Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Femteplatser fr Linn Svahn och Oskar Svensson

Ny dubbel fr Team Koteng - Korsgren trea och Holmberg sexa

Lager 157 tillbaka med fullt lag p Marcialonga

Moa Olsson och Viktor Thorn distansvinnare i Falun

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Sub 1000 VL

• Vänligen logga in för att kunna svara
269 svar till detta ämne

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 162 inlägg

Hur kan elitskidåkarna komma upp i maxpuls i stakning då? Ja tröskeln är grenspecifik.. men det har inget med maxpuls att göra. bara hur lätt du harr att få syra. Tro mig, jag lovar att du kan komma upp lika högt i stakning som i löpning. observera att jag skrev kan. Du kanske inte gör det nu men det är möjligt

Jag har hört att Jörgen Brink och Lina Andersson ska ha kommit upp i 97% av deras maximala syreupptagning vid stakning och att det ska ha varit bäst i landslaget vid det tillfället.

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 177 inlägg

Men sannolikheten att prestera bra i tävlingssammanhang borde definitivt öka om du har pass med hög intensitet (A3). För mig var det helt enkelt en fråga om att intensiteten inte var så hög som avsågs.

Varför menar du att intensiteten inte var tillräckligt hög, gav du inte allt du hade?
Du ska inte blanda ihop puls och intensitet, puls är inte intensitet utan en konsekvens av intensiteten. Om du kör maxstakning och inte lyckas få upp pulsen tyder det ju snarare på att du behöver träna mer på stakning så att du kan pressa upp pulsen närmare max.

Din intensitet ligger ju garanterar en bra bit över laktattröskeln på det intervallpasset.

Det är nog att ge allt som var poängen. Det låter ju lätt men är ändå svårare i praktiken. Det finns ju ett skäl till varför man säger att tävling är bästa träningen. Åtminstone för egen del så är en nummerlapp på bröstet mer eller mindre en garanti för att man klämmer ut det som finns. Det är svårare att genomföra på ett enskilt pass. SkiErgen är ju bra för att du har ett kvitto på "farten", du ser direkt om du släpper av. Kombinerar du detta med ett kvitto i form av puls så har man kommit en bit på vägen.

Men med risk för att jag återigen får oss "off-topic", kollade på några stakintervallpass från i vintras och Bisslinge Ski maraton (ett rent staklopp), där är det inga problem att komma upp i puls. Varför svårare då på SkiErg? Nu kör jag på 10 i motstånd, så kanske gå ned i motstånd?

Även om utförd rörelse är ganska lik skiljer det ganska mycket på maskin och icke-maskin. Kan också ha med motståndet att göra som du säger.

Plant based 

VL2012: Led 5, 5h 59min. plac. 3885 | VL2013: Led 3, 5h 36min. plac. 1855
VL2014: Led 2, sjuk - borde inte kört | VL2015: Led 2, Sjukdom - bröt | VL2016:

Madshusracer

Madshusracer

Medlem

• Members
  • Pip
  • 155 inlägg
Ja, men hur länge sedan är det dessa var i landslaget? 10år sedan? Känns som att det har utvecklasats en hel del sen dess, för att inte tala om hur mycket långloppsåkare som auklands och Tynell har utvecklats. Och brink kom ju upp i 97% och inte 100? På ett maxtest, det säger ju att han har mer att plocka ut, annars hade man ju benämnt det som 100% som flera här verkar ha gjort...

Hur kan elitskidåkarna komma upp i maxpuls i stakning då? Ja tröskeln är grenspecifik.. men det har inget med maxpuls att göra. bara hur lätt du harr att få syra. Tro mig, jag lovar att du kan komma upp lika högt i stakning som i löpning. observera att jag skrev kan. Du kanske inte gör det nu men det är möjligt

Jag har hört att Jörgen Brink och Lina Andersson ska ha kommit upp i 97% av deras maximala syreupptagning vid stakning och att det ska ha varit bäst i landslaget vid det tillfället.

HampeE

HampeE

Medlem

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg
jag är inne på min andra säsong på skidor, började träna inför Vasan i slutet av november förra året. Innan skidåkningen så tränade jag på gym ca 3-4 dagar i veckan.
På Vasaloppet åkte jag på tiden 5:38.
Åkte även 2 st seedinglopp där jag lyckades seeda mig till led 3.
Förra säsongen tränade jag i snitt ca 5-6 timmar i veckan. Nu ligger jag på mellan 10 och 12 timmar i veckan.

Skillnaden med träningen i år är att jag försöker att sträva efter kvalitet. Förra säsongen så var 95 procent av alla pass A2. Inför i år så har jag kört betydligt längre pass och lugnare och även lagt in ett par intervall pass i veckan.

