Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

INTERSPORTLOPPET


Conny

Recommended Posts

  • Replies 467
  • Created
  • Last Reply
Det där gjorde verkligen min dag, dasfritz. Danke schöööööön :D

 

Blir det klisterföre så tror jag att jag lägger ner 100 kronor och får dom vallade på plats.

Tror du att man hinner få vallat på plats i Oxberg om man ska åka med bussen?

Den går ju kl 9 ifrån mora, sen lär den inte vara framme förns tidigast halv 10, det kanske kan bli tight då ?

Link to comment
Share on other sites

Tänkte på att det är ju som sagt Halvvasasträckningen.

 

Är det någon som kört den och bara stakat?

 

Eller är t.ex backen till Vasslan och Lundbäcksbackarna (tyckte de var ganska jobbiga ifjol under Öppet Spår) för tuffa?

 

Vad säger expertisen?

Link to comment
Share on other sites

Som motionär (vasaloppet > 5 timmar) så har man nog mer att vinna på en korrekt fästvallning än att åka utan fäste. De sekunder, kanske minuter, som man vinner på att köra utan fäste äts lätt upp av seg, stillatående stakning i branta motlut.

 

I lördags så blev jag omåkt av en av distriktets bättre åkare som körde utan fäste. Han stakade konstant och körde klart i från mig på platten. I varje uppför så tog jag på honom och i mål kunde jag konstatera att jag inte var långt efter. Hade han haft fäste så hade jag inte sett honom.

Link to comment
Share on other sites

I och med att de säger att de ska fräsa upp och spåra om så kommer det alltså fungera med burkvalla eller har jag fattat fel ? Kan inte blått skarklister fungera bättre ? snön e väl fortfarande stenhård/småisig fast de fräser !? Åkte ju på fräst bana på min hemma bana med skarklister och är tveksam om burk hade fungerat!
Link to comment
Share on other sites

Staka hela tävlingen tjänar kanske eliten på...Varför inte köra med fäste???Men jag förstår om ni lägger mindre än normalt och kortar av spanet...Spåren kommer att vara som på Vasaloppet tror jag.Dom är ganska kräsna i Mora...Inga problem att valla.Går nästan med vad som helst men lägg inte på för mycke....
Link to comment
Share on other sites

Snackade med en kille från Fischer på en vallakväll här i Falun för några timmar sen och enligt han skulle det komma upp vallatips på hemsidan.

menar du på swix hemsida då eller..? var in på loppets hemsida o där stod det bara att man kunde få valla tips när man hämtade ut nummerlappen på intersport i mora på fredagen...!!

Link to comment
Share on other sites

Snackade med en kille från Fischer på en vallakväll här i Falun för några timmar sen och enligt han skulle det komma upp vallatips på hemsidan.

menar du på swix hemsida då eller..? var in på loppets hemsida o där stod det bara att man kunde få valla tips när man hämtade ut nummerlappen på intersport i mora på fredagen...!!

Nej, på InterSportloppets hemsida.

 

Annars är det väl någon här som ska hämta sin lapp i Mora?

Link to comment
Share on other sites

jag såg att dom lagt ut start listorna på sin hemsida och ögna igenom dom o fick se ett namn som jag tyckte att jag kände igen ! o jag tror att globe86 kan få kämpa mot vasa lite tidigare än vasaloppet om jag har rätt......;)

Jag tänkte ju inte att någon skulle sitta och läsa igenom listorna. ;)

Var inne lite och snokade i tråden igår kväll som du ser...

 

Vi får väl se i vilket fall, jag har ju ett seedningslopp i Åmål dagen efter så det kanske blir som ett uppvärmningspass då. :)

 

Och när vi ändå har igång tråden, vad tror ni om fästvallningen?

Rode Blå Super, Multigrade eller annat?

Jag skulle velat ha Blå Super-före om jag får välja...

Link to comment
Share on other sites

jag skulle bara in o kolla på deras hemsida om det stod något om föret o så såg jag startlistorna o kunde inte låta bli....;) sj så fick jag startnummer 13..! så spana efter det ni...=)

 

ja jag vet inte hur rode funkar i nysnö...har aldrig testat det faktiskt...?

 

sj så funderade jag på vr45 i botten några lager sedan kanske toppa med vr 40 men jag vet inte riktigt än dom har ju fräst om spåren så det borde ju vara burkvalla som gäller....vi skulle ha haft lite mer inside info om hur snön är där tycker jag ! ingen som har varit där o spanat eller....?

 

jo blå super före hade ju varit o föredra i hårda spår......=D eller så får man dra på lite kr40 med kanske lite start universal wide i kanske.....? nån som är mer hemma på klister kanske kan spåna lite.....:)

Link to comment
Share on other sites

Haha de va som tusan :D Då ses vi VASA på startlinjen på lördag ! Fy fan va taggad jag börja bli! Ska bli intressant å se om de blir en liten skidforum klunga och om man orkar hänga med hela vägen!

JAg har startnummer 137 !

Ser väl ut som Multigrade före för tillfället eller ?! Rode funkar som bäst i nysnö kan jag tillägga! Men är de verkligen nysnö på lördag ?! Borde väl vara gammal hård eller ?

 

I morgon ska jag slutföra jobbet med glidet och inrikta mig på fästet ;)

Link to comment
Share on other sites

Är väldigt fundersam på det här med fästvallan (som vanligt). ;)

 

Angående Rode så verkar det komma några korn snö idag och de lovade lite senare imorgon.

Rädd för att Multigrade blir för vasst men Blå Super för uddlöst, vad tror ni?

 

Om man tittar på tipsen från Swix senare idag, motsvarar VR45 helt Multigrade eller är Multigrade en något varmare valla?

Link to comment
Share on other sites

JAg är också osäker på fästet! Får vänta och fundera under dagen! Men de känns väl som de lutar åt multigrade eller vad säger ni ? Tror blått blir halt! Frågan är hur mycket man kommer använda fästet! Blått kanske räcker för att trycka på i ett par backar!

 

Låter bra de Andreas! Vi ses på solstaloppet ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...