Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad har ni med på långpass?


peterbj

Recommended Posts

Vad och hur mycket dricker ni och äter på ett träningspass typ 45 km? Jag har upptäckt att det är väldigt avgörande för orken :-) Jag brukar alltid äta ordentligt några timmar innan, jag brukar ha med mig en flaska med sportdryck 0,6 l (på tok för lite) Gel hade jag förra gången men inte denna gång och det märktes (kanske psykologiskt) efter ca 2,5 mil. funderar starkt på en camelback.. Hur gör ni andra
Link to comment
Share on other sites

Pass över 2 timmar har jag med blåbärssoppa... Pass på 4 timmar blandar jag i sportdryck i blåbärssoppan och på pass mellan 5-7 timmar har jag med något att äta... Snickers eller bars eller vanliga smörgåsar...

Sedan har jag alltid med en liquid med som nöd proviant ifall man skulle få akut näringsbrist...

Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid mycket vätska. Nu under hösten har tvåtimmars passen krävt ett vätskebälte (madshus) med vatten men det är lite för lite. Ska skaffa ett större bälte. På vintern vid pass över 2 timmar så har jag alltid med en 1l termos med ljummen/varm dryck som jag ställer på lämpligt ställe utöver vätskebältet. Då brukar det bli svag sportdryck i termosen och vatten i bältet. Ibland åker det även med en macka/banan/apelsin/bar om jag är lite låg på energi innan.
Link to comment
Share on other sites

På träning: varm saft i termos och något ätbart som banan och Twix, placeras t ex vid starten på en milslinga.

 

På tävling <42km: energikaka, eventuellt sportdryck i bälte men brukar försöka nöja mig med vätskestationerna.

 

På tävling >42km/Vasaloppet: sportdryck i vätskebälte, gel, energikakor.

 

= kostar på med dyrare produkter när det är tävling, inte värt det vid träning.

Link to comment
Share on other sites

Kör inget upp till 2 timmar, 2-3 timmar lite vatten (brukar aldrig dricka mer än ca 1-2 dl) och lite russin, torkade aprikoser och nötter (som nöd om jag går i väggen) och över 3 timmar brukar jag plocka med en vanlig macka, som jag äter halvägs, utöver nödprovianten.

 

Men ser alltid till att få i mig rejält direkt jag är klar.

Link to comment
Share on other sites

Thermobälte med apelsinsaft, plopp ;) , polygriptång, blocknycklar(9,10,12,13 mm), skruvmejselhandtag med bitssats, eltejp, sporttejp, kontrollremmar, telefon, plånbok, stavspetsar, nycklar.

 

Tror det var allt...

 

När vi kört Klarälvsbanan (+ 5 tim) så har jag haft ett extra löparbälte med småflaskor samt en liten midjeväska med lite att tugga på.

 

PS. Globen, du smäckte väl i dig näring för en femhundring sist vi åkte Klarälvsbanan? :D DS.

Link to comment
Share on other sites

sportdryck även vid kortare pass när det gäller om träningen. Då och då när jag bara går ut och "promenerar" (kör inte hårt) så drycker jag rent vatten. Drycker varje 20-25 minuter 1-2,5dcl. Upp till 1:45 tim. äter jag ingenting. I andra fallen äter jag en müslibar eller annan energibar (ex. nöttbar med honung) varje timme. Jag äter inte för mycket före träningen, helst långsamma kolhydrater, lite fil, nötter, honung, fruktos, men drycker ganska mycket - grön te, vatten, vitaminer och mineraler. Grenade aminosyror och carnitin är ett måste för jag tränar 3 timmar varenda dag.
Link to comment
Share on other sites

Thermobälte med apelsinsaft, plopp ;) , polygriptång, blocknycklar(9,10,12,13 mm), skruvmejselhandtag med bitssats, eltejp, sporttejp, kontrollremmar, telefon, plånbok, stavspetsar, nycklar.

 

Tror det var allt...

 

När vi kört Klarälvsbanan (+ 5 tim) så har jag haft ett extra löparbälte med småflaskor samt en liten midjeväska med lite att tugga på.

