Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med att vara rätt klädd i spåret...


Hannapanna

Recommended Posts

Hur är ni klädda när ni åker för motionens skull?

 

Jag har ett underställ från Stadium, en fleecejacka, en skidjacka och ett par termobyxor.

Jag blir grymt svettig, men det känns som om svetten stannar på huden helt...trodde ett underställ av märke Everest skulle leda bort en del...?

Eller är det fel att ha fleecisen emellan?

(Jag är en fryslort, därav på-pälsningen)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Understället Everest tycker jag nog fungerar bra. :)

 

Så här kör jag:

 

Fötter: sockar (ull), kanske ett tunnare par under också.

(sedan finns pjäxskydd om det är riktigt kallt ( < -10 ) )

 

Ben: kalsonger -> underställslångkalsonger -> vindskyddskalsonger -> åtsittande skidbyxor eller tajts

 

Överkropp: underställströja -> t-shirt (andralagerströja kallad - behövs inte alltid) -> skidjacka (vid Vasalopp eller liknande tajtare som tajts) -> ev. väst om du kör sakta men det är tydligen med extra på du svettas.

 

Huvud: mössa och öronskydd tycker jag är bra. buff är ju finemang nu när det är -20.

 

Händer: handskar (Lillsport Coach tycker jag är varma och goa) - går även här att köra dubbla lager - sedan finn det tumvantar, en kompromiss är tvåfingersvarianter

Link to comment
Share on other sites

Ta av fleecen' date=' ha den utanpå första 5 så du får upp värmen, men inte blir svettig.[/quote']

Jag ska inte ha någon bomullströja emellan då? För att suga upp svett?

Jag kan ingenting om sådant här... men jag kan sy! ;-)

AJ OJ STOPP STOPP STANNA!!!

 

Sist någon nämnde bomullströja på detta forum blev vederbörande satt i straffarbete i form av att göra rent allas klisterskrapor.

 

Eventuellt så kan det kanske vara ok med någon procent bomull i mössan. I övrigt är detta fuktsamlande material bannlyst från skidåkarens kropp.

 

Om du kikar på ett par hemsidor t.ex craft.se , lindellssport.se , polder.se eller liknande så delar de in kläderna i tre lager. Helst tunna lager.

 

/TV-åkaren :)

Link to comment
Share on other sites

Hur är ni klädda när ni åker för motionens skull?

 

Jag har ett underställ från Stadium, en fleecejacka, en skidjacka och ett par termobyxor.

Jag blir grymt svettig, men det känns som om svetten stannar på huden helt...trodde ett underställ av märke Everest skulle leda bort en del...?

Eller är det fel att ha fleecisen emellan?

(Jag är en fryslort, därav på-pälsningen)

I korthet:

- bomull är förbjudet, du blir bara blöt och kall.

- underställ närmast kroppen är vad som gäller. vad du sedan har på ovanpå beror på väder och egna preferenser. understället ska vara tajt mot kroppen.

- termobyxor kanske funkar om du åker sakta på tur med barn och har med matsäck, men är för varmt om du åker för motionens skull. ett par tunna vindskyddade längdskidåkningsbyxor räcker bra.

- fleecejacka låter också för tjockt. lager 2 (mellan underställ och skidjacka) ska vara ganska tunt, jag använder oftast en funktionst-shirt.

Och till sist och viktigast: du ska frysa innan du kommer igång och åka, och även tycka att det är lite kallt första stunden. När du sedan kommer igång och blir varm kommer du tycka att du är lagom klädd. Om du tar på dig för mycket kläder blir du för svettig, och du riskerar sedan att bli kall.

Link to comment
Share on other sites

Ta av fleecen' date=' ha den utanpå första 5 så du får upp värmen, men inte blir svettig.[/quote']

Jag ska inte ha någon bomullströja emellan då? För att suga upp svett?

Jag kan ingenting om sådant här... men jag kan sy! ;-)

AJ OJ STOPP STOPP STANNA!!!

 

Sist någon nämnde bomullströja på detta forum blev vederbörande satt i straffarbete i form av att göra rent allas klisterskrapor.

 

Eventuellt så kan det kanske vara ok med någon procent bomull i mössan. I övrigt är detta fuktsamlande material bannlyst från skidåkarens kropp.

