Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ojämn kvalitet i skidtillverkningen enligt Pölder


Willie

Recommended Posts

sorry Glattnos om du känner dig stött, men det gjorde jag oxå...

Okej man ser ju olika på saker och ting. Jag tyckte att jag var ganska saklig i mina inlägg, uttryckte mina åsikter och var ganska välformulerad. Ursäkta om du blev stött av det.

 

Här är en del sakliga svar som jag har fått(tackar för det):

Eller hur ligger det till Pölder, varför får vi inte veta vilka märken det gäller?
Sen till sist oxå vänt mot anonyme Glattnos...jag jobbar bredvid och tillsammans med skidleverantörerna och har i princip daglig kontakt med de så jag vet att det jobbas på och du måste förstå att jag inte kan hänga ut ett enskilt märke. Skulle kunna sänka det märket totalt och det är inte snällt.
Jag ser det mer som skicklig marknadsföring:)

Jo' date=' det är ju det jag tror att det handlar om.[/quote']

För mig är det inte marknadsföring utan ett råd till okunniga köpare att de skall veta att de måste handla skidor där de som säljer "vet sin sak"...

För att gå lite mer "On-topic" så är jag lite nyfiken på hur det är med tillverkarna egentligen? Varför är det så mycket skidor som inte "håller måttet" från fabrik?

Skidor som skickas tillbaka pga att de inte "håller måttet" borde ju ge "kortsiktig förlust" för tillverkarna, lika de skidor som inte är bra men ändå når kunden(tex. genom oerfarna handlare)borde ju ge "långsiktig förlust" i form av åkare som byter märke eller slutar åka pga dåliga skidor.

Detta borde väll tillverkarna ha insett, och infört kontroller av skidorna redan där.

 

En skida är ju relativt komplex, men om den tillverkas av en helautomatisk kedja så borde en tillräckligt bra mätstation i slutet inte vara allt för svårt(tex. scanning av belaget så ser man på 1/100 mm hur skevt/snett det är, spann måste också gå att mäta automatiskt på något vis).

Om det är en mer manuell tillverkningskedja borde det väll vara ännu enklare att införa slut-kontroll.

 

Detta skulle vara intressant att få en utläggning om detta från tex. Pölder som har varit på flera fabriker och själv skickar tillbaka massor med skidor varje år. Någon tillverkare borde väll ha infört något tillräckligt bra kontroll-system?(Jag gissar på Karuh och Peltonen i så fall)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply
sorry Glattnos om du känner dig stött' date=' men det gjorde jag oxå...[/quote']

Okej man ser ju olika på saker och ting. Jag tyckte att jag var ganska saklig i mina inlägg, uttryckte mina åsikter och var ganska välformulerad. Ursäkta om du blev stött av det.

 

Här är en del sakliga svar som jag har fått(tackar för det):

Eller hur ligger det till Pölder, varför får vi inte veta vilka märken det gäller?
Sen till sist oxå vänt mot anonyme Glattnos...jag jobbar bredvid och tillsammans med skidleverantörerna och har i princip daglig kontakt med de så jag vet att det jobbas på och du måste förstå att jag inte kan hänga ut ett enskilt märke. Skulle kunna sänka det märket totalt och det är inte snällt.
Jag ser det mer som skicklig marknadsföring:)

Jo' date=' det är ju det jag tror att det handlar om.[/quote']

För mig är det inte marknadsföring utan ett råd till okunniga köpare att de skall veta att de måste handla skidor där de som säljer "vet sin sak"...

För att gå lite mer "On-topic" så är jag lite nyfiken på hur det är med tillverkarna egentligen? Varför är det så mycket skidor som inte "håller måttet" från fabrik?

Skidor som skickas tillbaka pga att de inte "håller måttet" borde ju ge "kortsiktig förlust" för tillverkarna, lika de skidor som inte är bra men ändå når kunden(tex. genom oerfarna handlare)borde ju ge "långsiktig förlust" i form av åkare som byter märke eller slutar åka pga dåliga skidor.

Detta borde väll tillverkarna ha insett, och infört kontroller av skidorna redan där.

