Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Birken 2014


larsbern

Recommended Posts

Jag har en Osprey Talon 11 och åkt ett birkenlopp med denna. Jag har i stort sett bara bra saker att säga om den. Tycker inte det är några som helst problem att vare sig springa eller åka skidor med den. Den har bra med fickor och gummiband på framsidan som man kan fästa geler, små vattenflaskor eller extra handskar/mössa i. Enda lilla anmärkningen jag har är att dragkejan på midjefickorna framtill inte går att stänga med en hand.

Den vann dessutom birkentidningens test.

Intressant, tycker du att Osprey-säcken är tillräckligt lång i ryggen? Man får inte midjebältet någonstans ovanför naveln? Hur långt räcker 11 liter om man skall använda den till något annat i framtiden?

 

Är det förresten någon som har läst hela testet? Jag har bara hittat ett mycket kort referat på Birkens hemsida, och där nämns bara Osprey och Shimano.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 153
  • Created
  • Last Reply

Har lest testen, og Osprey Talon 11 ble testvinner, men det beror jo litt på hva slags egenskaper man selv ønsker i en sekk. Talon 11 kommer forøvrig i 2 rygglengder. Følgende 10 sekker var med i testen :

 

Osprey Talon 11 (Score 6)

Swix Race X Pack (Score 6)

Rondane 12 (Score 5)

Berghaus Vapour Light (Score 5)

Camelbak Charge 10 (Score 5)

Norrøna Fjørå (Score 5)

Source Whistler (Score 5)

Vaude Aquarius 8+3 (Score 4)

EVOC CC6L (Score 4)

Shimano UNZEN 10 (Score 4)

 

Dette ble sagt om Talon 11 i testen :

 

Egenskaper:

 

Bredt hoftebelte

Lomme på skulderstropp

Lomme på hoftebeltet

Opplegg for drikkesystem

Komprimering

Hempe til å henge opp sekken

Feste av løse reimer

Fløyte

Nøkkelkrok

Feste baklykt

Refleks

 

Jeg vil faktisk legge til en fin egenskap til, det er mulighet for magnet på drikkeslangen, som gjør at du kan feste den til stroppen som festes over brystet.(Tror dette er tilleggsutstyr fra Osprey) Så slipper du at slangen henger og slenger. Har tidligere gått med både Camelbak Mule og Osprey Talon 11, begge disse funker helt fint. Det viktigste er at slangen ikke fryser, det er et helvete å gå med 1 liter drikke du ikke får benyttet deg av. Munnstykket på min Osprey frøs i fjor, så snakker av erfaring.

 

Birken ble forøvrig vunnet med Salomonsekk, selv om nok sekken ikke var den aller viktigste grunnen til seieren :)

http://supersport.no/?showdetails=1049

 

Hvis det er noen som ønsker å vite mer om hva det står om noen av de andre sekkene kan jeg godt legge det inn her.

Link to comment
Share on other sites

Tack! Lite konstigt att det inte testade någon säck från Salomon när det nu satt en sådan på vinnaren i fjor. Den Salomon-säcken tycker jag också påminner om en väst, är den inte på gränsen regelmässigt?

 

Från hemsidan:

"Alle deltakere må bære sekk som skal veie minst 3,5 kg under hele rennet (vest/belte er ikke tillatt)."

Link to comment
Share on other sites

Jo, den er på kanten, og det er nok derfor de ikke har vurdert den i testen. Mener det er slik at eliten ikke får bruke den lengre pga av at den skjuler startnummeret. Tror neppe mosjonister blir nektet start eller disket for å bruke denne Salomonsekken.
Link to comment
Share on other sites

Jag har en Osprey Talon 11 och åkt ett birkenlopp med denna. Jag har i stort sett bara bra saker att säga om den. Tycker inte det är några som helst problem att vare sig springa eller åka skidor med den. Den har bra med fickor och gummiband på framsidan som man kan fästa geler' date=' små vattenflaskor eller extra handskar/mössa i. Enda lilla anmärkningen jag har är att dragkejan på midjefickorna framtill inte går att stänga med en hand.

Den vann dessutom birkentidningens test.[/quote']

Intressant, tycker du att Osprey-säcken är tillräckligt lång i ryggen? Man får inte midjebältet någonstans ovanför naveln? Hur långt räcker 11 liter om man skall använda den till något annat i framtiden?

 

Är det förresten någon som har läst hela testet? Jag har bara hittat ett mycket kort referat på Birkens hemsida, och där nämns bara Osprey och Shimano.

Midjebältet hamnar någonstans vid naveln men jag skulle tro att det är ett större problem att ha det för långt ner än för långt upp. Skulle det sitta nere vid midjan kommer säcken låsa upp överkropp och höfter och vara begränsande när du stakar.

