Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskid premiär 2011


rible12

Recommended Posts

Jag instämmer med dig' date=' Jouni, hur kan man bli sugen på surrogatet rullskidor. I Småland finns fortfarande gott om snö och inte hindras man av några plusgrader så länge det finns snö. Både tungföre och lättföre med klister har sin tjusning, speciellt grovt skarföre, då med bombfäste minst lika bra som på rullskidor.

 

Jag hoppas snön finns kvar en bra bit in i mars, så man får uppleva den härliga vårskidåkningen, :) sen kanske man plockar fram rullskidorna för den nödvändiga övergångsträningen, men tills dess hoppas jag det får ligga där de ligger.[/quote']

Det är ju på vintern man bygger inför sommaren....

Haha ! ;) Dagens bästa!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply
Jag instämmer med dig' date=' Jouni, hur kan man bli sugen på surrogatet rullskidor. I Småland finns fortfarande gott om snö och inte hindras man av några plusgrader så länge det finns snö. Både tungföre och lättföre med klister har sin tjusning, speciellt grovt skarföre, då med bombfäste minst lika bra som på rullskidor.

 

Jag hoppas snön finns kvar en bra bit in i mars, så man får uppleva den härliga vårskidåkningen, :) sen kanske man plockar fram rullskidorna för den nödvändiga övergångsträningen, men tills dess hoppas jag det får ligga där de ligger.[/quote']

Det är ju på vintern man bygger inför sommaren....

Haha ! ;) Dagens bästa!

Det känns lugnande att ni under vintern längtar efter sommaren, då måste skidåkningen gå halvknackigt ;)

Link to comment
Share on other sites

Permiären genomförd! Blev ett hårt pass med långa intervaller där jag fick avbryta den sista pga kramp i magen alltså måste jag ha kört hårt! (bortser från alternativet "alltså är jag dåligt tränad") :D.

 

Strul med allt från pannlampan till fodral så kom iväg sent. 4 grader, regn och cirka 1 kg grus på kläder, skor och skidor när jag kom hem (körde, dumt nog, utan skärmar). Men ett riktigt fint pass!

Link to comment
Share on other sites

Den stora fördelen med rullskidor är enkelheten och friheten, man kliver utanför dörr och kör åt det håll eller den väg man känner för dagen..man kan köra flera mil utan att behöva köra på samma ställe två ggr. Nästan samma frihet som man har på cykel eller löpning..

 

Visst är en strålande vinterdag i fint före en underbar upplevelse och nog hoppas jag att vi får snö här nere igen. Men man är mer begränsad till korta spårade slingor som man ofta behöver bilen och lite planering för att nå..

 

Ett rullskidspass en tidig sommardag eller en sommarkväll eller varför inte en solig höstdag - det går inte av för hackor. Jag börjar väl komma till den insikten att rullskidor inte bara är ett surrogat eller komplement utan ett oerhört roligt och bra sätt att träna som jag lätt skulle kunna hålla på med även om jag inte åkte skidor på vintern.

Mycket bra sagt, instämmer till fullo. Bra ledord där, enkelhet och frihet...

 

@Thorrez: Kul att du också kommit ut och rullar lite, ser ju ute som att vi får åka på våra rullskidor här framöver, bra drag i tövädret nu...

Link to comment
Share on other sites

Det känns lugnande att ni under vintern längtar efter sommaren' date=' då måste skidåkningen gå halvknackigt ;)[/quote']

Nu är ju skåningar och speciellt Skåningen lite extrema.

Tänker då på denna tråd där det blir lite missuppfattningar. :)

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=4851

men den frågan kom mitt i sommaren :) Då är det väl inte så konstigt att tänkte på rullskidor, hade då precis avslutat det nationella rullskidlägret, sen hade min webshop precis börjat snurra då och jag gjorde inget annat än att montera tävlingsrullskidor hela dagarna.

Så i det fallet var snö långt borta för mig.

