Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med att vara rätt klädd i spåret...


Hannapanna

Recommended Posts

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply
@Hannapanna

Gå in och kolla här så lär du dig allt om att vara "rätt" klädd i spåret=) Sen måste du ju inte köpa deras produkter, finns billigare alternativ, men principen är den samma.

Lycka till med din skidåkning!

http://www.craft.se/

Nja, vet inte om jag skulle lita helt på en så jävlig part? underställ ch jacka klarar lätt -10 men hos de verlar det som att man fryser ihjäl utan 3 lager i enstaka minusgrader.

Link to comment
Share on other sites

Måste bara hoppa in i denna tråden. Klär mig enligt konstens alla regler. Everest eller Craft underställ, mellanlager som oftast är en långärmad lagom tjock Craft funktionströja och en löparjacka alt. en fodrad skidjacka vid -10 och därunder. Fryser aldrig någonstans förutom ryggen. Idag var det runt nollan med frös ändå om ryggen.

När jag kommer hem är magen iskall och ryggen helt varm fastän det är ryggen som kännts kall. Jag har inte blivit speciellt svettig. Någon som har en teori om detta?

Link to comment
Share on other sites

Fötterna är dom jag har klart mest problem med. Fötterna är ju väldigt still när man åker skidor. När jag springer på vintern så fryser jag t.ex. aldrig om fötterna.

 

Har köpt pjäxöverdrag och hoppas att det hjälper. Körde 2' date='5 timme i lördags utan känsel i tårna i måttliga -10. :([/quote']

Låt inte tårna förfrysa, då blir det bara värre och värre och värre, tills du inte tål nån kyla alls. Det finns ju värmelösningar som inte kostar skjortan.

Har nog redan skett tyvärr. Gjorde lumpen i Boden och bodde i tält när det var -36...

Link to comment
Share on other sites

Fötterna är dom jag har klart mest problem med. Fötterna är ju väldigt still när man åker skidor. När jag springer på vintern så fryser jag t.ex. aldrig om fötterna.

 

Har köpt pjäxöverdrag och hoppas att det hjälper. Körde 2' date='5 timme i lördags utan känsel i tårna i måttliga -10. :([/quote']

Låt inte tårna förfrysa, då blir det bara värre och värre och värre, tills du inte tål nån kyla alls. Det finns ju värmelösningar som inte kostar skjortan.

Har nog redan skett tyvärr. Gjorde lumpen i Boden och bodde i tält när det var -36...

Ja, du ser ju själv... Men så länge du inte har amputerat tårna så har du ju något kvar att vara rädd om. Det är nog ofta så att man får trappa upp skyddsåtgärderna efter ett antal år och förfrysningar.

 

Det här tycker jag är riktigt bra grejer, och framför allt enklare än elektriska tåvärmare:

 

http://www.coolstuff.se/Varmepasar

 

 

Och nej - jag har inga kopplingar till försäljningen...

Link to comment
Share on other sites

Låt inte tårna förfrysa' date=' då blir det bara värre och värre och värre, tills du inte tål nån kyla alls. Det finns ju värmelösningar som inte kostar skjortan.[/quote']

Har nog redan skett tyvärr. Gjorde lumpen i Boden och bodde i tält när det var -36...

Ja, du ser ju själv... Men så länge du inte har amputerat tårna så har du ju något kvar att vara rädd om. Det är nog ofta så att man får trappa upp skyddsåtgärderna efter ett antal år och förfrysningar.

 

Det här tycker jag är riktigt bra grejer, och framför allt enklare än elektriska tåvärmare:

 

http://www.coolstuff.se/Varmepasar

 

 

Och nej - jag har inga kopplingar till försäljningen...

Du, det var ett extremt bra förslag!

 

Jag lägger en beställning direkt. Visste inte det fanns sådana för tårna. Tycker tårna har blivit sämre också på sistone blev nästan kall om dom när det var -1 i söndags.

 

Tack för tipset!

