Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

CT1 vs CT2 - stavarnas betydelse för prestation


Henke

Recommended Posts

Åker idag med Swix CT2. Är 170 cm lång, 68kg, 145 cm stavar. Kommer från löpningen (skidor sedan 2004) så jag brukar ta placeringar i backarna i Vasaloppet och tappa på flacken. Gjorde senaste Vasaloppet på 5.10, plats 693. Är nu sugen på att ta mig under 5 tim och/eller topp 500.

 

Antag att jag hade haft CT1:or i handen istället för CT2:or under senaste Vasaloppet, tror ni att det hade gett mig 10 min snabbare tid? Alltså, ger det mig något att köpa CT1 för 2000 kr för att kunna nå mitt mål? Har svårt att träna mer/hårdare än vad jag gör idag. Satsar mkt på stakningen och den blir allt bättre. Andra förslag?

Link to comment
Share on other sites

håller med om att skidorna är klart viktigast! Däremot ska man inte köpa billigare stavar om man är en ivrig skidåkare anser jag. Köpte en gång ett par One Way vasaloppet! Sedan One Way Diamond storm. JISSES vilken skillnad i pendeln och vikt! För det är den jag tycker skiljer sig mest. och styvheten givetvis. men mest känslan i staven.
Link to comment
Share on other sites

Du tävlar i skiktet av elitmotionärer. Den erfarenheten varje lopp ger tror jag är av yttersta vikt för dig. Om du kan lägga in mer stakpass tror jag att du uppnår ditt mål. Motivationen finns ju där. Jag har gjort ett blindtest mellan CT1 och CT2. Kan uppriktigt säga att jag inte märkte någon skillnad. Fast det är ju klart - det skiljer drygt en timma mellan oss i tid :-)
Link to comment
Share on other sites

Jag brukar segla iväg. Tänk om jag köper den eller den grejen. Så kanske jag kan åka 5-10 min snabbare.Men efter 5-10 sekunder senare brukar jag tänka.Om dom kunde vinna Vasaloppet på 4.20h år1987. Så kan jag ta mig under 5h med min prylar.Som är fem år gamla....Bättre att lägga pengarna på något annat.Bra boende under Vasaloppet,ta en extra ledig dag från jobbet för att träna...
Link to comment
Share on other sites

Har inte testat C1 och C2 men har svårt att tänka mig att det skulle vara så stor skillnad att det tydligt märks i tid.

 

Men om vi säger att man tar steget från stavar i det billigare segmentet, t ex Swix CT5, och sedan går upp till stavar i toppklassen, t ex CT1 eller CT2, vilken skillnad skulle det göra tror ni? Någon som bytt upp sig och märkt skillnad i effekt och tid?

Link to comment
Share on other sites

I runda slängar kan det handla om 1-2 procent i tid, en helt godtycklig uppskattning från min sida. Men det handlar om ambitioner i sin helhet. Tränar man en till två gånger i veckan är det ju knappast troligt att samma person uppgraderar sina stavar från femmor till ett eller två.
Link to comment
Share on other sites

håller med om att skidorna är klart viktigast! Däremot ska man inte köpa billigare stavar om man är en ivrig skidåkare anser jag. Köpte en gång ett par One Way vasaloppet! Sedan One Way Diamond storm. JISSES vilken skillnad i pendeln och vikt! För det är den jag tycker skiljer sig mest. och styvheten givetvis. men mest känslan i staven.

Björn, du var några sekunder före mig på årets VL och säkert fler nästa år:). Håller helt med dig om OneWay VL. Fick med mig ett par i en paketdeal. Har försökt köra distanspass rullskidor med dem och förutom att de är tunga och obekväma så har jag nu också fått ont i ryggen och nacken, kanske för att de plötsligt böjer sig kraftigt om man tar i. Och när de böjs förändras även vinkeln mot underlaget så att spetsarna slinter också (händer väl iof inte på snö). Men förstår inte hur VL kan låna ut namnet till de stavarna. Vet inte vad de motsvarar hos Swix CT3, 5 eller 35?

Link to comment
Share on other sites

Min träningskompis förbättrade sig ungefär en minut per mil när han bytte från CT5 till CT1 på tävlingsrullskidorna. Inte helt vetenskapligt då det kan varit andra faktorer som spelade in. Tror även skillnaden blir större på asfalt då styvheten gör större skillnad eftersom underlaget är stumt.
Link to comment
Share on other sites

håller med om att skidorna är klart viktigast! Däremot ska man inte köpa billigare stavar om man är en ivrig skidåkare anser jag. Köpte en gång ett par One Way vasaloppet! Sedan One Way Diamond storm. JISSES vilken skillnad i pendeln och vikt! För det är den jag tycker skiljer sig mest. och styvheten givetvis. men mest känslan i staven.

