Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vart finns snön nu?


TobiasJJ

Recommended Posts

Åkte 16 km skidor' date=' i ESKILSTUNA idag! Helt otroligt! 10 km klassiska spår dragna och 2,5 var dubbeldragna. Inga genomslag och bra och fasta spår. Lite dåligt stavfäste men det kan verkligen leva med. Lär väl försvinna imorgon då det ska regna och bli plusgrader men ändå en upplevelse att åka skidor 11 november ända nere i Eskilstuna. Hoppas på ännu mer snö snart. :D[/quote']

Jag har bara 2,5 mil till E-tuna men har alltid åkt i V-ås esom jag jobbat där. Vore kul att testa ngt där. Vart i E-tuna åkte du? Var finns dom bästa spåren när det är snö överallt?

Nu är ju snön borta. Men när den kommer tillbaka finns det ett antal spår att välja emellan. De här är de fyra bästa ställerna. Kan nog inte välja vilket ställe som har bäst spår men Vilsta har ju mest spår och längsta.

 

VILSTA: Där är det 2 st 2,5 km spår med ett 2,5 km förbindelsespår emellan dem. De som tränar inför Vasan brukar åka förbindelsespåret fram och tillbaka då det är bäst kuperat för mest stakning. Men då utgår man från Vilstaspåret som går upp för Vilstaslalombacke bakifrån, så det betyder ju att det är 1,25 km uppför och sen lika mycket nedför om man inte väljer att ta in på förbindelse spåret på toppen. Där finns också en 5km och 10km slinga men de är utan elljus. Det är kommunen som spårar och det är klassiska spår om det inte blir lika mycket snö som förra året då blir det skate också.

 

Kolla på skidspår.se vart du ska utgå ifrån: http://www.skidspar.se/index.php?option=com_skidspar&Itemid=99&id=121

 

HÄLLBYBRUNN: De har en slinga på 2,5 och 3,5 km men brukar när det blir mycket snö dra en längre slinga på 5-6 km också. De är väldigt snabba när det väl kommer snö och brukar få till bra spår. Där är det Hällbybrunns IF som spårar. Klassiska spår, men om det blir mycket snö som förra säsongen så blir det skate också.

 

skidspår.se: http://www.skidspar.se/index.php?option=com_skidspar&Itemid=99&id=113

 

TORSHÄLLA: Den ändå konstsnöbanan i Eskilstuna. Där har de tre olika slingor när de väl får till de. 2,5, 3 och 4 km. De är nog inte de som börjar spruta så fort det blir en natt med minusgrader utan de vill ha några nätter i rad. Så deras spår brukar vara klara till jul ungefär. Men vi vår väll se nu när det kanske bli mycket minus nästa vecka. Där hittar du de bästa spåren i slutet av säsongen. De har preparerat för både skate och klassikt.

 

skidspår.se: http://www.skidspar.se/index.php?option=com_skidspar&Itemid=99&id=119

 

ESKILSTUNA GOLFBANA: Där spårar kommunen och blir väldigt bra träning för stakning. Har aldrig åkt där själv, men det brukar finnas lite olika längder på spåren. Upp till 6 km tror jag det är. Kommunen spårar klassiska spår.

 

Skidspår.se: http://www.skidspar.se/index.php?option=com_skidspar&Itemid=99&id=1431

 

Det kanske är lite rörigt men om du inte fattar något eller om du har fler frågor så skriv igen bara.

Hur är det med bra spår i Västerås föresten?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Tack så mkt för en utförlig beskrivning!

Jag har mest åkt vid Rocklunda på fotbollsplaner, ok spår. Ca 2km. I skogen är det rätt kuperat. 3-5-10km Ifrån klubbens stuga på Gryta utgår flera spår att välja på, varierande kvalitet. Ofta mkt skräp.

Skultuna har flacka spår. Bästa spåren finns i Hallstahammar, dom har en riktig maskin.

Ganska kuperat.

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt på natur snö kanon spår 2,4 km klassisk finns även skate

Grängesberg Grotfallet. från karlstad 14 mil

Hur mycket snö var det i Grängesberg? Inga spår alls nere på golfbanan? Funderar på att åka upp nästa helg då min föräldrar har hus relativt nära. Men det ser inte ut att komma någon mer snö att tala om i veckan.

