Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ojämn kvalitet i skidtillverkningen enligt Pölder


Willie

Recommended Posts

TONYPÖLDER: Okej, jag får det till mellan 7 - 15 % som skickas tillbaka(beroende på det siffror som saknas, får det till 11,2 % utifrån de som finns). Man kan alltså tänka sig att var 10:e par skickas tillbaka ungefär, och det är naturligtvis mycket. Du har alltså skickat tillbaka mellan 250 - 400 par om jag gissar lite på siffrorna.

 

Märke A

Här var det alltså 50 % som som inte höll rätt spann! Och det felar ju inte LITE heller, runt 5 - 30 kg för mjuka i spannet, PÅ 150 PAR AV 300! Denna tillverkare borde verkligen införa en efterkontroll!

 

Märke B

Här beror det ju på hur många som var levererad men om jag gissar på ca 1500 par så blir det 3,3 %, alltså var 30:e par alltså. Kan man ju kanske acceptera, men denna tillverkare borde ha en hyfsad spann-kontroll i alla fall eftersom spannen var bra.

 

Märke C

Här är det 17,5 % i retur, inte så bra. Borde vara ganska dålig kontroll på dessa.

 

Märke D

Detta är ju skrämmande med tanke på att ALLA damskidor returnerats, vi är nog många som skulle vilja veta vilket märke detta är? Denna tillverkare har bevisligen ingen efterkontroll av sina damskidor i alla fall(måste väll bero på viktspannet 50-65 kg och inte att det är damskidor).

 

Märke E

31 % i retur! Riktigt konstigt, jag skulle vilja prata med verkmästaren på den verkstaden!

 

Märke F

Inga kommentarer på den!

 

Märke G

Ojämna leveranser, tyder också på dålig efterkontroll. Beror på hur många skidor det var i lev. 1 respektive lev.2.

 

Ser ut att vara bara Märke B som har hyfsad koll på läget, beror på hur många "väldigt, väldig många" är.

 

Det som jag anser mest upprörande är att en stor del av skidorna som Pölder skickar tillbaka är pga fel spann.

Jag vet fortfarande inte vad jag ska tro om detta, eftersom jag vet hur det är inom andra branscher när det gäller tillverkning. Ska man konkurrera så måste man leverera felfria produkter i väldigt stor utsträckning, helst snabbt också! Men snabba leveranser tycker jag inte borde påverka skid-fabrikanterna så mycket. Dom vet att skidor ska ut innan vintern, och det verkar ju inte som att dom börjar tillverka fler skidor i Februari om det ser ut att behövas(jag har ingen aning men eftersom butikerna ibland varnar för att det kan bli SLUT på skidor så antar jag att det är så).

 

Allt detta låter för min del nästan för "osannolikt" för att vara sant!

Det är som i alla andra branscher, att kunderna avgör vad företagen ska fokusera på. Om kunderna inte har en susning om dom får en bra produkt eller ej, så finns ingen anledning för företaget att satsa på just den biten, det ger inte fler kunder och inte mer klirr i kassan.

 

Du kan jämföra med mobiltelefonindusktrin - det företagen fokuserar på är de tekniska lösningarna, nya hajpade funktioner, fler finesser osv. Att sen produktens livslängd är skandalöst kort bryr sig företagen inte det minsta om, eftersom kunden inte styrs av den parametern i sitt val av produkt att köpa.

 

Det är varken bra, dåligt, skandalöst eller beundransvärt, det är helt vanlig marknadsekonomi.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Undrar hur många sportbutiker (typ vanliga Team Sportia, Stadium mm) som överhuvudtaget tänker på detta vis! De flesta antar jag kränger sina skidor utan några betänkligheter. Det är väl ok att sälja de billigare korvgrillningsskidorna men det finns ju även RCS och Hypersonic i butikerna som inte är direkt billiga. Krängde mina Hypersonic som jag köpte på Team Sportia när jag började åka för några år sedan idag för en femhundring (har aldrig blivit kompis med dem). Kommer att beställa ett par nya skidor på tisdag från Nässjö!

 

Jan

Link to comment
Share on other sites

TONYPÖLDER: Okej, jag får det till mellan 7 - 15 % som skickas tillbaka(beroende på det siffror som saknas, får det till 11,2 % utifrån de som finns). Man kan alltså tänka sig att var 10:e par skickas tillbaka ungefär, och det är naturligtvis mycket. Du har alltså skickat tillbaka mellan 250 - 400 par om jag gissar lite på siffrorna.

