Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilken stenslip är bäst?


v-peter

Recommended Posts

Hej,

 

Behöver få ordning på mina RCS skidor som går dåligt i kallföre (runt -10). Ser i annons på Alewalds i Stockholm:

"Alewalds har som enda butik i Sverige tagit in en exklusiv och toppmodern stenslipmaskin från österrikiska Wintersteiger."

 

Är detta den bästa stenslipen i S-holm området eller är det bara vanligt säljsnack?

 

Om svar är nej, vem anses göra bäst stenslipning i stockholmsområdet?

Mvh

Peter

Link to comment
Share on other sites

Maskinen verkar lovande men än vet vi inte hur resultatet blir. Det visar sig när lite folk som slipat har börjat prova sina skidor. Jag skulle ändå tro att det blir den bästa slipningen i Stockhkolm.

Tror som Ekis, i Stockholm behärskar ingen hantverket vad jag vet, alltså borde det vara den maskin som kräver minst hantverk och är dyrast som ger bäst resultat.

Link to comment
Share on other sites

Maskinen verkar lovande men än vet vi inte hur resultatet blir. Det visar sig när lite folk som slipat har börjat prova sina skidor. Jag skulle ändå tro att det blir den bästa slipningen i Stockhkolm.

Tror som Ekis' date=' i Stockholm behärskar ingen hantverket vad jag vet, alltså borde det vara den maskin som kräver minst hantverk och är dyrast som ger bäst resultat.[/quote']

På Alewalds maskin matas och styrs skidan över stenen helt och hållet av maskinen. Inga händer inblandade. Det som är "hantverket" i detta fall är val av struktur, samt att bedöma hur många gånger skidan ska köras genom slipen.

Link to comment
Share on other sites

Maskinen verkar lovande men än vet vi inte hur resultatet blir. Det visar sig när lite folk som slipat har börjat prova sina skidor. Jag skulle ändå tro att det blir den bästa slipningen i Stockhkolm.

Tror som Ekis' date=' i Stockholm behärskar ingen hantverket vad jag vet, alltså borde det vara den maskin som kräver minst hantverk och är dyrast som ger bäst resultat.[/quote']

Det är säkert positivt med konkurrens på slipmarknaden i Sthlm. Vet inget om den tyska apparaten eller om den är dyrare eller bättre än en Tazzari. Själv slipar jag på Runners Store och deras Tazzari. Tycker Johan gör ett bra jobb, även om jag har klagat några gånger. Hittills tycker jag inte det funnits någon annan som håller måttet i Sthlm än Johan på RS, men visst skulle jag kunna testa en tysk maskin bara för skoj skull. Lite skeptisk ifall den är helautomatisk, som påstås här på tråden. Tror mer på hantverk...

Link to comment
Share on other sites

Maskinen verkar lovande men än vet vi inte hur resultatet blir. Det visar sig när lite folk som slipat har börjat prova sina skidor. Jag skulle ändå tro att det blir den bästa slipningen i Stockhkolm.

Tror som Ekis' date=' i Stockholm behärskar ingen hantverket vad jag vet, alltså borde det vara den maskin som kräver minst hantverk och är dyrast som ger bäst resultat.[/quote']

Det är säkert positivt med konkurrens på slipmarknaden i Sthlm. Vet inget om den tyska apparaten eller om den är dyrare eller bättre än en Tazzari. Själv slipar jag på Runners Store och deras Tazzari. Tycker Johan gör ett bra jobb, även om jag har klagat några gånger. Hittills tycker jag inte det funnits någon annan som håller måttet i Sthlm än Johan på RS, men visst skulle jag kunna testa en tysk maskin bara för skoj skull. Lite skeptisk ifall den är helautomatisk, som påstås här på tråden. Tror mer på hantverk...

Wintersteiger kommer från Österrike, åtminstone så ligger deras HQ där. /Doktor Messerschmidt

Link to comment
Share on other sites

Jag drar en liknelse med den uppståndelsen som blev när hockeyn införde datorstyrd skridskoslip. Den självklara slutsatsen blev att man alltid skulle få en perfekt slipning. Resultatet? Jo, nu används datorslipen till att lägga åkytan på skenorna när de är nya.

 

Varken mindre eller mer. Hantverket är lika viktigt i hockey - och bandysammanhang.

Link to comment
Share on other sites

Tror som Ekis' date=' i Stockholm behärskar ingen hantverket vad jag vet, alltså borde det vara den maskin som kräver minst hantverk och är dyrast som ger bäst resultat.[/quote']

Det är säkert positivt med konkurrens på slipmarknaden i Sthlm. Vet inget om den tyska apparaten eller om den är dyrare eller bättre än en Tazzari. Själv slipar jag på Runners Store och deras Tazzari. Tycker Johan gör ett bra jobb, även om jag har klagat några gånger. Hittills tycker jag inte det funnits någon annan som håller måttet i Sthlm än Johan på RS, men visst skulle jag kunna testa en tysk maskin bara för skoj skull. Lite skeptisk ifall den är helautomatisk, som påstås här på tråden. Tror mer på hantverk...

Wintersteiger kommer från Österrike, åtminstone så ligger deras HQ där. /Doktor Messerschmidt

OK! Österikisk då... ;)

Link to comment
Share on other sites

Maskinen verkar lovande men än vet vi inte hur resultatet blir. Det visar sig när lite folk som slipat har börjat prova sina skidor. Jag skulle ändå tro att det blir den bästa slipningen i Stockhkolm.

Tror som Ekis' date=' i Stockholm behärskar ingen hantverket vad jag vet, alltså borde det vara den maskin som kräver minst hantverk och är dyrast som ger bäst resultat.[/quote']

På Alewalds maskin matas och styrs skidan över stenen helt och hållet av maskinen. Inga händer inblandade. Det som är "hantverket" i detta fall är val av struktur, samt att bedöma hur många gånger skidan ska köras genom slipen.

den slipen är helt kass,,,så är det..

Link to comment
Share on other sites

Tror som Ekis' date=' i Stockholm behärskar ingen hantverket vad jag vet, alltså borde det vara den maskin som kräver minst hantverk och är dyrast som ger bäst resultat.[/quote']

På Alewalds maskin matas och styrs skidan över stenen helt och hållet av maskinen. Inga händer inblandade. Det som är "hantverket" i detta fall är val av struktur, samt att bedöma hur många gånger skidan ska köras genom slipen.

den slipen är helt kass,,,så är det..

Vilken slip syftar Herr T...P... på?

Link to comment
Share on other sites

Tror som Ekis' date=' i Stockholm behärskar ingen hantverket vad jag vet, alltså borde det vara den maskin som kräver minst hantverk och är dyrast som ger bäst resultat.[/quote']

På Alewalds maskin matas och styrs skidan över stenen helt och hållet av maskinen. Inga händer inblandade. Det som är "hantverket" i detta fall är val av struktur, samt att bedöma hur många gånger skidan ska köras genom slipen.

den slipen är helt kass,,,så är det..

Det är samma modell som norska landslaget använder, och slipkillen på Alewalds får inställningsparametrar direkt från de norska sliparna.

 

Har själv inte testat än, men tänkte ge dem en chans.

Link to comment
Share on other sites

Var slipar ni era skidor, ni som tävlar på högre nivå?

Ekis?

Högre nivå vet jag inte men jag har mest slipat hos Jämtlands Skidservice, hade dock problem att få flera av mina skidpar att gå bra förra året. Ska skicka med några med "Lejonet2" till Skinnskatteberg nu och testa där tänkte jag, jag tror Alewaldsslipen kan funka bra men jag tror ändå jag avvaktar litegrann. :)

Link to comment
Share on other sites

Kopierat från Sumpanelits forum:

 

Du slipar Dina skidor för 315 kr på Alewalds nya "monsterslip" från Wintersteiger.

Detta om Du betalt medlems- och sektionsavgift i Sumpan annars kostar det givetvis mer (395 kr tror jag).

Norska och Tyska längdlandslagen använder sig av likadana slipar.

Huvudansvarig slipare är Johan.Å som har slipat förr och dessutom finns ju även Klas i butiken om Du vill bli "VIP:adDu slipar Dina skidor för 315 kr på Alewalds nya "monsterslip" från Wintersteiger.

Detta om Du betalt medlems- och sektionsavgift i Sumpan annars kostar det givetvis mer (395 kr tror jag).

Norska och Tyska längdlandslagen använder sig av likadana slipar.

Huvudansvarig slipare är Johan.Å som har slipat förr och dessutom finns ju även Klas i butiken om Du vill bli "VIP:ad

 

 

men denna slip är ju kass enligt Figge 35...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hej,

 

Behöver få ordning på mina RCS skidor som går dåligt i kallföre (runt -10). Ser i annons på Alewalds i Stockholm:

"Alewalds har som enda butik i Sverige tagit in en exklusiv och toppmodern stenslipmaskin från österrikiska Wintersteiger."

 

Är detta den bästa stenslipen i S-holm området eller är det bara vanligt säljsnack?

 

Om svar är nej, vem anses göra bäst stenslipning i stockholmsområdet?

Mvh

Peter

Hej.

Skidsport har en ca 3 år Wintersteiger som man kan få ca 30 olika strukturer på, och till ett bra pris.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hej! Jag undrar om någon har testad Alewalds nya stenslip?

Jag fick ett par carbonlite därifrån i fredags som gick katastrofalt dåligt innan (trots att belaget och strukturen såg fin ut med ögat). Glidtestet igår visade att de gick oerhört mycket bättre än innan i alla fall. Dock en liten bit efter (mätte bara glidlängd) mina nya fabriksslipade carbonlite.

Link to comment
Share on other sites

Jag är också nöjd efter några veckors användande av mina RSC classic plus, dvs rekomenderar Alewalds då Johan verkar kunnig på området. Eldprovet blir på Grotfallsrundan på lördag, enligt smhi 2dm nysnö som övergår i regn huga :-(. Någon som vet hur man ruggar skidor, blir de förstörda, dvs måste man ha ett speciellt par bara för detta skitföre?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

v-peter Grotfallsrundan går på söndag.. inte lördag!!

Men på yr.no ser prognos mycket bättre ut än hos SMHI.

Tack Dalarna, räcker nog med en natt i Grängesberg :-)! Man får hoppas att Norbaggarna har rätt för enligt dem blir det ju kanonväder -9 och i stort sett uppehåll. Man undrar ju hur det kan vara sådan enorm skillnad på prognoserna...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...