Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rex "utbytbara" rullholkar


Carl A

Recommended Posts

Har testat idag' date=' fungerar verkligen bra. Möjligen lite trögt att sätta på spetsen innan den klickar i, troligen för att den inte skall riskera att glappa. Höll för ett hyfsat hårt 90 min stakpass i alla fall. Excel fjädrande spetsar höll bara några enstaka km för mig.

Att ta av spetsen tar någon sekund och att sätt på den någon sekund till. Det som tar tid är retardation, ta av sig staven, leta fram den nya spetsen, ta på sig staven och acceleration. Varav det naturligtvis delvis går att göra en del moment samtidigt. Men fullt möjligt att i gynnsamma fall komma ikapp sin klunga igen på tävling alltså. Igår fastnade en vanlig spets i asfalten och det tog mig säkert 5 minuter att byta i blåsten trots en väldigt bra stormtändare. REX-spetsen är verkligen designad för att det skall gå fort att byta, med en liten "truga" för att lättare trycka in och ut, samt med ett styrspår där du lätt får in den nya spetsen och kan lossa fästet på den gamla lättare. Dock anpassat bara för högerhänta. Vänsterhänta kan förlora några tiondelar. Möjligen skull man kunna fästa reservspetsen på staven eller skidan för att det skall gå snabbare att få fram den, kanske med en speciell hållare i plast för 199 kr som kostar 99 öre att tillverka:)[/quote']

Det var ju inte bra att det var så bra, blir till att grundinvestera 199*3 + 39. Eftersom jag vill träna med tävlingstavarna ibland och vill bara ha med mig fräscha spetsar ut på tävling:)

Har limmat fast adaptern, har inte testkört än, men det kom inte direkt någon instruktionsvideo med..:), ska det klicka i så det inte går att dra av utan ska skruvas av åt ett speciellt håll och då klickar det ur. Antar att det klickar i ordentligt när man stakar till?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply
Det skall klicka i. märks tydligt, men det händer att det ligger lite "skit" i botten på holken, skrapa bort det så klickar det lätt sen.

Tack, har nu även förstått hur man ska ta av, vilket gjorde mig oroligt så jag har nu satt fast adaptern med kontaktlim istället för smältlim för att inte vrida den snett när jag byter spets om det skulle vara väldigt varmt på Alliansloppet t ex...

Link to comment
Share on other sites

Det skall klicka i. märks tydligt' date=' men det händer att det ligger lite "skit" i botten på holken, skrapa bort det så klickar det lätt sen.[/quote']

Tack, har nu även förstått hur man ska ta av, vilket gjorde mig oroligt så jag har nu satt fast adaptern med kontaktlim istället för smältlim för att inte vrida den snett när jag byter spets om det skulle vara väldigt varmt på Alliansloppet t ex...

Kontaktlim är säkert bra, fast det satt inte alls.....:), vanligt smältlim är MYCKET bättre. Nu har man lärt sig något nytt igen.

Link to comment
Share on other sites

Har precis varit en bra stund i min vallabod och värmt på adapter till mina cr100. Adaptern verkade aningen stor fastän den satt efter smältlimmet torkat.

Spetsen däremot, som skulle vara själva iden när man är ute och bryter en, vill inte klicka i, trots idogt tryckande och hackande med staven. Fick tom ont i handleden som jag jobbade.

Hur gör man?

Link to comment
Share on other sites

Sitter lite lite plast i botten ibland har jag sett, skrapa och det passar direkt

gick dåligt o skrapa, men försiktigt med rätt borr, dock superlätt att borra för mkt fick nog aningens glapp. Beställde 2par och samtliga kräver uppborrning, men är vi inte alla vana vid Ikea!

Link to comment
Share on other sites

Sitter lite lite plast i botten ibland har jag sett' date=' skrapa och det passar direkt[/quote']

gick dåligt o skrapa, men försiktigt med rätt borr, dock superlätt att borra för mkt fick nog aningens glapp. Beställde 2par och samtliga kräver uppborrning, men är vi inte alla vana vid Ikea!

