Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rex "utbytbara" rullholkar


Carl A

Recommended Posts

Tränar med Exels dämpade med samma adaptersystem. Funkar bra för mig' date=' men det beror nog mest på min klena stavisättning. Har många uppsättningar holkar till mina adaptrar och har märkt att det kan skilja lite i storlek mellan olika holkar. Vissa sitter rätt så löst medans andra sitter väldigt tight och kan vara riktigt svåra att få av efter många mils stakning. Om Rex diffar på samma sätt gäller det att välja rätt vid tävling, annars blir det inga snabba byten. Blir kul att höra hur det funkar när folk testat lite.[/quote']

Jag har samma erfarenhet som Blek-Inge, vissa kan sitta riktigt hårt, inget man stressad byter på en tävling.

 

Jag var tidigare mycket nöjd med Exels dämpade spetsar men har blivit alltmera tveksam. Holkarna håller dåligt. Efter tre, fyra haverier tröttnade jag och drog fast dämparna med skruv!

Dämpningen försvann förstås men nu håller de.

 

Numera köper jag bara traditionella holkar och jag byter snabbare...

Jag har också börjat uppleva att exels holkar är lite bristfälliga i kvalité men då är det spetsen och inte dämpningen som går sönder! Jag har också stora problem att byta, brukar ta några minuter att slita loss den trasiga spetsen...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply
en liten fråga till er som kör på exels dämpade holk. har bara använt mina 2 gånger tycker de dämpar typ inget alls, det går att trycka inn spettsen men den fjädrar juh inte ut igen. ska det va så? annars tycker jagflexen i staven gör mer...
Link to comment
Share on other sites

Har använt Exels holk i flera år och år helnöjd med dem!

Den nyare smalare spetsen är riktigt bra sent på hösten när asfalten är kall.

Plockar bort och slipar dem innan varje gång så de hinner aldrig fastna i hållaren!

Byter på 20 sek.

Är väl inte så mycket dämpning men det lilla räcker för att mina armbågar inte skall ömma.

Har kört sönder en spets på 300 mil så antingen har jag tur och fått bra spetsar annars är ni väl mycket explosivare vid isättningen...?

Link to comment
Share on other sites

Tränar med Exels dämpade med samma adaptersystem. Funkar bra för mig' date=' men det beror nog mest på min klena stavisättning. Har många uppsättningar holkar till mina adaptrar och har märkt att det kan skilja lite i storlek mellan olika holkar. Vissa sitter rätt så löst medans andra sitter väldigt tight och kan vara riktigt svåra att få av efter många mils stakning. Om Rex diffar på samma sätt gäller det att välja rätt vid tävling, annars blir det inga snabba byten. Blir kul att höra hur det funkar när folk testat lite.[/quote']

Jag har samma erfarenhet som Blek-Inge, vissa kan sitta riktigt hårt, inget man stressad byter på en tävling.

 

Jag var tidigare mycket nöjd med Exels dämpade spetsar men har blivit alltmera tveksam. Holkarna håller dåligt. Efter tre, fyra haverier tröttnade jag och drog fast dämparna med skruv!

Dämpningen försvann förstås men nu håller de.

 

Numera köper jag bara traditionella holkar och jag byter snabbare...

Vid haveri är det oftast den dämpande spetsdelen som trillar ur holken. Om jag hittar den brukar jag fylla med smältlim när jag trycker in den igen (när jag kommit hem, såklart). Då sitter den igen, men dämpar nog sämre. Känner dock att det är bra för armbågarna, men bara på träning - på tävling dämpar endorfinerna minst lika bra!

Link to comment
Share on other sites

Tränar med Exels dämpade med samma adaptersystem. Funkar bra för mig' date=' men det beror nog mest på min klena stavisättning. Har många uppsättningar holkar till mina adaptrar och har märkt att det kan skilja lite i storlek mellan olika holkar. Vissa sitter rätt så löst medans andra sitter väldigt tight och kan vara riktigt svåra att få av efter många mils stakning. Om Rex diffar på samma sätt gäller det att välja rätt vid tävling, annars blir det inga snabba byten. Blir kul att höra hur det funkar när folk testat lite.[/quote']

Jag har samma erfarenhet som Blek-Inge, vissa kan sitta riktigt hårt, inget man stressad byter på en tävling.

