Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ny tävling 20 km klassiskt i Brålanda 18/12


Everest

Recommended Posts

Ingen varvbana?

Underbordsuppgifter gör gällande följande ;)

 

Bansträckningen kommer att vara lätt kuperad' date=' kommer att gå på gärde och vårt elljuspår.

Två varv på en 1-mils bana.

 

Det sägs att man nästan, men bara nästan, kan lämna fästvallan hemma.

Jag tolkar det som att är man stakstark kan det nog gå bra.[/quote']

låter ju trevligt =) . Nån som vet hur många som är anmälda? hur många spår som kommer att dras?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply
låter ju trevligt =) . Nån som vet hur många som är anmälda? hur många spår som kommer att dras?

Har frågat om detta' date=' återkommer vid svar. :)[/quote']

Inga svar än, men nu har PM kommit:

http://www.skgranan.com/index.php?option=com_content&view=article&id=527:julruschen-pm

 

Tror att slakteriet är här, kanske någon kan bekräfta det?

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20x%3D%221298921%22%20y%3D%226499040%22%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/map/points/SkidHazardsTypeSmall.png%22%3E%3Ct%3ESkidt%E4vling%3F%3F%3F%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

 

Går det dåligt är det väl bara att stanna kvar på slakteriet... ;)

Link to comment
Share on other sites

Vi jobbar för fullt med Julruschen.Vi har fått in några vassa gubbar Anders Johansson Håfreström och Tobias vestman är eventuellt på gång med,vilket innebär att blir lite fart.

Deltagar antalet är inte jätte stort,men vi hoppas på efteranmälningar.

mvh Jonas

Gott å höra! Hur många spår kommer att dras?

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för tävling i U-hamn i helgen?

http://www.uifskidor.nu/PM_vastgotapremiaren_20101218.pdf

Det fanns vissa tecken på att du inte sitter i tävlingskommittén för den tävlingen. ;)

Jo lite kort är det. Min filosofi ät att man blir en bättre skidåkare i spåret än i bilen och i vallaboden så det blir nog ett långpass i de underbara spåren hemma istället. Har bara kört några korta och hårda pass sen helgen för två veckor sedan. Tycker det är lite ont om långlopp i tävlingskalendern, det är mest sprint och lopp på 10 -15 km. Sen borde ju VL ha satt sin seedningsgräns vid minst 5-6 mil eller åtminstone halva VL:)

Link to comment
Share on other sites

Det fanns vissa tecken på att du inte sitter i tävlingskommittén för den tävlingen. ;)

Jo lite kort är det. Min filosofi ät att man blir en bättre skidåkare i spåret än i bilen och i vallaboden så det blir nog ett långpass i de underbara spåren hemma istället. Har bara kört några korta och hårda pass sen helgen för två veckor sedan. Tycker det är lite ont om långlopp i tävlingskalendern' date=' det är mest sprint och lopp på 10 -15 km. Sen borde ju VL ha satt sin seedningsgräns vid minst 5-6 mil eller åtminstone halva VL:)[/quote']

Får väl kommentera mig själv innan någon annan gör det. Givetvis är det extremt viktigt för ungdomsverksamheten och för utvecklingen av framtida elitåkare att det ordnas väldigt mkt korta lopp. Genomsnittslängden på loppen i världscupen har väl minskat från 25 till 2,5 km de senaste 10 åren:)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror även kortare lopp är bra för vasaloppsåkare oxå...

Kanske dåligt med seedningslopp nu...men efter nya är det väl lopp varje helg...

 

Är nog många klubbar som ser det som en bra inkomstkälla...och då kanske inte tänker så mycket på kvaliten på själva loppet...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror även kortare lopp är bra för vasaloppsåkare oxå...

Kanske dåligt med seedningslopp nu...men efter nya är det väl lopp varje helg...

 

Är nog många klubbar som ser det som en bra inkomstkälla...och då kanske inte tänker så mycket på kvaliten på själva loppet...