Ska det vara IKEA kvalite ska det också vara IKEA prisklass...

Link to comment
Share on other sites

Sitter lite lite plast i botten ibland har jag sett' date=' skrapa och det passar direkt[/quote']

gick dåligt o skrapa, men försiktigt med rätt borr, dock superlätt att borra för mkt fick nog aningens glapp. Beställde 2par och samtliga kräver uppborrning, men är vi inte alla vana vid Ikea!

Ska det vara IKEA kvalite ska det också vara IKEA prisklass...

Det är inte IKEA-kvalite, det är biltema, dom är väldigt lika dom gamla biltemarullskidspetsarna (29kr om jag inte minns fel) som jag slutade köra med för att dom gick sönder hela tiden. Vissa höll fast andra gick sönder på en gång. Min ena rex utbytbar gick sönder efter 47km, dvs på slutet av Stockholm rollerski, stakade inte i spurten på plattorna, eftersom jag inte hade någon att spurta med. Bytte till ny nu när jag skulle ut, gick sönder efter 4km, fast ena har hållit i 51km...., skillnaden mot biltema, utseendet är väldigt likt, rex är mycket lättare att byta och rasslar lite, sedan är det nästa 10ggr dyrare.

Link to comment
Share on other sites

gick dåligt o skrapa' date=' men försiktigt med rätt borr, dock superlätt att borra för mkt fick nog aningens glapp. Beställde 2par och samtliga kräver uppborrning, men är vi inte alla vana vid Ikea![/quote']

Ska det vara IKEA kvalite ska det också vara IKEA prisklass...

Det är inte IKEA-kvalite, det är biltema, dom är väldigt lika dom gamla biltemarullskidspetsarna (29kr om jag inte minns fel) som jag slutade köra med för att dom gick sönder hela tiden. Vissa höll fast andra gick sönder på en gång. Min ena rex utbytbar gick sönder efter 47km, dvs på slutet av Stockholm rollerski, stakade inte i spurten på plattorna, eftersom jag inte hade någon att spurta med. Bytte till ny nu när jag skulle ut, gick sönder efter 4km, fast ena har hållit i 51km...., skillnaden mot biltema, utseendet är väldigt likt, rex är mycket lättare att byta och rasslar lite, sedan är det nästa 10ggr dyrare.

Usch då, mina värsta farhågor stämde alltså. Jag köpte två par Rex men har inte vågat testa då de som sagt liknar Biltemas väldigt mycket och jag tänkte vänta in lite rapporter om hållbarheten. Trist... :(

Link to comment
Share on other sites

Och jag har inte kört sönder någon efter kanske 50 mil. Men dom slits fortare, men någon spets har inte gått sönder för mig på flera år av något fabrikat. Alla är väl olika

Jo, alla är olika men den bör väll hålla mer än 4, respektive 47km för alla? Denna utbytbara rexspets som kostar dubbelt så mycket som andra spetsar riktar sig inte mot blåbär, utan mot dom som troligtvis belastar spetsen ungefär som jag. Jag gnäller inte på biltema, för där var målgruppen troligtvis dom som går med stavar, inte dom som dunkar ner dom i asfalten. Den belastningen som spetsen får av mig som väger 85kg kan inte vara extrem på något sätt. Att spetsen håller för vissa är ju trevligt för dom, men då borde det stå att spetsen inte är lämlip för aggresiv stakning om du väger mer än 75kg. Målgrupp och hållbarhet på denna produkt, inte ok enligt mig. Jag har ju inte gjort något fel med spetsen, jag antar att den är till för att staka med, med det håller den inte för!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nu har jag testat mina utbytbara Rex holkar. Tyvärr var de inget vidare och till och med en liten klenis som jag stakar för tufft för dessa. En rejäl flisa gick ur den ena efter bara någon mil så det blev byte redan på första turen. Slits snabbt också. :(

Nej, gamla Rex ska det vara. Inte så lätta att byta men det behövs ju inte heller när de håller så bra.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag testat mina utbytbara Rex holkar. Tyvärr var de inget vidare och till och med en liten klenis som jag stakar för tufft för dessa. En rejäl flisa gick ur den ena efter bara någon mil så det blev byte redan på första turen. Slits snabbt också. :(

Nej, gamla Rex ska det vara. Inte så lätta att byta men det behövs ju inte heller när de håller så bra.