 

Men annars är det inte så konstigt att vi i Skåne gillar rullskidor. Vi har ju som jag sagt förut Sveriges bästa Landskap och bästa vägar när det gäller rullskidor. Vi har alltså mycket större förutsättningar för att åka rullskidor jämfört med landskap mer norrut.

Själv är jag ju ingen äkta skåning utan började ju åka skidor medans jag bodde i Sörmland. Där är det ju mycket sämre förutsättningar för rullskidor då det är mindre asfalt och mer grus jämfört med Skåne. Visst det finns många asfaltsvägar, men oftas med mycket trafik eller dålig vägren.

För att inte tala om hur vägarna ser ut i Dalarna och ännu mer norrut. Där skulle jag inte gilla åka rullskidor heller.

 

Men jag åker dock väldigt mycket slidskidor på vinter, har vi sn här nere har vi ju tävlingar varje helg, annars är jag ju mest i Dalarna/Härjedalen hela vintern. Jobbar ju inte mycket under jan/feb utan åker mest skidor då.

 

Men ev blir det rullskidpremiär för mig med ikväll. Eller så kan jag åka glidskidor om dom lyckas spåra om ordetligt.

 

Men rullskidor så här års är inte kul. Rullskidor skall åkas i kortbyxor på torra vägar.

Link to comment
Share on other sites

Den stora fördelen med rullskidor är enkelheten och friheten' date=' man kliver utanför dörr och kör åt det håll eller den väg man känner för dagen..man kan köra flera mil utan att behöva köra på samma ställe två ggr. Nästan samma frihet som man har på cykel eller löpning..

 

Visst är en strålande vinterdag i fint före en underbar upplevelse och nog hoppas jag att vi får snö här nere igen. Men man är mer begränsad till korta spårade slingor som man ofta behöver bilen och lite planering för att nå..

 

Ett rullskidspass en tidig sommardag eller en sommarkväll eller varför inte en solig höstdag - det går inte av för hackor. Jag börjar väl komma till den insikten att rullskidor inte bara är ett surrogat eller komplement utan ett oerhört roligt och bra sätt att träna som jag lätt skulle kunna hålla på med även om jag inte åkte skidor på vintern.[/quote']

Mycket bra sagt, instämmer till fullo. Bra ledord där, enkelhet och frihet...

 

@Thorrez: Kul att du också kommit ut och rullar lite, ser ju ute som att vi får åka på våra rullskidor här framöver, bra drag i tövädret nu...

nej då....massor av snö kvar i Skåne....dock inte nere hos er i Malmö/Lund.....i helgen blir det kanon här i dom Skånska Alperna igen.......

Link to comment
Share on other sites

Den stora fördelen med rullskidor är enkelheten och friheten' date=' man kliver utanför dörr och kör åt det håll eller den väg man känner för dagen..man kan köra flera mil utan att behöva köra på samma ställe två ggr. Nästan samma frihet som man har på cykel eller löpning..

 

Visst är en strålande vinterdag i fint före en underbar upplevelse och nog hoppas jag att vi får snö här nere igen. Men man är mer begränsad till korta spårade slingor som man ofta behöver bilen och lite planering för att nå..

 

Ett rullskidspass en tidig sommardag eller en sommarkväll eller varför inte en solig höstdag - det går inte av för hackor. Jag börjar väl komma till den insikten att rullskidor inte bara är ett surrogat eller komplement utan ett oerhört roligt och bra sätt att träna som jag lätt skulle kunna hålla på med även om jag inte åkte skidor på vintern.[/quote']

Mycket bra sagt, instämmer till fullo. Bra ledord där, enkelhet och frihet...

 

@Thorrez: Kul att du också kommit ut och rullar lite, ser ju ute som att vi får åka på våra rullskidor här framöver, bra drag i tövädret nu...

