Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

man ser bedre glidsozene på skjermen enn lappen på utskriften.

Ble nyfiken på Vikis skidor.. de ser helt perfekte ut for klar tørrsnø!! De er identiske til et par jeg har fra en tidligere norsk landslaksåkare.. 0.1 på fullvikt går nesten like langt som 0.1 på havvekt

Stemmer de at de går bra på kaldere enn ca -7.... 

De fleste ski føles trege da, men tipper disse er raske

 

Maghs.. typisk ski for harde spor.. 

god bæring framover!! Meget fin allround klisterski

tipper den er go å stake på

 

Jag har precis köpt dem, så jag har ingen koll på hur dem går, för 1500 spänn så kunde jag inte låta bli :D 

 

jag ska till Bruksvallarna på måndag och stannar en vecka, ser ut att bli burkföre så nästa vecka har jag bättre koll på hur dom går

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Vad säger ni om naturmetoden vs spannkurvor för att få reda på tryckzoner. Om kurvan lägger jämt an på 0-zonen hur skall man då kunna utläsa ev. tryckzoner ? Med naturmetoden menar jag att åkaren står på skidorna och säljaren drar ett bladmått under glidytorna kan kan då tala om var tryck- resp luftzonerna finns.

Link to comment
Share on other sites

Den är bra och jag tror den har länkats till tidigare här på forumet.

Två kommentarer bara.

Dels så var ju detta skate-skidor. Spann på klassiska är lite anorlunda. Även om principen liknar varandra.

Det andra är att varje skida är individuell. Så att göra på detta sätt ger en bra fingervisning. Men för att mäta ett klassiskt spann så måste man ta varje skida för sig. Det är alltså vanligt att zonerna skiljer sig lite åt mellan skidorna i ett par. På riktigt hög nivå kan det ibland vara så att två skidor från olika par, paras ihop. Men för amatörer ( mig självklart inräknad ;) ) räcker det med att ha utmätta zoner på varje skida inom paret. ;)

Link to comment
Share on other sites

Men den videon visar ju inte tryckpunkterna, det måste man ha ett bladmått till. Om man använder naturmetoden borde det bästa vara att göra det med åkaren stående på skidorna, då kan man ju också se om det är skillnad på skidorna i paret. En felkälla om det blir olika resultat kan vara att åkaren står olika, har olika långa ben, men då kan man skifta skidorna för att se om skillnaden mellan skidparen består.

Tyvärr gjorde jag som jag sagt tidigare valde de skidor som hade sämst tryckpunkter av två par trots att säljaren rekommenderade det andra paret - hade jag vetat vad jag vet idag hade valet varit enkelt.

 

Det jag inte vet är vilken tjocklek på bladmåttet man skall ha vid testet.

Link to comment
Share on other sites

Jo det är ett bladmått han har. Men ett lite bredare. Men ta du en murslev om du vill V ;)

 

Sen förstår jag inte riktigt vad du vill veta. Vilka tjocklekar du ska ha om du står o vinglar på en spannbräda?

 

Det fanns tidigare en beskrivning på nätet som var bra. Jag tror inte den finns kvar. När jag sitter med dator kan jag skriva ihop en enkel beskrivning om du vill. Men annars brukar man ha 0,1 mm till kallburk. 0,2 mm till varm burk och 0,4 mm till klister.

 

För att inte krångla till det till motionärer, så tar man oftast och markerar bara 0,2 till burk och 0,4 till klister.

Link to comment
Share on other sites

Det handlar inte om att ta ut några vallazoner utan ta reda på hur tryckzonerna är fördelade på glidytorna och då går det ju inte med ett sånt brett "bladmått" som amerikanen hade. Om jag tar mina skidor och trycker ihop dem mot varandra, så kan man se en "ficka" mellan brätte och mitten, men jag antar att det skall finnas mer små "minifickor" på glidytorna dvs där det inte är tryckpunkter. Hur tryckpunkterna skall vara fördelade på glidytorna har jag ingen aning om liksom vad som skiljer kall, varm och allroundskidor.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Då slipper jag förklara 0-zon, vallaficka mm

 