 

Om du kikar på ett par hemsidor t.ex craft.se , lindellssport.se , polder.se eller liknande så delar de in kläderna i tre lager. Helst tunna lager.

 

/TV-åkaren :)

Aj då, jag har precis gjort mig skyldig till straffarbete... undrar om jag klarar att fixa klisterskrapor? :-D

 

Okej, got the point. Ingen b.o.m.u.l.l, jag lovar!

 

Ekonomin är inte jättebra, så det får bli understället+skidjacka (fleece åker ned i ryggsäcken) ett tag.

Får alltså investera i funktions t-shirt och mer slimmade byxor än mina termosar alltså...

Svettas som en gris gör jag ju... lär väl göra det efter byte av plagg också, men det kanske känns aningen bättre... :-D

Link to comment
Share on other sites

Understället Everest tycker jag nog fungerar bra. :)

 

Så här kör jag:

 

Fötter: sockar (ull), kanske ett tunnare par under också.

(sedan finns pjäxskydd om det är riktigt kallt ( < -10 ) )

 

Ben: kalsonger -> underställslångkalsonger -> vindskyddskalsonger -> åtsittande skidbyxor eller tajts

 

Överkropp: underställströja -> t-shirt (andralagerströja kallad - behövs inte alltid) -> skidjacka (vid Vasalopp eller liknande tajtare som tajts) -> ev. väst om du kör sakta men det är tydligen med extra på du svettas.

 

Huvud: mössa och öronskydd tycker jag är bra. buff är ju finemang nu när det är -20.

 

Händer: handskar (Lillsport Coach tycker jag är varma och goa) - går även här att köra dubbla lager - sedan finn det tumvantar, en kompromiss är tvåfingersvarianter

Oj, det var inte lite utrustning det! :-)

Vad är vindskyddskalsonger? Räcker det inte med vanliga fillingar, underställ och skitbyxor?

Vad är andra lager tröja? Något i syntet eller ull? Vad är funktionen på den, hålla värme eller leda bort svett?

Link to comment
Share on other sites

Jag är total nybörjare på skidåkning och köpte ganska dyra kläder (tänkte återanvända mycket av det till löpning under höst/vår också). Ska köra Vasaloppet 2011 och vill inte riskera att frysa/svettas ihjäl så jag hoppas att det är bra grejjer!... ;)

 

Så jag har ett HH underställ (HH Dry hette det nog) och sedan Craft EXC jacka och Craft EXC byxor ovanpå det (20% rabatt på Stadium när jag köpte det, så det gjorde det lite billigare även om jag tyckte det var dyrt)... Sen har jag en Craft vindmössa av något slag (och vid behov ska jag ta en "hjälmmössa" under den som jag har från cyklingen om det är riktigt kallt) och sen ganska tjocka handskar från Lillsport. Sen köpte jag också vindskyddskalsonger som jag inte hunnit prova i spåret ännu!

 

Har provat kläderna ner till c:a -8 grader nånstans och det har funkat perfekt! Varken för svettig eller för kall (var dock lite kallt i -8 innan man fått på sig skidorna och kommit ut i spåret). Vid 0-gradigt (som det är just nu här) har det varit lite gränsfall till att bli lite för varmt på överkroppen kanske när man fått upp värmen...

 

Funderar på om man ska lägga på ett lager 2 av något slag ifall det blir ännu kallare? Kan man köra med ett extra underställ (har ett till hemma sen tidigare) eller ska man köpa ett "riktigt" lager 2-plagg isåfall? Eller kan man kanske slänga mellan en vanlig funktionströja på överkroppen alltså?

Link to comment
Share on other sites

Understället Everest tycker jag nog fungerar bra. :)

 

Så här kör jag:

 

Fötter: sockar (ull)' date=' kanske ett tunnare par under också.

(sedan finns pjäxskydd om det är riktigt kallt ( < -10 ) )

 

Ben: kalsonger -> underställslångkalsonger -> vindskyddskalsonger -> åtsittande skidbyxor eller tajts

 

Överkropp: underställströja -> t-shirt (andralagerströja kallad - behövs inte alltid) -> skidjacka (vid Vasalopp eller liknande tajtare som tajts) -> ev. väst om du kör sakta men det är tydligen med extra på du svettas.