Jag bytte själv till dessa igår. Jag körde ett hårt kort pass på Elpex-4-or. Men de höll i alla fall för det. Men jag är inte heller jätteförtjust i dem, då jag tycker de glappar lite. Jag funderar på att byta tillbaka till vanliga Rex, och spara dessa till en ev tävling. Då kan det ju vara bra att kunna byta snabbt - och mina Triac-stavar kommer jag inte använda då. Nyare CT1-or med "triac-systemet" har jag inte heller.

Link to comment
Share on other sites

Har kört drygt 100 mil med dom utbytbara och inga som helst problem. Väger 80 kg och har hyfsat kraftfull stakning. Dessutom fäster dom bra på kall och hård asfalt eftersom dom är ganska smala. Möjligen att man kanske slipar ner dom något snabbare än andra. Men som sagt, mycket nöjd och verkligen trevligt att snabbt byta efter halva sträckan och få förnyat fäste.
Link to comment
Share on other sites

Har länge kört med de gamla gummifjädrade. Kan inte säga att man har någon nytta av gummit men det verkar däremot spetsen ha. Den gamla har aldrig gått sönder för mig. Provade den ofjädrade varianten, som i och för sig kändes mycket bättre men gick tyvärr sönder, spetsen gick av, på andra passet.
Link to comment
Share on other sites

Har kört drygt 100 mil med dom utbytbara och inga som helst problem. Väger 80 kg och har hyfsat kraftfull stakning. Dessutom fäster dom bra på kall och hård asfalt eftersom dom är ganska smala. Möjligen att man kanske slipar ner dom något snabbare än andra. Men som sagt, mycket nöjd och verkligen trevligt att snabbt byta efter halva sträckan och få förnyat fäste.

Ja, det är kanske som med Biltemas spetsar att en del går sönder direkt medan andra håller. Jag körde för ett par år sedan en hel sommar med Biltemas spetsar och skrev här på forumet om hur bra de var. Köpte sedan 3-4 par till varav inga överlevt den första turen. Har ett par kvar i garaget men det är inte ens lönt att montera dem. Du har haft tur medan flera andra verkar haft otur.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag skrev så här till nedan bild på min blogg:

 

Det enda jag köpte på Alewalds på klubbkvällen var Rex nya rullholkar, de med utbytbara spetsar. Jag har nu åkt några veckor med dem och är väl inte helt nöjd. De slits jäkligt fort, och en spets har gått av. Jag har idag bytt tillbaka till gamla spetsar. Jag har3-4 par nya Rex, av gamla hederliga sorten. Lär bli dem i fortsättningen. Även om man behöver tändare ifall man behöver byta på turen. Nya utbytbara Rex får jag spara till tävlingar, om jag nu åker några!

 

Nya utbytbara rullholkarna från Rex. De slits alldeles för fort tycker jag. Så nu har mina CT-2or med Staffanstavar återigen de gamla hederliga rullholkarna från Rex.

 

http://2.bp.blogspot.com/-M7JonjWrqi8/Uo8v9_0u8jI/AAAAAAAAAgs/gkB7g6bnE30/s1600/IMG_0934.jpg

Link to comment
Share on other sites

Enligt den här tråden skall det gå att använda Exels adapter till Rex holk. När jag testar fattas det närmare 1 cm innan holken hamnar i låst läge?

Låter ju märkligt. Exel har två adaptrar med olika dimensioner, men det är ju innerdiameter för rören (7 eller 10 mm) och ska väl inte påverka yttre formfaktorn som holken ska träs på?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...