 

En skida är ju relativt komplex, men om den tillverkas av en helautomatisk kedja så borde en tillräckligt bra mätstation i slutet inte vara allt för svårt(tex. scanning av belaget så ser man på 1/100 mm hur skevt/snett det är, spann måste också gå att mäta automatiskt på något vis).

Om det är en mer manuell tillverkningskedja borde det väll vara ännu enklare att införa slut-kontroll.

 

Detta skulle vara intressant att få en utläggning om detta från tex. Pölder som har varit på flera fabriker och själv skickar tillbaka massor med skidor varje år. Någon tillverkare borde väll ha infört något tillräckligt bra kontroll-system?(Jag gissar på Karuh och Peltonen i så fall)

Skidor tillverkas inte helautomatiskt. det finns manuella steg i processen för alla typer av skidor.

Link to comment
Share on other sites

En seriös tillverkare i en seriös bransch gör ju givetvis en noggrann kvalitetskontroll innan produkterna lämnar fabriken. Om Pölder nu på egen hand kan kontrollera skidorna och upptäcka dåliga exemplar är det ju inget annat än skandal att skidtillverkarna själva inte orkar göra motsvarande kontroll på eget initiativ innan skidorna skickas ut till butikerna.

 

Tony, se inte inläggen som kritik mot dig, det är ju skidtillverkarna man blir sur på, och när du skriver att du skickar tillbaka skidor blir man ju nyfiken på vilka tillverkare det är som slarvar (men det verkar ju vara de flesta obegripligt nog).

Link to comment
Share on other sites

lite off topic men ändå: TONYPÖLDER: Vad är det för struktur som ni slipar på skidorna? är ju så här att jag köpt både ett par atomic och ett par salomon. båda är väll ett kallbelag ifrån grunden men jag tänkte slipa en "varmföres" struktur på ett par av skidorna hos en duktig slipare i tärnaby. så frågan löd som följer. vilken struktur(temperatur område) kommer med skidorna ni levererar och stenslipat?
Link to comment
Share on other sites

En seriös tillverkare i en seriös bransch gör ju givetvis en noggrann kvalitetskontroll innan produkterna lämnar fabriken. Om Pölder nu på egen hand kan kontrollera skidorna och upptäcka dåliga exemplar är det ju inget annat än skandal att skidtillverkarna själva inte orkar göra motsvarande kontroll på eget initiativ innan skidorna skickas ut till butikerna.

 

Tony, se inte inläggen som kritik mot dig, det är ju skidtillverkarna man blir sur på, och när du skriver att du skickar tillbaka skidor blir man ju nyfiken på vilka tillverkare det är som slarvar (men det verkar ju vara de flesta obegripligt nog).

Skulle vara riktigt intressant att veta varför denna industri inte klarar av att upprätthålla de kvalitetskrav som ställs på levererade produkter.

Är det okunskap?

Kostnadsfråga?

Tidsbrist?

idioti?

 

Hoppas någon kan svara på detta, kanske kingarnas king king king king king själv till och med!

Link to comment
Share on other sites

En intressant fråga för oss kunder är vart returnerade skidor tar vägen. Går de till destruktion eller levereras de ut på nytt till mindre seriösa butiker ?

 

Nu kanske det är så att den returnerande butiken är förhindrad att säga något om detta, deras ansvar upphör när det returnerade partiet lämnar butiken. Men låt oss säga att samma situation uppstår som förra säsongen och lagren är tömda, men att det ligger ett parti returnerade skidor, är inte frestelsen stor att skicka ut dessa också ?

 

Ett annat tänkbart alternativ till destruktion av returnerade skidor är "konkursutförsäljning" av ett helt parti skidor, men i så fall är ju kunden medveten om att de flesta skidor är av sekunda kvalitet och får då stå sitt kast vid ev köp.

Link to comment
Share on other sites

En intressant fråga för oss kunder är vart returnerade skidor tar vägen. Går de till destruktion eller levereras de ut på nytt till mindre seriösa butiker ?

 

Nu kanske det är så att den returnerande butiken är förhindrad att säga något om detta, deras ansvar upphör när det returnerade partiet lämnar butiken. Men låt oss säga att samma situation uppstår som förra säsongen och lagren är tömda, men att det ligger ett parti returnerade skidor, är inte frestelsen stor att skicka ut dessa också ?