 

Märke A

Här var det alltså 50 % som som inte höll rätt spann! Och det felar ju inte LITE heller, runt 5 - 30 kg för mjuka i spannet, PÅ 150 PAR AV 300! Denna tillverkare borde verkligen införa en efterkontroll!

 

Märke B

Här beror det ju på hur många som var levererad men om jag gissar på ca 1500 par så blir det 3,3 %, alltså var 30:e par alltså. Kan man ju kanske acceptera, men denna tillverkare borde ha en hyfsad spann-kontroll i alla fall eftersom spannen var bra.

 

Märke C

Här är det 17,5 % i retur, inte så bra. Borde vara ganska dålig kontroll på dessa.

 

Märke D

Detta är ju skrämmande med tanke på att ALLA damskidor returnerats, vi är nog många som skulle vilja veta vilket märke detta är? Denna tillverkare har bevisligen ingen efterkontroll av sina damskidor i alla fall(måste väll bero på viktspannet 50-65 kg och inte att det är damskidor).

 

Märke E

31 % i retur! Riktigt konstigt, jag skulle vilja prata med verkmästaren på den verkstaden!

 

Märke F

Inga kommentarer på den!

 

Märke G

Ojämna leveranser, tyder också på dålig efterkontroll. Beror på hur många skidor det var i lev. 1 respektive lev.2.

 

Ser ut att vara bara Märke B som har hyfsad koll på läget, beror på hur många "väldigt, väldig många" är.

 

Det som jag anser mest upprörande är att en stor del av skidorna som Pölder skickar tillbaka är pga fel spann.

Jag vet fortfarande inte vad jag ska tro om detta, eftersom jag vet hur det är inom andra branscher när det gäller tillverkning. Ska man konkurrera så måste man leverera felfria produkter i väldigt stor utsträckning, helst snabbt också! Men snabba leveranser tycker jag inte borde påverka skid-fabrikanterna så mycket. Dom vet att skidor ska ut innan vintern, och det verkar ju inte som att dom börjar tillverka fler skidor i Februari om det ser ut att behövas(jag har ingen aning men eftersom butikerna ibland varnar för att det kan bli SLUT på skidor så antar jag att det är så).

 

Allt detta låter för min del nästan för "osannolikt" för att vara sant!

I andra branscher pratar man om PPM när det kvalitet. Dvs andelen defekta detaljer per miljon tillverkade "parts per million" inte premiepensionsmyndigheten:) Målen varierar givetvis mycket men ca 20 PPM kan vara ett vanligt krav. Blir väl 0,002% om jag räknat rätt. Leverantörer där man istället för att mäta ppm får höga % blir garanterat utslängda direkt.

Link to comment
Share on other sites

"TONYPÖLDER": Betr. skidmärke D med de undermåliga damskidorna. Visst borde en seriös och kompetent butik även utan Skiselektor hitta den förrädiska fickan i spannet vid utprovning i butik? Har bokat ett par lila skidor till hustrun för utprovning och befarar att det är den skidan som avses...
Link to comment
Share on other sites

Hilding...snyggaste skidan på skidväggen ;-)...vi valde i princip bort den pga färgen, kör den rödblå ner i längder istället ;-)

Tack för svar! Jag fick höra (av Madshus representant) att den var anpassad med mjuka spann på kortare skidor än herrmodellen. Alternativet att gå på rödblå skidor fanns redan i tankarna. Tror att färgen är av sekundär betydelse...

Link to comment
Share on other sites

Det var väl några som undrade tidigare om skidorna har blivit bättre över åren och jag var inblandad i en diskussion förra vintern om den saken med ett gäng skidåkare/sporthandlare/vallare med erfarenhet från 80-talet och fammåt. Den generella uppfattningan var att skidorna verkligen hade blivit bättre, eller snarare jämnare, dvs flera par skidor som håller VC-klass. Vi talar alltså här om tillverkares toppmodeller. Dom som hade varit med och tävlat på (slutet) av 80-talet mindes att det fanns väldigt få skidor av toppkavlitet (som landslagsåkarna lade beslag på) för gemene tävlingsåkare, dom i butik var inte i närheten så det gällde att köpa av nån sponsrad åkare. Detta fortsatte lite under 90-talet även för VC åkarna där det var Ulvang och Dählie som lade beslag på dom bästa Fischer skidorna medan Mogren/Forsberg/Jonsson behövde lite tur. Det var mot slutet av 90-talet som butiksskidorna börjat bli riktigt bra också. Numera var vår slutsats att det mesta hos seriösa sporthandlare håller acceptabel kvalitet, efter den vanliga bortrensningen. Fortfarande så får ju skidorna olika egenskaper så dom kanske inte funkar jämt och vissa dåliga ex med uselt glid på finns ju så klart.