11 liter räcker ganska långt tycker jag men det är kanske inget för fjällvandringen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, då ær jag också anmæld till mitt førsta Birken.

 

Ær just nu i Lillehammer och jobbar. Har idag åkt från Lillehammer till sjusjøen tur och retur. Vældigt mycke diagonalande uppfør - før att sen vara hærligt mycke nerfør, tillbaka till Lillehammer. Tror det kommer bli en trevlig upplevelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det blev en Osprey Talon 11 för mig. Nu har jag åkt ca 10 mil med den, och jag tycker att det fungerar bra. Visst är den kort i ryggen, men midjebältet kan man ju knappt använda ändå. Spänner man åt det så är det svårt att åka ordentligt, så det får sitta ganska löst runt magen.

 

Tyvärr har ju vintern försvunnit här i Sydsverige, så det blir väl barmarksträning de sista veckorna inför Birken. Rullskidor med ryggsäck?

Link to comment
Share on other sites

Utlänningar får en egen tilldelning av platser fram till ett viss datum, därefter får norrmännen ta del av dessa biljetter. Jag kommer att åka ihop med frugans bror som är norrman. Vet ej vilket startled vi startar i. Men en fråga till dig Larsbern, vet du om spåren blir sönderkörda på samma sätt som på Vasaloppet om man står i sista led? Eller är norrmännen duktigare utför så de inte plogar sönder spåren?
Link to comment
Share on other sites

Är inte Birken (som Vasan) ett lopp som blir fullbokat på väldigt kort tid, går det alltså att anmäla sig till det fortfarande?

Om man tittar på hemsidan idag så ser det ut som att man som icke-norsk kan anmäla sig fortfarande. Jag anmälde mig i slutet av januari, och det gick bra. Platserna för norrmännen tar nog slut lika fort som platserna i VL.

Link to comment
Share on other sites

Utlänningar får en egen tilldelning av platser fram till ett viss datum, därefter får norrmännen ta del av dessa biljetter. Jag kommer att åka ihop med frugans bror som är norrman. Vet ej vilket startled vi startar i. Men en fråga till dig Larsbern, vet du om spåren blir sönderkörda på samma sätt som på Vasaloppet om man står i sista led? Eller är norrmännen duktigare utför så de inte plogar sönder spåren?

Spåren ner från sjusjön var väldigt sönderkörde när jag åkte i fjol. Då startade jag i Pulje 11 så det är väl någonstans i mitten. Annars var det generellt väldigt hög nivå på spåren.

Link to comment
Share on other sites

Utlänningar får en egen tilldelning av platser fram till ett viss datum' date=' därefter får norrmännen ta del av dessa biljetter. Jag kommer att åka ihop med frugans bror som är norrman. Vet ej vilket startled vi startar i. Men en fråga till dig Larsbern, vet du om spåren blir sönderkörda på samma sätt som på Vasaloppet om man står i sista led? Eller är norrmännen duktigare utför så de inte plogar sönder spåren?[/quote']

Spåren ner från sjusjön var väldigt sönderkörde när jag åkte i fjol. Då startade jag i Pulje 11 så det är väl någonstans i mitten. Annars var det generellt väldigt hög nivå på spåren.

Jag har ingen aning då det är premiär för min del. Tack för infon!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag har använt mig av en Salomon Slab 12liters... den röda' date=' har funkat bra.[/quote']

Är inte den västliknande? Jag har samma fast 5 liters, skulle gärna åka med den men var orolig att de är för mycket väst.

Ser väl OK ut med riktiga axelremmar och inte bara en dragkedja fram som A. Aukland hade härom året.

 

Kan flika in ett bra länktips för den som vill dissikera banan och se spårstatus: http://skisporet.no/oppland/birkebeinerrennet/5792

Link to comment
Share on other sites

Vädret ser lovande ut om man kollar långtidsprognos på klart.se. Minusgrader som övergår i plus, ingen nederbörd och lite vind. Yr.no har föredömligt nog en specialsida för Birken som kickar in några dagar innan:

http://www.yr.no/sted/Birkebeinerrennet/

Ser ut som att det pendlar fram och tillbaka över nollan i stort sett varje dygn. Känns som att det borde borga för fasta spår eller är det inte tillräckligt kallt? Nån som är/har varit på plats?

Link to comment
Share on other sites

Så, då var Birkensekken packad. Då är det bara att man förmår sig att åka dit också.

Har en startplats i pulje 21. Men du får akta dig Lars så det inte går fortare att staka bak därifrån! ;)

Hoppas på fjolårets lite tyngre före.

 

http://forumbilder.se/DC5OS/img-3738.JPG

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...