Link to comment
Share on other sites

Tåvärmarna fanns inte på lager. :(

 

Edit: Hittade en butik i Stockholm som säljer en liknande produkt. Tittar nog förbi där på lunchen och så får det bli ett produkttest ikväll i elljusspåret. :)

 

 

http://www.smartasaker.se/grabber-ta-eller-handvarmare-p-1268-c-116.aspx

De såg extremt lika ut förutom varumärket - stor risk/chans att det är exakt samma produkt tror jag (fast de där var ju mycket dyrare).

Link to comment
Share on other sites

Tåvärmarna fanns inte på lager. :(

 

Edit: Hittade en butik i Stockholm som säljer en liknande produkt. Tittar nog förbi där på lunchen och så får det bli ett produkttest ikväll i elljusspåret. :)

 

 

http://www.smartasaker.se/grabber-ta-eller-handvarmare-p-1268-c-116.aspx

De såg extremt lika ut förutom varumärket - stor risk/chans att det är exakt samma produkt tror jag (fast de där var ju mycket dyrare).

Som vanligt kollade jag inte så noga vad de kostar. Prisokänslig som man är... :)

 

Jag lade dock in min mailadress på "din sida" så de mailar väl när de finns i lager och om de andra funkar lägger jag en stor beställning på den billigare sorten.

Link to comment
Share on other sites

Har nog redan skett tyvärr. Gjorde lumpen i Boden och bodde i tält när det var -36...

Ja' date=' du ser ju själv... Men så länge du inte har amputerat tårna så har du ju något kvar att vara rädd om. Det är nog ofta så att man får trappa upp skyddsåtgärderna efter ett antal år och förfrysningar.

 

Det här tycker jag är riktigt bra grejer, och framför allt enklare än elektriska tåvärmare:

 

http://www.coolstuff.se/Varmepasar

 

 

Och nej - jag har inga kopplingar till försäljningen...[/quote']

Du, det var ett extremt bra förslag!

 

Jag lägger en beställning direkt. Visste inte det fanns sådana för tårna. Tycker tårna har blivit sämre också på sistone blev nästan kall om dom när det var -1 i söndags.

 

Tack för tipset!

Jag kör med "therm-ic" batterisulor (laddningsbara),kostar en del,men värda pengarna..! De räcker ju i åratal och kan användas i andra sammanhang också.Köpte mina förra vinter´n,och jättenöjd,behöver inga skoskydd längre (har alla möjliga modeller,varav gamla Tossu är varmast).Använder sulorna ofta (blivit bortskämd) och kört vid -23 och "govärme" i skorna.Lättare att åka långpass nu,även om det är ganska kallt.....

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' du ser ju själv... Men så länge du inte har amputerat tårna så har du ju något kvar att vara rädd om. Det är nog ofta så att man får trappa upp skyddsåtgärderna efter ett antal år och förfrysningar.

 

Det här tycker jag är riktigt bra grejer, och framför allt enklare än elektriska tåvärmare:

 

http://www.coolstuff.se/Varmepasar

 

 

Och nej - jag har inga kopplingar till försäljningen...[/quote']

Du, det var ett extremt bra förslag!

 

Jag lägger en beställning direkt. Visste inte det fanns sådana för tårna. Tycker tårna har blivit sämre också på sistone blev nästan kall om dom när det var -1 i söndags.

 

Tack för tipset!

Jag kör med "therm-ic" batterisulor (laddningsbara),kostar en del,men värda pengarna..! De räcker ju i åratal och kan användas i andra sammanhang också.Köpte mina förra vinter´n,och jättenöjd,behöver inga skoskydd längre (har alla möjliga modeller,varav gamla Tossu är varmast).Använder sulorna ofta (blivit bortskämd) och kört vid -23 och "govärme" i skorna.Lättare att åka långpass nu,även om det är ganska kallt.....

