Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

Vad tror forumexpertisen om dessa? Ett par beggade Fischer Speedmax som jag plockade upp i slutet av förra säsongen, lite på vinst och förlust då priset var lågt.

902 spann och plus-belag men de mätta höjderna känns mer åt kall-hållet/burkvalla.

 

Vad tror ni, kommer dessa funka som kall-skidor?

 

http://oi65.tinypic.com/2rdu72f.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Efter ett inbrott hemma och några stulna skidor bland annat sä har jag nu fått hem två par nya. Men blir inte klok på spannhöjderna osv, är det bra siffror?

 

Första är en Carbonlite Plus med 812 kurvan,

HBW 1.21

FBW 0.39

 

Tycker den spretar ganska lite och ser ut att ha långa fina glidzoner

 

Den andra är en Speedmax Plus 902

HBW 1.5

FBW 0.2

61%

 

Mycket spret både fram och bak.

 

Är det en optimal ”skidoark” för en Led 6 åkare som stakar mycket men behöver hjälp utav fästet?

Link to comment
Share on other sites

Efter ett inbrott hemma och några stulna skidor bland annat sä har jag nu fått hem två par nya. Men blir inte klok på spannhöjderna osv, är det bra siffror?

 

Första är en Carbonlite Plus med 812 kurvan,

HBW 1.21

FBW 0.39

 

Tycker den spretar ganska lite och ser ut att ha långa fina glidzoner

 

Den andra är en Speedmax Plus 902

HBW 1.5

FBW 0.2

61%

 

Mycket spret både fram och bak.

 

Är det en optimal ”skidoark” för en Led 6 åkare som stakar mycket men behöver hjälp utav fästet?

Det är väl ganska ovanligt att längdskidor stjäls, men håll utkik på Blocket så kanske dina stulna skidor dyker upp.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl ganska ovanligt att längdskidor stjäls, men håll utkik på Blocket så kanske dina stulna skidor dyker upp.

Låg i en takbox som satt på en bil som stals bland annat, bilen hittades slaktad i ett industriområde i Skåne. Så skidorna ligger väl kastade i skogen någonstans.

 

Men ingen som har något att säga om höjderna?

Link to comment
Share on other sites

carbonliten blir väl bra i kallare/torrarre snö, hyffsat hög på fullvikt, så du kan nog dra på ngra lager burk på den. - kanske bra även i lite blötare med redig rill/struktur.

 

Speedmaxen va ju riktigt låga på fullvikt o hyffsat höga, men ej jättemkt, på halvvikt. Borde va lätt få fäste på. Blötföre / klister. Kan säkert gå bra i isiga spår också. Men ska nog inte lägga alltför tjockt / aggressivt klister på dem.

   - jag har ett par speedmax som har måtten 2,2/0,25 typ. Går oftast redigt bra i blött samt isigt o mkt mkt lätta få fäste på. - Ofta bättre glid än de som har blanka skidor samt "rullskidfäste". (med reservation för att jag vet ju inte hur noga de jag jfr med varit med sina belag samt skidval.)

 

i teorin...

Link to comment
Share on other sites

Vad tror forumexpertisen om dessa? Ett par beggade Fischer Speedmax som jag plockade upp i slutet av förra säsongen, lite på vinst och förlust då priset var lågt.

902 spann och plus-belag men de mätta höjderna känns mer åt kall-hållet/burkvalla.

 

Vad tror ni, kommer dessa funka som kall-skidor?

 

http://oi65.tinypic.com/2rdu72f.jpg

løse forhold rundt null,,snøvær etc.. Den har ganske lik kurver som en god zeroski

evt harde spor gjerne omdannet snø eller kunstsnø der du bruker tynt lag klisterspray eller isklister/violett dekket av 3 lag voks

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

yOjcA2Q.jpggZEuMsL.jpg

 

https://i.imgur.com/yOjcA2Q.jpg

https://i.imgur.com/gZEuMsL.jpg

 

Dessa begagnade redline 210 Plus hävdar Skistart är uppmätta till 1,50/0,45 (66% flex) i Eiker. Är det ens möjligt med en sådan diff? Empower har dem till 1.48/0.27 (49% flex). Fick ej fästzoner uppmärkta och har ingen aning om vad för typ av spann jag har. Den som skötte skiselectorn kunde ingenting (så klart) mer än att starta maskinen och printa ut resultatet. Min förhoppning var att få en klisterskida men vad skulle ni säga att jag har för skida? Har förstått i efterhand att Plus-skidor inte är någon garanti för att den är anpassad som en varm-skida. Väldigt tacksam om jag kunde få lite åsikter, nojar mig något fruktansvärt över det här. 

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon bruksanvisning till skiselector där det står hur man ska tolka etiketten man har påklistrad på skidorna? Eller måste man ha provat hundra par och jämfört med vad som mätaren säger?

Jag fick mina skidor testade i en skiselector som nyss anlänt till butiken, så personalen kunde inte säga så mycket om etiketten heller.

Link to comment
Share on other sites

Izkall; diffar väl en del på flex, men absolut inget jag skulle ligga sömnlös över, eller ens sova sämre pga.

 

Ser väl ut att vara ganska , men inte jätte-, korta glidzoner. I huvudsak blötföre.

 

Kanske inte så jättehöga, så inga tjocka lager rött klister på om man e rädd om glidet.  Men väl så god klisterskida.

 

I teorin.

 

 

Åk o va glad. de där är en fin skida!

Link to comment
Share on other sites

Har försökt förstå ur forumet hur man ska tolka den här märkningen, men vad säger egentligen om skidorna? 

 

Finns det något sätt att ta ut fästzonerna utifrån måtten från skiselector? Förstod det som att måtten utgår ifrån balanspunkten på skidan, stämmer det?

 

nnPEy87.jpg

 

Sååå himla tacksam för hjälp

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

tja... ikke sikkert. 

Man ser at på helvvekt legger ikke skien seg helt ned i bakken, det tyder på ganske kraftig trykkpunkt på bakski. Ser ut som en fin klisterski.. kanskje enda bedre for skikkelige harde isete spor

Kul att höra och med White base belagen som sitter på så blir det inte sämre. Hoppas på snabba isiga spår nästa helg.

Link to comment
Share on other sites

Någon som kan hjälpa? Förstår inget av dessa värden. Är en Madshus Redline plus skida tänkt som klisterskida. Är detta bra värden för ändamålet?

 

1,25 / 0,57 67% på 59 kg skidan är 195 cm lång.

Jag är 165 cm lång och 57 kg tung.

 

Är väl en ganska god motionär med tex ÖS nu i måndags på 5:46 . Om det har betydelse.

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...