Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Grotfallsrundan 2013! Bana och fästvalla?


hoai_nam

Recommended Posts

Då kanske följande är ett alternativ:

 

Toko Base invärmt på ruggad fästzon

Swix VR40 2-3 lager

Rode Blå Super 2 lager

 

Frågan är hur mycket nysnö det är i spåret. Om jag förstått rätt så har de fräst nya spår igår och det kommer inte snöa mer. Känns som att det kommer vara mest grov ihopfrusen gammal snö. Kanske man då ska byta Rode Blå super mot Star Top Blue?

Du går i samma tankar som jag:

Toko base

VR 40

Star Top blue eller violett kommer jag köra, frågan är vilken. Har kört mest med Top violett och den är kanon. Har bara provat Top blue en gång vid -2/-3 och då gav violett klart bättre bett, och den brukar funka utan problem ned till -10. Ska man våga köra Top Blue? Det ser ju ut att bli riktigt kallt...brrr.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply
Då kanske följande är ett alternativ:

 

Toko Base invärmt på ruggad fästzon

Swix VR40 2-3 lager

Rode Blå Super 2 lager

 

Frågan är hur mycket nysnö det är i spåret. Om jag förstått rätt så har de fräst nya spår igår och det kommer inte snöa mer. Känns som att det kommer vara mest grov ihopfrusen gammal snö. Kanske man då ska byta Rode Blå super mot Star Top Blue?

Du går i samma tankar som jag:

Toko base

VR 40

Star Top blue eller violett kommer jag köra' date=' frågan är vilken. Har kört mest med Top violett och den är kanon. Har bara provat Top blue en gång vid -2/-3 och då gav violett klart bättre bett, och den brukar funka utan problem ned till -10. Ska man våga köra Top Blue? Det ser ju ut att bli riktigt kallt...brrr.[/quote']

Ja, prova Top Blue i första hand. Det ska ju bli under -10 och mest äldre snö (gissar jag) och då är Top Blue bättre ur glidsynpunkt. Själv velar jag lite mellan VR40 eller Rode Blå super extra. Kommer att nöja mig med att valla 2 par med enbart Toko Base och sedan tar jag beslutet när jag är på plats i morgon bitti. Beslutet kommer att grunda sig i hur mycket nysnö det är i spåret och vad jag tror kommer att hända med spåret under loppet. Är det mer nysnö än jag gissar går jag definitivt på Blå Super, är det blandad snö med inte allt för mycket nysnö så testar jag nog i första hand Blå super extra och i andra hand VR40. Beroende på hur lena skidorna är toppar jag med Top Blue.

Link to comment
Share on other sites

När du toppar med en valla lägger du då top-vallan i 0,1-zonen?

Då kanske följande är ett alternativ:

 

Toko Base invärmt på ruggad fästzon

Swix VR40 2-3 lager

Rode Blå Super 2 lager

 

Frågan är hur mycket nysnö det är i spåret. Om jag förstått rätt så har de fräst nya spår igår och det kommer inte snöa mer. Känns som att det kommer vara mest grov ihopfrusen gammal snö. Kanske man då ska byta Rode Blå super mot Star Top Blue?

Du går i samma tankar som jag:

Toko base

VR 40

Star Top blue eller violett kommer jag köra' date=' frågan är vilken. Har kört mest med Top violett och den är kanon. Har bara provat Top blue en gång vid -2/-3 och då gav violett klart bättre bett, och den brukar funka utan problem ned till -10. Ska man våga köra Top Blue? Det ser ju ut att bli riktigt kallt...brrr.[/quote']

Ja, prova Top Blue i första hand. Det ska ju bli under -10 och mest äldre snö (gissar jag) och då är Top Blue bättre ur glidsynpunkt. Själv velar jag lite mellan VR40 eller Rode Blå super extra. Kommer att nöja mig med att valla 2 par med enbart Toko Base och sedan tar jag beslutet när jag är på plats i morgon bitti. Beslutet kommer att grunda sig i hur mycket nysnö det är i spåret och vad jag tror kommer att hända med spåret under loppet. Är det mer nysnö än jag gissar går jag definitivt på Blå Super, är det blandad snö med inte allt för mycket nysnö så testar jag nog i första hand Blå super extra och i andra hand VR40. Beroende på hur lena skidorna är toppar jag med Top Blue.

Link to comment
Share on other sites

Var en fin vinterdag under Grotfallsrundan. Den utlovade solen syntes dock inte mycket och det var väl runt -10 grader så det känns i luftrören.

 

Spåren var kalasfina. Hårda fina och med bra stavfäste. Höll även ihop bra under de 4 varven trots 500 startande så de har gjort ett kanonjobb med arrangemanget.