Länk? Jag köpte något billigt skit (typ 300 spänn) som verkar fixa typ en timme på nyladdade (lösa) batterier och har tveksam hållbarhet. Man kanske måste upp i mycket högre prisklass innan man får kvalitet på sånt?

Link to comment
Share on other sites

Du' date=' det var ett extremt bra förslag!

 

Jag lägger en beställning direkt. Visste inte det fanns sådana för tårna. Tycker tårna har blivit sämre också på sistone blev nästan kall om dom när det var -1 i söndags.

 

Tack för tipset![/quote']

Jag kör med "therm-ic" batterisulor (laddningsbara),kostar en del,men värda pengarna..! De räcker ju i åratal och kan användas i andra sammanhang också.Köpte mina förra vinter´n,och jättenöjd,behöver inga skoskydd längre (har alla möjliga modeller,varav gamla Tossu är varmast).Använder sulorna ofta (blivit bortskämd) och kört vid -23 och "govärme" i skorna.Lättare att åka långpass nu,även om det är ganska kallt.....

Länk? Jag köpte något billigt skit (typ 300 spänn) som verkar fixa typ en timme på nyladdade (lösa) batterier och har tveksam hållbarhet. Man kanske måste upp i mycket högre prisklass innan man får kvalitet på sånt?

Måste du inte en batteripack för att hålla värmen i dom?

Link to comment
Share on other sites

Här på Skidforum så fanns det ju en tråd om ngn som ganska billigt byggt ihop ett smidigt kit med värmesulor. Har för mig att det blev rätt bra. Det kanske var en forumist som var den händige? (Dåligt minne)

Det kanske inte är så värst lönsamt med tiden att bara göra en men om man är 5-10 stycken så kanske det kan bli lite flyt? Jag är definitivt på för att köpa en för mig själv (privat). Låter skönt! :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med "therm-ic" batterisulor (laddningsbara)' date='kostar en del,men värda pengarna..! De räcker ju i åratal och kan användas i andra sammanhang också.Köpte mina förra vinter´n,och jättenöjd,behöver inga skoskydd längre (har alla möjliga modeller,varav gamla Tossu är varmast).Använder sulorna ofta (blivit bortskämd) och kört vid -23 och "govärme" i skorna.Lättare att åka långpass nu,även om det är ganska kallt.....[/quote']

Länk? Jag köpte något billigt skit (typ 300 spänn) som verkar fixa typ en timme på nyladdade (lösa) batterier och har tveksam hållbarhet. Man kanske måste upp i mycket högre prisklass innan man får kvalitet på sånt?

Måste du inte en batteripack för att hålla värmen i dom?

Jo, batteripacken sätts fast runt vristen (ovanför skon) med kardborreband. Så går det en sladd ned i skon, och fram till värmeplattan. Det är framför allt där jag ser potentialen till avbruten strömtillförsel om inte grejerna är riktigt välbyggda - och det är knappast det intrycket jag får av mina. Men det är som sagt de billigaste grejerna.

 

Om någon startar privattillverkning av kvalitetsgrejer så hänger jag nog också gärna på.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med "therm-ic" batterisulor (laddningsbara)' date='kostar en del,men värda pengarna..! De räcker ju i åratal och kan användas i andra sammanhang också.Köpte mina förra vinter´n,och jättenöjd,behöver inga skoskydd längre (har alla möjliga modeller,varav gamla Tossu är varmast).Använder sulorna ofta (blivit bortskämd) och kört vid -23 och "govärme" i skorna.Lättare att åka långpass nu,även om det är ganska kallt.....[/quote']

Länk? Jag köpte något billigt skit (typ 300 spänn) som verkar fixa typ en timme på nyladdade (lösa) batterier och har tveksam hållbarhet. Man kanske måste upp i mycket högre prisklass innan man får kvalitet på sånt?

Måste du inte en batteripack för att hålla värmen i dom?

