Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rex "utbytbara" rullholkar


Carl A

Recommended Posts

Låter ju märkligt. Exel har två adaptrar med olika dimensioner, men det är ju innerdiameter för rören (7 eller 10 mm) och ska väl inte påverka yttre formfaktorn som holken ska träs på?

Jag håller med men på mina stavar är det helt omöjligt att få på Rex-holken utanpå Exel-adaptern.

 

Just adaptern är ju det billiga i hela konceptet, så det är väl bara att köpa rex-adaptern! Det är spetsarna som är relativt dyra jämfört med normala holkar.

Men fördelen hade varit om man kunde växla mellan Rex och Exel utan att byta adapter.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply
Skåningen hävdar ju att det ska vara kompatibelt Rex-Exel. Är det olika generationer?

nja har jag inte sagt tvärtom? För så är det

 

Att exel passar på en Rex adapter, inte tvärtom eftersom exel adaptern är längre.

Men exel passar bäst på exel, och Rex passar enbart på Rex......om man nu inte tar en Exel adapter och kapar av den ca 10 mm....

 

 

Men det är ju inte adaptern som är kostnaden när det gäller Rex utbytbaa holkar eller när det är Exels utbytbara fjädrande holkar. Så det är knappast ett problem.

Link to comment
Share on other sites

Skåningen hävdar ju att det ska vara kompatibelt Rex-Exel. Är det olika generationer?

nja har jag inte sagt tvärtom? För så är det

 

Att exel passar på en Rex adapter' date=' inte tvärtom eftersom exel adaptern är längre.

Men exel passar bäst på exel, och Rex passar enbart på Rex......om man nu inte tar en Exel adapter och kapar av den ca 10 mm....

 

 

Men det är ju inte adaptern som är kostnaden när det gäller Rex utbytbaa holkar eller när det är Exels utbytbara fjädrande holkar. Så det är knappast ett problem.[/quote']

OK, my bad. Trodde att du menade det funkade åt båda håll med detta inlägget: http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=127062#p127062 men nu är jag med.

Har man Exel adaptrar så ska man byta dem för att kunna köra båda varianter.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om min frågeställning diskuterats i denna tråd eller någon annan stans. I så fall får ni överse det.

Att det nu finns utbytbara rullholkar är super. Men vore det inte toppen om det också fanns snötrugor till detta system?

Är det nån som vet om Rex tagit fram snötrugor?

 

Om inte tycker jag vi borde höra av oss till Rex och efterfråga det. Kanske nåt för "skåningen" att vädra genom sitt företag kanske?

Link to comment
Share on other sites

Det är god tanke. Tror dock mer på Swix konstruktion med riktigt "skruvförband" än den snäpplösning som Rex och Exel erbjuder. Speciellt i masstartslopp är det stor risk att få trugorna avtrampade, men där kanske de inte ens är påtänkta att användas.

Håller med, Swix systemet är nog väsentligt bättre. Men norskarna torde nog ha patent så det blir väl svårt för konkurrenterna att göra liknande system som TBS.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...