Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad tror ni om northug i vasan?


golvet

Recommended Posts

Jag håller med om att Northug inte är chanslös och att helt klart är han en av de största favoriterna inför loppet, just därför att han visat sig vara väldigt allround och en av de bästa stakåkarna i WC. Däremot är det ju stor skillnad på 50km mästerskapsbana och Vasaloppet, det har ju visat sig flera gånger tidigare att bäst i världen inte med automatik innebär bäst i Vasaloppet. MEn är det nån av WC-åkarna som ska klarat så är det väl Northug.

Jag blir inte förvånad om Northug vinner men inte heller om han förlorar,helgardering mao men intressant och spännande blir det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Som sagt, en väldig skillnad på att köra i knapp två timmar där man måste jobba stenhårt ibland men får vila relativt mycket under vägen och ligga och mata på konstant i runt 4.

 

Dessutom försvinner många av de detaljer som gör Northug bäst, ligga rätt i klunga uppför och nerför, släppa vid rätt tillfällen och sen glida ikapp osv, när man bara står och stakar en i stort sätt platt bana.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, en väldig skillnad på att köra i knapp två timmar där man måste jobba stenhårt ibland men får vila relativt mycket under vägen och ligga och mata på konstant i runt 4.

 

Dessutom försvinner många av de detaljer som gör Northug bäst, ligga rätt i klunga uppför och nerför, släppa vid rätt tillfällen och sen glida ikapp osv, när man bara står och stakar en i stort sätt platt bana.

Tycker precis tvärtom. Skillnaden mellan 5 mil kuperat på Världscupen och 5 mil kuperat + 4 mil platt på Vasaloppet känns för mig inte så stor. 3 av de fyra platta milen kommer att gå på en timme i lustempo för Northug mitt i en klunga och på den sista är det spurt. Tror inte de fyra platta extra milen knäcker honom. Vasaloppet har ju dessutom betydligt längre både uppförs- och nedförsbackar att plåga sig i och och vila sig än de flesta av världscup/mästerskapsloppen. Och återigen exakt vilken åkare är i så fall större favorit i nuläget?

Link to comment
Share on other sites

Rickarsson har väll kört tidigare? Typ någon stans mellan 20-30 i mål.

 

Hur var det med Anders Aukland när han vann första gången. Kom inte han direkt från WC åkning? Han vann väll dessutom någon mästerskapsmedalj på 5 milen året efter?

Link to comment
Share on other sites

Som sagt' date=' en väldig skillnad på att köra i knapp två timmar där man måste jobba stenhårt ibland men får vila relativt mycket under vägen och ligga och mata på konstant i runt 4.

 

Dessutom försvinner många av de detaljer som gör Northug bäst, ligga rätt i klunga uppför och nerför, släppa vid rätt tillfällen och sen glida ikapp osv, när man bara står och stakar en i stort sätt platt bana.[/quote']

Tycker precis tvärtom. Skillnaden mellan 5 mil kuperat på Världscupen och 5 mil kuperat + 4 mil platt på Vasaloppet känns för mig inte så stor. 3 av de fyra platta milen kommer att gå på en timme i lustempo för Northug mitt i en klunga och på den sista är det spurt. Tror inte de fyra platta extra milen knäcker honom. Vasaloppet har ju dessutom betydligt längre både uppförs- och nedförsbackar att plåga sig i och och vila sig än de flesta av världscup/mästerskapsloppen. Och återigen exakt vilken åkare är i så fall större favorit i nuläget?

Jag skulle bli förvånad om inte Northug vann iaf. Han är ju överjävligt grym att staka men kanske inte lika grym i långa branta uppförsbackar men troligen lika bra eller bättre än dom bästa långloppsåkarna, låter som en perfekt Vasaloppskapacitet för mig, han har ju även visat att han kan åka väldigt fort med helt rena skidor dvs stakar fort uppför oxå utan fäste på en del sprintar. Han har ju en maxfart i stakning som jag inte tror nån i långloppscirkusen har, han är dessutom riktigt bra att manövrera sig i stora klungor och kan onekligen det där med massstart och hur man ska lägga upp loppen för att vinna. Får han bara till uthållighetsträningen i stakning och kör nått längre lopp med stakning så kommer han bli svår att slå tror jag.

Det som kan fälla han är att han har inte någon rutin hur mycket fäste det behövs på flacka långlopp som ju är lite annorlunda än WC, dessutom behövs andra skidor på ett vasalopp än WC-banor och det är frågan om han har i sin skidpark.. Så jag tror det enda som kan få han att inte vinna är dåliga skidor

Link to comment
Share on other sites

Två av de största i modern tid Björn Dählie och Gunde Svan vann aldrig Vasaloppet. Skillnaden mellan dessa herrar och Northug är att Svan och Dählie aldrig tränade för att vara först den första söndagen i mars. Det gör ju Petter. I min värld är han en av favoriterna.
Link to comment
Share on other sites

Två av de största i modern tid Björn Dählie och Gunde Svan vann aldrig Vasaloppet. Skillnaden mellan dessa herrar och Northug är att Svan och Dählie aldrig tränade för att vara först den första söndagen i mars. Det gör ju Petter. I min värld är han en av favoriterna.