Om du bara ska kolla tryckzoner, kan du myclet väl göra som på youtube-filmen. Fungerar bra på klassiskt också. Om det inte är petigt, ser su ju rätt bra om du bara klämmer ihop ett skidpar och kollar mot en lampa. Men vill du ta en skida i taget får du väl spänna en skida i taget mot en balk eller nåt. Själv har jag två olika al-balkar som spannbrädor. En bred som man får stå och vingla på, och en smal som jag kan spänna en skida mot.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Ok. Då slipper jag förklara 0-zon, vallaficka mm

 

Om du bara ska kolla tryckzoner, kan du myclet väl göra som på youtube-filmen. Fungerar bra på klassiskt också. Om det inte är petigt, ser su ju rätt bra om du bara klämmer ihop ett skidpar och kollar mot en lampa. Men vill du ta en skida i taget får du väl spänna en skida i taget mot en balk eller nåt. Själv har jag två olika al-balkar som spannbrädor. En bred som man får stå och vingla på, och en smal som jag kan spänna en skida mot.

 

Lycka till!

Lite svårt om man är orutinerad att bara klämma och titta tycker jag. Men balk är lättbegripligt. Jag mätte just skidorna jag rännde på i går mot en balk och tycker jag fick en del svar om mitt kassa glid. Bl.a. en ca 20 cm lång zon direkt framför fästzonen där plastkortet jag drar under skidan nyper ordentligt. De skidorna har jag nästan alltid toppglid på men nu har jag förstått att det antagligen är i hårda spår. I går var det mjuka kalla spår. På skidorna som jag valde bort i sista stund pga trygghetsknarkande löper kortet smidigt under hela främre glidytan. Attan. Men man lär sig.

Link to comment
Share on other sites

Lite svårt om man är orutinerad att bara klämma och titta tycker jag. Men balk är lättbegripligt. Jag mätte just skidorna jag rännde på i går mot en balk och tycker jag fick en del svar om mitt kassa glid. Bl.a. en ca 20 cm lång zon direkt framför fästzonen där plastkortet jag drar under skidan nyper ordentligt. De skidorna har jag nästan alltid toppglid på men nu har jag förstått att det antagligen är i hårda spår. I går var det mjuka kalla spår. På skidorna som jag valde bort i sista stund pga trygghetsknarkande löper kortet smidigt under hela främre glidytan. Attan. Men man lär sig.

Hur tjockt är plastkortet, känns lite tjockt för att känna av tryckzonerna med. Jag skulle tippa 0,2 på bladmåttet, kanske 0,3 skulle passa att testa med, 0,1 är nog väl tunt.

Link to comment
Share on other sites

Hur tjockt är plastkortet, känns lite tjockt för att känna av tryckzonerna med. Jag skulle tippa 0,2 på bladmåttet, kanske 0,3 skulle passa att testa med, 0,1 är nog väl tunt.

Det är ett skrivarpapper som är laminerat. Skjutmåttet visar 0,25-0,30. Känns lagom för att få besked.

Link to comment
Share on other sites

I videon pressade han ihop skidorna med en tving. Frågan är hur hårt man skall skruva åt, såg att han först kände med papperet någonstans strax bakom klackplattan. Om det var klassiska skidor antar jag att det var bortre märket för antingen klister eller burk, men om man skall testa skejtskidor hur skall man då veta att det är rätt tryck. En spannpoint vore ju bäst, ty då kunde man se trycket i mätaren.

Link to comment
Share on other sites

Halloj!

 

Har fått nys om ett par klassiska Madshus Redline cold på rea (ur ett begränsat utbud) med följande siffror i Eiker:

 

HBW 1,29 FBW 0,46 Slutspann 0,11 Flex 48% mätt på 90kg.

 

Tyvärr ingen mer info om glidzoner, skulle vara tänkta som allround/vasalopp åt det kallare hållet.

 

Får inte riktigt ihop hur flexen kan vara så låg samtidigt som fullvikten är hög för ett par kallskidor. Någon rutinerad som sitter bra svar? Passar de ens för ändamålet?