Är 22 år.
Och som sagt målet är topp 1000 och även lyckas seeda upp mig.
Vasaloppet 2015 sub 500

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 177 inlägg

jag är inne på min andra säsong på skidor, började träna inför Vasan i slutet av november förra året. Innan skidåkningen så tränade jag på gym ca 3-4 dagar i veckan.
Förra säsongen tränade jag i snitt ca 5-6 timmar i veckan. Nu ligger jag på mellan 10 och 12 timmar i veckan.

Skillnaden med träningen i år är att jag försöker att sträva efter kvalitet. Förra säsongen så var 95 procent av alla pass A2. Inför i år så har jag kört betydligt längre pass och lugnare och även lagt in ett par intervall pass i veckan.

Är 22 år.

Starkt första Vasalopp med den bakgrunden! :) Jag var två minuter före dig, må bäste man vinna denna upplaga!

Plant based 

HampeE

HampeE

Medlem

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg

Är 22 år.

Starkt första Vasalopp med den bakgrunden! :) Jag var två minuter före dig, må bäste man vinna denna upplaga!

Där har vi en tävling Johaaan! ;)
Vasaloppet 2015 sub 500

Bommen

Bommen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 142 inlägg

Är 22 år.

Och jag var en minut snabbare än Johaaan, ni ungtuppar behöver lite gubb-konkurrens :)

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 061 inlägg

Och jag var en minut snabbare än Johaaan, ni ungtuppar behöver lite gubb-konkurrens :)

Jupp, gubb-konkurrens. Har ju precis passerat de fyrtio och får också jobba ifatt några minuter. Kan bli ett getingbo...

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan, Vasaloppet - tvekamp med brorsan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 177 inlägg

Jupp, gubb-konkurrens. Har ju precis passerat de fyrtio och får också jobba ifatt några minuter. Kan bli ett getingbo...

Kul, flera stycken några minuter emellan. Blir som sagt ett getingbo! Eller?!

Plant based 

Offa

Offa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg
Jag var inte heller så långt efter er, startade i led 4.
Hur går det med eran träning just nu?
Jag själv slog rekord på skireg 1000m (3.46 min) och 200m (40s) igår.
Efter lite sjukdom känns kroppen rätt bra och jag ligger som tänkt på 7-8 tim i veckan.
Är det många av er som bor norr över? Känns som en fördel att lyckas nå topp 1000.
VL2012: Tid 5.40 Plc. 3061 | VL2013: Tid 5.43 Plc. 2167.
Följ min väg till VL topp 1000 på Funbeat. /Christoffer Offa.

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 177 inlägg

Efter lite sjukdom känns kroppen rätt bra och jag ligger som tänkt på 7-8 tim i veckan.
Är det många av er som bor norr över? Känns som en fördel att lyckas nå topp 1000.

Jo jag bor i Umeå iaf. En liten fördel kan det väl vara men nog kommer man långt på barmarksträningen också. En nackdel är dock att man inte tränat rullskidor under sommaren!

Träningen går ganska bra, igår blev det långa intervaller i regionens längsta backe, idag styrka.

Plant based 

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 061 inlägg

Göteborg är nog t.o.m. sämre än Ljungby :/
Har haft några slappa veckor efter löpsäsongen. Persade på Lidingöloppet så motorn är nog i sin bättre form. Värre med stakmusklerna. Har bara kört rullisar (pik Everest) varannan vecka typ så nu får det bli ändring på det fram till isen kommer.
Ska köra snöpremiär i tunneln imorgon. Har nog aldrig ställt mig på ett par skidor tidigare än sista helgen i november förr i livet. Sen ska man bara hålla sig frisk också med två småbarn i hasorna.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan, Vasaloppet - tvekamp med brorsan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

mellerudarn

mellerudarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg

Här kommer en geting till.
Är en gubbe på 39 år som startade med konditionsträning vid 34 års ålder, för att vid 35 genomföra en svensk klassiker.
Har tidigare i livet endast styrketränat och det väldigt sporadiskt med ibland flera års uppehåll.
Tränar nu och sedan några år tillbaka ca 5h i veckan, bestående av cykel rullskidor lite löpning och så här års rätt mycket skierg och en hel del styrketräning.
Körde vasan 2013 på 5,31.
hellre än bra

Climb_76

Climb_76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 357 inlägg

Här kommer en geting till.
Är en gubbe på 39 år som startade med konditionsträning vid 34 års ålder, för att vid 35 genomföra en svensk klassiker.
Har tidigare i livet endast styrketränat och det väldigt sporadiskt med ibland flera års uppehåll.
Tränar nu och sedan några år tillbaka ca 5h i veckan, bestående av cykel rullskidor lite löpning och så här års rätt mycket skierg och en hel del styrketräning.
Körde vasan 2013 på 5,31.