 

Huvud: mössa och öronskydd tycker jag är bra. buff är ju finemang nu när det är -20.

 

Händer: handskar (Lillsport Coach tycker jag är varma och goa) - går även här att köra dubbla lager - sedan finn det tumvantar, en kompromiss är tvåfingersvarianter[/quote']

Oj, det var inte lite utrustning det! :-)

Vad är vindskyddskalsonger? Räcker det inte med vanliga fillingar, underställ och skitbyxor?

Vad är andra lager tröja? Något i syntet eller ull? Vad är funktionen på den, hålla värme eller leda bort svett?

Vindskyddkalsonger/trosor har ett tjockare material framtill för att, som det låter, vara ett vindskydd. Det brukar kunna finnas på många tights också. Personligen så kör jag vanliga funktionskalsonger iaf.

Andra lagret kan lika gärna vara ytterligare ett första laget. Principen är att kroppen skall tillåtas att ventilera sig samtidigt som luften värms av kroppsvärmen.

Skitbyxor.... :-) Där hoppas jag att du menar skidbyxor? :-) Det kan vara lite olika beroende på vilken nivå man skall träna/tävla på. Men där finns det flera modeller som har vindskydd fram på låren och en bit ned på knäna.

I övrigt så gillar jag skarpt Willies förklaring - klockren sammanfattning!

Link to comment
Share on other sites

jag vill ge ett litet råd till den som ska köpa nya kläder och kanske också ska tillbringa någon vecka i fjällen. och även om man åker på sjöar och andra öppna fält. flertalet av de jackor och byxor som säljs har stora paneler i tyg som släpper igenom vinden rakt inpå kroppen. tanken är att ryggparti mm ska släppa ut fukten, men under våra förhållanden i vissa delar av landet kan det li rent av farligt när den motsatta effekten uppstår, en svettig rygg som får en isande vind mot sig..

 

sen vill jag verkligen slå ett slag för craft underställ, jag så att du hanna skrev att du blev blöt av ditt everest. jag köpte motsvarigheten hos intersport förra året, Mc Kinley och det var en riktig besvikelse jämfört med craft lager1. jag upplevde samma känsla, ungefär som att vara inlindad i gladpack.

Link to comment
Share on other sites

jag vill ge ett litet råd till den som ska köpa nya kläder och kanske också ska tillbringa någon vecka i fjällen. och även om man åker på sjöar och andra öppna fält. flertalet av de jackor och byxor som säljs har stora paneler i tyg som släpper igenom vinden rakt inpå kroppen. tanken är att ryggparti mm ska släppa ut fukten, men under våra förhållanden i vissa delar av landet kan det li rent av farligt när den motsatta effekten uppstår, en svettig rygg som får en isande vind mot sig..

 

sen vill jag verkligen slå ett slag för craft underställ, jag så att du hanna skrev att du blev blöt av ditt everest. jag köpte motsvarigheten hos intersport förra året, Mc Kinley och det var en riktig besvikelse jämfört med craft lager1. jag upplevde samma känsla, ungefär som att vara inlindad i gladpack.

Craft underställ är riktigt bra, men skulle rekomendera detta pga priset:

http://www.bagheera.se/ShowProduct.aspx?prodid=126&cat=303

Här får du 2 delar till priset av en del från craft!

Är samma kvalitetsnivå på matrialet som hos craft!

Link to comment
Share on other sites

Svettas ska du undvika, då har du för mycket på dig. Öppna lite i halsen/ärmarna eller nåt om du tillfälligt blir för varm. Billiga underställ för en hundring brukar funka nästan lika bra som dyra, även om passformen kan vara sisådär. Annars är en av stadiums billiga funktions t-shirts bra som förstärkning ovanpå understället under skidjackan.
Link to comment
Share on other sites

Med underställ, fleece och jacka kommer man att svettas oavsett på allt varmare än ca 15 minus. Vilket underställ det är har ingen betydelse.

 

Har kommit fram flera bra tips men angeånde byxor så fungerar det fint med samma träningsoverallsbyxor som du springer i på sommaren (jag kör i enbart löpartajts, inget underställ, ner til ca -5).