 

Jag var tidigare mycket nöjd med Exels dämpade spetsar men har blivit alltmera tveksam. Holkarna håller dåligt. Efter tre, fyra haverier tröttnade jag och drog fast dämparna med skruv!

Dämpningen försvann förstås men nu håller de.

 

Numera köper jag bara traditionella holkar och jag byter snabbare...

Vid haveri är det oftast den dämpande spetsdelen som trillar ur holken. Om jag hittar den brukar jag fylla med smältlim när jag trycker in den igen (när jag kommit hem, såklart). Då sitter den igen, men dämpar nog sämre. Känner dock att det är bra för armbågarna, men bara på träning - på tävling dämpar endorfinerna minst lika bra!

För mig är det snarare spetsen som går av... 2st igår :(

Link to comment
Share on other sites

Om det funnits en variant där man även kunde sätta dit en truga för åkning på snö skulle det där ha varit väldigt intressant för min del. Jag har hitintills använt samma stavar på vinter och sommar. Vore ju smidigt om man slapp byta hela holken med lossvärmning och limning.

 

Vet inte om de blivit billigare nu men priset kan väl inte vara något att klaga på då en lös spets kostar 39 kr.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Om det funnits en variant där man även kunde sätta dit en truga för åkning på snö skulle det där ha varit väldigt intressant för min del. Jag har hitintills använt samma stavar på vinter och sommar. Vore ju smidigt om man slapp byta hela holken med lossvärmning och limning.

 

Vet inte om de blivit billigare nu men priset kan väl inte vara något att klaga på då en lös spets kostar 39 kr.

 

/Mats

Adaptern kostar 39. Rullholken kostar lite mer. 199 tror jag. Billigt är det inte, men det kanske kan vara värt kostnaden när spetsen går sönder när du har en mil kvar hem..........

Link to comment
Share on other sites

Om det funnits en variant där man även kunde sätta dit en truga för åkning på snö skulle det där ha varit väldigt intressant för min del. Jag har hitintills använt samma stavar på vinter och sommar. Vore ju smidigt om man slapp byta hela holken med lossvärmning och limning.

 

/Mats

Det finns ju.

Swix har ju sitt TBS system där man kan byta rullholk eller snötruga på ett enkelt sätt. Bara skruva på och av.

Dock är det bara swix det fungerar på.

Link to comment
Share on other sites

Om det funnits en variant där man även kunde sätta dit en truga för åkning på snö skulle det där ha varit väldigt intressant för min del. Jag har hitintills använt samma stavar på vinter och sommar. Vore ju smidigt om man slapp byta hela holken med lossvärmning och limning.

 

Vet inte om de blivit billigare nu men priset kan väl inte vara något att klaga på då en lös spets kostar 39 kr.

 

/Mats

Bara köpa fler par stavar!

Link to comment
Share on other sites

Om det funnits en variant där man även kunde sätta dit en truga för åkning på snö skulle det där ha varit väldigt intressant för min del. Jag har hitintills använt samma stavar på vinter och sommar. Vore ju smidigt om man slapp byta hela holken med lossvärmning och limning.

 

Vet inte om de blivit billigare nu men priset kan väl inte vara något att klaga på då en lös spets kostar 39 kr.

 

/Mats

Bara köpa fler par stavar!

he, he - precis! - helt plötsligt har man en massa adaptrar; bara köpa på sig matchande antal stavar (dyra stavar såklart)

Link to comment
Share on other sites

Adaptern kostar 39. Rullholken kostar lite mer. 199 tror jag. Billigt är det inte, men det kanske kan vara värt kostnaden när spetsen går sönder när du har en mil kvar hem..........

Använd traditionella holkar och limma inte, de sitter ändå. Jag har en polygrip, modell mindre, i fickan som jag drar loss holken med om olyckan är framme.