Om man vill ha en bra inkomstkälla som stora seedningslopp ofta är så försöker man väl snarare ha en bra kvalitet för att locka mer folk både på kort och lång sikt. Så resonerar nog de flesta föreningar och företag. Däremot så är väl i så fall risken större att det det blir sämre kvalitet på mindre tävlingar där man inte kan tjäna lika mycket pengar. Sen blir det nog vanligen väldigt bra kvalitet ändå på mindre tävlingar eftersom det inte alls behövs lika mkt resurser på de korta banorna med mindre deltagare och det inte finns obegränsat med folk till de längre loppen med fler deltagare. Längre lopp med fler deltagare och högre anmälningsavgifter ger också mer pengar till den arrangerande klubben, men också till distrikten och Svenska Skidförbundet. Pengarna kan användas till ungdoms- och elitsatsningar men även så att tex bättre utrustning för att preparera spår kan köpas in.

Link to comment
Share on other sites

Vi jobbar för fullt med Julruschen.Vi har fått in några vassa gubbar Anders Johansson Håfreström och Tobias vestman är eventuellt på gång med' date='vilket innebär att blir lite fart.

Deltagar antalet är inte jätte stort,men vi hoppas på efteranmälningar.

mvh Jonas[/quote']

Gott å höra! Hur många spår kommer att dras?

Du ska iväg då? :D

Har inte riktigt bestämt mig än...

Om det blir så kör jag i varje fall utan fästvalla.

Link to comment
Share on other sites

Vi jobbar för fullt med Julruschen.Vi har fått in några vassa gubbar Anders Johansson Håfreström och Tobias vestman är eventuellt på gång med' date='vilket innebär att blir lite fart.

Deltagar antalet är inte jätte stort,men vi hoppas på efteranmälningar.

mvh Jonas[/quote']

Gott å höra! Hur många spår kommer att dras?

Du ska iväg då? :D

Har inte riktigt bestämt mig än...

Om det blir så kör jag i varje fall utan fästvalla.

ja, jag ska iväg ja :D . Ja vet inte hur jag kommer att göra med fästvallan där.. Skulle varit lättare å se hur banan ser ut. Tror jag inte törs att köra utan fäste :D

Kom igen nu vasa, klart du ska köra :D

Link to comment
Share on other sites

Jag tror även kortare lopp är bra för vasaloppsåkare oxå...

Kanske dåligt med seedningslopp nu...men efter nyår är det väl lopp varje helg...

 

Är nog många klubbar som ser det som en bra inkomstkälla...och då kanske inte tänker så mycket på kvaliten på själva loppet...

Om man vill ha en bra inkomstkälla som stora seedningslopp ofta är så försöker man väl snarare ha en bra kvalitet för att locka mer folk både på kort och lång sikt. Så resonerar nog de flesta föreningar och företag. Däremot så är väl i så fall risken större att det det blir sämre kvalitet på mindre tävlingar där man inte kan tjäna lika mycket pengar. Sen blir det nog vanligen väldigt bra kvalitet ändå på mindre tävlingar eftersom det inte alls behövs lika mkt resurser på de korta banorna med mindre deltagare och det inte finns obegränsat med folk till de längre loppen med fler deltagare. Längre lopp med fler deltagare och högre anmälningsavgifter ger också mer pengar till den arrangerande klubben' date=' men också till distrikten och Svenska Skidförbundet. Pengarna kan användas till ungdoms- och elitsatsningar men även så att tex bättre utrustning för att preparera spår kan köpas in.[/quote']

Hur bra inkomstkälla kan det bli om det är mellan 8-10 seddningslopp varje helg fram till Vasaloppet...?

 

Jaja...nog om det...

Jag är skidåkare och inte vasaloppsåkare...;)

Link to comment
Share on other sites

ja, jag ska iväg ja :D . Ja vet inte hur jag kommer att göra med fästvallan där.. Skulle varit lättare å se hur banan ser ut. Tror jag inte törs att köra utan fäste :D

Kom igen nu vasa, klart du ska köra :D

Blir nog start! :D

 

Har precis varit ute på ett stakpass så är nog lite småljummen i musklerna imorgon. ;)

Men det blir i varje fall ovallat.

 

Har du några kännetecken på dräkten? Har ju bara sett dig i sommarutstyrsel. :)

Har ni Audin?

 

Själv kör jag nog i en blåvit Craftdräkt i "slimfit", röda Swixstavar och svart mössa och så står det Salice på glasögonen med vitt resårband.