 

Detta är toppmodellerna alltså. Min personliga erfarenhet (det var ett tag sen jag jobade i en skidbutik) är att om generalagenten vet att man kan skidor så skickar dom inte så mycket skit. Däremot så finns det ju vissa butiker som köper in billigt när dom har chansen.

Link to comment
Share on other sites

Detta fortsatte lite under 90-talet även för VC åkarna där det var Ulvang och Dählie som lade beslag på dom bästa Fischer skidorna medan Mogren/Forsberg/Jonsson behövde lite tur.

Detta är toppmodellerna alltså. Min personliga erfarenhet (det var ett tag sen jag jobade i en skidbutik) är att om generalagenten vet att man kan skidor så skickar dom inte så mycket skit. Däremot så finns det ju vissa butiker som köper in billigt när dom har chansen.

Så sent som 90-talet så skulle alltså en av världens bästa skate-åkare inte få de bästa skidorna? A

 

Antar att Generalagenterna anser att Pölder kan skidor och alltså borde skicka bra material dit - annars får de ju tillbaka dem. Och ändå kasserar Pölder så många skidor. Då är alltså väldigt stor andel av skidorna hos icke längd-profilerade handlare inte speciellt bra. Men generalagenten testar väl knappast alla skidor. I så fall måste fabriken märka upp skidorna (lådorna?) i olika kvalitets-klasser.

Link to comment
Share on other sites

Finns endast en lösning på detta o så har det alltid varit för som jag skrev innan...skidorna lever och har sitt eget liv, ingen leverantör rår på de till 100%...ingen kan göra 100% bra skidor ....har aldrig inträffat o kommer aldrig att inträffa

LÖSNINGEN ÄR:

att minimera alla fel när man plockar ut en skida från skidväggen, se till att det ser bra ut därfram och därbak, se till att det inte är "klapperskidor", se till att spannet är tillräckligt mjukt i läge 1 och tillräckligt hårt i läge 2 för den vikt åkaren har + kapacitet. Slipa och fixa iordning ...den checken är sanslöst viktig så att du ser att du köper en skida med plant fint belag som kommer att ha en chans att glida bra.

Såååå...alla skidor har fel o brister...minimera dessa så blir det bra!

Link to comment
Share on other sites

Mogren klagade ju ganska högljutt på att han inte fick del av så många bra skidor från Fischer, dom han vann i Falun på ansåg han ju vara ett av hans få bra par. Den gul-blå modellen som Fischer kom ut med till Vm 97 var det däremot en bättre kvalitet på och det höll nog i sig. Det var lättare att hitta bra skidor från slutet av 90-talet. Sen beror det ju på vilken status man har som åkare också. Men det handlar ju om små differanser mellan en bra skida och en toppskida.

 

Pölder kan nog svara bättre på hur noga generalagenterna går igenom skidorna, men mycket kommer ju drekt från fabrikerna, och dom ligger ju inte i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Nu går vi in i november...gå o lägg er nu, det blir nog en fin skidvinter...de har lovat vargavinter...skall försöka att inte skriva mer på denna tråden nu ;-)....energi på sälj o kundservice från kl 0700 imorgon bitti ;-)....fortsättning ang material blir det på min blogg nu, där kan jag skriva friare ...ler....genom att "det är mitt o vi har yttrandefrihet".

Finns en del som synar inlägg här med förstoringslas med all rätt genom att det är ett diskussionsforum. Ha en skön senhöst o så håller vi tummarna för en vit vinter. Godnatt

//ser Ekwall i vita skor nu på TV 4 så det är dags att slockna...

Link to comment
Share on other sites

Finns endast en lösning på detta o så har det alltid varit för som jag skrev innan...skidorna lever och har sitt eget liv, ingen leverantör rår på de till 100%...ingen kan göra 100% bra skidor ....har aldrig inträffat o kommer aldrig att inträffa

LÖSNINGEN ÄR:

att minimera alla fel när man plockar ut en skida från skidväggen, se till att det ser bra ut därfram och därbak, se till att det inte är "klapperskidor", se till att spannet är tillräckligt mjukt i läge 1 och tillräckligt hårt i läge 2 för den vikt åkaren har + kapacitet. Slipa och fixa iordning ...den checken är sanslöst viktig så att du ser att du köper en skida med plant fint belag som kommer att ha en chans att glida bra.

Såååå...alla skidor har fel o brister...minimera dessa så blir det bra!

