Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Superklipp på stavar


wille

Recommended Posts

Kanske kan låna denna tråd lite:

 

Jag har nu ett par Swix Ct5 som är helt okej stavar men jag tycker att de sviktar lite för mycket när jag stakar på ordentligt. Finns det någon prisvärd modell som är lite styvare än Ct5'an som passar en ganska stark stakare?

Pölders egen skigostav kanske? Jag har CT5 när jag åker rullskidor. Skönt när dom är lite mjukare när man stakar på asfalt. Köpte Pölderstaven, har ej provat den än dock, men den känns styv!

Link to comment
Share on other sites

Kanske kan låna denna tråd lite:

 

Jag har nu ett par Swix Ct5 som är helt okej stavar men jag tycker att de sviktar lite för mycket när jag stakar på ordentligt. Finns det någon prisvärd modell som är lite styvare än Ct5'an som passar en ganska stark stakare?

Pölders egen skigostav kanske? Jag har CT5 när jag åker rullskidor. Skönt när dom är lite mjukare när man stakar på asfalt. Köpte Pölderstaven' date=' har ej provat den än dock, men den känns styv![/quote']

Håller inte med. Mjuka stavar är alltid vidrigt, speciellt på asfalt, jag får ont i ryggen direkt när staven viker sig hela tiden och tappar fästet. Mjuka stavar hör hemma här även om de är hela http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=5218

 

Förstår att stavfabrikanterna inte kan göra billiga, styva, lätta och hållbara stavar. Men istället för att göra de billiga stavarna mjukare än sönderkokt spagetti så borde de i så fall enbart kompromissa med vikten.

Link to comment
Share on other sites

Kanske kan låna denna tråd lite:

 

Jag har nu ett par Swix Ct5 som är helt okej stavar men jag tycker att de sviktar lite för mycket när jag stakar på ordentligt. Finns det någon prisvärd modell som är lite styvare än Ct5'an som passar en ganska stark stakare?

Pölders egen skigostav kanske? Jag har CT5 när jag åker rullskidor. Skönt när dom är lite mjukare när man stakar på asfalt. Köpte Pölderstaven' date=' har ej provat den än dock, men den känns styv![/quote']

Håller inte med. Mjuka stavar är alltid vidrigt, speciellt på asfalt, jag får ont i ryggen direkt när staven viker sig hela tiden och tappar fästet. Mjuka stavar hör hemma här även om de är hela http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=5218

 

Förstår att stavfabrikanterna inte kan göra billiga, styva, lätta och hållbara stavar. Men istället för att göra de billiga stavarna mjukare än sönderkokt spagetti så borde de i så fall enbart kompromissa med vikten.

Instämmer mjuka tunga stavar är värdelösa att använda, dåligt för tekniken, får oxå ont i ryggen av svikten i staven. Om du ändå åker skidor lägg mer pengar på bättre stavar du har igen det många gånger om, skidåkning blir mycket roligare och med givande med bra material...

Link to comment
Share on other sites

Nu när jag sitter med bättre vetande skulle jag börjat med stavarna när jag investerade i en längåkningsutrustning. Inköpet blev lite efter devisen "åsså ska jag ha ett par stavar med, pust". Mina excel stavar för 700 kr dög vid första Vasaloppet. Men värre blev det när jag skulle ut och rulla. Alla som visste något om rullskidåkning uppmande mig till att byta. Sagt och gjort - jag har köpt upp mig på ett par SWIX C2:or. Jag var mycket nöjd med dom för ett år sedan. Men även dom sviktar lite väl mycket i överkant.

 

Hade jag vetat med den kunskapen jag besitter idag hade jag siktat på dyrgriparna direkt. One ways diamond storm! Kontentan av det hela är att jag underskattade stavarnas betydelse från början. Och vid närmare eftertanke - min egen kapacitet också ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hårt ska det vara ;D Asså det är riktigt viktigt med en bra stav och visst ska den vara styv men pendel är nästan viktigast. Dock hör ju dessa lite ihop men lite skiljer det ju lite. Årets diamond storm är lite tyngre och jag har hört att det var lite sämre pendel i den men ct1an levererar alltid.

Men det svider ju lite med fin stavar i plånkan men det ger f*n

Link to comment
Share on other sites

Nej' date=' den är superextremmjuk.[/quote']

Där fick du till det;)

Helt klart en av de bästa straffsparkarna hittills. Kanske kan man lägga till ord som hyper, turbo, soft mm också.

Märkligt att sådana klassåkare som Everest och Ekis recenserar (hur fan stavas det...) CT5, snart får vi höra hur mjuka och tunga Eldorados gångstavar är av dessa som jag trodde seriösa skidåkare.

Link to comment
Share on other sites

Där fick du till det;)

Helt klart en av de bästa straffsparkarna hittills. Kanske kan man lägga till ord som hyper' date=' turbo, soft mm också.[/quote']

Märkligt att sådana klassåkare som Everest och Ekis recenserar (hur fan stavas det...) CT5, snart får vi höra hur mjuka och tunga Eldorados gångstavar är av dessa som jag trodde seriösa skidåkare.

Tack för att få kallas klassåkare - det värmer verkligen! (Men stämmer nog mkt bättre på Ekis än på mig iof). Men för skidåkningens fromma så ställer vi upp och testar allt inkl Lidls stålsickel, ICA:s flourvalla och P..........s grejer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...