..och ytterliggare en på 37 år. Vasan 2013 på 5.58, tappade 700placeringar efter Evertsberg, så surrade väl kring er där. Därefter försvann era ryggar.....
Nu blir det mer uthållighetsträning och stakstyrka, så kanske jag hänger med ända till mål...

Redigerat av Climb_76, 24 oktober 2013 - 13:50 .

Bommen

Bommen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 142 inlägg
Skoj, då har vi ett gemensamt mål, tresiffrigt i VL 2014. Dessutom en intern (och vad man kan gissa, alltmer prestigefylld :)) kamp mellan tråd-deltagarna om vem som är först i Mora.

(och kanske också en åldersdriven kategori, är det de unga förmågorna eller gubbarna som levererar :))

Dalslänningen

Dalslänningen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 57 inlägg
Bra tråd!

Gör något av en comeback i VL i år. Åkte senast 2010 och kom då på plac 732, hoppas på ungefär motsvarande resultat i år. Är förövrigt 37 år och har ca 20 års historia med konditionsidrott, därinnan fotboll och innebandy.

Osäkert på hur jag ligger till rent träningsmässigt. 2012 var fram tom augusti det kanske bästa träningsåret nånsin. Mycket fokus på löpning, och hyfsade resultat (med mina mått mätt) på både Sthlm Marathon 2.59 och Axa Fjällmarathon (seger i herrarnas parklass :-)).

Perioden sep 2012-maj 2013 var dock betydligt sämre rent träningsmässigt beroende på en mängd olika faktorer både privat och jobbmässigt. Snittade kanske 1 pass/v (framförallt löpning).

Har sedan juni 2013 kommit igång med träningen igen och tycker nu att jag har kommit upp på en hyfsad nivå givet de förutsättningar familjeliv och arbete ger. En normal träningsvecka ser ut som följer:

Mån 90 min styrka
Tis 30 min löpning A1
Ons 45 min löpning A1-A2
Tors vila
Fre 45 min styrka
Lör 120 min rullskidor A1-A2

Planen är att fortsätta enl ovan tills snön/vintern kommer. Har tidigare aldrig åkt mer än några enstaka mil rullskidor inför snöpremiären, så hoppas att det ska ge lite resultat. Har lite ågren för att jag varit för lat för att lägga in ett intervallpass, så kommer väl göra det den dagen ångesten kommer upp på tillräckligt hög nivå...;-)

Ska bli intressant att följa er övrigas framfart under hösten/vintern!

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 138 inlägg
Rolig tråd! Jag nöjer mig med att läsa om era bravader i år, kanske är med i matchen 2015... :)
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

HampeE

HampeE

Medlem

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg
Så hittills är det följande som är med i kampen:

Johaaan: 20 år
Bommen
Larsbern
Offa
Mellerudarn: 39 år
Climb_76: 37 år
Dalslänningen: 37 år
HampeE: 22 år

kan bli spännande det här!
Vasaloppet 2015 sub 500

Offa

Offa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg

Bommen
Larsbern
Offa

Körde ett testrace 10 km igår inför lördagens tävling, 29,15 min med 2: or, regn och vind. Dock var det rätt flackt. Enbart stakning.
Lägger till min ålder.

Bommen
Larsbern
Offa 24 år

Redigerat av Offa, 25 oktober 2013 - 13:10 .

VL2012: Tid 5.40 Plc. 3061 | VL2013: Tid 5.43 Plc. 2167.
Följ min väg till VL topp 1000 på Funbeat. /Christoffer Offa.

joneri

joneri

Medlem

• Members
  • Pip
  • 114 inlägg

Bommen
Larsbern
Offa
Joneri: 39 år

Det är lika bra att hänga på jag med.
Höll på med alpin utförsåkning fram till 20 och var då den största motståndare till konditionsidrott som fanns. Sen inget på många herrans år.
Började med lite löpning 2009 och ett ÖS 2011.
Började träna lite mer målmedvetet till detta år och körde en dubbel.
Trappade upp ännu mer i vår med rullskidor och blev stoppad längs vägen en sommardag av Dunderklumpen som med stor inlevelse förklarade fördelarna med NVSK.
Försöker ligga på ca 10 mil rullskidor i veckan och ett pass skidgång i Hammarbybacken.

ÖSM11 7:06 | ÖSM13 5:20 | VL13 5:38 | VL14 5:27 | VL15 Sjuk 
"Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag"

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar