Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Garmin 310


plexi

Recommended Posts

Hej!

Tänkte bara av nyfikenhet höra om någon kunnig person kan berätta för mig varför följande hände då jag tankade över mitt löppass från i går till SportTrack på datorn:

 

Jag sprang 5 km på en väg för att sedan vända och springa samma väg tillbaka, alltså 10 km. Då jag kollade min runda på datorn (satellitfoto) så följde sträcket de första 5 km exakt denna väg medan registreringen för tillbakavägen visade helt åt tjotahejti. Tillbakavägens sträck gick många gånger 100-200 m vid sidan om verklig väg, bl. a. har jag enl. GPS:en sprungit en lång sträcka på en sjö som ligger paralellt med vägen. Vad jag vet så är jag ingen Jesus och jag är tämligen säker på att jag inte har sprungit på sjön :-) ! Hur kan det bli så tokigt? Har hört det där med felmarginaler o.s.v. men med så mkt. Även de första 5 km borde ju varit fel men de stämmer-konsigt!

Link to comment
Share on other sites

Jag har inget svar men var med om samma sak vid min senaste orienteringstävling där jag lyckades få min spårlinje att gå igenom varje kontroll men sträckorna däremellan gick helt åt skogen (hehe). Jag vet att jag sprang mycket stig etc. men spårlinjen visade verkligen annorlunda terrängval över stup, kärr och sjöar...

 

Annars har jag mest sett en skrämmande exakt positionsangivelse som t o m kan visa var jag stannar på en parkering (vid min parkeringsplats, syns i stor förstoring på detaljkarta).

 

Mycket märkligt....

Link to comment
Share on other sites

Jag har inget svar men var med om samma sak vid min senaste orienteringstävling där jag lyckades få min spårlinje att gå igenom varje kontroll men sträckorna däremellan gick helt åt skogen (hehe). Jag vet att jag sprang mycket stig etc. men spårlinjen visade verkligen annorlunda terrängval över stup, kärr och sjöar...

 

Annars har jag mest sett en skrämmande exakt positionsangivelse som t o m kan visa var jag stannar på en parkering (vid min parkeringsplats, syns i stor förstoring på detaljkarta).

 

Mycket märkligt....

Har hänt mig en gång med min 305 för några år sedan. Dock har det varit rätt långt över 1000 pass oxå (påpekande till Björnligan).

Kan det vara atmosfäriska störningar, störsändningar från Pentagon, buggar i programvaran som uppträder vid vissa specifika situationer. Visade era klockor fel vid samma datum/tipunkt?

Link to comment
Share on other sites

Everest: Mitt träningspass var i lördags! Nästan synd att sträcket i sjön inte stämde överens med verkligheten, ja för då hade man ju haft den unika egenskapen att springa mitt i en sjö :-)!

Det är väl preskriberat nu men det har jag gjort på en orienteringstävling för många år sedan.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tänkte bara av nyfikenhet höra om någon kunnig person kan berätta för mig varför följande hände då jag tankade över mitt löppass från i går till SportTrack på datorn:

 

Jag sprang 5 km på en väg för att sedan vända och springa samma väg tillbaka, alltså 10 km. Då jag kollade min runda på datorn (satellitfoto) så följde sträcket de första 5 km exakt denna väg medan registreringen för tillbakavägen visade helt åt tjotahejti. Tillbakavägens sträck gick många gånger 100-200 m vid sidan om verklig väg, bl. a. har jag enl. GPS:en sprungit en lång sträcka på en sjö som ligger paralellt med vägen. Vad jag vet så är jag ingen Jesus och jag är tämligen säker på att jag inte har sprungit på sjön :-) ! Hur kan det bli så tokigt? Har hört det där med felmarginaler o.s.v. men med så mkt. Även de första 5 km borde ju varit fel men de stämmer-konsigt!

En äldre gps som jag har har trott att den varit både i Bulgarien och i havet utanför Kalifornien fast den var i Sverige. Detta kan hända ibland även i mindre skala. Vet inte vad det beror på. Min 305:a har svårt att hänga med när man springer på för slingriga stigar i skogen men då är det väl för att träd o dyl skymmer. Däremot brukar det inte vara nåt problem på vägar och öppna skidspår. Är du säker på att du inte sprang över sjön? Här omkring börjar vattendragen frysa till! Du kan ju även vara en sentida ättling till vår frälsare utan att veta om det- har du inte sett da Vinci-koden? ;)

Link to comment
Share on other sites

bjorn12:

Visst, isarna håller på att lägga sig nu men vid aktuell löprunda var det öppet vatten, ja och därför är jag säker på att jag inte sprang över sjön:-)! Har också märkt att gps:en kan ha svårt att hänga med där det är tät skog och lite knixiga stigar men på den relativt raka vägen jag sprang sist är det inte mkt träd i vägen. Får hoppas på att det var en tillfällighet, vilket jag märker nästa gång jag kör samma runda.

Link to comment
Share on other sites

Låter märkligt det där. Jag var nästan helt övertygad om att Garmins klockor/GPS interpolerade mellan punkterna, och då även gjorde vissa kontroller, att den kan hamna lite snett är ju hlet förståeligt, men att det är så pass stora avvikelser som ni beskriver låter ju helt galet. Har ni kollat filen så att den är korrekt? Tänkte då mest så att inte överföringen blivit felaktig!
Link to comment
Share on other sites

Åtminstome gjorde jag flera överföringar eftersom jag först misstänkte att någon annan fört över sin fil till mitt namn i RunOWay. Men icke... det verkar som om klockan fick fnatt på den banan, längden blev ungefär rätt och gick som sagt var genom kontrollpunkterna men däremellan... helt annorlunda än vad jag sprang.

 

Första gången det gått galet för mig, men klockan är rätt så ny så jag hoppas testa den i många år till.

 

Pulsen är viktigast men kartbilden och vägmätningen är riktigt rolig också :)

Link to comment
Share on other sites

Vi pratar trots allt om ett "presintionsinstrument" som har sina källor 20 000 kilometer upp i himlen. Känns inte osannolikt att tillfälliga störningar i signalerna, pga strålning eller något annat, kan ställa till det och när man väl är fel så tror jag klockans egna system för att bortse från små tillfälliga fel lätt kan gå bananas.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...