Är det någon individuell guldmedaljör på OS/VM som vunnit VL sedan Sven-Åke Lundbäck? Botvinov?

Link to comment
Share on other sites

Två av de största i modern tid Björn Dählie och Gunde Svan vann aldrig Vasaloppet. Skillnaden mellan dessa herrar och Northug är att Svan och Dählie aldrig tränade för att vara först den första söndagen i mars. Det gör ju Petter. I min värld är han en av favoriterna.

Är det någon individuell guldmedaljör på OS/VM som vunnit VL sedan Sven-Åke Lundbäck? Botvinov?

Och hur många har gjort ett riktigt seriöst försök eller ens ställt upp när de är på toppen av sin karriär och inte kört som motionär eller flugit in halvhjärtat dan efter Lahtis mm? Tror snarare att de tyvärr ytterst få seriöst satsande individuella guldmedaljör på OS/VM har en betydligt större hitrate än åldrade långsloppsåkare. Tycker också att Northug stiger väldigt mycket i respekt för att han verkligen satsar och säger att långlopp och speciellt VL är viktigt. Tror Northug verkligen vill bli historisk.

Link to comment
Share on other sites

Ni som räknar bort Northug kanske glömt bort att Jörgen Brink vann 2010 med en misslyckad os satsning i skidskytte ocj sjukdom tätt före loppet som bakgrund. Klart Northug är favorit med tanke på hur brutal han är på masstarter, stakning och spurter!
Link to comment
Share on other sites

Nu kan jag vara ute och cykla men jag tycker att Nothugs åkstill ser rätt energislösande ut, inte speciellt sparsam i åkningen, och hans stakteknik kraftfull som den är verkar kosta en del.

 

Kan energin räcka i klassiskt runt 4h med hög fart? Tror inte det.

Link to comment
Share on other sites

Verkar som Northug har planer på att staka hela vasan, http://www.langd.se/northug-taumlnker-staka-hela-vasaloppet.5009336.html

Då tror jag inte han mäktar med att vinna.

Återstår att se om han verkligen satsar på det. Tror det är oklokt om det inte är extremt svårvallat före. Kombinationen av att inte ha vana av att åka lopp längre än 50km och dessutom åka så långa lopp utan fäste låter tveksam.

Men jäklar vilken grej om han både skulle gå och vinna och göra det som förste man med enbart stakning!

Link to comment
Share on other sites

En tanke slog mig när ni funderar på Northugs rutin av nio mila lopp. Med tanke på hans träning träning och tävlings liknande träning mot kompisar och bröder känns det ganska troligt att de arangerat ett antal sådan träningstävlingar på nio mil stakning för att lära känna distansen. Kanske inte eaxkt likt tävling men så snarlikt som det bara går att få det.
Link to comment
Share on other sites

Rickarsson har väll kört tidigare? Typ någon stans mellan 20-30 i mål.

 

Hur var det med Anders Aukland när han vann första gången. Kom inte han direkt från WC åkning? Han vann väll dessutom någon mästerskapsmedalj på 5 milen året efter?

Daniel Richardsson var 13:e imål 2006 och då ca. 2:30min efter segraren Daniel Thynell....Efter 2006 har det som alla vet hänt en del med Daniel så har han formen och skidorna så tror jag han är först i Mora, Han åker mycket energisnålt och är sanslöst stark och staka långa partier :)

Link to comment
Share on other sites

Kan man dra några växlar på Northugs resultat i Marcialonga relativt Vasaloppet?

 

Vasaloppet är ännu längre, kan det bli ännu mer utslagsgivande?

 

Jag tror fortfarande att Northug kan få det svårt i vasaloppet, hans chans borde vara att tempot blir mer rävspel än hårdkörning.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror fortfarande att Northug kan få det svårt i vasaloppet, hans chans borde vara att tempot blir mer rävspel än hårdkörning.

tyckte mig höra att han tyckte det var ovant med att det gick sakta ibland och tokryck ibland på marcialonga.så det är frågan om han gynnas av sånt rävspel?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker Northug gjorde det OK på en för honom såväl fysiskt som taktiskt som tekniskt extremt olämpligt disponerad bana och han bör känna sig inspirerad inför fortsättningen.

 

Och jag undrar om han fortfarande står lika starkt vid sin utfästelse att staka hela Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror också mer på Northug i vasan efter gårdagens lopp. Han gjorde det helt ok trots dårligt med träning och sjukdom efter tour de ski. Backen på slutet av Marcialonga är ju rätt spesiell.

 

Jag tror inte han kommer staka vasan om det inte blir väldigt spesiellt före som medför att många kommer staka hela vasan.

 

Jag såg delar av sendningen på norsk TV2 och då interviuvade de northug innan start och då hade han med sig skidor med valla. Mjöjligt att jag missade något men han verkade i alla fall a lurat de norska reportrarna om att han skulle köra på valla skidor.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...