Håller fullständigt med, rullskidor är frihet, man kan ta sig från A till B, t ex hemmifrån till jobbet eller från jobbet till svärföräldrarnas sommarstuga osv, vill man korta ner kan man ta pendeltåget, bussen, bil eller något annat en bit, på detta sätt är det bättre en cykel som man inte alltid får ta på pendeltåg och buss och som är mycket jobbigare att transportera i bil. Rullskidor kan jag träna oerhört tideffektivt och kombinera ihop med att jag ska ta mig någonstans. Som tur är bor ja så att jag kan gå 80 meter, sedan sätta på mig skidorna och åka, men det tar ändå mycket mer tid eftersom jag måste göra det efter jobbet, inte till eller från. Så för mig är det mycket lättare att få mängdträning under rullskidsäsongen, än under snösäsongen utan att det tär på det sociala livet utanför skidåkningen. Sedan slipper man valla oxå..., samt att jag gillar klungkörning och taktikbiten som inte finns i vanlig skidåkning på min nivå.

Link to comment
Share on other sites

Ja taktikbiten och klungkörning... det ger en ny dimension till, gillar oxå effektiviteten i träningen och slippa allt bök runt omkring som det tyävrr blir med "glidskidor", man blir ju bara mer och mer sugen på att rulla iväg på tävlingar igen i shorts och t-shirt, love it!!
Link to comment
Share on other sites

Rullskidor is the shit! ;) Jag längtar efter varma sommarkvällar med bar överkropp och staka längs sjön Väsman! De e kärlek de!

 

Fan e riktigt blött ute! Man blir ju inte direkt sugen på att åka skidor! Tur man har en stakmaskin :P

Gillas!!

Finns ju inget som slår ett distanspass när solen skiner från en klarblå himel och termometern visar -10. ;)

Det är nu det roliga förhoppningsvis börjar!!! Nu har man ju slitit i trögsnö i över 2 månader.. Lite grov snö, nydragna spår och solsken is the shit!! 33 min/milen istället för 47... Vill inte ens tänka på rullskidor! Räknar med att skidsäsongen är slut i mitten av april för att sedan plocka fram mountainbiken och rullskidorna får stå i allafall till midsommar!

Link to comment
Share on other sites

Den stora fördelen med rullskidor är enkelheten och friheten, man kliver utanför dörr och kör åt det håll eller den väg man känner för dagen..man kan köra flera mil utan att behöva köra på samma ställe två ggr. Nästan samma frihet som man har på cykel eller löpning..

Kustlöparen: Bor man på rätt ställe så kan man åka skidor på samma sätt..

Link to comment
Share on other sites

Den stora fördelen med rullskidor är enkelheten och friheten' date=' man kliver utanför dörr och kör åt det håll eller den väg man känner för dagen..man kan köra flera mil utan att behöva köra på samma ställe två ggr. Nästan samma frihet som man har på cykel eller löpning..[/quote']

Kustlöparen: Bor man på rätt ställe så kan man åka skidor på samma sätt..

jo det är sant förstås..

Link to comment
Share on other sites

I Storuman har vi något så ovanligt som en Rullskidbanan (Tack ferry). :) Så att slita intervaller runt det 3 km långa varvet är faktiskt riktigt roligt :) Och asfalten är bra här tack vare 2 Europavägar (E12, E45). Men då ska tilläggas att på vintern har vi 21 km långt VARV!! varav 15 km belyst. vi är så bortskämda så vi förstår nog inte det :) Ett distanspass behöver alltså inte ens betyda 2 helvarv! Så man blir sällan helt less detta spår vilket är kul :)
Link to comment
Share on other sites

I Storuman har vi något så ovanligt som en Rullskidbanan (Tack ferry). :) Så att slita intervaller runt det 3 km långa varvet är faktiskt riktigt roligt :) Och asfalten är bra här tack vare 2 Europavägar (E12, E45). Men då ska tilläggas att på vintern har vi 21 km långt VARV!! varav 15 km belyst. vi är så bortskämda så vi förstår nog inte det :) Ett distanspass behöver alltså inte ens betyda 2 helvarv! Så man blir sällan helt less detta spår vilket är kul :)