 

PS. Globen, du smäckte väl i dig näring för en femhundring sist vi åkte Klarälvsbanan? :D DS.

Konstigt! Jag märkte aldrig släpkärran du måste ha haft med dig, Vasa!

Gör du dig av med den barlasten så klipper du en kvart till i VL!

Link to comment
Share on other sites

sportdryck även vid kortare pass när det gäller om träningen. Då och då när jag bara går ut och "promenerar" (kör inte hårt) så drycker jag rent vatten. Drycker varje 20-25 minuter 1-2,5dcl. Upp till 1:45 tim. äter jag ingenting. I andra fallen äter jag en müslibar eller annan energibar (ex. nöttbar med honung) varje timme. Jag äter inte för mycket före träningen, helst långsamma kolhydrater, lite fil, nötter, honung, fruktos, men drycker ganska mycket - grön te, vatten, vitaminer och mineraler. Grenade aminosyror och carnitin är ett måste för jag tränar 3 timmar varenda dag.

Lite off-topic! Hur kommer det sig att du skriver så bra svenska Petr? Är du från Tjeckien?

Hörde en tjeckisk elittjej i orientering tala för ett par år sedan och hon talade helt perfekt svenska t.o.m. med dalmål. Är det så att alla tjecker är duktiga på språk, eller? Jag frågar eftersom jag är lärare i bl.a. svenska som andraspråk.

Link to comment
Share on other sites

Konstigt! Jag märkte aldrig släpkärran du måste ha haft med dig, Vasa!

Gör du dig av med den barlasten så klipper du en kvart till i VL!

http://img181.imageshack.us/img181/1476/skidforum201011071.jpg

Får plats med massor i bältet. ;)

Observera bjorn12 längst till vänster som inte åker ut på långpass utan iordningsställda vätskekontroller.

 

Ja på Vasan blir det inte lika mycket skrot och framför allt inte vätska...

Link to comment
Share on other sites

Under 1 timme: Ingenting

1-2 timmar: Bälte med 0,7 l svag citronsaft, extra stavspets, fickkniv, telefon

Över 2 timmar: Som ovan fast helst mer dryck (utplacerad längs vägen?) och någon matbit (t ex godisbar, gel eller muffin)

 

Ska jag köra långpass i måttlig fart så äter jag gärna rejält en timme innan. Annars blir jag hungrig efter ett tag.

Link to comment
Share on other sites

sportdryck även vid kortare pass när det gäller om träningen. Då och då när jag bara går ut och "promenerar" (kör inte hårt) så drycker jag rent vatten. Drycker varje 20-25 minuter 1-2' date='5dcl. Upp till 1:45 tim. äter jag ingenting. I andra fallen äter jag en müslibar eller annan energibar (ex. nöttbar med honung) varje timme. Jag äter inte för mycket före träningen, helst långsamma kolhydrater, lite fil, nötter, honung, fruktos, men drycker ganska mycket - grön te, vatten, vitaminer och mineraler. Grenade aminosyror och carnitin är ett måste för jag tränar 3 timmar varenda dag.[/quote']

Lite off-topic! Hur kommer det sig att du skriver så bra svenska Petr? Är du från Tjeckien?

Hörde en tjeckisk elittjej i orientering tala för ett par år sedan och hon talade helt perfekt svenska t.o.m. med dalmål. Är det så att alla tjecker är duktiga på språk, eller? Jag frågar eftersom jag är lärare i bl.a. svenska som andraspråk.

Har du ett Facebook konto? Så kan vi snacka lite där om språken och inte störa andra på den här tråden med en off-topic :) Jag heter Petr Jiran

Link to comment
Share on other sites

Konstigt! Jag märkte aldrig släpkärran du måste ha haft med dig' date=' Vasa!

Gör du dig av med den barlasten så klipper du en kvart till i VL![/quote']

http://img181.imageshack.us/img181/1476/skidforum201011071.jpg

Får plats med massor i bältet. ;)

Observera bjorn12 längst till vänster som inte åker ut på långpass utan iordningsställda vätskekontroller.