Ja,med en smidig klämma (typ bältesklämma)på skoskaftet eller skatemanschetten,hur enkelt som helst.Jag köpte Supermax (finns olika varianter)batteripack,laddare som sköter allt (enkelt) så batteripacket hålls fräscht ingår.Sulorna är som vilka sportsulor som helst (nästan skönare än original) med integrerad elementplatta vid tårna.Har kört 3-timmarspass på högsta läget,inga problem (och kallt)hade inte gått utan sulorna (har 3 värmelägen).Har jagat fjällripa en hel dag på 1:a läget,men då är ju de skorna mer isolerade,hur skönt som helst.Satsa på "värsta" batteripacket,Supermax, om du ändå investerar.Idag skulle jag aldrig köra utan sulorna när det är kallt...Jag drar thigthsen över batterierna,då sitter de smidigt utan att märkas.Tänker använda dessa på kalla tävlingar i år...som sagt: blivit bortskämd...Finns på många ställen att köpa,googla så finner du nog någon lämplig butik att kolla i..

Link to comment
Share on other sites

Länk? Jag köpte något billigt skit (typ 300 spänn) som verkar fixa typ en timme på nyladdade (lösa) batterier och har tveksam hållbarhet. Man kanske måste upp i mycket högre prisklass innan man får kvalitet på sånt?

Måste du inte en batteripack för att hålla värmen i dom?

Ja' date='med en smidig klämma (typ bältesklämma)på skoskaftet eller skatemanschetten,hur enkelt som helst.Jag köpte Supermax (finns olika varianter)batteripack,laddare som sköter allt (enkelt) så batteripacket hålls fräscht ingår.Sulorna är som vilka sportsulor som helst (nästan skönare än original) med integrerad elementplatta vid tårna.Har kört 3-timmarspass på högsta läget,inga problem (och kallt)hade inte gått utan sulorna (har 3 värmelägen).Har jagat fjällripa en hel dag på 1:a läget,men då är ju de skorna mer isolerade,hur skönt som helst.Satsa på "värsta" batteripacket,Supermax, om du ändå investerar.Idag skulle jag aldrig köra utan sulorna när det är kallt...Jag drar thigthsen över batterierna,då sitter de smidigt utan att märkas.Tänker använda dessa på kalla tävlingar i år...som sagt: blivit bortskämd...Finns på många ställen att köpa,googla så finner du nog någon lämplig butik att kolla i..[/quote']

Hm, låter ju riktigt intressant att inte batteripacket stör. Trodde jag att det skulle göra.

 

Provade iaf tåvärmarna i en dryg timme igår och de funkade mkt bra tycker jag. Det enda negativa var att framfoten blev förhöjd vilket blev störande på slutet.

Link to comment
Share on other sites

Länk? Jag köpte något billigt skit (typ 300 spänn) som verkar fixa typ en timme på nyladdade (lösa) batterier och har tveksam hållbarhet. Man kanske måste upp i mycket högre prisklass innan man får kvalitet på sånt?

Måste du inte en batteripack för att hålla värmen i dom?

Ja' date='med en smidig klämma (typ bältesklämma)på skoskaftet eller skatemanschetten,hur enkelt som helst.Jag köpte Supermax (finns olika varianter)batteripack,laddare som sköter allt (enkelt) så batteripacket hålls fräscht ingår.Sulorna är som vilka sportsulor som helst (nästan skönare än original) med integrerad elementplatta vid tårna.Har kört 3-timmarspass på högsta läget,inga problem (och kallt)hade inte gått utan sulorna (har 3 värmelägen).Har jagat fjällripa en hel dag på 1:a läget,men då är ju de skorna mer isolerade,hur skönt som helst.Satsa på "värsta" batteripacket,Supermax, om du ändå investerar.Idag skulle jag aldrig köra utan sulorna när det är kallt...Jag drar thigthsen över batterierna,då sitter de smidigt utan att märkas.Tänker använda dessa på kalla tävlingar i år...som sagt: blivit bortskämd...Finns på många ställen att köpa,googla så finner du nog någon lämplig butik att kolla i..[/quote']

Inser hur dumsnål jag har varit... men jag skulle ju bara testa...