Men nog måste det väll vara tillräckligt enkelt för tillverkarna att i alla fall testa hur hård en skida är och märka den efter resultatet? Istället för att som i ditt exempel, tillverka 1 000 skidor en dag och märka alla med 75-80 kg även om dom varierar mellan 65-95 kg. Alla tillverkare kan väll inte bara märka skidan för att det ska se bra ut? Påstår dom att den är för 80 kg så ska den väll vara för ca 80 kg, inte 65 eller liknande. Och jag fick ju fram att ca 10 % av skidorna inte är bra, detta borde ju sjunka till kanske 1-2 % om efterkontroller gjordes på fabriken.

Jag förstår att det inte går att göra 100% bra skidor jämt, men det handlar inte om det, utan detta verkar ju vara rent slarv!

 

Jag ska i alla fall ha bevis på att tillverkarna är så slarvig innan jag tror på det! Sen är tydligen vissa märken bättre än andra på den punkten så ALLA är kanske inte så slarviga heller.

Finns en del som synar inlägg här med förstoringslas med all rätt genom att det är ett diskussionsforum.

Klart man måste läsa vad som skrivs av andra för att kunna diskutera. Eller menar du att mycket av det du skriver är svammel?

Link to comment
Share on other sites

Glattnos: Kom igen nu - slappna av :) Pölder har naturligtvis en egen agenda - men vem har inte det? Emedan man kan ha åsikter om att Pölder håller inne med viss information (själv blir jag bindgalen av att inte veta vilka skidfabrikanter A,B, C etc är!!) så får man väl ändå respektera Pölders rätt att själv bestämma över vad det skall stå i hans inlägg. Tänk om jag var tvungen att balansera alla mina fåniga inlägg för att min inkomst var beroende av vad jag skrev - huga!

 

Jag tycker åxå att man kan visa Pölder lite respekt för att han faktiskt är här på forumet. Hur många andra av Sveriges större sport/skid handlare skriver nåt här? Självklart vill Pölder sälja skidor - men vad är det för fel med det? Han skriver ju dessutom under sitt eget namn.

 

Själv tycker jag mycket sällan som Pölder. Däremot upplever jag honom som både oerhört erfaren och sällsynt engagerad. Tänk om alla sporthandlare vore sådana!!

Link to comment
Share on other sites

Jag måste kanske förklara lite:

Jag ifrågasätter inte Pölders kompetens

Det är inget fel med att han vill sälja skidor

Jag tycker att det är jättekul att han skriver här på forumet

 

Jag har ingenting emot Pölder, han är en av de största och mest rutinerade handlarna i Sverige. Jag skulle känna mig jättelugn om jag handlade av honom, eftersom jag då vet att jag kommer få kanon-skidor!

 

Om någon tycker att jag kritiserar Pölders kompetens och erfarenhet så skulle jag vilja ha sakligt upplagt hur och när jag gjort det.

Mitt förtroende för Pölder har ökat under diskussionens gång! Nu är det ju bara TVÅ saker som jag i huvudsak diskuterar i tråden:

1. Jag har ifrågasatt hur tillverkarna kan leverera så mycket "skit-skidor" till Pölder som han påstår.(Som någon skrev borde dom ju snarare skicka bra skidor till honom för att slippa få tillbaka 7-15 % av skidorna).

2. Jag har utgått från att Pölder talar sanning(för att komma runt fråga 1.) och då ifrågasatt hur ca 5 fabriker kan konkurrera med varandra med den felprocenten?

 

Denna tråd har haft ca 1 000 visningar per dygn sen den startades. Det tycker jag tyder på att ämnet intresserar många. Varför låta diskussionen dö?

Eller är det så att alla sitter och skrattar åt den här konversationen, så det är därför visningarna ökar så kraftigt?

 

Edit: Såg att TONYPÖLDER startade en ny tråd just nu, med lite mer rättvisande rubrik kanske. Och framför allt ett svar på den ojämna kvaliteten på skidorna, som beror på mätmetoden.

Läs i den tråden: http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=5170

Link to comment
Share on other sites

JAG tycker att det är bra att Tony Pölder gett sig in i debatten igen och på detta positiva sätt. Han är kunnig och vi har mycket att lära när han diskutterar det han verkligen kan. Och det är mycket, men INTE allt vilket inte minst fjolårets debatt visade (men han hade ju ovanligt otur då, en sådan rapport som den av SWIX då redovisas inte så ofta offentligt). Men även solen har sina fläckar så som sagt var Tony, varmt välkommen i debatten.

En liten detalj jag noterat: Tony använder ju ibland "ler" när han vill förstärka eller ironisera om något. Och det gör ju Figge35 också. En tillfällighet ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...