Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Birken 2014


larsbern

Recommended Posts

Må være tidenes feilvurdering. Har gått til Raudfjelleet' date=' og det var friskt, men uproblematisk både på Dølfjellet og Raudfjellet. Tok ikke på meg vindjakke eller annet ekstratøy en gang. Masse folk som gikk over fjellet til Lillehammer og ingen av de jeg snakket med skjønte noen ting.

 

Her har de vært alt for kjappe med å avlyse.

 

http://www.dn.no/forsiden/article2782359.ece

http://www.langrenn.com/anders-og-joergen-aukland-slakter-birken-avlysning.5443297-1743.html[/quote']

Oj oj oj.... Ja det blev väl finväder utmed dagen nästan eller??? Varför kunde de inte skjutit på starten några timmar???????!!?

Problemet som uppsstår omm man skjuter upp starten är alla dom i dom bakre startleden som faktiskt inte räcker över fjället innan mörkret kommer. Sen sade meteorologiska at vinden sulle öka på igen nån gång efter två. Inte vill jag åka ner från Sjusjön i mörker i alla fall. Själv var jag en av måånga som gick från startområdet och upp mot kalfjället, och jag var faktiskt tvungen at ta av mej lite kläder, för det var ju rena påskvädret.

Tror vinden spaknade snabbare än arrangören hadde räknat med.

Trist at detta hände, då jag pga en skada efter en rejäl vurpa på rullskidor i höst, satsade allt på detta ena loppet!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 153
  • Created
  • Last Reply

Hallå - det blåser nästan alltid uppe på kalfjellet....

Skidade upp till Raufjellet och det blåste friskt, men det var inte några större problem. Nedanför trädgränsen var det fint varmt påskväder. "Tvungen" att skida (20km utför!!!) tillbaka till starten för att jag hade bilen där, men det var nära att jag bara fortsatte hela vägen. Skulle nog har gjort det ändå...

Träffade på några gamla gubbar som körde på också.

Det var fel att bryta av ledningen. Hela konceptet är att man tar med sig extra kläder. Annars få man bryta om det är för svårt.

Jag tror också att dom kunde ändrat drickeservice till andra ställen i bana som inte var helt utsatt.

förresten kanska säker att det var Jerry och Laila som blåste förbi mej par km efter Skramstad - Jerry stakade hela vägen.....

Link to comment
Share on other sites

Arrangören måste ta hänsyn till 17.000 deltagare, inte bara några hundra fjällvana. Om det ligger 200 kollapsade åkare på fjället, hur tar man hand om dem? Åkte själv till Trysil och insåg att det hade blivit jobbigt att åka 3 mil i motvind och drivsnö.

 

Elitklassen kanske hade kunnat köra men det hade ju blivit ett sällskapslopp med sprinttävling sista kilometern.

 

Men det var överraskande att höra i Elverum i morse att loppet var inställt. Himlen var blå och flaggorna rörde sig knappt.

Link to comment
Share on other sites

Lösningen för att kunna genomföra loppet vid blåsiga förhållanden är att inte släppa iväg veteraner och högre startgrupper. Går säkert emot någon slags trevlig policy, men frågan om det ändå inte vore bättre. Det skulle i alla fall motivera att man åker med ryggsäck.
Link to comment
Share on other sites

På langrenn.com kan man läsa att de som ändå åkte Birken hade en fin dag utan problem och eliten är missnöjd med att loppet ställdes in. Bästa kommentaren jag läste ifrågasatte vitsen med ryggsäck med extra kläder/vindskydd om man inte får åka loppet om det blåser. Rätt bra poäng.
Link to comment
Share on other sites

Satt själv på bussen till Rena när avlysningen blev definitiv.

Inget kul besked men har ändå viss förståelse för beslutet. Det är lätt att med facit i hand ha synpunkter på att det var ett förhastat beslut.

Vad hade hänt ifall de släppt iväg fältet och vinden tilltagit istället för att avta?

För mig blev det ändå en fin och solig dag på fjället efter att ha åkt upp till Sjusjoen från stadion.

Åkte halva loppet men från motsatt håll med en massa glada norrmän.

Link to comment
Share on other sites

Satt själv på bussen till Rena när avlysningen blev definitiv.

Inget kul besked men har ändå viss förståelse för beslutet. Det är lätt att med facit i hand ha synpunkter på att det var ett förhastat beslut.