 

Ett annat tänkbart alternativ till destruktion av returnerade skidor är "konkursutförsäljning" av ett helt parti skidor, men i så fall är ju kunden medveten om att de flesta skidor är av sekunda kvalitet och får då stå sitt kast vid ev köp.

Mkt intressant tanke. Sen är ju i så fall kunden av de kasserade skidorna inte slutkonsumenten utan någon ÅF, så vi dumma skidåkare fattar inget när de kommer tillbaka. Eller bryter Pölder toppen av skidorna innan retur?

 

Intressant för övrigt att flera tycks ha så stort förtroende för de finska tillverkarna, men jag säger absolut inte emot.

Link to comment
Share on other sites

En kommentar till underlaget till diskussionen mellan Glattnos och Tony Pölder. Att TP går ut och varnar för skräpskidor är helt OK, men det hade räckt med att uppge totalsiffrorna av xxx antal inköpta skidor har xxx st returnerats. Vad var det för mening med att kryptera skidmärket med en bokstav, klart att det skapar spekulationer. Det hade väl räckt med en allmänt hållen produktinformation om standarden på årets skidor och vad personalen gjort på TP sport för att upprätthålla hög kvalitet på skidsortimentet.

 

Det viktigaste som kund är väl att man får den utrustning man behöver och att den fungerar för just mig, mindre viktigt är vilken placering TP har bland landets skidförsäljare. Samtidigt får man inte glömma bort att han inte är ensam i butiken, att omge sig med duktiga medarbetare är minst lika viktigt.

Link to comment
Share on other sites

En kommentar till underlaget till diskussionen mellan Glattnos och Tony Pölder. Att TP går ut och varnar för skräpskidor är helt OK, men det hade räckt med att uppge totalsiffrorna av xxx antal inköpta skidor har xxx st returnerats. Vad var det för mening med att kryptera skidmärket med en bokstav, klart att det skapar spekulationer. Det hade väl räckt med en allmänt hållen produktinformation om standarden på årets skidor och vad personalen gjort på TP sport för att upprätthålla hög kvalitet på skidsortimentet.

Jag håller med dig Volevodin. Det var det som jag reagerade på också. Antalet returnerade skidor hade räckt, annars hade man gärna sett vilket märke det gällde.

 

Jag tänkte egentligen släppa den diskussionen men detta reagerade jag också på:

Nu är det ju så att alla märken har sina godbitar och sina surdegar...så har det som oftast alltid varit!

Varför rada upp märkena på det viset om "det som oftast alltid varit" så?

 

Men återigen, det var ett blogg-inlägg och bör egentligen inte kritiseras. Men TONYPÖLDER har ju visat intresse för att försvara det så varför inte älta vidare =)

 

Men jag tror att Tony Pölder är en riktig kanon-kille inom skid-branschen. Så man vill ju absolut inget illa men det är ju kul att argumentera lite. Vi tror ju alla på det vi gör och argumenterar för och det kan knappast skada att utbyta lite tankar.

Link to comment
Share on other sites

dåså...

det har alltid varit och funnits "ojämn tillverkning" på längdskidor. Jag brukar säga att skidorna är ett levande material.

Ta tex Fischer RCS skidan, en dags tillverkning av den skidan på deras fabrik kan se ut såhär:

mål att producera 1000 stycken (inte par) mediumspannade 202cm skidor som skall hamna för vikt mellan 75-80kg...då värmer de upp maskinerna, lägger fram material (som givetvis har lite olika kvalitet säkert, det är mycket material), värmer upp limmet (i limmaskinen)

värmer upp sina ugnar (säkert fler och säkert lite olika temeperaturer i de)

sen kör de igång...

tänk så många avikelser det kan bli PÅ SLUTMÅLET mediumlapp 75-80kg

en skida får lite mer lim

en annan lite mindre värme

en annan lite annan trädkvalitet

tjaaaaa...hänger ni med

han som skall kolla produktionen idag är lite sömnig, har personliga problem..släpper igenom 72 stycken av de som han kanske inte skall.

 

sen skall de paras...av en annan person som idag kanske har en bra dag eller en dålig dag.......sedan skickas ut till butik och alla 480 paren (det blir så av tusen styck...alla 1000 blir inte bra så ungefär 480 par kommer iväg) står sen i butiken för skidåkare mellan 75-80kg...

Detta funkar ju inte så bra om ni har tänkt till på beskrivningen.

Av dessa skidor nu som står i butik som var ämnade för 75-80kg människor så finns det skidor för både 65kg och 95kg i den samlingen. Det är därför man alltid måste spannmäta skidor i butik o noga kolla de, plocka aldrig på "lappen"

Nu var Fischer bara ett märke i högen, dumt exempel kanske för är det någon som "oftast är bäst i klassen och gör klasskidor"...så är det Fischer.

Högt tryck på produktion efter förra vintern, kanske treskift på fabrikerna, lite felinställda värden, inte lika hög koll pga hög belastning och vips så rullar det iväg lite fel skidor.

Någon nämnde här att finnarna får bra kritik och varför....tjaaaa där är väl kanske inte så mycket bättre än de andra totalt men de har lägre tillverkningsvolymer och o ibland oxå lite ålderdomligare tillverkning + att de har tid att göra kollen noggrannare än massproducerarna.

Detta skall ju inte betyda något i slutändan för dig som kund om du bara handlar på ett ställe som har kunskap, bredden och djupet i antal på skidväggen. Du måste ju ha lite skidor att välja på.

Finns ingen skidtillverkare som kan producera alla sina skidor KANON!!!...det är helt omöjligt!

ANG SLIPEN HOS MIG:

vi slipar som oftast linjära strukturer på nya skidor, enklare att gå från det sen om man vill rilla själv. Linjära strukturer går bäst på minussidan!

Du kan få vilken struktur du vill vid nyköp men som oftast, låt oss styra detta i läge 1 om du bara har 1-2 par skidor i din arsenal....

Link to comment
Share on other sites

Att hårdheten kan vara svår att helt kontrollera kan jag köpa men göra skidor med jämna och plana belag känns som man borde kunna lyckas med.

 

Men framförallt det man måste vända sig emot är ju kvalitetskontrollen/utsorteringen..detta borde man ju i princip kunna sätta vem som helst på och göra nära nog helautomatiskt. En maskin som trycker på varje skida och exakt känner hur hård den är samt mäter spannlängd och höjd och eventuellt avvikelser i belaget..känns inte direkt som raketforskning.

 

Jag misstänker dock att skidleverantörerna oftast kommer undan med att skicka iväg mindre bra skidor , både de flesta köparna och butikssäljarna är relativt okunniga om hur en bra skida ska vara funtad inte alltid man ens vet hur det här med spann funkar.

 

Kanske man skulle beställa ett par skidor av dig Tony, nån slip får du dock inte utsätta dem för!! Har du nån favvo bland årets modeller?

Link to comment
Share on other sites

Bra beskrivning av tillverkningsprocessen, Tony, men av de 960 skidorna, som skall paras ihop går det väl inte att få 480 par. Det måste väl bli ett antal omaka skidor, som sparas till nästa "parningstillfälle" (blev lite roligt, kanske babyskidor föds sen ;)), då de kanske hittar en lämplig "partner"

 

Man vet aldrig vad som händer, Tony, rätt vad det är har de några extra barnskidor när du kommer på morgonen.:D

 

Skämt åsido, så tror jag att vid ihop-parningen finns en risk att det blir två inte helt lika skidor, jag har sett ett flertal exempel ute i butikerna (samt köp ett par själv också). Men sen undrar jag över en annan sak. Ta tex ett par exakt lika skidor i fabriken, sen skickas de, sen lagras de och sen när de packas upp och testas finns det då risk att en eller båda har ändrat sig under tiden sen de lämnade fabriken ? :/

Link to comment
Share on other sites

Idag var jag i Pölder-butiken för första gången. Jösses vad folk det var! Va mycket grejer sen... Fick kanonbra hjälp av Tony själv. Han tog sig tid att för att ge mig bra service, tack! Köpte ett par Atomic klippskidor, hur dom går får vi se när snön lägger sig i Skövde=) Dom blir säkert perfekta. Medan jag väntade pratade jag med många likasinnade kunder i fikarummet och butiken, kul, man får se till att ha gott om tid på sig för besöket helt enkelt=)

Det är drag på skidbranschen nu!

