Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Birken 2014


larsbern

Recommended Posts

Ser i dagens DN (papir) at Meteorologsik institutt sier at de formidlet til arrangøren at det var kuling på fjellet i morgentimene, men at vinden skulle avta. Arrangøren selv sier at meldingene tydet på vinden ikke skulle avta. I så tilfelle er arrangøren en av de få som ikke har fått med seg at vinden skulle avta.

 

De effektive kuldegradene på fjellet kl 0800, som er angitt på arrangørens hjemmeside er også iflg MET feil. Skal være -16 og ikke -26 som arrangøren har oppgitt.

 

Denne historien blir jo bare mer og mer merkelig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 153
  • Created
  • Last Reply
Jo, man känner sig lite lurad på konfekten. Beslutet kändes märkligt nere i Rena med solklar himmel och lite svagt fläktande vind. Även tillbaka på Hafjell på em så blev man avis på de som kom tillbaka från fjällturen i gassande solsken. Hade ju varit flott att trotsa vädrets makter och gått med Birken-veteranerna över fjället. Nåt för historieböckerna som Lars-Erik sa om årets Vasalopp. Men det hade nog blivit svårt att ringa familjen och säga att "loppet är inställt pga storm på fjället, men jag går med några galna norrmän ändå" :rolleyes:
Link to comment
Share on other sites

Nu var ju jag bara upp till den första toppen men jag tränade en vecka i Åre i "sommras" (åresommar med +3 till -+10 grader) när det varje dag blåste mer än på den första toppen. Vilken jävla pajasjury.

Det går ju inte att jämföra en storm på fjället en sommar med storm på fjället en vinter. Inte ens nära att vara samma sak. Med det sagt så kan en storm sommartid ändå vara riktigt obehagligt med dimma och snö.

Nej det är sant' date=' det går ju betydligt snabbare att ta sig ner från fjället på skidor och snö än till fots.[/quote']

Nej, inte när det är riktig storm. Då kommer du inte ned vintertid men det är däremot extremt ovanligt på sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Jo, man känner sig lite lurad på konfekten. Beslutet kändes märkligt nere i Rena med solklar himmel och lite svagt fläktande vind. Även tillbaka på Hafjell på em så blev man avis på de som kom tillbaka från fjällturen i gassande solsken. Hade ju varit flott att trotsa vädrets makter och gått med Birken-veteranerna över fjället. Nåt för historieböckerna som Lars-Erik sa om årets Vasalopp. Men det hade nog blivit svårt att ringa familjen och säga att "loppet är inställt pga storm på fjället, men jag går med några galna norrmän ändå" :rolleyes:

Hadde du droppet det der med "galna norrmänn" så hadde det garantert gått helt fint ;)

Link to comment
Share on other sites

Ni som trots allt testade spåret på lördagen (snövalla, Goldrush). Vilken valla körde ni med? Vad fungerade bäst? Jag undar ju såhär i efterhand om jag la på rätt valla.

Körde burk rakt av, vg30 som grund sen enligt swix rekommenadation med V40 och Vr50 ovanpå.. Funkade kanon. Hade nog funkat bra med vr45 också.

 

Blev en fin dag med sagolik skaråkning efter vi kört första backen.

Link to comment
Share on other sites

Birken 2014 avlyst, en skandal och ett felbeslut. Skickade ett mejl till organisationsföretaget.

Birken avlyst 2014, ett felbeslut.

 

Efter att ha tränat hårt i 12 månader och lagt ut 10 000-tals SEK på utrustning, förberedelser och kostnader för Birken blir det avlyst rean 08:20 på Lördagsmorgon.

 

Vi som åkte loppet i fint väder hela vägen upp till Sjusjöen och tillbaks (mellan 08:25 och 1300) har svårt att förstå att loppet ställdes in med motivering till säkerhet. Folk satt i snön och fikade, vi åkte lättklädda och varma. Jag har åkte många dagar i området runt Sjusjöen i år och detta var en av årets bästa dagar vädermässigt, bättre än så här kan man inte räkna med.

 

När man kontinuerligt jämförde prognosen från Yr.no från Torsdag till Lördag med verkligheten är det ändå svårare att förstå, deras prognos visade ingen snö och vindar under 10 m/s redan från 0900 Lördag morgon på fjället. Det blåste knappast mer än 7-8 m/s när vi gick över fjället och föll ytterligare framåt dagen.

 

En stilla undran är också vad ska den ”förbaskade” säcken med säkerhetskläder vara till när ni tar beslut om att ställa för att det båser lite ?

 

Birken A/S går tydligen med vinst, inte lite surt att man då (med hänsyn til vaer – en subjektiv bedöming av samma företg som isåfall skulle betala tillbaks avgiften !) väljer att snabbt klarlägga att Birkenföretaget behåller pengarna.

 

Min önskan är att ni på nått sätt kompenserar oss deltagare

 T.ex. fri startavgift 2015 för de som var anmälda 2014 – som Jizerska valde göra trots att de ställde in p.g.a. ingen snö och flera dagar innan loppet

 

Att ni säkertställer att loppet kan genomföras kommande år även när det blåser runt 10 m/s

 T.ex. alternativ bansträckning runt öppet fjäll.

 T.ex. att första 5 grupperna (som ofta är bättre tränade) kan släppas trots lite vind (bör givetvis kommuniceras att Birken förbehåller sig rätten att besluta om vilka som kan släppas och när)

 T.ex. säkertställer att Söndag kan användas som reservdag ifalla Lördagen absolut inte går att använda.

Link to comment
Share on other sites

Ni som trots allt testade spåret på lördagen (snövalla, Goldrush). Vilken valla körde ni med? Vad fungerade bäst? Jag undar ju såhär i efterhand om jag la på rätt valla.

Gikk også på burk, VR40 og 45. Gikk ut kl 0900 og det var litt glatt de første 2km, men etter det var det spikerfeste. Kompisen skulle starte etter 9.30 og hadde klister i dekket med burk. Små antydninger til ising på fjellet for han, men ikke noe stort problem.

Link to comment
Share on other sites

Birken 2014 avlyst, en skandal och ett felbeslut. Skickade ett mejl till organisationsföretaget.

Birken avlyst 2014, ett felbeslut.

 

Efter att ha tränat hårt i 12 månader och lagt ut 10 000-tals SEK på utrustning, förberedelser och kostnader för Birken blir det avlyst rean 08:20 på Lördagsmorgon.

 

Vi som åkte loppet i fint väder hela vägen upp till Sjusjöen och tillbaks (mellan 08:25 och 1300) har svårt att förstå att loppet ställdes in med motivering till säkerhet. Folk satt i snön och fikade, vi åkte lättklädda och varma. Jag har åkte många dagar i området runt Sjusjöen i år och detta var en av årets bästa dagar vädermässigt, bättre än så här kan man inte räkna med.

 

När man kontinuerligt jämförde prognosen från Yr.no från Torsdag till Lördag med verkligheten är det ändå svårare att förstå, deras prognos visade ingen snö och vindar under 10 m/s redan från 0900 Lördag morgon på fjället. Det blåste knappast mer än 7-8 m/s när vi gick över fjället och föll ytterligare framåt dagen.

 

En stilla undran är också vad ska den ”förbaskade” säcken med säkerhetskläder vara till när ni tar beslut om att ställa för att det båser lite ?

 

Birken A/S går tydligen med vinst, inte lite surt att man då (med hänsyn til vaer – en subjektiv bedöming av samma företg som isåfall skulle betala tillbaks avgiften !) väljer att snabbt klarlägga att Birkenföretaget behåller pengarna.