Vad hade hänt ifall de släppt iväg fältet och vinden tilltagit istället för att avta?

För mig blev det ändå en fin och solig dag på fjället efter att ha åkt upp till Sjusjoen från stadion.

Åkte halva loppet men från motsatt håll med en massa glada norrmän.

All information från meteorologarna visade avtagande vind utöver dagen, för at sedan friskna til på eftermiddagen. Birkebeinerrennets genuinitet är at korsa flera fjäll, och därför ställer det större krav til åkarna än andra lopp. Vi är pålagda att bära ryggsäck innehållande både mat och torra kläder just med tanke på det skiftande väderet som oftas möter en. Alla som rustar sig för fjälltur brukar ju ha med nogot torrt, eller förstärkningsplagg samt extra valla. Dom flesta gör ju så även för et längre träningspass.

Orsaken till at dom ställer in beror nog på at Birken (och en del andra lopp för den del) lider av "elefantsjukan" och därigenom drar til sig ovana åkare,med högt självförtroende, som även på en god dag inte borde åkt mer än halva sträckan. Svågern til en kompis var helt övertygad om at han fint kunde åka på tre och en halv timme. Han hade ju åkt minst tio mil i vinter!! Själv pratade jag med en i fjol som räknade med att åka på ungefär samma tid som mig, då vi träffas av och til på löpturer om sommaren, skillnaden är at han bara springer Han kom i mål två timmar bak! Dom som i går åkte över til Lillehammer utan problem är dom som är godt nog förberedda. Med dagens ordning där de snabbaste startar först,och sen med 5 minuters intervaller tar det mellan två och två och en halv timme innan alla är i väg, sedan behöver de långsamma åkarna hela dagen för at ta sig över. Därför kan man nog inte sjuta upp starten med mycket mera än en timme.

Link to comment
Share on other sites

Räknar med at ledningen nu tar til förnuft och gör något åt detta med "familjen på tur" För dom som tar 54 km som en utmaning finns ju "fredagsbirken" och för väldigt många hade "halvbirken" helgen innan räckt til. Men det har förståss inte samma status.

Finns många alternativa lösningar på detta, men jag hoppas at dom nu ger tilbaka Birken åt dom som tränar bra och tål at åka i ruskväder. Många tävlingar körs faktiskt i betydligt sämre väder, men då utan söndagsåkare och "showmen".

Link to comment
Share on other sites

Räknar med at ledningen nu tar til förnuft och gör något åt detta med "familjen på tur" För dom som tar 54 km som en utmaning finns ju "fredagsbirken" och för väldigt många hade "halvbirken" helgen innan räckt til. Men det har förståss inte samma status.

Finns många alternativa lösningar på detta, men jag hoppas at dom nu ger tilbaka Birken åt dom som tränar bra och tål at åka i ruskväder. Många tävlingar körs faktiskt i betydligt sämre väder, men då utan söndagsåkare och "showmen".

Jag förstår att många är sura på att loppet blev inställt. Men oavsett om man är vältränad eller inte så är det en stor risk för arrangörerna att ha tusentals med människor ute på kalfjället om det blåser, det räcker ju med att 50 personer inte klarar att ta hand om sig själva på fjället för att det ska bli kaotiskt. Att det sen inte blåste så mycket som man trott är ju lätt att konstatera i efterhand men efterklokhet är ändå den mest exakta av våra vetenskaper...

Tjusningen med Birken är ju dels att så många är med och att man åker delar av banan på kalfjäll. Tar man bort någon av de komponenterna så blir det ju inte samma sak.

Link to comment
Share on other sites

Har själv lagt en massa pengar på startavgift, resa, hotell, mat, valla, utrustning med mera och tagit en dag ledigt från jobbet för detta lopp så självklart blir man riktigt besviken när det blir inställt. Jag har dock full respekt för att man tog det beslut man gjorde. Att skicka ut 17 000 personer på fjället om det föreligger risk för storm skulle kunna leda till en helt ohanterlig situation. Att sen vädret inte nu blev så farligt har inget med saken att göra. Det handlar om en riskbedömning och den måste göras i förväg och inte med facit i hand.
Link to comment
Share on other sites