Ha det gôtt med er!

Link to comment
Share on other sites

TONYPÖLDER: Kanonbeskrivning av tillverkningsprocessen!

 

(Nedan är inte vänt specifikt till Tony utan är en fortsättning på tråden utifrån Tonys svar)

Men då vill ju jag konstatera att skidtillverkarna har väldigt dålig kvalitet på sin efterkontroll. Jag har jobbat på en tillverkande industri och då var det ju så att alla produkter skulle kontrolleras, oavsett om det var 10 eller 1 000 detaljer. Tänkte att skidor är så komplext att det borde vara extra noga med efterkontrollen(det är ju skillnad på någon svetsad detalj för 40:- och en skida för flera hundra kronor).

 

Om varje skida mättes och märktes efter vilken vikt den var lämplig för, istället för att säga: Idag ska vi tillverka 1 000 skidor för vikt 75-80 kg! Sen strunta i att det varierar mellan 65-95 kg. Känns jättefel, rent logiskt.

Nu tänker många säkert: "Men lilla Glattnos! Hur skulle det gå till? 1 000 skidor på en dag, det blir ju 25-30 sek per skida på en arbetsdag".

Ja, det blir merarbete(går naturligtvis att automatisera om det är billigare), men det blir också ett märke som man kan gå in på "närliggande sportbutik" och ta ett par skidor för sin vikt, och de fungerar! Man kanske bara tänker åka några gånger per år.

Vi som åker mycket kommer ju naturligtvis kolla spannet ändå, kanske gå till en bra skidaffär ändå och få hjälp.

 

Fördelar:

Okunniga kan köpa skidor var som hellst(som dom nog gör idag med men får fel spann)

Tillverkarna får mindre "reklamationer"(i efterkontrollen sållas skit-skidor bort samtidigt som vikt-märkningen görs)

Miljöargument(behöver inte frakta skidor till butiker som sedan fraktas tillbaka)

 

Nackdelar:

Utökad kvalitetskontroll medför kostnader för tillverkaren(men det är ju det som är frågan, blir det verkligen billigare i slutändan? Ingen annan tillverknings-industri(i Europa) använder "slarvig kontroll-metoden" vad jag vet??)

Kunder kanske lockas av att handla på "närliggande sportbutik" och mister förmånen med att få proffsig hjälp med sitt skidköp.(Är väll ingen egentlig nackdel tycker jag, vill man ha skidor fort när man är stressad på väg upp till "fjällen" är det väll bra om det går, vill man ha proffs-hjälp går man till en riktig skid-butik)

 

Någon som kommer på fler för- och nack-delar?

 

Undrar om våra "finska vänner" har kommit fram till samma slutsatser som jag =)

Att dom tillverkar färre skidor än de större tillverkarna så att dom "har tid" att kontrollera också, känns som en svag förklaring. Dom har väll mindre inkomster också.

Link to comment
Share on other sites

dåså...

det har alltid varit och funnits "ojämn tillverkning" på längdskidor. Jag brukar säga att skidorna är ett levande material.

Ta tex Fischer RCS skidan, en dags tillverkning av den skidan på deras fabrik kan se ut såhär:

mål att producera 1000 stycken (inte par) mediumspannade 202cm skidor som skall hamna för vikt mellan 75-80kg...då värmer de upp maskinerna, lägger fram material (som givetvis har lite olika kvalitet säkert, det är mycket material), värmer upp limmet (i limmaskinen)

värmer upp sina ugnar (säkert fler och säkert lite olika temeperaturer i de)

sen kör de igång...

tänk så många avikelser det kan bli PÅ SLUTMÅLET mediumlapp 75-80kg

en skida får lite mer lim

en annan lite mindre värme

en annan lite annan trädkvalitet

tjaaaaa...hänger ni med

han som skall kolla produktionen idag är lite sömnig, har personliga problem..släpper igenom 72 stycken av de som han kanske inte skall.

 

sen skall de paras...av en annan person som idag kanske har en bra dag eller en dålig dag.......sedan skickas ut till butik och alla 480 paren (det blir så av tusen styck...alla 1000 blir inte bra så ungefär 480 par kommer iväg) står sen i butiken för skidåkare mellan 75-80kg...

Detta funkar ju inte så bra om ni har tänkt till på beskrivningen.

Av dessa skidor nu som står i butik som var ämnade för 75-80kg människor så finns det skidor för både 65kg och 95kg i den samlingen. Det är därför man alltid måste spannmäta skidor i butik o noga kolla de, plocka aldrig på "lappen"

Nu var Fischer bara ett märke i högen, dumt exempel kanske för är det någon som "oftast är bäst i klassen och gör klasskidor"...så är det Fischer.

Högt tryck på produktion efter förra vintern, kanske treskift på fabrikerna, lite felinställda värden, inte lika hög koll pga hög belastning och vips så rullar det iväg lite fel skidor.

Någon nämnde här att finnarna får bra kritik och varför....tjaaaa där är väl kanske inte så mycket bättre än de andra totalt men de har lägre tillverkningsvolymer och o ibland oxå lite ålderdomligare tillverkning + att de har tid att göra kollen noggrannare än massproducerarna.

Detta skall ju inte betyda något i slutändan för dig som kund om du bara handlar på ett ställe som har kunskap, bredden och djupet i antal på skidväggen. Du måste ju ha lite skidor att välja på.

Finns ingen skidtillverkare som kan producera alla sina skidor KANON!!!...det är helt omöjligt!

ANG SLIPEN HOS MIG:

vi slipar som oftast linjära strukturer på nya skidor, enklare att gå från det sen om man vill rilla själv. Linjära strukturer går bäst på minussidan!

Du kan få vilken struktur du vill vid nyköp men som oftast, låt oss styra detta i läge 1 om du bara har 1-2 par skidor i din arsenal....

har fischer hört talas om kvalitetscertifiering, lean, 5S etc..

Link to comment
Share on other sites

nick: Fischer var ett exempel(men man kan ju tolka dit svar som att även du använde Fischer som exempel, kanske?)

 

Edit: Ville bara påpeka det ifall någon läser som inte har läst TONYPÖLDERs inlägg NOGA innan.

kanske skulle skrivit skidfabrikanter istället.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag vet så har dom kvailtetskontroll automatiskt på skidfabrikerna det är så dom parar ihop dom olika paren. Det gör dom genom att göra en typ spanntest på dom, då får inte avvikelse vara för stor för att dom skalll kunna paras ihop.

Gör dom det bara för parningen? Kollar dom inte vilken vikt samtidigt då?

Har du mer intressant information gällande skidfabrikernas kontroller? Gärna vilka tillverkare som har automatisk kvalitetskontroll(för du vet väll inte hur alla fabrikanter gör, eller?).

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att uppfattas dom en fullkomlig idiot vill jag säga följande: När jag har hållit på och testat glid i tunneln de senaste månaderna har det nästan alltid visat sig att vallade skidor gått bäst några kilometer sedan har stålsicklade skidor tagit över. Detta oberoende av andra faktorer. Då har jag i huvudsak använt mig av gamla skidor som jag sicklat. Dessa skidor har jag nästan undantagslöst köpt billigt på utförsäljningar och skidbytardagar utan att jag gjort några närmare undersökningar av spannet, kanske bara klämt ihop dem eller kört ett snabbt papperstest på golvet. Trots detta har alltid samma mönster upprepat sig, vallat bäst i början - sicklat sedan. OK, jag kan ha råkat köpa perfekta par på mina snikinköp men det låter inte troligt eftersom det rör sig om ett tiotal par. De vallade som jag testat har varit nyare modeller och stenslipade - men detta har inte hjälpt dem i glidet, men samtliga kan ju ha varit måndagsexemplar. I så fall har jag råkat köpa många måndagsexemplar - trots utprovning med professionella metoder och de har inte bättrat sig trots stenslipning och värmebox och allt vad det heter. En del av dessa skidor har också varit hyrskidor eller skidor jag lånat som skulle passa min vikt.