 

Min önskan är att ni på nått sätt kompenserar oss deltagare

 T.ex. fri startavgift 2015 för de som var anmälda 2014 – som Jizerska valde göra trots att de ställde in p.g.a. ingen snö och flera dagar innan loppet

 

Att ni säkertställer att loppet kan genomföras kommande år även när det blåser runt 10 m/s

 T.ex. alternativ bansträckning runt öppet fjäll.

 T.ex. att första 5 grupperna (som ofta är bättre tränade) kan släppas trots lite vind (bör givetvis kommuniceras att Birken förbehåller sig rätten att besluta om vilka som kan släppas och när)

 T.ex. säkertställer att Söndag kan användas som reservdag ifalla Lördagen absolut inte går att använda.

Skriver under på kompensation för 2015 års anmälan. Det vore det minsta med tanke på vad andra arrangörer som t.ex. Jizerska och Vasaloppet kan erbjuda. Märkligt att de inte ens bemödar sig att skicka ut ett mail eller nåt efter att loppet ställts in?

Link to comment
Share on other sites

Ni som trots allt testade spåret på lördagen (snövalla' date=' Goldrush). Vilken valla körde ni med? Vad fungerade bäst? Jag undar ju såhär i efterhand om jag la på rätt valla.[/quote']

Gikk også på burk, VR40 og 45. Gikk ut kl 0900 og det var litt glatt de første 2km, men etter det var det spikerfeste. Kompisen skulle starte etter 9.30 og hadde klister i dekket med burk. Små antydninger til ising på fjellet for han, men ikke noe stort problem.

Då hade nog min "Vasalopps-vallning" funkat kanon, dvs. grundklister/klister/burkvalla. Hade tänkt täcka ytterligare vid starten med nåt lager Blå Extra för att förhindra ifrysning, men det blev ju aldrig aktuellt...

 

Veckan innan i Hafjell upplevde jag en del isiga/frostiga spår med mycket gammal snö där jag lyckades bättre med klister än burkvalla så jag hade satsat på kanonbett med risk för trögare glid.

Link to comment
Share on other sites

Finns visserligen massor att irritera sig över, men jag har lite svårt att släppa att man påstod att det var snödrev. Inte kallar man det snödrev när det bara är längs marken? Då spelar det ju liksom ingen roll - det hela handlar om när det blåser så mycket att sikten försvinner.

 

Som bevis för att det bara var längs marken även när det blåste som mest tar jag bilden pistmaskinsföraren fotade:

http://www.birkebeiner.no/Global/Bilder/Ski/sn%C3%B8f%C3%B8yk%20raufjellet%20artikkel.JPG

http://www.birkebeiner.no/no/Nyhetsartikler/Slik-sa-det-ut-tidlig-imorges/

Link to comment
Share on other sites

Finns visserligen massor att irritera sig över, men jag har lite svårt att släppa att man påstod att det var snödrev. Inte kallar man det snödrev när det bara är längs marken? Då spelar det ju liksom ingen roll - det hela handlar om när det blåser så mycket att sikten försvinner.

 

Som bevis för att det bara var längs marken även när det blåste som mest tar jag bilden pistmaskinsföraren fotade:

http://www.birkebeiner.no/Global/Bilder/Ski/sn%c3%b8f%c3%b8yk%20raufjellet%20artikkel.JPG

http://www.birkebeiner.no/no/Nyhetsartikler/Slik-sa-det-ut-tidlig-imorges/

När jag var uppe på första toppen (ca 9.30) så var det knappt någon snö som drev, den hade redan blåst iväg och lagt sig där den kunde, bla i spåren.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner godt at folk er forbannet. Hadde vært mye lettere å akseptere om avgjørelsen hadde fremstått godt begrunnet og gjennomtenkt. Når arrangøren, som sannsynligvis de eneste på Rena, ikke har fått med seg at vinden skal avta fra morgenen, men tvertimot tror den skal øke, så er det nesten ikke til å tro.