 

Själv är jag nöjd med insatsen. Hade krafter hela loppet och jämna varvtider. Är lite för klen i stakåkningen för att pressa tiden mer. Körde om många uppför in mot varvning som sedan kom tuffande tillbaka på golfbanan igen. Men jag är nöjd med dagen och håller tummarna för en snäll seedning. Tror ju att de drar tiden för led 2 runt 2:17-2:18 så mina 2:21:57 klarar sig nog inte även om hoppet är det sista som överger en, dom kan väl dra den vid 2:22 :)

 

Skidorna var bra. Var lätt att få fäste så där kunde man inte misslyckas. Tog mina klisterskidor med högt spann för att maximera glidet. Glidet var OK, väl i klass med de runt omkring. Var nog en sådan dag som det inte skiljer speciellt mycket mellan olika preppareringar. Hade i alla fall Toko Base, 4 lager Rode Blå Super extra och ett tunt lager Star Top Blue. Hade nog funkat bra med ren Blå super då det aldrig blev så där blankt som jag trodde det skulle bli. Men Jag hade bra fäste med len känsla så det blev bra.

Glidet var givetvis stålsicklat. Först med Kuzmin original, sedan med Primateria P-cut. Borstade med Primateria stål. Sedan pressade hårt med blank rillerrulle, lite mer P-cut och sedan borstning med Primateria nylon. Rillade sedan med RS-riller fin diagonal fram, rak 0,3 och 0,75 bak. Sedan blanka lätt med släta rullen och slutligen mer nylonborstning och slutligen Primateria peak finish (rosa pappret).

Link to comment
Share on other sites

Var en fin vinterdag under Grotfallsrundan. Den utlovade solen syntes dock inte mycket och det var väl runt -10 grader så det känns i luftrören.

 

Spåren var kalasfina. Hårda fina och med bra stavfäste. Höll även ihop bra under de 4 varven trots 500 startande så de har gjort ett kanonjobb med arrangemanget.

 

Själv är jag nöjd med insatsen. Hade krafter hela loppet och jämna varvtider. Är lite för klen i stakåkningen för att pressa tiden mer. Körde om många uppför in mot varvning som sedan kom tuffande tillbaka på golfbanan igen. Men jag är nöjd med dagen och håller tummarna för en snäll seedning. Tror ju att de drar tiden för led 2 runt 2:17-2:18 så mina 2:21:57 klarar sig nog inte även om hoppet är det sista som överger en, dom kan väl dra den vid 2:22 :)

 

Skidorna var bra. Var lätt att få fäste så där kunde man inte misslyckas. Tog mina klisterskidor med högt spann för att maximera glidet. Glidet var OK, väl i klass med de runt omkring. Var nog en sådan dag som det inte skiljer speciellt mycket mellan olika preppareringar. Hade i alla fall Toko Base, 4 lager Rode Blå Super extra och ett tunt lager Star Top Blue. Hade nog funkat bra med ren Blå super då det aldrig blev så där blankt som jag trodde det skulle bli. Men Jag hade bra fäste med len känsla så det blev bra.

Glidet var givetvis stålsicklat. Först med Kuzmin original, sedan med Primateria P-cut. Borstade med Primateria stål. Sedan pressade hårt med blank rillerrulle, lite mer P-cut och sedan borstning med Primateria nylon. Rillade sedan med RS-riller fin diagonal fram, rak 0,3 och 0,75 bak. Sedan blanka lätt med släta rullen och slutligen mer nylonborstning och slutligen Primateria peak finish (rosa pappret).

Vad sjutton, hade du ingen glidvalla. Tror knappast ingen hade bättre glid än mig. LF4 + C105 + Vauhti Blå Foxgel, riktigt fin struktur på ett par 5 år gamla Karhu. Givetvis ingen fästvalla.

 

Rible åkte väl bra för att vara på snö?

Link to comment
Share on other sites

Jag var dum/modig att köra ovallat...

Första gången jag körde Grotfallet. Det var en fin tävling!

 

Det gick men det slet! Ni som kör runt på denna ovallat - tummen upp! Jag är där om nåt år ;-)

 

När brukar seedningstabellerna dyka upp?

 

Det var en fin dag iallafall och ett bra träningspass!

Link to comment
Share on other sites

Var en fin vinterdag under Grotfallsrundan. Den utlovade solen syntes dock inte mycket och det var väl runt -10 grader så det känns i luftrören.

 

Spåren var kalasfina. Hårda fina och med bra stavfäste. Höll även ihop bra under de 4 varven trots 500 startande så de har gjort ett kanonjobb med arrangemanget.