Björn' date=' du var några sekunder före mig på årets VL och säkert fler nästa år:). Håller helt med dig om OneWay VL. Fick med mig ett par i en paketdeal. Har försökt köra distanspass rullskidor med dem och förutom att de är tunga och obekväma så har jag nu också fått ont i ryggen och nacken, kanske för att de plötsligt böjer sig kraftigt om man tar i. Och när de böjs förändras även vinkeln mot underlaget så att spetsarna slinter också (händer väl iof inte på snö). Men förstår inte hur VL kan låna ut namnet till de stavarna. Vet inte vad de motsvarar hos Swix CT3, 5 eller 35?[/quote']

hehe det vet man aldrig :) Kul att vi var så nära varandra! :) Ja måste hålla med om besvikelsen över dom, hade ett par ct5or som ja åkte skate med tidigare innan ja köpte mig ett par Kv+ ch1 stavar som jag förövrigt tycker är en otroligt grym stav! jag tyckte bättre om ct5orna, lite mjukare men ändå mer komfortabla när man åkte långt!

Link to comment
Share on other sites

på rullskidor gör det riktigt stor skillnad då jag iaf inte kan ta i på riktigt utan toppstavarna... de böjer sig för mycket het enkelt...

Håller med Ironman att det märks klart större skillnad på rullskidor, använde ett par CT2or innan men de var som spagetti när man tog i lite och stakade... så väger du runt 80 pannor och har en hyfsat aggressiv stakning och har ambitioner att åka lite rullskidor oxå med dem, så satsa på ett par CT1or...

Link to comment
Share on other sites

på rullskidor gör det riktigt stor skillnad då jag iaf inte kan ta i på riktigt utan toppstavarna... de böjer sig för mycket het enkelt...

Håller med Ironman att det märks klart större skillnad på rullskidor' date=' använde ett par CT2or innan men de var som spagetti när man tog i lite och stakade... så väger du runt 80 pannor och har en hyfsat aggressiv stakning och har ambitioner att åka lite rullskidor oxå med dem, så satsa på ett par CT1or...[/quote']

Ja eller Komperdell National Team. Väger 1 -2 gr mer än CT1 men är styvare och hållbarare. Kör faktiskt oftast med ännu styvare och något tyngre/tjockare stavar än de två - hellre det än spagetti-stavar.

 

Tror man tjänar en hel del på bättre stavar även på snö och utan maxtryck. Men om det gör 10 min på VL att byta från CT2 till ngt bättre är väl tveksamt, då måste ju också de omvända gälla. Tex att den som kommer plac 400 med CT1 "bara" blir ca 570 med CT2. Det låter lite för mkt. Men kanske 20 - 30 sek per mil?? Svårt att mäta förstås, går ju knappast på VL. Kanske 2 pers som kör exv 8 * 4 min intervaller och byter stavar varannan gång?

 

Vasalöparen kanske borde testa sina stavar:)

Link to comment
Share on other sites

Ett försök till överslag för viktens betydelse:

 

För både glidmotstånd och stigningsmotstånd så kan effektförbrukning vara ungefär proportionell mot både vikt och fart, vilket betyder att farten blir omvänt proportionell mot vikten vid konstant effekt. Låt oss sedan anta att accelerationsansträngning och hanteringsansträngning vid små ändringar står i lite mer än direkt proportion till ekipagets vikt och att vi låter det uppvägas av att luftmotståndet saknar koppling till vikt och att högre vikt har en positiv effekt på fart i nedförsbackar. Vi kan då sammanfatta att viktskillnaden som en förenkling och över en given distans är proportionell mot tidsskillnaden.

 

Vi får formeln t=T*m/M, där:

t = tidsskillnad

T = loppets totalttid med ursprunglig totalvikt

m = viktskillnad

M = ekipagets ursprungliga totalvikt

 

För dig är:

T = 5*60*60 sekunder = 18000 sekunder (5 timmar)

m = 5 gram (uppskattad skillnad CT2-CT1)

M = 75*1000 g = 75000 g (din vikt med utrustning)

 

Tidsvinsten blir:

 

18000*5/75000 sekunder = 1 sekund

 

För att kapa 10 minuter behöver du minska vikten med:

 

10*60*75000/18000 = 2,5 kg

Link to comment
Share on other sites

Hur som hellst, så resonerar jag som så. lägger du ner mycket tid på nått och har ambitioner med det så varför nöja sig med second best? (bara just tanken att jag kanske skulle åka fortare med dom bättre som du nu har funderat på skulle irritera mig), jag har iaf inte bytt ner mig till ct2:or kan jag säga. Kom ihåg att jag provade farsans gamla ct2 or ifjol en gång och jag var helt övertygad att jag skulle staka av dom när jag körde ett maxryck och då är jag ingen jätte(ca 70kg) men iof skaplig att staka, men dom är säkert 7-8år gamla så nyare ct2 är säkert styvare annars är det riktigt dynga.

ct5 eller motsvarande skulle man nog kunna säga att man tappar 10min/mil med för dom går ju fan inte att staka med tack vare sjukt dålig pendel

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar!