Link to comment
Share on other sites

Måste du inte en batteripack för att hålla värmen i dom?

Ja' date='med en smidig klämma (typ bältesklämma)på skoskaftet eller skatemanschetten,hur enkelt som helst.Jag köpte Supermax (finns olika varianter)batteripack,laddare som sköter allt (enkelt) så batteripacket hålls fräscht ingår.Sulorna är som vilka sportsulor som helst (nästan skönare än original) med integrerad elementplatta vid tårna.Har kört 3-timmarspass på högsta läget,inga problem (och kallt)hade inte gått utan sulorna (har 3 värmelägen).Har jagat fjällripa en hel dag på 1:a läget,men då är ju de skorna mer isolerade,hur skönt som helst.Satsa på "värsta" batteripacket,Supermax, om du ändå investerar.Idag skulle jag aldrig köra utan sulorna när det är kallt...Jag drar thigthsen över batterierna,då sitter de smidigt utan att märkas.Tänker använda dessa på kalla tävlingar i år...som sagt: blivit bortskämd...Finns på många ställen att köpa,googla så finner du nog någon lämplig butik att kolla i..[/quote']

Inser hur dumsnål jag har varit... men jag skulle ju bara testa...

Var kommer du att köpa dina sulor, Skr...? ;)

Link to comment
Share on other sites

Tja, jag kör väl på med mitt nyinköpta smäck så länge det håller iallafall... Sen har jag kvar en hög av den där svåråtkomliga engångsvarianten (som känns mer tillförlitlig). Sen kanske det blir dags att investera...

Har du "helsula" av engångsvarianten? Skulle nog föredra det eftersom framfoten blir förhöjd av "tåvärmaren". Alternativet är att sätta fast den på ovansidan av strumpan men det känns som ett sämre alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Måste bara hoppa in i denna tråden. Klär mig enligt konstens alla regler. Everest eller Craft underställ, mellanlager som oftast är en långärmad lagom tjock Craft funktionströja och en löparjacka alt. en fodrad skidjacka vid -10 och därunder. Fryser aldrig någonstans förutom ryggen. Idag var det runt nollan med frös ändå om ryggen.

När jag kommer hem är magen iskall och ryggen helt varm fastän det är ryggen som kännts kall. Jag har inte blivit speciellt svettig. Någon som har en teori om detta?

Tror de beror på att framtill får du luft på dig hela tiden som kyller plagget så de får en bra temperatur och ingen svett bildas, medans på ryggen har du en jacka som inte släpper igenom fukten som bildas pga av det är sämre avkylning på ryggen än fram (därför svetten bildas där)

sedan när svetten kyls ner så blir du kall om ryggen och då börjar kroppen jobba i detta sparti för att värma mer, så därför är du mer varm där när du kommer hem.

Detta är min teori! men vet inte vad du har för jacka, men denna teori funkar ilaf på en jacka som är lika tjock över allt, är därför man försöker göra tunnare på rygg och mer vindtät framtill när man utvecklar produkter.

Link to comment
Share on other sites

Tja' date=' jag kör väl på med mitt nyinköpta smäck så länge det håller iallafall... Sen har jag kvar en hög av den där svåråtkomliga engångsvarianten (som känns mer tillförlitlig). Sen kanske det blir dags att investera...[/quote']

Har du "helsula" av engångsvarianten? Skulle nog föredra det eftersom framfoten blir förhöjd av "tåvärmaren". Alternativet är att sätta fast den på ovansidan av strumpan men det känns som ett sämre alternativ.

Helsula tror jag inte jag har sett. Den jag har sitter bara framme vid tårna. Men den bygger inte mycket på höjden, det är ju som en påse med pulver som du trycker till med tårna. Det har aldrig stört mig. Sätta upptill verkar mysko, åtminstone för mig är det så att tårna blir kalla nerifrån först.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...