Link to comment
Share on other sites

Adaptern kostar 39. Rullholken kostar lite mer. 199 tror jag. Billigt är det inte' date=' men det kanske kan vara värt kostnaden när spetsen går sönder när du har en mil kvar hem..........[/quote']

Använd traditionella holkar och limma inte, de sitter ändå. Jag har en polygrip, modell mindre, i fickan som jag drar loss holken med om olyckan är framme.

Stor Varning funkar inte! Holkar kan vrida sig eller åka ur om de fastnar i gropig/tjärig asfalt.

Link to comment
Share on other sites

Har testat idag, fungerar verkligen bra. Möjligen lite trögt att sätta på spetsen innan den klickar i, troligen för att den inte skall riskera att glappa. Höll för ett hyfsat hårt 90 min stakpass i alla fall. Excel fjädrande spetsar höll bara några enstaka km för mig.

Att ta av spetsen tar någon sekund och att sätt på den någon sekund till. Det som tar tid är retardation, ta av sig staven, leta fram den nya spetsen, ta på sig staven och acceleration. Varav det naturligtvis delvis går att göra en del moment samtidigt. Men fullt möjligt att i gynnsamma fall komma ikapp sin klunga igen på tävling alltså. Igår fastnade en vanlig spets i asfalten och det tog mig säkert 5 minuter att byta i blåsten trots en väldigt bra stormtändare. REX-spetsen är verkligen designad för att det skall gå fort att byta, med en liten "truga" för att lättare trycka in och ut, samt med ett styrspår där du lätt får in den nya spetsen och kan lossa fästet på den gamla lättare. Dock anpassat bara för högerhänta. Vänsterhänta kan förlora några tiondelar. Möjligen skull man kunna fästa reservspetsen på staven eller skidan för att det skall gå snabbare att få fram den, kanske med en speciell hållare i plast för 199 kr som kostar 99 öre att tillverka:)

Link to comment
Share on other sites

Möjligen skull man kunna fästa reservspetsen på staven eller skidan för att det skall gå snabbare att få fram den, kanske med en speciell hållare i plast för 199 kr som kostar 99 öre att tillverka:)

Lite som plektrumhållare på mic-stativet? Tanken har slagit mig också, men jag förbrukar för lite holkar.

Link to comment
Share on other sites

Limma och ta med en tång + tändare. Fungerar kanon. Går hyfsat snabbt.

Du måste ha en stormtändare' date=' typ denna http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=109262, en vanlig cigarettändare funkar inte om de blåser, och det tar ändå lång tid på att ta av och sätta på. Det funkar hjälpligt men definitivt inte kanon.[/quote']

På en tävling kanske det tar för lång tid jämfört med Rex holkarna. Men på en träning kan jag offra 5 min för att använda min tändare och visst är det lite lättare med en "stormtändare" men jag har bytt många med vanlig tändare också. Behövs inte mycket värme om man har en liten tång att dra med.

Link to comment
Share on other sites

Adaptern kostar 39. Rullholken kostar lite mer. 199 tror jag. Billigt är det inte' date=' men det kanske kan vara värt kostnaden när spetsen går sönder när du har en mil kvar hem..........[/quote']

Använd traditionella holkar och limma inte, de sitter ändå. Jag har en polygrip, modell mindre, i fickan som jag drar loss holken med om olyckan är framme.

Stor Varning funkar inte! Holkar kan vrida sig eller åka ur om de fastnar i gropig/tjärig asfalt.

Jag har kört med olimmade spetsar i flera år nu, se till att köpa rätt storlek,

som du måste pressa / vrida HÅRT för att få på plats.

Jag säkrar upp holken med ett par varv eltejp, för att motverka vridning.

Inget man vill ha på tävling kanske, men för träning funkar det kanon .

Det är gött på långpassen att kunna byta till vassa spetsar efter ett par timmar.

Link to comment
Share on other sites

Har testat idag, fungerar verkligen bra. Möjligen lite trögt att sätta på spetsen innan den klickar i, troligen för att den inte skall riskera att glappa. Höll för ett hyfsat hårt 90 min stakpass i alla fall. Excel fjädrande spetsar höll bara några enstaka km för mig.

