Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskid premiär 2011


rible12

Recommended Posts

Idag var det dags för rullskidspremiär! Prövade mina blåa Everest som jag köpte på Blocket i höstas men aldrig hann prova innan snön...tänkte att det blir fint att köra stakintervall med. Men det var tusan vad tröga de var de måste motsvara minst 4:or, blir fint till våren när det blir varmare ute men tills dess åker de nog ut i förrådet igen till förmån för något annat par..

 

Blev iaf ett ordentligt stakpass som kändes...

Kan bekräfta att de är väldigt trögrullade, med mina snart 15år så har jag slitit och slitit med everest skidorna, valde bort rullskidpassen p.g.a att det gick så trögt. Trodde att jag var vek i armarna eftersom alla stakade förbi mig. Tillslut så fick jag ett par nya skidor och vilken skillnad! Sen dess så har jag flugit fram ute på vägarna :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply
Idag var det dags för rullskidspremiär! Prövade mina blåa Everest som jag köpte på Blocket i höstas men aldrig hann prova innan snön...tänkte att det blir fint att köra stakintervall med. Men det var tusan vad tröga de var de måste motsvara minst 4:or' date=' blir fint till våren när det blir varmare ute men tills dess åker de nog ut i förrådet igen till förmån för något annat par..

 

Blev iaf ett ordentligt stakpass som kändes...[/quote']

Kan bekräfta att de är väldigt trögrullade, med mina snart 15år så har jag slitit och slitit med everest skidorna, valde bort rullskidpassen p.g.a att det gick så trögt. Trodde att jag var vek i armarna eftersom alla stakade förbi mig. Tillslut så fick jag ett par nya skidor och vilken skillnad! Sen dess så har jag flugit fram ute på vägarna :)

Flyga är bra, man måste verkligen använda armarna speciellt för att lyfta:)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag intagit metropolen Veberöd!

 

På söndagen letade jag efter en runda att åka rullskidor på. Cykelbanan mellan Dalby och Lund var full med snö och grus :(

 

Hittade till slut en bra landsväg Veberöd-Torna Hällestad-Södra Sandby ToR. Nästa gång fortsätter jag till Revingehed och Harlösa.

 

Blev även ett intervallpass idag vid Svågertorp på besök hos föräldrarna i Malmö.

 

Lite speciellt med rullskidor i januari/februari men men.

 

Faktiskt ganska nice med rullskidpass :) Men saknar snön :(

Skulle inte rekommendera sträckan Flyinge-Revingehed-Harlösa (eller tvärt om, minns inte vilken som kommr först). smal väg och relativ mycket trafik.

 

Kärde själv i Malmö i söndag och fick skippa svängen under bron längs havet då den cykelvägen var full med snö :)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag intagit metropolen Veberöd!

 

På söndagen letade jag efter en runda att åka rullskidor på. Cykelbanan mellan Dalby och Lund var full med snö och grus :(

 

Hittade till slut en bra landsväg Veberöd-Torna Hällestad-Södra Sandby ToR. Nästa gång fortsätter jag till Revingehed och Harlösa.

 

Blev även ett intervallpass idag vid Svågertorp på besök hos föräldrarna i Malmö.

 

Lite speciellt med rullskidor i januari/februari men men.

 

Faktiskt ganska nice med rullskidpass :) Men saknar snön :(

Skulle inte rekommendera sträckan Flyinge-Revingehed-Harlösa (eller tvärt om' date=' minns inte vilken som kommr först). smal väg och relativ mycket trafik.

 

Kärde själv i Malmö i söndag och fick skippa svängen under bron längs havet då den cykelvägen var full med snö :)[/quote']

Tänkte mer på flygrakan S Sandby-Skatteberga-Revingeby och sen mot Veberöd. Lite felskrivet ovan av mig kanske. Den kan väl inte vara särskilt trafikerad?

 

Annars är andra tips på bra rullskidrundor i närheten av Veberöd välkomna.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag intagit metropolen Veberöd!

 

På söndagen letade jag efter en runda att åka rullskidor på. Cykelbanan mellan Dalby och Lund var full med snö och grus :(

 

Hittade till slut en bra landsväg Veberöd-Torna Hällestad-Södra Sandby ToR. Nästa gång fortsätter jag till Revingehed och Harlösa.

 

Blev även ett intervallpass idag vid Svågertorp på besök hos föräldrarna i Malmö.

 

Lite speciellt med rullskidor i januari/februari men men.

 

Faktiskt ganska nice med rullskidpass :) Men saknar snön :(

Skulle inte rekommendera sträckan Flyinge-Revingehed-Harlösa (eller tvärt om' date=' minns inte vilken som kommr först). smal väg och relativ mycket trafik.