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt på natur snö kanon spår 2' date='4 km klassisk finns även skate

Grängesberg Grotfallet. från karlstad 14 mil[/quote']

Hur mycket snö var det i Grängesberg? Inga spår alls nere på golfbanan? Funderar på att åka upp nästa helg då min föräldrar har hus relativt nära. Men det ser inte ut att komma någon mer snö att tala om i veckan.

Enligt skidspår.se va det jätte fina spår där! Åker troligtvis dit och åker i morgon ! "Söndag".. Återkommer med resultat till dig !

Link to comment
Share on other sites

"Vilken fantastisk anläggning och underbara skidspår...nu har dom till och med ordnat 7,5km spåret på golfbanan..imponerande.

All heder till IFK och deras spårskötare.."

 

Kopierat från skidspår.se! Det är från grotfallet...! Ska dit idag och provåka! blev vilodag igår eftersom jag kände mig lite sliten från skidlägret...

Link to comment
Share on other sites

Rekordtidig premiär för mig i år!

 

2 mil i Tierp i lördags (20/11). Riktigt mycket snö (2 dm) och snötyngda granar förgyllde dagen i spåret. Hela 5km-slingan gick att åka i princip utan genomslag. Första milen kändes dock riktigt tung och jag trodde att jag inte skulle palla mer men sedan släppte det lite och de 2 sista varven kändes bra.

 

Men detta eviga saxande så fort det blir en liten uppförsbacke tär på psyket! Hade 0 fäste som vanligt. Provade Rode multigrade eftersom det var nysnö och runt 0 grader (kramsnö) men det var tokhalt och då provade jag en SWIX spray (lila) som kändes lite bättre men det frös sedan under. :(

Link to comment
Share on other sites

Rekordtidig premiär för mig i år!

 

2 mil i Tierp i lördags (20/11). Riktigt mycket snö (2 dm) och snötyngda granar förgyllde dagen i spåret. Hela 5km-slingan gick att åka i princip utan genomslag. Första milen kändes dock riktigt tung och jag trodde att jag inte skulle palla mer men sedan släppte det lite och de 2 sista varven kändes bra.

 

Men detta eviga saxande så fort det blir en liten uppförsbacke tär på psyket! Hade 0 fäste som vanligt. Provade Rode multigrade eftersom det var nysnö och runt 0 grader (kramsnö) men det var tokhalt och då provade jag en SWIX spray (lila) som kändes lite bättre men det frös sedan under. :(

Du skulle ha kört på rode rossa special och silver klister blandat vilket bätt...

Link to comment
Share on other sites

Finns det ngn som snabbt kan svara på om det finns bra spår i Garberg Mora?

Eller ngn annanstans i Mora m omnejd? Billigt boende på hotell?

Tänkte åka imorrn bitti.

Var du upp till mora nå?

Mora var helt okej.Hade dåligt fäste dock.skulle ha kört på rode rossa special.Där också

Link to comment
Share on other sites

Älvdalen lördag-söndag. Kanonfina förhållanden. Burkvalla i hårda spår på en 2,6 km slinga. Mora Hemus i fredags kväll OK men de har en bit kvar till Älvdalenklass. Fast de kanska har fixat det nu. Verkade OK att åka i vasaloppsspåret mot Eldris oxå.

Svärmor i Älvdalen får kanske ytterligare ett besök i helgen :P

Link to comment
Share on other sites

Rekordtidig premiär för mig i år!

 

2 mil i Tierp i lördags (20/11). Riktigt mycket snö (2 dm) och snötyngda granar förgyllde dagen i spåret. Hela 5km-slingan gick att åka i princip utan genomslag. Första milen kändes dock riktigt tung och jag trodde att jag inte skulle palla mer men sedan släppte det lite och de 2 sista varven kändes bra.

 

Men detta eviga saxande så fort det blir en liten uppförsbacke tär på psyket! Hade 0 fäste som vanligt. Provade Rode multigrade eftersom det var nysnö och runt 0 grader (kramsnö) men det var tokhalt och då provade jag en SWIX spray (lila) som kändes lite bättre men det frös sedan under. :(

Du skulle ha kört på rode rossa special och silver klister blandat vilket bätt...

