Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

post-17344-0-57262100-1551814341_thumb.jpg

 

Kan någon här något om spann på Skateskidor?

 

Det här spannet hör till mina Fischer Speedmax Plus 186 cm stiff. Jag upplever att de går bra i mjuka spår, men att de saknar grepp när det är hårt och isigt. Det kan ha att göra med att de kanske är något mjuka för mig som väger 83 kg. 

 

Den bakre tryckpunkten ser väldigt lång ut. Går det verkligen ihop med ett mjukt skidpar som bör gå bra i mjukare spår?

 

Vågar någon ge ett omdöme om dem?

 

 

post-17344-0-57262100-1551814341_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Var tvungen att köpa ett par nya skidor inför ÖSS och pratade med min lokala butik i hemtrakten som är väl ansedd. Fick ett par Redline Intelligrip utvalda för mig utifrån vikt (85 kg) och åkförmåga (ca 8 h ÖS).

 

Fick paret körda till Dalarna men reagerade initialt på att etiketten sa 95+, men litade på min handlare som testat i skiselector på 42,5 kg enligt min far som också var där. Testade skidorna i Mångsbodarna på lördagen och hade OK fäste men verkligen inte så att jag kunde kliva på lätt - trots att jag vred fram Move-bindningen till +1. På söndagen var det dock helkört och jag behövde saxa i princip varje backe. Lyckades ändå komma i mål på förhållandevis god tid och utan mentala dippar överhuvudtaget!

 

Hörde därefter av mig till Madshus och frågade om paret kunde vara rimligt för mig. Fick till svar att med flex på 61 och min status så borde jag haft ett värde på 46-51 och utifrån deras 55-60% av kroppsvikten som utgångspunkt på en skida får jag det till att skidan hade varit bäst för någon kring 100 kg. Min kontakt Øystein Solbjørg skrev då att han har full förståelse för att jag inte hade fäste - nåja..

 

Jag la sen in skidparet i Madshus app och får då värden på 2.22/0.35.

 

Tyvärr har jag ingen kurva att visa och har just nu inte möjlighet att tvinga ihop dem för att se spann okulärt heller. Jag har läst senaste 20-25 sidorna utan att bli så hemskt mycket klokare, men går det att säga något om de här siffrorna?

 

Räknar tyvärr med att behöva sälja paret och köpa nya...

Link to comment
Share on other sites

om de värdena är med din vikt så borde du helt klart kunna få fäste.

 

som jag förstått det så bör väl skinskidor ha lite högre spann en eljest, typ son klisterskida, och 0,35 är inte särskilt högt ens på kallburk, och ännu mindre på burkskida.

 

sedan är det väl mer än bara helvviktspann som "ger" fästegenskaper, men säger ju ganska mkt.

 

flex 61 tror jag är ganska högt, men inte skyhögt.

 

har du möjlighet gå med dem till kunnig handlare och be dem trycka o kolla lite.  Nu efter vasan borde det kunna vara ganska lugnt. har du möjlighet så gå dit vid lugn tid på dagen.

 

Tror inte du ska ge upp den skidan. Iaf inte om den iaf gled bra

 

(edit; .. helviktsspann skall det vara EJ halvvikt)

Link to comment
Share on other sites

Om det är för din vikt och 0,35 på FBW så skulle inte jag säga att det är högt.... mina är mätta 6kg mer än min vikt och är runt 0,95 på FBW. HBW 1,95 och FBW 0,95. Kommer inte ihåg siffrorna exakt. Men de är märkta 100+ och jag väger 74..... har tyvärr inte flex värdet. Inga problem att få fäste med.
Link to comment
Share on other sites

Hej, tack för snabba svar.

 

@PetterM Värdena 2.22/0.35 är för min vikt, precis. Såg att Carl A hade ett par med 2.2 (?) men annars mest sett lägre siffror i tråden.

 

Skidorna gled absolut bra! Har också förstått att andra hade problem med päls på ÖSS men när jag inte heller kunde åka avslappnat med +1 läge på lördagen i fina spår blir jag orolig. Vi utgick från Mångsbodarna och körde mot Smågan ett par km, till vägövergången och provade uppför där några gånger så kunde testa flera gånger. Diagonal är kanske inte min starkaste sida, men riktigt så dålig är jag inte :)

 

@Carl A - "Kolla lite"? vad skulle du (eller ni andra) rekommendera att jag ber handlaren titta på då?

Link to comment
Share on other sites

En liten trådkapning men...

Det är mkt prat om hel och halvvikt och att jag får inte fäste trots detta värde på helvikt m.m. Det viktiga är ju, klarar du att stå på en skida(=helvikt) när du diagonalar? Får du till tillräcklig tyngdöverföring?

Jag tror att många som inte får fäste på sina skidor trots att värdena är "rätt" inte har tillräckligt god teknik, tillräcklig tyngdöverföring.

X kilo på vågen är inte alltid lika med X kilo när man står på en skida...

Link to comment
Share on other sites

En liten trådkapning men...

Det är mkt prat om hel och halvvikt och att jag får inte fäste trots detta värde på helvikt m.m. Det viktiga är ju, klarar du att stå på en skida(=helvikt) när du diagonalar? Får du till tillräcklig tyngdöverföring?

Jag tror att många som inte får fäste på sina skidor trots att värdena är "rätt" inte har tillräckligt god teknik, tillräcklig tyngdöverföring.

X kilo på vågen är inte alltid lika med X kilo när man står på en skida...

 

Förvisso!

I mitt fall har jag åkt i flera år på mina vallningsbara och även provat min fars skinskidor utan att uppleva samma avsaknad av fäste. Diagonala kan jag - även om jag har mycket att utveckla där också naturligtvis. Ska se om jag kan lyckas få värden på de vallningsbara som jag kan jämföra med Redline IGS.