Vet inte om det blir Saaben eller Audin än.

 

Och så är jag troligen någonstans sist i fältet. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror även kortare lopp är bra för vasaloppsåkare oxå...

Kanske dåligt med seedningslopp nu...men efter nyår är det väl lopp varje helg...

 

Är nog många klubbar som ser det som en bra inkomstkälla...och då kanske inte tänker så mycket på kvaliten på själva loppet...

Om man vill ha en bra inkomstkälla som stora seedningslopp ofta är så försöker man väl snarare ha en bra kvalitet för att locka mer folk både på kort och lång sikt. Så resonerar nog de flesta föreningar och företag. Däremot så är väl i så fall risken större att det det blir sämre kvalitet på mindre tävlingar där man inte kan tjäna lika mycket pengar. Sen blir det nog vanligen väldigt bra kvalitet ändå på mindre tävlingar eftersom det inte alls behövs lika mkt resurser på de korta banorna med mindre deltagare och det inte finns obegränsat med folk till de längre loppen med fler deltagare. Längre lopp med fler deltagare och högre anmälningsavgifter ger också mer pengar till den arrangerande klubben' date=' men också till distrikten och Svenska Skidförbundet. Pengarna kan användas till ungdoms- och elitsatsningar men även så att tex bättre utrustning för att preparera spår kan köpas in.[/quote']

Hur bra inkomstkälla kan det bli om det är mellan 8-10 seddningslopp varje helg fram till Vasaloppet...?

 

Jaja...nog om det...

Jag är skidåkare och inte vasaloppsåkare...;)

I tävlingskalendern finns ca 280 skidlopp. Enligt Vasaloppets hemsida finns 31 st seedningslopp. Sen har säkert VL missat några långlopp/seedningslopp - kanske 10- 15 st? - lite svårt att räkna eftersom alla skidtävlingar räknas som skidtävlingar i tävlingskalendern inte som ngt annat:) . Enligt den matematik jag lärde mig i skolan finns det då betydligt fler "riktiga" skidlopp än de förhatliga seedningsloppen. Om det nu verkligen finns någon helg med 10 seedningslopp spridda över två dagar i ett land som är 150 mil långt så är det väl de alldeles utmärkt. Det ger bra inkomster till klubbarna och möjligheter för skidåkare - förlåt vasaloppsåkare - att åka skidor eller vad de nu gör på loppen?

Link to comment
Share on other sites

ja' date=' jag ska iväg ja :D . Ja vet inte hur jag kommer att göra med fästvallan där.. Skulle varit lättare å se hur banan ser ut. Tror jag inte törs att köra utan fäste :D

Kom igen nu vasa, klart du ska köra :D[/quote']

Blir nog start! :D

 

Har precis varit ute på ett stakpass så är nog lite småljummen i musklerna imorgon. ;)

Men det blir i varje fall ovallat.

 

Har du några kännetecken på dräkten? Har ju bara sett dig i sommarutstyrsel. :)

Har ni Audin?

 

Själv kör jag nog i en blåvit Craftdräkt i "slimfit", röda Swixstavar och svart mössa och så står det Salice på glasögonen med vitt resårband.

Vet inte om det blir Saaben eller Audin än.

 

Och så är jag troligen någonstans sist i fältet. ;)

fasen va gött :D gör du helt rätt i ! Ja vi tar audin imorn! då jag inte har så bra teknik på min stakning så törs jag inte köra utan fäste imorn haha. får se om det var ett bra eller dåligt val :D .

Jag har en svart swixdräkt med några enstaka vita ränder , och orangea Skigo stavar =)

Får se om vi ses då :) .

 

Lycka till å kör hårt :D

Link to comment
Share on other sites

fasen va gött :D gör du helt rätt i ! Ja vi tar audin imorn! då jag inte har så bra teknik på min stakning så törs jag inte köra utan fäste imorn haha. får se om det var ett bra eller dåligt val :D .

Jag har en svart swixdräkt med några enstaka vita ränder , och orangea Skigo stavar =)

Får se om vi ses då :) .