Link to comment
Share on other sites

Något som kan vara värt att tänka på är att om det inte är kallt när man startar så har man för mycket på sig... t o m när man går på tur, d v s hasar fram med ryggsäck, så blir man varm av utförsåkningsdressen.

 

När det gäller träning, eller för den delen tävling, så blir man mycket varmare.

Själv kör jag nästan alltid med vindskyddat underställ under tight dräkt. Relativt tunna skidhandskar och tunna yllestrumpor. Mössa som kompletteras med rånarluva vid vind.

Med vindoverall så är det alltid billigaste understället som gäller, t o m billigare än Everest :)

Vindoverall fladdrar, men det stör mig inte vid träning. Dessutom mycket bra att ha vid löpträning med eller utan underställ.

Jag har aldrig kört med 3 lager, inte ens vid 25 minus! Med vindoverallen så finns tillräckligt med luft innanför ytterlagret för att klara träning vid -25 åtminstone för mig.

Men det blir ju kallt när man stannar... så då är det bra med extra överdrag.

 

Första året körde jag riktig billighetsvariant...

Jag hade ett R90 och billigt underställ (100 :- för helt set), kompletterat med ny klubbmössa samt ett par skidhandskar. Färdigt.

Handskarna var dyra, Craft tävlingshandskar (250 :- på rea) och mössan 50:-. Jag fegade dock lite vid Vasaloppstarten och köpte en rånarluva men den använde jag inte då det blev så varmt (knappt minus).

 

Så det behöver inte bli dyrt, bara det är funktionella saker.

Med mer pengar blir det snyggare, skönare och kanske lite bättre men ingen större praktisk skillnad mot första årets billighetsvariant. Så har det åtminstone varit för mig...

Link to comment
Share on other sites

Fötterna är dom jag har klart mest problem med. Fötterna är ju väldigt still när man åker skidor. När jag springer på vintern så fryser jag t.ex. aldrig om fötterna.

 

Har köpt pjäxöverdrag och hoppas att det hjälper. Körde 2,5 timme i lördags utan känsel i tårna i måttliga -10. :(

Lägg in lite diagonal och stakning med frånskjut fast inte kuperingen kräver det så värmer du fötterna.

Link to comment
Share on other sites

Fötterna är dom jag har klart mest problem med. Fötterna är ju väldigt still när man åker skidor. När jag springer på vintern så fryser jag t.ex. aldrig om fötterna.

 

Har köpt pjäxöverdrag och hoppas att det hjälper. Körde 2' date='5 timme i lördags utan känsel i tårna i måttliga -10. :([/quote']

Lägg in lite diagonal och stakning med frånskjut fast inte kuperingen kräver det så värmer du fötterna.

Japp, jag försöker göra det och då blir det lite bättre.

Link to comment
Share on other sites

Fötterna är dom jag har klart mest problem med. Fötterna är ju väldigt still när man åker skidor. När jag springer på vintern så fryser jag t.ex. aldrig om fötterna.

 

Har köpt pjäxöverdrag och hoppas att det hjälper. Körde 2,5 timme i lördags utan känsel i tårna i måttliga -10. :(

Låt inte tårna förfrysa, då blir det bara värre och värre och värre, tills du inte tål nån kyla alls. Det finns ju värmelösningar som inte kostar skjortan.

Link to comment
Share on other sites

En enkel tumregel är väl att man inte ska blanda syntetmaterila med "naturmaterial"...

Är väl inte så farligt om det är ull som är naturmaterialet. Finns en artikel om ullunderställ i senaste Vasalöparen. Själv har jag alltid haft ullunderställ då jag går på tur i fjällen vintertid. Dvs då jag gått mellan stugor, grävt bivack eller tältat. Tycker att ull transporterar bort fukt ganska bra, så ett funktionsställ utanför har fungerat bra när det är ruskigt kallt. Som förra veckan i Bruksvallarna, då temperaturen låg mellan 26-28 minus varje morgon.

 

Viktigast är väl att ha en skiddräkt som andas bra i ryggen även då det är kallt.

 

Bomull i mössa skulle jag inte rekommendera. Själv brukar jag ibland ha en Craft-mössa i rent funktionsmaterial under en annan mössa (tävlingsmössa t ex) ifall det är kallt-

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...