 

Är inne på samma linje som de flesta andra här. Med min relativt låga vikt och mindre tyngd och aggressivitet i stakningen skulle ett byte från CT2 till CT1 vara försummbart. Kanske att man tjänar ett par min. på Vasaloppet. CT5 till CT1 skulle nog ge 10 min.

 

Jag får nog söka förbättringar på annat håll, kanske i kosten. Där slarvas det en del när man bor själv tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

på rullskidor gör det riktigt stor skillnad då jag iaf inte kan ta i på riktigt utan toppstavarna... de böjer sig för mycket het enkelt...

Håller med Ironman att det märks klart större skillnad på rullskidor' date=' använde ett par CT2or innan men de var som spagetti när man tog i lite och stakade... så väger du runt 80 pannor och har en hyfsat aggressiv stakning och har ambitioner att åka lite rullskidor oxå med dem, så satsa på ett par CT1or...[/quote']

Ja eller Komperdell National Team. Väger 1 -2 gr mer än CT1 men är styvare och hållbarare. Kör faktiskt oftast med ännu styvare och något tyngre/tjockare stavar än de två - hellre det än spagetti-stavar.

 

Tror man tjänar en hel del på bättre stavar även på snö och utan maxtryck. Men om det gör 10 min på VL att byta från CT2 till ngt bättre är väl tveksamt, då måste ju också de omvända gälla. Tex att den som kommer plac 400 med CT1 "bara" blir ca 570 med CT2. Det låter lite för mkt. Men kanske 20 - 30 sek per mil?? Svårt att mäta förstås, går ju knappast på VL. Kanske 2 pers som kör exv 8 * 4 min intervaller och byter stavar varannan gång?

 

Vasalöparen kanske borde testa sina stavar:)

Vad är det för stavar som är styvare än Komperdell National Team? Mina Excell Black feather är något styvare och tyngre än CT1or, ej jämfört med kompardell.

 

Sedan hur mycket tid beror ju väldigt mycket på, om Ronnie Lööf kör ovallat med jättelånga mjuka stavar lär han förlora hur mycket som helst i uppförbackstakningen när stavarna böjer sig. Isföre när man hugger så förlorar jag nog på mjuka stavar, i löst före när det inte går att hugga för att trugan sjunker spelar ju styvheten ingen roll.

Link to comment
Share on other sites

Håller toppstavar som CT1 för en massiv trängsel som man har i VL bakom de första startleden? Det händer ju ofta att man slår i stavarna, någon trampar på ens truga etc.

Dom håller så länge du inte får ett slag på staven! Till exempel en sida på en skida. Då säger de pang rakt av kan jag intyga ;) Och de behöver inte vara hårt! Man får helt enkelt se till och ha koll på stavarna! Annars finns de ju alltid reservstavar i första backen! Kan ju hända vem som helst!

Link to comment
Share on other sites

Ett försök till överslag för viktens betydelse:

 

För både glidmotstånd och stigningsmotstånd så kan effektförbrukning vara ungefär proportionell mot både vikt och fart, vilket betyder att farten blir omvänt proportionell mot vikten vid konstant effekt. Låt oss sedan anta att accelerationsansträngning och hanteringsansträngning vid små ändringar står i lite mer än direkt proportion till ekipagets vikt och att vi låter det uppvägas av att luftmotståndet saknar koppling till vikt och att högre vikt har en positiv effekt på fart i nedförsbackar. Vi kan då sammanfatta att viktskillnaden som en förenkling och över en given distans är proportionell mot tidsskillnaden.

 

Vi får formeln t=T*m/M, där:

t = tidsskillnad

T = loppets totalttid med ursprunglig totalvikt

m = viktskillnad

M = ekipagets ursprungliga totalvikt

 

För dig är:

T = 5*60*60 sekunder = 18000 sekunder (5 timmar)

m = 5 gram (uppskattad skillnad CT2-CT1)

M = 75*1000 g = 75000 g (din vikt med utrustning)

 

Tidsvinsten blir:

 

18000*5/75000 sekunder = 1 sekund

 

För att kapa 10 minuter behöver du minska vikten med:

 

10*60*75000/18000 = 2,5 kg

Det är inte vikten i sig som är det viktiga:), jag har i gammal tråd testat viktens betydelse genom att köra med olika vikter i ryggsäckar och vill minnas att jag kom till ungefär samma slutsats.

 

Däremot kan vikten påverka så att man fortare blir trött i armarna och att pendeln blir sämre och detta går knappast att räkna på, det måste testas fram.

 

Ännu viktigare är nog styvheten i staven, som påverkar varje stavtags effektivitet.

Link to comment
Share on other sites

Tillbaka till huvudfrågan. Jag kör själv med 145cm ct2-or kontra 145cm (och 148cm) ct1-or. Skillnad i pendel och vikt är i stort sett försumbar. Skillnaden är styvheten. Men på 145cm (eller kortare) är det OK styvhet på ct2-or. Framför allt om du inte väger mer än 68 kg. Vinsten på ett VL skulle helt ligga i det psykologiska planet.

 

Skulle du däremot väga mer och ha längre stavar, skulle svaret bli något annorlunda.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...