Att ta av spetsen tar någon sekund och att sätt på den någon sekund till. Det som tar tid är retardation, ta av sig staven, leta fram den nya spetsen, ta på sig staven och acceleration. Varav det naturligtvis delvis går att göra en del moment samtidigt. Men fullt möjligt att i gynnsamma fall komma ikapp sin klunga igen på tävling alltså. Igår fastnade en vanlig spets i asfalten och det tog mig säkert 5 minuter att byta i blåsten trots en väldigt bra stormtändare. REX-spetsen är verkligen designad för att det skall gå fort att byta, med en liten "truga" för att lättare trycka in och ut, samt med ett styrspår där du lätt får in den nya spetsen och kan lossa fästet på den gamla lättare. Dock anpassat bara för högerhänta. Vänsterhänta kan förlora några tiondelar. Möjligen skull man kunna fästa reservspetsen på staven eller skidan för att det skall gå snabbare att få fram den, kanske med en speciell hållare i plast för 199 kr som kostar 99 öre att tillverka:)

Det var ju inte bra att det var så bra, blir till att grundinvestera 199*3 + 39. Eftersom jag vill träna med tävlingstavarna ibland och vill bara ha med mig fräscha spetsar ut på tävling:)

Link to comment
Share on other sites

Har alltid kört olimmat. Ngt varv eltejp. Inte en gång har holken lossnat e vridit sig. Däremot kan det ibland va lite slit att få loss den. Holkarna (o stavarna) är ju lite koniska varför staven kilas fast i holken. idiotiskt i mitt tycke.

jag brukar fräsa upp holkarna ngt lite för att få ganska exakt passning o minska koniskheten.

Link to comment
Share on other sites

Har alltid kört olimmat. Ngt varv eltejp. Inte en gång har holken lossnat e vridit sig. Däremot kan det ibland va lite slit att få loss den. Holkarna (o stavarna) är ju lite koniska varför staven kilas fast i holken. idiotiskt i mitt tycke.

jag brukar fräsa upp holkarna ngt lite för att få ganska exakt passning o minska koniskheten.

Samma här! Jag värmer på holkarna utan lim och sen eltejp. Sitter bergfast

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Hur är själva hårdmetallspetsen på de nya Rexholkarna? Är de ungefär som på de gamla eller tunnare typ Swix?

Exakt samma som "vanliga" Rex/Rode

Skulle montera de nya Rexholkarna igår men hårdmetallspetsen är ju ganska mycket tunnare än på den vanliga Rexmodellen. Dvs den liknar en Swixspets. Har inga bra erfarenheter av dessa tunnare spetsar så jag hoppas de inte går i bitar efter några mil som allt för många Swixspetsar gjort.

Link to comment
Share on other sites

Hur är själva hårdmetallspetsen på de nya Rexholkarna? Är de ungefär som på de gamla eller tunnare typ Swix?

Exakt samma som "vanliga" Rex/Rode

Skulle montera de nya Rexholkarna igår men hårdmetallspetsen är ju ganska mycket tunnare än på den vanliga Rexmodellen. Dvs den liknar en Swixspets. Har inga bra erfarenheter av dessa tunnare spetsar så jag hoppas de inte går i bitar efter några mil som allt för många Swixspetsar gjort.

Har också upptäckt samma sak, när jag svarade ovan hade jag info från tillverkaren att det var samma. Men den är smalare.

Har själv åkt rätt många mil på dom både skatae och klassiskt nu, dom är otroligt bra grepp i

Link to comment
Share on other sites

Hur är själva hårdmetallspetsen på de nya Rexholkarna? Är de ungefär som på de gamla eller tunnare typ Swix?

Exakt samma som "vanliga" Rex/Rode

Skulle montera de nya Rexholkarna igår men hårdmetallspetsen är ju ganska mycket tunnare än på den vanliga Rexmodellen. Dvs den liknar en Swixspets. Har inga bra erfarenheter av dessa tunnare spetsar så jag hoppas de inte går i bitar efter några mil som allt för många Swixspetsar gjort.

Konspirationsteori: Rex har tunnare spets så att den går av oftare så att man får nytta av den snabba kopplingen ;)...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...