 

Lycka till å kör hårt :D

Då ses vi! :)

 

Angående fästvalla, går det dåligt har jag ju något att skylla på, att jag "stumnade". ;)

 

Ja lycka till du också! :D

Link to comment
Share on other sites

Om man vill ha en bra inkomstkälla som stora seedningslopp ofta är så försöker man väl snarare ha en bra kvalitet för att locka mer folk både på kort och lång sikt. Så resonerar nog de flesta föreningar och företag. Däremot så är väl i så fall risken större att det det blir sämre kvalitet på mindre tävlingar där man inte kan tjäna lika mycket pengar. Sen blir det nog vanligen väldigt bra kvalitet ändå på mindre tävlingar eftersom det inte alls behövs lika mkt resurser på de korta banorna med mindre deltagare och det inte finns obegränsat med folk till de längre loppen med fler deltagare. Längre lopp med fler deltagare och högre anmälningsavgifter ger också mer pengar till den arrangerande klubben' date=' men också till distrikten och Svenska Skidförbundet. Pengarna kan användas till ungdoms- och elitsatsningar men även så att tex bättre utrustning för att preparera spår kan köpas in.[/quote']

Hur bra inkomstkälla kan det bli om det är mellan 8-10 seddningslopp varje helg fram till Vasaloppet...?

 

Jaja...nog om det...

Jag är skidåkare och inte vasaloppsåkare...;)

I tävlingskalendern finns ca 280 skidlopp. Enligt Vasaloppets hemsida finns 31 st seedningslopp. Sen har säkert VL missat några långlopp/seedningslopp - kanske 10- 15 st? - lite svårt att räkna eftersom alla skidtävlingar räknas som skidtävlingar i tävlingskalendern inte som ngt annat:) . Enligt den matematik jag lärde mig i skolan finns det då betydligt fler "riktiga" skidlopp än de förhatliga seedningsloppen. Om det nu verkligen finns någon helg med 10 seedningslopp spridda över två dagar i ett land som är 150 mil långt så är det väl de alldeles utmärkt. Det ger bra inkomster till klubbarna och möjligheter för skidåkare - förlåt vasaloppsåkare - att åka skidor eller vad de nu gör på loppen?

Och många av de korta loppen är ungdomstävlingar...

Jag kollade för någon vecka sedan och jag skulle lätt kunna åka 1 seddningslopp varje helg från januari fram till vasaloppet...

Jag skulle vilja åka fler skejt lopp...eftersom jag ska åka skejtvasan...

 

Jaja...vi har olika synd på det som allt annat Everest...det är bara att inse det...så vi kommer inte så mycket längre i denna diskusion...;)

Link to comment
Share on other sites

Ja det gick ju hyfsat för oss deltagare från Skidforum. :D

Åt Anders Johansson var det inte mycket att göra men kom i varje fall 2a. :)

Andreas87 kom 8a. :)

 

Tobbe L, var det din bror som kom 3a? Trevlig var han i varje fall. :)

 

Synd att du inte kom Everest så hade du fått köra hårt! ;)

 

Var problematiskt bitvis när man inte visste var spåret gick och stavarna försvann.

Det blåste nåt så in i fördärven.

 

Sedan var loppet 24,4 km enligt GPS-klockan.

 

Mycket bra arrangerat i vilket fall under förutsättningarna.

 

Så här såg resultatraden ut:

20 km

Herr motion

1 Anders Johansson Håfreströms IF 01:26:58

2 Vasa-Skidforum Holmedals AIS 01:32:31

3 Henrik Landström Säffle SK 01:32:59

4 Staffan sandberg Stenungsunds ok 01:33:09

5 Anton Bengtsson Stenungsunds ok 01:33:41

6 Kent Tigerberg Lidköpings VSK 01:39:27

7 Lukas Ternborg Broby Goif 01:39:31

8 Andreas87-Skidforum AXA Sportsclub 01:39:44

9 Stig Erlandsson Norra Dals SK 01:40:48

10 Niclas Nilsson OK Gipen 01:49:14

 

20 km

Dam motion

1 Anneli Jungland Högsäters IF 01:54:19

2 Jenny Karlsson Uddevalla IS 02:05:48

3 Caroline Stenström OK Gipen 02:18:23

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...