Link to comment
Share on other sites

Kneuman; helt enkelt be ngn kunnig mäta upp (igen) och kolla hel o halvvikt samt flex och ge ett utlåtande. - samt kanske också ta en titt på skinsen se de är OK.

 

Har du ngra andra skidor du har bra fäste och glid på kan ju va intressant ta med o mäta upp även dem o jämföra värden.

 

var bor du, så kan du säkert få bra tips på ställen att gå till.

Link to comment
Share on other sites

Värdena man får på HBW och FBW skiljer mellan skina och vallningsbara det måste man tänka på. Det är även viktigt hur mycket luft man har framför och bakom skinnen vid HBW. Kollade lite i ultimata skin tråden och de som har anget värdet vid FBW har haft högre än 0,35. Sen kan dessa va hårda så det är därför svårt att komma ner. Jag skulle dubbelkollat mätvärden och spannkurva.
Link to comment
Share on other sites

@Carl A: bor i Göteborg så Udéns sport är antagligen närmast till hands men får nog till besök hos butiken som sålde paret i helgen. Då även med ett vallningsbart par jag varit nöjd med.

 

 

Testade att höra av mig till TP och fick snabbt svar om att 2,22 borde göra att skidan ser ut som en pilbåge och därmed alldeles för hög - han menar på att när jag väl är nere på pälsen är min vikt redan på väg till nästa ben och jag får därför aldrig riktigt fäste.

 

Lite beroende på spannkurvor rekommenderar han 1,45-1,7/0,45-0,6 för skin.

Link to comment
Share on other sites

Köpte ett par Redline cold 205 cm - mätte upp spannet i butiken och det skulle passa bra (är 1,88 m, väger ca 78 kg).

Sen kom jag hem och insåg att de är 5 cm kortare än mina gamla (hypersonic, ca 10 år gamla), och om man tittar på madshus riktvärden utifrån kroppslängd borde jag kanske (det verkar vara på gränsen) ha 210.

Bör jag byta till 210? Hur ska jag tänka? Jag är framförallt intresserad av optimalt glid, en smidig skida är så klart bra men glidet går före. Jag kör rätt mycket stakning och min tanke är att de här ska funka som mitt enda par för minusgrader.

 

IMG-20190309-202807.jpg

 

IMG-20190309-202824.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fick mina ovan nämnda Redline uppmätta och medan Madshus Empower-appen sa 2,22 HBW gav Eiker ett värde på 1,5. Ganska stor skillnad!

Skrev upp FBW också - trodde jag - men blev visst rappakalja på telefonen :wacko:

 

Passade också på att se över pälsen i butiken och den hade i princip tryckts ihop och lagt sig platt - fick ta i ganska mycket för att ens rugga upp den igen. Ser mycket bättre ut efter rengöringen så jag kan förstå att det var svårt med fästet mot slutet av ÖS men funderar ändå över att fästet var så dåligt i början, tänker att pälsen inte borde bli sån efter kilometern fram till första backen.

 

Fick även mina Fischer Carbonlite Classic Plus uppmätta och värdena på det paret kan vara en anledning till att jag upplevde så stor skillnad när jag fick de nya:

 

HBW 0,85

FBW 0,3

Link to comment
Share on other sites

Vikis; ser väl ut som rätt långa hyffsat jämna fina glidzoner. kallföre, om än kanske ej extrem, skulle jag tro.

 

hyffsat, men ej jättemkt, höga på såväl hel som halv, så så jätteförsiktig med burkvallan behöver man nog ej vara.

 

kodAG; 205 e 210 är skit samma, fullständigt. - iaf så länge du inte tänkt ha dem till att peta ned spindelnät från taket och det saknas 4 cm på 205 -  paret. - tyvärr får jag ej fram bilderna (nervös server på jobbet)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 2 weeks later...
Tankar om dessa?

Carbonlite Plus, FA 43
 
Har använt dom till det mesta (7 vasalopp), gått OK men aldrig lyckats särskilt bra i varmare och mjukare före. Glid relativt medåkare tycker jag varit ok/bra i kallföre, men tryckzonerna är inte direkt för det, då vill man ha flackare kurva - eller hur var det? (Belaget har jag på senare år justerat med stålsicklar och riller)

Vill komplettera dessa med något nytt.

HBW 1.59 
FBW 0.51 
 
 
Så i princip ett klisterspann, och kan i princip inte "stänga" fästzonen. Funkar att få fäste i kallföre, men kan lägga mycket i steget utan att det tar nå glid. Ganska långa fästzoner? 
 
Uppskattar kommentarer :)
 
(skidorna var snarlika) 
post-596-0-56035500-1577973408_thumb.jpg

post-596-0-56035500-1577973408_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

ganska höga, men inte jätte, ser ut att vara långa glidzoner, så ja för kallare/torrare fören.

 

i teorin

 

jag har ett par som är runt 2,0/0,7 och med låååånga glidzoner, gått som faen i kallföre de få ggr jag testat, o lätta o fina få fäste på.

Ok, tack för input. 

 

Så generellt önskas kortare tryckzoner vid varmare/våtare före..? 

 

Funderar på införskaffa Speedmax Plus med 902 spann exv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nu ett par Speedmax 902 med:

HWB 1.8

FBW 0.3

Flex 65% 

Reagerade lite på stora skillnaden mellan halv och helvikt. Lite låg FBW tyckte jag men tydligen är det vanligt med det eller även lägre på Speedmaxens nyare modeller, och ska inte vara problem att ha klister på. Blir till å vänja sig med dessa som skiljer sig från carbonliten! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...