 

Kärde själv i Malmö i söndag och fick skippa svängen under bron längs havet då den cykelvägen var full med snö :)[/quote']

Tänkte mer på flygrakan S Sandby-Skatteberga-Revingeby och sen mot Veberöd. Lite felskrivet ovan av mig kanske. Den kan väl inte vara särskilt trafikerad?

 

Annars är andra tips på bra rullskidrundor i närheten av Veberöd välkomna.

En fin runda är den s.k Rödde rundan. Den har vi kört många gånger ifrån vår klubblokal i Veberöd (som vi dock bara har kvar månaden ut)

se länk

http://kartor.eniro.se/m/I6rih

 

Du kan också åka mot Vomb, Harlösa, över Silveråkra och tillbaka till Veberöd.

 

Du kommer få se många olika rundor om du börjar åka med oss sen i vår också

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag intagit metropolen Veberöd!

 

På söndagen letade jag efter en runda att åka rullskidor på. Cykelbanan mellan Dalby och Lund var full med snö och grus :(

 

Hittade till slut en bra landsväg Veberöd-Torna Hällestad-Södra Sandby ToR. Nästa gång fortsätter jag till Revingehed och Harlösa.

 

Blev även ett intervallpass idag vid Svågertorp på besök hos föräldrarna i Malmö.

 

Lite speciellt med rullskidor i januari/februari men men.

 

Faktiskt ganska nice med rullskidpass :) Men saknar snön :(

Skulle inte rekommendera sträckan Flyinge-Revingehed-Harlösa (eller tvärt om' date=' minns inte vilken som kommr först). smal väg och relativ mycket trafik.

 

Kärde själv i Malmö i söndag och fick skippa svängen under bron längs havet då den cykelvägen var full med snö :)[/quote']

Tänkte mer på flygrakan S Sandby-Skatteberga-Revingeby och sen mot Veberöd. Lite felskrivet ovan av mig kanske. Den kan väl inte vara särskilt trafikerad?

 

Annars är andra tips på bra rullskidrundor i närheten av Veberöd välkomna.

Okej, då är jag med. Ja den vägen är bättre, minns i alla fall inget konstigt från när jag kört den.

Link to comment
Share on other sites

En fin runda är den s.k Rödde rundan. Den har vi kört många gånger ifrån vår klubblokal i Veberöd (som vi dock bara har kvar månaden ut)

se länk

http://kartor.eniro.se/m/I6rih

 

Du kan också åka mot Vomb, Harlösa, över Silveråkra och tillbaka till Veberöd.

 

Du kommer få se många olika rundor om du börjar åka med oss sen i vår också

På Rödde rundan verkar det som om man måste ha nerver av stål. 102:an mot Skurup är ju starkt trafikerad. Sen är det rejält utför från Kläggeröd och fram tills det svänger kring Östarp. Men jag är kanske för feg.

 

Funderar på Veberöd-Vomb-Ängstorp-Sjöbo Sommarby-Illstorp-Sövde-Blentarp-Veberöd. Men har hört att vägen mellan Blentarp och Veberöd är kass.

 

Följer gärna med på några rullskidpass till våren så att man får lära känna bygden. Tills dess får jag leta mig fram.

Link to comment
Share on other sites

Rullskidor på slät grusfri asfalt eller på en cykelbana med 1 cm grus är två olika sporter ung som mellan snabbföre och tungt snöföre.

 

Idag när jag var på väg till en skidtävling i Vetlanda såg jag en tjej som i snigelfart tog sig fram på den grusbelagda cykelbanan. Ganska sjukt, då det fortfarande finns gott om snö och elljusbanan nyspårades så sent som fredag kväll. Om man siktar på VL är det utmärkt att träna i töföre, det ger bra motstånd och man får träna sig i att valla med klister. Man kan inte utesluta möjligheten att det blir milt och då gäller det att vara förberedd för alla förhållanden.

 

Går det att åka skidor, bör man välja det i första hand, tycker jag. (enda gången jag funderar på alternativ träning är 0 gr och en massa nysnö, annars aldrig)

Link to comment
Share on other sites

Rullskidor på slät grusfri asfalt eller på en cykelbana med 1 cm grus är två olika sporter ung som mellan snabbföre och tungt snöföre.

 

Idag när jag var på väg till en skidtävling i Vetlanda såg jag en tjej som i snigelfart tog sig fram på den grusbelagda cykelbanan. Ganska sjukt, då det fortfarande finns gott om snö och elljusbanan nyspårades så sent som fredag kväll. Om man siktar på VL är det utmärkt att träna i töföre, det ger bra motstånd och man får träna sig i att valla med klister. Man kan inte utesluta möjligheten att det blir milt och då gäller det att vara förberedd för alla förhållanden.

 

Går det att åka skidor, bör man välja det i första hand, tycker jag. (enda gången jag funderar på alternativ träning är 0 gr och en massa nysnö, annars aldrig)

I min värld är inte skidåkning alternativ träning till skidåkning även om det sker på hjulafton:). Blir nog premiär senare idag när jag hämtat mig från gårdagens skidlopp.