Jag har lite svårt att förstå diskussionen om att vissa skidor är så fruktansvärt dåliga eller att andra är helt perfekta. För mina resultat har det inte spelat någon roll om skidorna haft skador i belaget, varit sneda, konvexa, konkava, långa eller korta, gamla eller nya eller haft olika spann, det ovannämnda mönstret har upprepat sig ändå! Det enda som verkar ha haft betydelse är ytbehandlingen av belaget och körd sträcka (speciellt för vallade skidor, där körd sträcka ger enorma skillnader). Det låter som om det är mycket försäljnings- och marknadsföriningsargument i denna diskussion.

OBS! Ovanstående gäller endast glid. När fästvallan kommer på förstår jag att spann och fästvallazoner har en helt annan betydelse.

Det har varit intressant att läsa funderingarna om skidtillverkningprocedurer och kvalitet på den här tråden. Jag har ofta själv undrat över hur det kommer sig att fästvallazonerna kan vara olika långa på skidorna i samma par. När vikten också kan skilja på 5-10% mellan skidorna i samma par förstår man de inte kan se helt lika ut inuti och att det kan få konsekvenser för hur de uppför sig. Men det har jag nu fått lite förklaringar till.

Link to comment
Share on other sites

Skåningen: Aha, okej! Tror du att man får göra studiebesök på fabrik då? Jag hade gärna gjort ett besök.

 

björn12: Du framstår som en nyfiken och handlingskraftig person tycker jag =)

Jag tror inte heller att skillnaden på skidorna som lämnar fabrikerna är så stora. Tråden startade ju med anledning av att Pölder hade skrivit i sin blogg att det var väldigt varierande kvalitet på skidor och vikt-märkning från flera märken. Jag tyckte att det lät som ett renodladt marknadsförings-trick eller plus-poängsökning. Jag ifrågasatte och fick kraftigt mothugg.

För att komma runt diskussionen(som kom av ett blogg-inlägg som man egentligen måste respektera)om varför han inte avslöjade vilket märke som var vilket så spann jag vidare i tråden med "utgångsläget" att Pölder talar sanning om hur mycket "skit-skidor" som lämnar fabrikerna. Jag tror fortfarande inte på att det är så(oavsett hur stor Pölder är inom skid-branschen, jag bor själv på en skidort i Härjedalen och har inte hört att det är så allvarligt med skidtillverkarna från någon annan), med andra ord har han inte övertalat mig än =)

 

TONYPÖLDER: Jag skulle vilja veta hur många % av skidorna du skickar tillbaka(alla märken inräknat)?

Jag tycker att det låter på dig som att du skickar tillbaka MASSOR med skidor men vi kanske tänker på olika sätt. Tex. Om du köper 2 000 skidor och skickar tillbaka 40 st så tycker jag att det "nästan" kan vara "acceptabel" felmarginal. Om samma felmarginal finns i alla "okunniga butiker" måste de ju sälja 50 st för att 1 st av dom sannolikt ska vara en "skit-skida". Sannolikheten för att den "skit-skidan" säljs till en köpare som inte är så noga är ju dessutom stor(en noggrann köpare kollar troligtvis om skidan är bra eller handlar någonstans där personalen är duktig), och denne person kommer troligtvis inte att märka att detta är en "skit-skida" utan bara åka.

Link to comment
Share on other sites

GLATTNOS

dålig på % räkning är jag men fritt från hjärtat så här i tv soffan en söndagskväll när jag tänker på min skidvägg i butiken från höger eller vänster ;-)

skidmärke A

300 par inlevererade och beställda från oss från 190-210 cm med viktspann från 50kg till ca 110kg...jämnt fördelat. INGA kom för över dryga 80 kg vilket betydde "merköp" för att fixa alla kunder.

skidmärke B

kanonfina spannkurvor som alltid men det slinker alltid med B-sorteringar som bara ett vant öga kan se. Väldigt väldigt många ski inlev och ca 50 par B sort som står i kartong nu för returskick

skidmärke C

Bäst i klassen so far under 2000 spänn, deras andra skida lika mjuka som skidmärke A

400 par inlevererat...70 par på retur

skidmärke D

Leveransproblem tidsmässigt, mycket jobb på märket via slip för att få till de.

