knöligt att hitta inbjudan via OK Dackes hemsida, kanske någon kan tipsa om ett enklare sätt och länka inbjudan hit.

Inbjudan här:

 

http://www3.idrottonline.se/templates/NewsPage.aspx?id=599884

 

Har inte kört banan eller varit där men tolkar det så här (men med viss reservation för att jag inte fått det helt klarlagt.

 

Banan:

 

http://iform.se/rundan/rodeby/rull-dacke-maran

 

Två varv, delvis vändpuktsbana.

Lite lagom rätt hyfsade backar mellan 4-6 km på varje varv och svagt utför i början och upp i slutet annars rätt platt. Skall vara bra asfalt.

 

Klart du skall köra! Om jag kör kanske jag ev kan fixa tävlingsskidor åt dig.

Link to comment
Share on other sites

Strömsbergs skola var svår att hitta - jag trodde att den låg i Rödeby samhälle - men den ligger norr om samhället. Om man kommer norrifrån är det ju onödig omväg att köra ner till Rödeby, närmaste vägen över Spjutbygd ?

Banskissen visar bara 15 km för varvet, undrar var resterande 2 km finns ?

 

Fick ont i halsen i lördags, ingen rullskidträning i helgen, men om det släpper och det inte kommer för mycket snö på torsdag, ställer jag nog upp trots bara 1 mil på rullskidor i benen (nöjer mig med 17 km i så fall).

Link to comment
Share on other sites

Hej Volevodin!

 

Ser att du har för avsikt att köra "maran" - uppskattat! Hoppas att du blir kvitt ditt halsonda.

 

Jag har också tänkt att vara med i tävlingen. Var även med när loppet gick 2008. Jag tog en snabbkoll på resulatlistan som gäller för det året. Där stod att läsa att jag gick i mål någonstans runt 1.30. Därmed får jag också sätta en reservation för längden på loppet. Just med tanke på att det var min andra tävling någonsin. Nu för två veckor tillbaka, när jag körde BIF-rullen, gick jag i mål på i runda slängar samma tid. Med den skillnaden att BIF-rullen är uppmätt till 3.370 km. Så längdangivelsen på dackemaran får säkerligen korrigeras.

 

Och ja - de borde rimligen bli enklast att svänga av och köra igenom Spjutsbygd för att därefter leta sig några kilometer uppåt igen.

 

Väl mött!

Link to comment
Share on other sites

Ung som väntat, höll 4 min-fart i det regniga "föret", ganska OK efter mina förutsättningar. Banan var ju ingen renodlad stakbana, där fanns några backar som iaf jag diagonalade i.

 

Små arrangemang av den här typen har sin charm, blir lite mer personligt. Arrangörerna hade nog inte räknat med nån större tillslutning, då nr-lapparna tog slut, kanske inte heller att vänta i ruskvädret.

 

Detta var ett test, får ta mig en funderare om jag skall "gradera upp" mig med 1:or och ställa upp i en tävlingsklass. Den som lever får se.

Men med tävlingshjul känns det som man bör gå upp ung 3 cm i stavlängd för att hinna med i stakningen , med 2:or funkar det bra med min vanliga längd.

 

Förhoppningsvis kommer resultatlistan på hemsidan snart, lördagens tävling fanns ju redan i söndags på ÖFK.s hemsida. Det var ju några hårdingar som körde båda dagarna....:cool:

Link to comment
Share on other sites

Jag är mest intresserad av vilket rullmotstånd Everest hade på rullskidorna hem till Västergötland. :D

Fuskade denna gång och åkte en bit med Rible12 på hans snabba lågprofil gummihjul och sedan med mina egna dimension 205/65:). Fast när han stakar på sina PU-hjul går det ju numera minst lika snabbt som med min Geely.

Link to comment
Share on other sites

Fuskade denna gång och åkte en bit med Rible12 på hans snabba lågprofil gummihjul och sedan med mina egna dimension 205/65:). Fast när han stakar på sina PU-hjul går det ju numera minst lika snabbt som med min Geely.

Ja det kanske vore något för Alliansloppet till nästa år som extra publikunderhållning och ha snabbast på 100 meter rullskidor med en Saab på släp bakom.

Link to comment
Share on other sites

Ung som väntat, höll 4 min-fart i det regniga "föret", ganska OK efter mina förutsättningar. Banan var ju ingen renodlad stakbana, där fanns några backar som iaf jag diagonalade i.

 

Små arrangemang av den här typen har sin charm, blir lite mer personligt. Arrangörerna hade nog inte räknat med nån större tillslutning, då nr-lapparna tog slut, kanske inte heller att vänta i ruskvädret.

 

Detta var ett test, får ta mig en funderare om jag skall "gradera upp" mig med 1:or och ställa upp i en tävlingsklass. Den som lever får se.

Men med tävlingshjul känns det som man bör gå upp ung 3 cm i stavlängd för att hinna med i stakningen , med 2:or funkar det bra med min vanliga längd.

 

Förhoppningsvis kommer resultatlistan på hemsidan snart, lördagens tävling fanns ju redan i söndags på ÖFK.s hemsida. Det var ju några hårdingar som körde båda dagarna....:cool:

Tycker det var skoj med att kultfigurer som Dig och Everest dök upp på en tävling i utkanten av det mer etablerade. Att Rickard är trevlig är allmänt känt!

Link to comment
Share on other sites

Ung som väntat, höll 4 min-fart i det regniga "föret", ganska OK efter mina förutsättningar. Banan var ju ingen renodlad stakbana, där fanns några backar som iaf jag diagonalade i.

 

Små arrangemang av den här typen har sin charm, blir lite mer personligt. Arrangörerna hade nog inte räknat med nån större tillslutning, då nr-lapparna tog slut, kanske inte heller att vänta i ruskvädret.

 

Detta var ett test, får ta mig en funderare om jag skall "gradera upp" mig med 1:or och ställa upp i en tävlingsklass. Den som lever får se.

Men med tävlingshjul känns det som man bör gå upp ung 3 cm i stavlängd för att hinna med i stakningen , med 2:or funkar det bra med min vanliga längd.

 

Förhoppningsvis kommer resultatlistan på hemsidan snart, lördagens tävling fanns ju redan i söndags på ÖFK.s hemsida. Det var ju några hårdingar som körde båda dagarna....:cool:

För mer allmän kännedom;

 

http://www3.idrottonline.se/templates/NewsPage.aspx?id=618639

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...