 

Og så er det noen som pga dette har helt usannsynlig uflaks:

 

http://www.nettavisen.no/sport/vintersport/bob-er-verdens-uheldigste-wannabirkebeiner/5177666.html

Link to comment
Share on other sites

Når arrangøren, som sannsynligvis de eneste på Rena, ikke har fått med seg at vinden skal avta fra morgenen, men tvertimot tror den skal øke, så er det nesten ikke til å tro.

Ja, det vore väldigt intressant med lite siffror på både aktuell vind och spådd vind. Finns det någon väderstation på något av de kala partierna? Historik för den skulle jag gärna titta på. Om det var så att vinden avtog väldigt mycket från 07.30 då beslutet togs, till 09.30 då vi vet att förhållande var oproblematiska, så är det trots allt lite svårt att klaga på beslutet.

 

Vad sägs om en skärm i Rena där de visar siffran live för några vindmätare längs banan!

Link to comment
Share on other sites

Når arrangøren' date=' som sannsynligvis de eneste på Rena, ikke har fått med seg at vinden skal avta fra morgenen, men tvertimot tror den skal øke, så er det nesten ikke til å tro.[/quote']

Ja, det vore väldigt intressant med lite siffror på både aktuell vind och spådd vind. Finns det någon väderstation på något av de kala partierna? Historik för den skulle jag gärna titta på. Om det var så att vinden avtog väldigt mycket från 07.30 då beslutet togs, till 09.30 då vi vet att förhållande var oproblematiska, så är det trots allt lite svårt att klaga på beslutet.

 

Vad sägs om en skärm i Rena där de visar siffran live för några vindmätare längs banan!

Bra idé! Inget tvivel om att det var stormbyar under natten och att man var osäker på hur mycket vinden skulle mojna, men den här bilden från 9.00 på morgonen på Raudfjellet slänger lite bränsle på debatten.

http://i1058.photobucket.com/albums/t420/Ken_Rosendal/Mobile%20Uploads/C6AF0DC3-02BE-47B5-8EE5-F15E0A525844_zpskzjogxog.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle hellre se att man fick rabatt på nästa års startavgift. Varför inte 50% rabatt 2015 för alla som var anmälda 2014?

 

Dessutom hoppas jag att seedningen från 2014 kvarstår till 2015. Jag vill inte bli tvingad att åka VL nästa år bara för att behålla min plats i rätt pulje.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle hellre se att man fick rabatt på nästa års startavgift. Varför inte 50% rabatt 2015 för alla som var anmälda 2014?

 

Dessutom hoppas jag att seedningen från 2014 kvarstår till 2015. Jag vill inte bli tvingad att åka VL nästa år bara för att behålla min plats i rätt pulje.

Ja det låter rimligt. Både vad gäller avgift och seedning.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle hellre se att man fick rabatt på nästa års startavgift. Varför inte 50% rabatt 2015 för alla som var anmälda 2014?

 

Dessutom hoppas jag att seedningen från 2014 kvarstår till 2015. Jag vill inte bli tvingad att åka VL nästa år bara för att behålla min plats i rätt pulje.

Ja det låter rimligt. Både vad gäller avgift och seedning.

Bra tankar. Sen finns ju andra seedningslopp till Birken även i Sverige - Mattila.

Link to comment
Share on other sites

Sen finns ju andra seedningslopp till Birken även i Sverige - Mattila.

Jaså, jag trodde att det bara var VL som gav seedning av de svenska loppen. Men det är ju bra i så fall, då kan man åka Mattila om man behöver ny seedning. Lite enklare än att försöka få plats i VL.

Link to comment
Share on other sites

Sen finns ju andra seedningslopp till Birken även i Sverige - Mattila.

Jaså' date=' jag trodde att det bara var VL som gav seedning av de svenska loppen. Men det är ju bra i så fall, då kan man åka Mattila om man behöver ny seedning. Lite enklare än att försöka få plats i VL.[/quote']

Lite tjatig kanske, men Holmenkollmarsjen är ett perfekt genrep och seedningslopp för Birken.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...