 

Själv är jag nöjd med insatsen. Hade krafter hela loppet och jämna varvtider. Är lite för klen i stakåkningen för att pressa tiden mer. Körde om många uppför in mot varvning som sedan kom tuffande tillbaka på golfbanan igen. Men jag är nöjd med dagen och håller tummarna för en snäll seedning. Tror ju att de drar tiden för led 2 runt 2:17-2:18 så mina 2:21:57 klarar sig nog inte även om hoppet är det sista som överger en' date=' dom kan väl dra den vid 2:22 :)

 

Skidorna var bra. Var lätt att få fäste så där kunde man inte misslyckas. Tog mina klisterskidor med högt spann för att maximera glidet. Glidet var OK, väl i klass med de runt omkring. Var nog en sådan dag som det inte skiljer speciellt mycket mellan olika preppareringar. Hade i alla fall Toko Base, 4 lager Rode Blå Super extra och ett tunt lager Star Top Blue. Hade nog funkat bra med ren Blå super då det aldrig blev så där blankt som jag trodde det skulle bli. Men Jag hade bra fäste med len känsla så det blev bra.

Glidet var givetvis stålsicklat. Först med Kuzmin original, sedan med Primateria P-cut. Borstade med Primateria stål. Sedan pressade hårt med blank rillerrulle, lite mer P-cut och sedan borstning med Primateria nylon. Rillade sedan med RS-riller fin diagonal fram, rak 0,3 och 0,75 bak. Sedan blanka lätt med släta rullen och slutligen mer nylonborstning och slutligen Primateria peak finish (rosa pappret).[/quote']

Vad sjutton, hade du ingen glidvalla. Tror knappast ingen hade bättre glid än mig. LF4 + C105 + Vauhti Blå Foxgel, riktigt fin struktur på ett par 5 år gamla Karhu. Givetvis ingen fästvalla.

 

Rible åkte väl bra för att vara på snö?

Han åkte grymt bra, bättre än på asfalt!

Link to comment
Share on other sites

Lejonet2, vad är det som gör att du använder LF4 istället för tex HF80?

Fattig. Nej men det skulle ju bli torrt och med några nya skidpar att testa så var det rimligast att lägga LF4 på dom alla för att jämföra. Nu visade det sig ju att det var riktigt fuktigt och det hade väl snöat lite, lite på morgonen så då blev det pulver över. Det gör inte sån stor skillnad om man har LF/HF under när det är kallt, självklart hade HF80 varit ett bra alternativ att köra på.

Link to comment
Share on other sites

Hade mitt bästa lopp på snö sen jag började åka skidor, hade fäste första varvet med Rode -3 till -7 men sen var det bortslitet så det var bara att pumpa med dubbelstakning... hade inte behövt något fäste, körde med dam segrarinnan i 2,5 mil, trevligt! Kul att få en avstämning på att träningen har gett resultat... Hoppas det fortsätter såhär! Skål på er!

 

Noterade att Ludvika007 var ute med kameran och filmade så det dyker kanske upp någon film snart :)

Link to comment
Share on other sites

Samma för mig som för Ribble (Grattis!) inte åkmässigt men vallan, slet bort för tunnt lagd fästvalla fick staka 2 sista varven. Varför delar arrangören in startleden efter ålder? Hamnade 50m bakom ordinarie startled och dessutom i en motbake. Inte lätt att krångla sig förbi i två spår, ibland i mellan spåren och vissa gånger utanför. Nästa gång skall jag anmäla mig i H21. Tycker att åkapaciteten är viktigare än ålder! Gjorde mitt livs sämsta lopp, tappade all åkinspiration.
Link to comment
Share on other sites

Håller helt med om nackdelarna med indelning efter ålder, en parameter som ju har väldigt lite med åkkapacitet att göra. Åkte ett lopp för två år sedan, Solstadsloppet, där man gjort startled efter egen bedömning av kapacitet på VL. Typ 5, 6, 7, 8 timmar eller mera. Tror det var bra och att de flesta faktiskt ställde sig hyggligt rätt. Varför inte köra något sådant på seedningsloppen generellt?

 

I övrigt är jag rätt nöjd förutom vurpan i en av de första backarna, det blev lite kaos. Och för att ta mig till led 4 hade jag nog behövt gå under 2,40 gissar jag, så det blir väl att jaga fler seedningslopp...

Link to comment
Share on other sites

Ni som åkte vad hade ni för topphastighet? min gps stod på 45.2 km/h även att det var lite längre än 42 km hade 43,5 km långt. Vallade med kuzmin kallsickel HF 80 + FC7 fäste rode super -1-3 4 lager klev upp för backen varje gång max 3-4 släpp på hela resan. kom in på 2,22.Fanns lite sparat i mål.. lite för kallt för mina luftrör för att vilja pressa mig helt. / skidglid2
Link to comment
Share on other sites

Alcazar, instämmer! Något i en stilen vore mer rättvist, även om vissa inte själva är medveten om vart de hör hemma. Medvetet eller omedvetet? Vore mycket roligare för alla om man hamnar i rätt position från början! Nu lägger jag det här bakom mig och struntar fortsättningsvis i vart jag skall stå åldersmässigt :)

skidglid, 43,8 står det som högsta hastighet i loggen, tas med stor nypa salt uppåt eller nedåt. Vet inte hur exakt Garmin registrerar?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...