Riktigt så bra har jag det inte, men 80 meter från huset har jag spår som på ett varv i alla fall är 15km, 0 meter elljus och höjdstigningen, ja det är golfbanor (Skillinge, Bisslinge)...., men trotts det fantastiska i Storuman så tror jag inte du har bra skidspår till farmor, svärmor flickvän jobb mm, vilket troligtvis går utmärkt att ta sig till med rullskidor, det är det jag saknar med glidskidor, det går inte att ta sig från A till B.

Link to comment
Share on other sites

I Storuman har vi något så ovanligt som en Rullskidbanan (Tack ferry). :) Så att slita intervaller runt det 3 km långa varvet är faktiskt riktigt roligt :) Och asfalten är bra här tack vare 2 Europavägar (E12, E45). Men då ska tilläggas att på vintern har vi 21 km långt VARV!! varav 15 km belyst. vi är så bortskämda så vi förstår nog inte det :) Ett distanspass behöver alltså inte ens betyda 2 helvarv! Så man blir sällan helt less detta spår vilket är kul :)

BjörnJonsson: Hur är huspriserna i Storuman? Blir nästan lite sugen att flytta norröver :)

Link to comment
Share on other sites

Den stora fördelen med rullskidor är enkelheten och friheten' date=' man kliver utanför dörr och kör åt det håll eller den väg man känner för dagen..man kan köra flera mil utan att behöva köra på samma ställe två ggr. Nästan samma frihet som man har på cykel eller löpning..[/quote']

Kustlöparen: Bor man på rätt ställe så kan man åka skidor på samma sätt..

Nja, jag vet inte om jag håller med dig helt där faktiskt. Utanför min dörr har jag en skidstadio, men fortfarande är det ju så att skidorna ska vallas och är det gammal valla på ja då lär man plocka bort den först, är ju mycket sånt pyssel som stjäl tid inom längdskidåkningen. När du sedan är ute i spåret så är det ju fortfarande i det fördragna spåren du lär åka, visst kan du sticka iväg och pulsa med skidorna om du vill det men det gör man inte nå gärna med vanliga längdskidor, sen kan det ju finnas flera alterntiva spår att åka i men det är ju fortfarande reglerat.

 

Är ju detta som jag tror kustlöparen är inne på när han talar om friheten med rullskidor, att slippa tänka på valla och som sagt, bara sätta ned rullskidorna precis utanför trappen, trycka i pjäxor och sedan bege sig vart man vill.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Det är klart att det spellar en stor roll var man bor. Klart att det inte blir exakt samma sak som rullskidor (varför man nu vill det?). Jag använder inte mycket tid alls på vallning och har möjlighet att åka rundor på kanske 6-7 mil om jag vill. När man åker skidor kan man ju också åka brant nedför också slipper man ju bilar också. Lättare att komma ut i naturen är det ju också.

 

Men det är ju också väldigt viktigt vad det är man vill, vad man tycker är viktigast.

Link to comment
Share on other sites

I Storuman har vi något så ovanligt som en Rullskidbanan (Tack ferry). :) Så att slita intervaller runt det 3 km långa varvet är faktiskt riktigt roligt :) Och asfalten är bra här tack vare 2 Europavägar (E12' date=' E45). Men då ska tilläggas att på vintern har vi 21 km långt VARV!! varav 15 km belyst. vi är så bortskämda så vi förstår nog inte det :) Ett distanspass behöver alltså inte ens betyda 2 helvarv! Så man blir sällan helt less detta spår vilket är kul :)[/quote']

Riktigt så bra har jag det inte, men 80 meter från huset har jag spår som på ett varv i alla fall är 15km, 0 meter elljus och höjdstigningen, ja det är golfbanor (Skillinge, Bisslinge)...., men trotts det fantastiska i Storuman så tror jag inte du har bra skidspår till farmor, svärmor flickvän jobb mm, vilket troligtvis går utmärkt att ta sig till med rullskidor, det är det jag saknar med glidskidor, det går inte att ta sig från A till B.