Alla deras damskidor under 2000 kr i retur...ca 60 par, förädiskt ficka som ni kvinnor inte har en chans att trycka ner...Storsäljare i butik nu i de flesta butiker o säljs som tåget vilket kommer att betyda att lätta kvinnor mellan 50-65kg som köpt den skidan kommer att åka bakhalt denna vintern o tycka att livet är rätt tråkigt i skidspåret.

skidmärke E

inlevererat 100 par och retur 31 par, inget slutspann överhuvudtaget

skidmärke F

Gigant egentligen men ujujuj så de missköter sitt märke, pinsamt och värre kommer det att bli och ni som är insatta vet redan eller kommer att fatta soon.

levererat ca 100 par och deras andraskida är inte ens värd att stå på vår skidvägg, problemet nu är bara om de kan o vill ta emot den returen...företaget är liksom inte på tå för tillfället.

skidmärke G

läge 1 kanon och på tå, är lite frågande nu om deras inställning och vilja till svenska marknaden, ingareturer än men alldeles för mjuka i lev 2.

jadu Glattnos ...vet inte vad detta blev i %...mycket jobb blir det iaf men som oftast kuligt jobb när man lever "av sitt intresse"...och kommandes från firmans bästa lördag någonsin...sanslöst intresse för tillfället o som jag sagt innan...runt jul är det risk för att skid SWE är slutsålt totalt!

Kustlöparen...vad väger du o hur lång är du ;-)

Sunlake... trevligt att möta dig, vill höra hur skidorna går sen när du testat de.

Link to comment
Share on other sites

TONYPÖLDER: Okej, jag får det till mellan 7 - 15 % som skickas tillbaka(beroende på det siffror som saknas, får det till 11,2 % utifrån de som finns). Man kan alltså tänka sig att var 10:e par skickas tillbaka ungefär, och det är naturligtvis mycket. Du har alltså skickat tillbaka mellan 250 - 400 par om jag gissar lite på siffrorna.

 

Märke A

Här var det alltså 50 % som som inte höll rätt spann! Och det felar ju inte LITE heller, runt 5 - 30 kg för mjuka i spannet, PÅ 150 PAR AV 300! Denna tillverkare borde verkligen införa en efterkontroll!

 

Märke B

Här beror det ju på hur många som var levererad men om jag gissar på ca 1500 par så blir det 3,3 %, alltså var 30:e par alltså. Kan man ju kanske acceptera, men denna tillverkare borde ha en hyfsad spann-kontroll i alla fall eftersom spannen var bra.

 

Märke C

Här är det 17,5 % i retur, inte så bra. Borde vara ganska dålig kontroll på dessa.

 

Märke D

Detta är ju skrämmande med tanke på att ALLA damskidor returnerats, vi är nog många som skulle vilja veta vilket märke detta är? Denna tillverkare har bevisligen ingen efterkontroll av sina damskidor i alla fall(måste väll bero på viktspannet 50-65 kg och inte att det är damskidor).

 

Märke E

31 % i retur! Riktigt konstigt, jag skulle vilja prata med verkmästaren på den verkstaden!

 

Märke F

Inga kommentarer på den!

 

Märke G

Ojämna leveranser, tyder också på dålig efterkontroll. Beror på hur många skidor det var i lev. 1 respektive lev.2.

 

Ser ut att vara bara Märke B som har hyfsad koll på läget, beror på hur många "väldigt, väldig många" är.

 

Det som jag anser mest upprörande är att en stor del av skidorna som Pölder skickar tillbaka är pga fel spann.

Jag vet fortfarande inte vad jag ska tro om detta, eftersom jag vet hur det är inom andra branscher när det gäller tillverkning. Ska man konkurrera så måste man leverera felfria produkter i väldigt stor utsträckning, helst snabbt också! Men snabba leveranser tycker jag inte borde påverka skid-fabrikanterna så mycket. Dom vet att skidor ska ut innan vintern, och det verkar ju inte som att dom börjar tillverka fler skidor i Februari om det ser ut att behövas(jag har ingen aning men eftersom butikerna ibland varnar för att det kan bli SLUT på skidor så antar jag att det är så).

 

Allt detta låter för min del nästan för "osannolikt" för att vara sant!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...