Ett snäpp seriösare svar, kanske . Om det är kramsnö funkar inte multigrade (inte för mig i alla fall). Jag skulle tro att det krävdes en rent lila eller till och med röd burk för det föret, eller kanske ännu mjukare, beroende på hur kramig och blöt snön var. "fuktig": lila/rött. Rejält blöt: mjukaste burken du hittar eller klister.

Link to comment
Share on other sites

Älvdalen lördag-söndag. Kanonfina förhållanden. Burkvalla i hårda spår på en 2,6 km slinga. Mora Hemus i fredags kväll OK men de har en bit kvar till Älvdalenklass. Fast de kanska har fixat det nu. Verkade OK att åka i vasaloppsspåret mot Eldris oxå.

Svärmor i Älvdalen får kanske ytterligare ett besök i helgen :P

Tycker ändå Mora ska ha en eloge att i princip alla spår var uppkörda i helgen och riktigt bra trots lite natursnö, dessutom 2km konstsnö. tror vasaloppsspåret gick att åka till oxberg, och även spåret till norra garberg från eldris var åkbart. Visst rälsspåren i älvdalen är svårslagna, men kul att åka på natursnö

Link to comment
Share on other sites

Rekordtidig premiär för mig i år!

 

2 mil i Tierp i lördags (20/11). Riktigt mycket snö (2 dm) och snötyngda granar förgyllde dagen i spåret. Hela 5km-slingan gick att åka i princip utan genomslag. Första milen kändes dock riktigt tung och jag trodde att jag inte skulle palla mer men sedan släppte det lite och de 2 sista varven kändes bra.

 

Men detta eviga saxande så fort det blir en liten uppförsbacke tär på psyket! Hade 0 fäste som vanligt. Provade Rode multigrade eftersom det var nysnö och runt 0 grader (kramsnö) men det var tokhalt och då provade jag en SWIX spray (lila) som kändes lite bättre men det frös sedan under. :(

Du skulle ha kört på rode rossa special och silver klister blandat vilket bätt...

Jaha, jag hade en del klistertuber med mig men tänkte att det nog inte skulle funka i nysnön. Inget silver dock men universal.

 

Fick annars tipset om Rode violet eller violet special i en annan tråd av "Petr".

Link to comment
Share on other sites

Rekordtidig premiär för mig i år!

 

2 mil i Tierp i lördags (20/11). Riktigt mycket snö (2 dm) och snötyngda granar förgyllde dagen i spåret. Hela 5km-slingan gick att åka i princip utan genomslag. Första milen kändes dock riktigt tung och jag trodde att jag inte skulle palla mer men sedan släppte det lite och de 2 sista varven kändes bra.

 

Men detta eviga saxande så fort det blir en liten uppförsbacke tär på psyket! Hade 0 fäste som vanligt. Provade Rode multigrade eftersom det var nysnö och runt 0 grader (kramsnö) men det var tokhalt och då provade jag en SWIX spray (lila) som kändes lite bättre men det frös sedan under. :(

Du skulle ha kört på rode rossa special och silver klister blandat vilket bätt...

Ett snäpp seriösare svar' date=' kanske . Om det är kramsnö funkar inte multigrade (inte för mig i alla fall). Jag skulle tro att det krävdes en rent lila eller till och med röd burk för det föret, eller kanske ännu mjukare, beroende på hur kramig och blöt snön var. "fuktig": lila/rött. Rejält blöt: mjukaste burken du hittar eller klister.[/quote']

Snön var inte blöt utan lite fuktig bara skulle jag säga. Lila var nog rätt val i lördags skulle jag tro. Blev "lurad" av temp-märkningen på Rodes burkar. Visste ju om detta men hade glömt det sedan förra säsongen.

Link to comment
Share on other sites

Finns det ngn som snabbt kan svara på om det finns bra spår i Garberg Mora?

Eller ngn annanstans i Mora m omnejd? Billigt boende på hotell?

Tänkte åka imorrn bitti.

Var du upp till mora nå?

Det blev Älvdalen. Det var lite kallare där och förmodligen bättre spår, det skilde nog en 2-3 grader. Kul o vara igång.

Körde på Rode för första gången efter alla tips här o det var ju kanon. Blå super funka i lördags och lila multi var lite bättre på sön, det snöade lite bägge dagarna.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...