 

Ja på Vasan blir det inte lika mycket skrot och framför allt inte vätska...

Det blir bara en halvliter i fläskbältet på pass under 2 timmar. Längre än så blir det inte så ofta bl a p g a av folks ovilja att ställa upp med service.

På ÖS hade jag bältet med flaska och fyllde på vid varje station för att kunna ta en slurk mellan kontrollerna. Bättre än en kall camelback även om det tar några minuter extra med påfyllning och drickapauser.

Link to comment
Share on other sites

Vad och hur mycket dricker ni och äter på ett träningspass typ 45 km? Jag har upptäckt att det är väldigt avgörande för orken :-) Jag brukar alltid äta ordentligt några timmar innan, jag brukar ha med mig en flaska med sportdryck 0,6 l (på tok för lite) Gel hade jag förra gången men inte denna gång och det märktes (kanske psykologiskt) efter ca 2,5 mil. funderar starkt på en camelback.. Hur gör ni andra

Dom flesta kör rätt lika verkar det som. Tror att jag hade en liten formsvacka bara, för man måste ju slå sig själv varje gång :-) Ska upp till torsby to-lö och nöta lite med mina nya RCS. Ujujuj va skoj de ska bli :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror mycket på teorin "train low - compete high", speciellt om man tränar 5-15 timmar veckan. Tränar man som eliten 20-30 timmar är det säkert bra med sportdryck under passen också för att inte bli för sliten. Min tro är att ett 2 timmarspass med bara vatten är som ett 2:30 pass med sportdryck (ta inte siffrorna som vetenskap utan bara exempel). Vilket ju är bra om man inte har hur mycket tid som helst för träning. Sen kan man köra några pass med sportdryck när det närmar sig tävlingar och givetvis på tävling.

 

Däremot äter jag alltid bra och energirikt ett tag innan längre och hårdare träningspass. Och återhämtningsmål direkt efter hårda pass. Att dra det hela så långt att man undviker kolhydrater fler timmar före och efter passen tror jag inte på.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror mycket på teorin "train low - compete high", speciellt om man tränar 5-15 timmar veckan. Tränar man som eliten 20-30 timmar är det säkert bra med sportdryck under passen också för att inte bli för sliten. Min tro är att ett 2 timmarspass med bara vatten är som ett 2:30 pass med sportdryck (ta inte siffrorna som vetenskap utan bara exempel). Vilket ju är bra om man inte har hur mycket tid som helst för träning. Sen kan man köra några pass med sportdryck när det närmar sig tävlingar och givetvis på tävling.

 

Däremot äter jag alltid bra och energirikt ett tag innan längre och hårdare träningspass. Och återhämtningsmål direkt efter hårda pass. Att dra det hela så långt att man undviker kolhydrater fler timmar före och efter passen tror jag inte på.

Absolut! Det ska jag underskriva helt. Om jag (av olika skäll) tränar mindre (10-12 tim/vecka i mitt fall) då känns det direkt i kroppen att jag klarar utan sportdryck, grenade aminosyror och vitaminstillskott. Och jag återhämtar mig lika bra som med tillskotten. Men som du skriver, om man tränar mer, mer intensivt, större mängder då krävs det tillskott annars går kroppen sönder och återhämtar inte bra. Träningen kan bli destruktiv och man kan prestera värre då..

Link to comment
Share on other sites

Vatten, på sommaren har jag ofta dubbla vätskebälten. Brukar tappa intensitet efter 2,5-3 h men kör i princip aldrig längre än drygt 3h. Tror också på att den lokala uthålligheten stimuleras bättre utan tillskott av kolhydrater.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Korta pass (<1,5h):

1 liter vatten i bälte.

2 extra stavspetsar

 

Vid långpass (1,5h-3h):

1 liter vatten i bälte.

Mobiltelefon i plastpåse.

Fast nyckel nr 10 (framhjulen).

Fast nyckel nr 13 (bakhjulen).

2 extra stavspetsar.

 

Nyttjar aldrig socker eller annan näring under träning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...