Link to comment
Share on other sites

Rullskidor på slät grusfri asfalt eller på en cykelbana med 1 cm grus är två olika sporter ung som mellan snabbföre och tungt snöföre.

 

Idag när jag var på väg till en skidtävling i Vetlanda såg jag en tjej som i snigelfart tog sig fram på den grusbelagda cykelbanan. Ganska sjukt' date=' då det fortfarande finns gott om snö och elljusbanan nyspårades så sent som fredag kväll. Om man siktar på VL är det utmärkt att träna i töföre, det ger bra motstånd och man får träna sig i att valla med klister. Man kan inte utesluta möjligheten att det blir milt och då gäller det att vara förberedd för alla förhållanden.

 

Går det att åka skidor, bör man välja det i första hand, tycker jag. (enda gången jag funderar på alternativ träning är 0 gr och en massa nysnö, annars aldrig)[/quote']

I min värld är inte skidåkning alternativ träning till skidåkning även om det sker på hjulafton:). Blir nog premiär senare idag när jag hämtat mig från gårdagens skidlopp.

För att citera en träningskompis "Det bästa är när det går att åka både skidor och rullskidor"...

 

Det är absolut bra att åka i halvdåliga spår och halvdåligt stavfäste och alla möjliga fören ibland för att lära sig och mentalt förbereda sig alla möjliga scenarion.

 

Så här sent på säsongen när man redna fått en hel del snömil så prioriterar jag dock kvalitet och bra förustättningar framför att köra på snö till varje pris.

 

Hur många ggr har man inte tänkt köra tex stakintervaller men när man kommit till spåret har det varit dåligt stavfäste eller dåliga spår som omöjliggjort detta. Då är rullskidor perfekt. Undrar dessutom hur bra det är för tekniken att harva runt i spår med dåligt stavfäste? I Vasaloppet behöver man sällan fundera över stavfästet oavsett temperatur och övrigg spårkvalitet eftersom man hela vintern kör spåen med pistmaskin regelbundet.

 

Körde idag ett långpass, ett rent stakpass på rullskdior på knappt 3 timmar. Skulle jag åkt till närmsta hjälpligt åkbara skidspår så ha det minst tagit 1,5 tim tor och då hade passet blivit 1,5timme istället. Rullskidor är 100% träningstid och 0% ställtid.

 

De här långa stakpassen är ovärderliga för stakuthållighet och Vasalopp, idag var dessutom rejält tungt med blöt asfalt och 3plusgrader plus blåst och ca 1mil med mer eller mindre grusat. Det var ett pass som till 100% uppfyllde syftet med passet.

 

Tycker inte att det alltid är givet att välja snö före asfalt även om snö oftast är att föredra, men lite beroende på syftet med passet och spåkvalite kan ibland rullsskidor vara det rätta.

Link to comment
Share on other sites

I min värld är inte skidåkning alternativ träning till skidåkning även om det sker på hjulafton:). Blir nog premiär senare idag när jag hämtat mig från gårdagens skidlopp.

Åker du inte Rallarloppet idag?

Har du slöat in?

Nja, gjorde en kort rullskidspremiär idag istället. Behövde träna lite diagonalåkning också men det var tungt. Knappa 12 km/h mot gårdagens 18 på skidor.

Link to comment
Share on other sites

En gång körde jag både och i ett pass. Det var 14 dagar före VL och jag skulle köra mitt 3 tim pass. Det fanns lite snö på golfbanan och några plusgrader. Jag startade mitt skidpass, men det blev mildare och mildare och snön löstes upp allteftersom. Efter 1½ tim fick jag ge upp, men åkte hem och fortsatte 1½ tim på rullskidorna, så att passet blev komplett. Lite roligt minne iaf.:)
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I fredags bilade jag från Småland till Lund. Från Någonstans efter Osby och neråt var det i stort sett snöfritt, dvs nästan hela Skåne utan snö.

I det läget finns det inget alternativ till rullskidorna, om man inte vill bila iväg till snön, om man vill upprätthålla sin prestationsnivå på skidor.

Link to comment
Share on other sites

En gång körde jag både och i ett pass. Det var 14 dagar före VL och jag skulle köra mitt 3 tim pass. Det fanns lite snö på golfbanan och några plusgrader. Jag startade mitt skidpass, men det blev mildare och mildare och snön löstes upp allteftersom. Efter 1½ tim fick jag ge upp, men åkte hem och fortsatte 1½ tim på rullskidorna, så att passet blev komplett. Lite roligt minne iaf.:)

Jag har varit med om att jag har köra skidor på golfbana och samtidigt sett en kille på rullskidor på cykelvägen bredvid :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...