Att skicka 17000 personer ut på fjället bryter egentligen med Birkebeinerrennets grundtanke, nämligen at det skall vara en större utmaning än dom traditionella loppen. Så var i allafall tanken tidigare. Det var inte förän på 90 talet at deltagandet exploderade och arrangören började inrikta sig mot att bli större än Vasaloppet. Att ha massa åkare ute i en bana som går från A til B och med begränsad tilgång från väg är en risk för alla oavsett om det är på skidor eller cykel, kalfjäll eller skog. Det stora problemet är i mitt tycke önskan om ånga åkare tilsammans med detta at det skal vara något speciellt,( maximaltider, extra vikt osv) För många är det att åka 54 km en mycket stor utmaning, mens det för dom som tränar och tävlar är det oftast dessa extra utmaningarna som gör Birken til något speciellt. Jag tycker därför at man nog skal tänka lite på at försöka få förstnämda kategori til at satsa på halv eller fredagsbirken.
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner fremdeles ikke noe av dette, men nå har jeg ikke lest nettaviser idag, så mulig jeg har gått glipp av noe.

 

Når det gjelder sperrefristen så er jo den der for at alle skal komme seg trygt til mål innen rimelig tid. Det eneste som vil skje ved en utsettelse er at noen fler vi rammes av denne, men dette kan umulig være noe argument for å avlyse hele rennet. Og det å transportere disse "mer-personene" må jo være en atskillig mindre utfordring enn å transportere flere tusen tilbake til Lillehammer.

 

Sjekket værmeldingen på Yr ca 07.30 og ikke på noe tidspunkt skulle det blåse sterkere vind enn frisk bris på noen av punktene i løypa. På natta blåste det så det knaket i huset i Rena sentrum, men nå var det tilnærmet vindstille, så når jeg så på nettsiden at det var avlyst, trodde jeg ikke mine egne øyne. Gikk fra Tingstad kl 9 og skjønte enda mindre når jeg kom til Dølfjellet og Raudfjellet.

 

Det var riktignok friskere på Raudfjellet når jeg var der rundt 11, enn på bildet , men helt ok. Dette var også i tråd med meldingen på Yr som tilsa den sterkeste vinden rundt disse tider, for så å avta igjen senere. Det som er så pussig er at på torsdag når var det meldt liten kuling over Dølfjellet, var arrangøren ute å sa at de ville ta ekstra forholdsregler så det var ingen fare for avlysning(langrenn.com). På lørdagen var altså likevel en vindøkning opp til frisk bris, en begrunnelse arrangøren bruker for avlysning. Får ikke dette til å henge sammen.

 

Jeg fikk meg hvertfall en fin tur over fjellet, så tar det ikke så tungt. Det er verre for de som har brukt en halv månedslønn eller mer på å reise fra Svalbard, Sverige, Frankrike, USA osv, for en "once in a lifetime"-opplevelse.

 

På de øverste bildene ser man at det var skikkelig uvær på natta, men når man ser bildet av mannen som koser seg i sola på toppen av Raudfjellet kl 0900, er det egentlig helt ubegripelig at det ble avlyst:

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1756974&page=2

Link to comment
Share on other sites

På de øverste bildene ser man at det var skikkelig uvær på natta, men når man ser bildet av mannen som koser seg i sola på toppen av Raudfjellet kl 0900, er det egentlig helt ubegripelig at det ble avlyst:

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1756974&page=2

Man förstår ju av bilden att det vore livsfarligt att släppa upp alla skidåkare dit upp. Han ser ju knappt vad det står på mobilen för den starka solen, tänk va många som skulle riskerat hudcancer av den strålningen!

Link to comment
Share on other sites

På de øverste bildene ser man at det var skikkelig uvær på natta' date=' men når man ser bildet av mannen som koser seg i sola på toppen av Raudfjellet kl 0900, er det egentlig helt ubegripelig at det ble avlyst:

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1756974&page=2[/quote']

Man förstår ju av bilden att det vore livsfarligt att släppa upp alla skidåkare dit upp. Han ser ju knappt vad det står på mobilen för den starka solen, tänk va många som skulle riskerat hudcancer av den strålningen!

=D

 

Erling Jevne gikk også over fjellet, fortere iår enn ifjor visstnok, så motvinden kan ikke ha vært så veldig plagsom.

 

http://www.langrenn.com/erling-jevne-uenig-i-avlyst-birken-dette-vaeret-taaler-vi.5443531-1743.html

Link to comment
Share on other sites

Nu var ju jag bara upp till den första toppen men jag tränade en vecka i Åre i "sommras" (åresommar med +3 till -+10 grader) när det varje dag blåste mer än på den första toppen. Vilken jävla pajasjury.

Lite off topic men Åre brukar väl ändå ha en riktigt trevlig sommar på 20+?

Link to comment
Share on other sites

Lite antiklimax när det skulle bli premiär och allt :/ Lade dessutom lite extra stålar på att sova på madrass i Rena natten innan. Å andra sidan var det kul uppladdning, några nya bekantskaper och jag hann ju få i mig en bra frukost och slappa en extra timme i uppskjutningens tecken innan ryktet om inställning bekräftades. Sen var det bara att ta sitt pick o pack, lalla med i lämmel-tåget ner till Rena och köa till returbussen. Lite turistande i Lillehammer med familj och vänner och sen upp till Hafjell igen.

 

Har väl inte så mycket åsikter på själva inställandet av tävlingen eftersom jag inte åkt tidigare, men kan förstå att de inte ville hamna i samma logistikproblematik som 2007 då de fick avbryta mitt i. Det är ju inte alls som Vasaloppet med en väg intill bansträckningen nästan hela vägen. Kan också köpa buss- och övernattningskostnader, men att inte få en förnyad chans utan kostnad nästa år eller något i den riktningen är inget annat än SNÅLT!

 

Tur i oturen till skillnad från många andra långtifrån tillresande så hade vi en fantastisk vecka i Hafjell. Onsdag morgon mötte jag den uppstigande solen på fjället helt ensam i perfekta spår. Inte en käft i syne. Snudd på magiskt. Det tar jag med mig till säsongen 2014/2015 och Hafjell eller nåt i närheten står på bokningsschemat.

Link to comment
Share on other sites

Vad hade hänt ifall de släppt iväg fältet och vinden tilltagit istället för att avta?

 

Åkte halva loppet men från motsatt håll med en massa glada norrmän.

Hvis været på et gitt tidspunkt tilsier at man kan gå, og heller ikke væremeldingen tyder på noe annet, kan man jo ikke avlyse. I så tilfelle kan man jo aldri arrangere dette rennet, siden det alltid vil være en mulighet for dårlig vær, uansett hva værmeldingen sier.

 

Så når både Storm og Yr meldte kun frisk bris fra 8-9 tiden, burde man stått fast på den første beslutningen om 1 times utsettelse. Når da været i tillegg rent faktisk blir akseptabelt, finnes det lenger ingen grunn til å avlyse.

Link to comment
Share on other sites

Vad hade hänt ifall de släppt iväg fältet och vinden tilltagit istället för att avta?

 

Åkte halva loppet men från motsatt håll med en massa glada norrmän.

Hvis været på et gitt tidspunkt tilsier at man kan gå' date=' og heller ikke væremeldingen tyder på noe annet, kan man jo ikke avlyse. I så tilfelle kan man jo aldri arrangere dette rennet, siden det alltid vil være en mulighet for dårlig vær, uansett hva værmeldingen sier.

 

Så når både Storm og Yr meldte kun frisk bris fra 8-9 tiden, burde man stått fast på den første beslutningen om 1 times utsettelse. Når da været i tillegg rent faktisk blir akseptabelt, finnes det lenger ingen grunn til å avlyse.[/quote']

enligt Erling Jevne var det den sjätte finaste dagen på hela vintern....

Link to comment
Share on other sites

Nu var ju jag bara upp till den första toppen men jag tränade en vecka i Åre i "sommras" (åresommar med +3 till -+10 grader) när det varje dag blåste mer än på den första toppen. Vilken jävla pajasjury.

Det går ju inte att jämföra en storm på fjället en sommar med storm på fjället en vinter. Inte ens nära att vara samma sak. Med det sagt så kan en storm sommartid ändå vara riktigt obehagligt med dimma och snö.

Link to comment
Share on other sites

Nu var ju jag bara upp till den första toppen men jag tränade en vecka i Åre i "sommras" (åresommar med +3 till -+10 grader) när det varje dag blåste mer än på den första toppen. Vilken jävla pajasjury.

Det går ju inte att jämföra en storm på fjället en sommar med storm på fjället en vinter. Inte ens nära att vara samma sak. Med det sagt så kan en storm sommartid ändå vara riktigt obehagligt med dimma och snö.

Nej det är sant, det går ju betydligt snabbare att ta sig ner från fjället på skidor och snö än till fots.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...