Link to comment
Share on other sites

Mja.... Är väl troligen en bra kallföresskida, lätt att få fast. Men då den har lite lågt flex och slutspann är det väl inte en skida man på Vasaloppet kör en lila burkvalla på, iaf om man ska staka mycket... Men för blå och grön burk borde den väl funka... Kanske rent av väldigt bra för blå och grön burk. Men ingen lila burk alltså... Och kanske inte blålila heller (nu pratar jag klassisk färgskala)
Link to comment
Share on other sites

Är det nån kunnig som vill förklara för en ivrig amatör lite mer on spannkurvor och flex till racingskidor?

 

Det jag funderar på är vad flexvärdet innebär? Är det hårdheten i skidan spann? Vad är "normal flex" för olika fören osv ?

 

Lokale handlaren predikar om att skidans helviktsvärde får inte vara lägre än halvviktsvärdet om man tar bort första siffran före kommatecknet? Ex halvvikt 1,22 så bör helvikt va >0,22 

Vad är det handlaren menar eller tänker sig då?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Mja.... Är väl troligen en bra kallföresskida, lätt att få fast. Men då den har lite lågt flex och slutspann är det väl inte en skida man på Vasaloppet kör en lila burkvalla på, iaf om man ska staka mycket... Men för blå och grön burk borde den väl funka... Kanske rent av väldigt bra för blå och grön burk. Men ingen lila burk alltså... Och kanske inte blålila heller (nu pratar jag klassisk färgskala)

 

Tack för input! Håller med om att det nog inte är läge för tjocka vallalager, förhoppningsvis kan den fungera i kallföre iaf. Om FBW värdet håller vad det lovar så borde det förhoppningsvis kunna gå att staka hyfsat aggressivt på dem.

 

Jag hade för mig att flex-värdet var vikten i procent som krävdes för att trycka ned skidan till 0,2 eller så och då hänger värdena inte ihop?

Jo, som jag förstått är flex den procent av din kroppsvikt som krävs för att trycka ner skidan till 0,3 alt 0,2 (har sett båda) vid balanspunkten. Jag reagerade mer på att flexen indikerar lätt att trycka ner skidan medan fullviktsvärdet antydde snarare att det skulle vara svårare. Nu mäts ju iofs dessa värden på olika ställen på skidan. Har inte sett själva mätningen men utgår från att flex är mätt på 7cm bakom BP och FBW på 14cm bakom BP.

 

Detta är ju ändå bara teori  :) får se hur det går i praktiken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Är det bara jag som försöker övertyga handlarna om att redovisa skidornas flexvärde/slutspann i absolutvärde?

 

Jag som många av er har genom åren handlat på mig skidor så jag kan tapetsera väggarna med dem och jag behöver inte ett enda par till för att komma ut i spåret, men eftersom de flesta par jag äger, för att inte säga alla, har visat sig vara mer eller mindre dåliga så fortgår jakten på nya par. Det betyder att jag nu endast vill ha det perfekta paret, inget annat halvdant.

 

Alltså jag tillhör kundkategorin som smyger runt och letar i hopp om att hitta något som tänder köplusten. I mitt fall betyder det först och främst att hitta en skida med bärighet. Hittar man det går man vidare och fundera på HBW, FBW och tryckzoner. Längden är även den av underordnad betydelse i det här stadiet och oftast gör den sig själv i det olika slutspannsområdena. 

I mitt fall är det bara skidor med slutspann på ca 55-65kg som gör att jag börjar klämma på skidan och plånboken och till min dotter vill jag t.ex. endast titta på 25-35kg osv.

 

Då de förr eller senare ändå ska mäta upp slutspannet så kan det lika gärna börja med detta och märka hela skidparken så är det gjort.

Detta förutsätter förstås att det har mätutrustning, men om inte så har de redan diskvalificerat sig som leverantör. Det har jag numera äntligen fattat :)

Link to comment
Share on other sites

Perfekta paret? För alla fören??? Lycka till...

 

Åkte du Vasan i år? Vilka skidor och vilken struktur/sickling och vilken valla och vilket fäste? Skriv så ger jag respons på varför de gick dåligt

 

Men man är ju lite sugen på S-Lab Classic... Vunnit mycket nu på sistone....

 

Nä jag ska genast ta bort "det perfekta paret" för det var inte det jag ville få fram. STÖÖN! Har du inte spannprovare i din butik?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...