Det är sant. Jag brukar åka på sommaren till svärföräldrarna som bor 3 mil bort ganska ofta :)

Link to comment
Share on other sites

I Storuman har vi något så ovanligt som en Rullskidbanan (Tack ferry). :) Så att slita intervaller runt det 3 km långa varvet är faktiskt riktigt roligt :) Och asfalten är bra här tack vare 2 Europavägar (E12' date=' E45). Men då ska tilläggas att på vintern har vi 21 km långt VARV!! varav 15 km belyst. vi är så bortskämda så vi förstår nog inte det :) Ett distanspass behöver alltså inte ens betyda 2 helvarv! Så man blir sällan helt less detta spår vilket är kul :)[/quote']

BjörnJonsson: Hur är huspriserna i Storuman? Blir nästan lite sugen att flytta norröver :)

Huspriserna är låga :)

Link to comment
Share on other sites

Ännu ett alternativ: ta fram rullskidor med luftfyllda däck/crosskates och du kan åka samma eviga runda på sommaren som på vintern!

 

I alla fall här hos oss där spåret är förlagt till en grusväg.

 

Naturligtvis är det tvärtom - dessa "monster" (jag har sämre km tider på dem än på skidor) ger den totala friheten och klarar allt från asfalt över grus på cykelvägar till grus- och promenadvägar.

 

Snart har jag några med broms också - och klarar vilka backar som helst - i alla fall ner

Link to comment
Share on other sites

Kunde inte hålla mig. Körde en sväng på nya tränhjul Eagel-Sport vilken känsla. Han till och med en liten piruett och synade asfalten närmare när det på slutet av passet började frysa på. Tror man ska åka var annat pass skate på rullskidor/skidor för optimalt utvecklande. Kände det idag för det var helt annan känsla på skatepasset på skidor idag.
Link to comment
Share on other sites

Kunde inte hålla mig. Körde en sväng på nya tränhjul Eagel-Sport vilken känsla. Han till och med en liten piruett och synade asfalten närmare när det på slutet av passet började frysa på. Tror man ska åka var annat pass skate på rullskidor/skidor för optimalt utvecklande. Kände det idag för det var helt annan känsla på skatepasset på skidor idag.

Härligt att höra att du ramlar! Det ger hopp för oss dödliga :)

 

Även jag gjorde rullskidpremiär idag. Var fantastiskt härligt, riktigt gött.

rible12 du var saknad du hade älskat dagens träning, riktigt hårt i Hardebergabacken...Mem tveksamt om du hade hängt med mig i Diagonalen idag ;)....om du inte stakat förstås

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag var det dags för rullskidspremiär! Prövade mina blåa Everest som jag köpte på Blocket i höstas men aldrig hann prova innan snön...tänkte att det blir fint att köra stakintervall med. Men det var tusan vad tröga de var de måste motsvara minst 4:or, blir fint till våren när det blir varmare ute men tills dess åker de nog ut i förrådet igen till förmån för något annat par..

 

Blev iaf ett ordentligt stakpass som kändes...

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag intagit metropolen Veberöd!

 

På söndagen letade jag efter en runda att åka rullskidor på. Cykelbanan mellan Dalby och Lund var full med snö och grus :(

 

Hittade till slut en bra landsväg Veberöd-Torna Hällestad-Södra Sandby ToR. Nästa gång fortsätter jag till Revingehed och Harlösa.

 

Blev även ett intervallpass idag vid Svågertorp på besök hos föräldrarna i Malmö.

 

Lite speciellt med rullskidor i januari/februari men men.

 

Faktiskt ganska nice med rullskidpass :) Men saknar snön :(

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...