Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sub 1000 VL


Bommen

Recommended Posts

Till slut har även jag fått känna på snön.

Ovädret Sven valde ju att knappt släppa någon snö över huvudstaden, så här fick jag hålla tillgodo med en hopskottad 750m slinga.

Inte d häftigast kanske, men funktionellt.

Blev 40 varv med 100% stakning.

3 mil i premiären. Undrar hur kroppen känns i morgon...?!

Kroppen kommer att kännas bra :) Du körde visserligen längre än min premiär men inga problem. Det jag tog som en positiv grej var att de föregående 3 åren så har alltid snöpremiären känts väldigt "tung" jämfört med rullisarna. Denna gång kändes det som det flöt på bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 269
  • Created
  • Last Reply

Ingen snö här, mycket regn och rullskidor. Däremot så har jag fått ihop många träningtimmar sista 2 veckor: 35 tim (16 mil på snö och 22 mil på rullskidor) Nästan enbart lågintensiv A1.

Nu blir det färre timmar men mer A3 intervallträning och ett maxpuls/syreupptagnings test om 2 veckor. Önskar mig snö i julklapp, men verkar inte som jag har varit snäll nog. :)

Link to comment
Share on other sites

Förutom tunneln i slutet oktober står taxametern på noll. Det har det förresten gjort totalt den senaste månaden. Kan inte minnas att jag varit sjuk så utdraget nånsin tidigare. Måste vara lillkillens dagisstart som bidragit. Hur om helst fick jag ihop 6,5 km löpning idag och det kändes rätt piggt så det finns potential för en mellansäsong. Hoppas även på givande dagar i Orsa i mellandagarna.
Link to comment
Share on other sites

Dåligt med all träning i december. :( Man har gått och varit lite avundsjuk på all rapportering från Filipstads fina spår. :)

Förutom ett par korta pass på 200-metersbana har det blivit ett skatepass på 3 timmar i Norge och 2x2 timmar klassiskt då träningskompisen drog med mig till Mattila.

Han verkar krypa mer på väggarna och ville dra med oss till Mattila imorgon då de skulle preparera en ny skogsbilväg som inte varit körd tidigare. Nu verkar det bli rullskidintervaller istället, tror det var lika bra det. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja i Stockholm har vi stabilt väder.

5+ o duggregn...

Har blivit ett skidpass på 30km innan även konstsnön regnade bort.

Trist o lite stressande så klart, men ingen panik ännu.

Har kört hårda intervaller på skierg 4-5 dagar i veckan där jag avslutat i en våt hög på golvet varje gång, så stakstyrkan o Vo2max borde ligga okej till.

Plockade även fram rullskidorna igen för tre dagar sen när tråden om frustrerande träning skrevs.

Ge mig snö nu!

Link to comment
Share on other sites

Låter som om de flesta borde överväga en flytt norrut? Utom Vasa som kanske hellre skulle vilja ha en rullskidtunnel ifall det kommer snö? ;)

Rullskidtunnel vore inte fel. ;)

 

I varje fall fick vi avverkat rullskidintervaller nu på morgonen. Julgrisen var nära slakt när han blev plågad av elitledsåkare, men säkert bra träning och tappade inte riktigt lika mycket som befarat. Känns som att sub 1000 är inom räckhåll. :)

Nu blir det stavlöpning i eftermiddag.

Link to comment
Share on other sites

Jag har hittills ca 30 mil på snö tack vare 1 vecka i Österrike och 4 dagar i Idre. Annars så är det rullskidor som gäller för mig, ungefär 7 mil per vecka och sen lite löpning och gym på det. Får verkligen hoppas på att det kommer snö snart så man kan vara i bra form till seedingloppen. Måste klara minst led 2 i år!
Link to comment
Share on other sites

Det blev 4 dagars skidåkning totalt ca 5 mil, innan snön gick bort. Men jag har ett större problem är snöbrist och det är en fot, som krånglar. Den blir stel från tårna upp mot vristen, vet inte om det beror på träning eller något ålderssymptom som artros. Igår sprang jag 7 km och det kändes OK, men på kvällen kom stelheten tillbaka. Har ju haft en hel del skador genom åren, men de har ju läkt ut på kortare eller längre tid, men vid 66 års ålder blir man orolig om jag tvingas lägga ner träningen. Synd då man nu som pensionär kan åka skidor i dagsljus och inte behöver ge sig ut i mörker o kyla efter jobbet, något man längtade efter då man jobbade.

Vi har nu haft några vita jular, men så sent som 2011 var det grönt ända till i mitten av januari -12, då kylan kom och sen snön. Så än är det inte kört, kommer bara kylan så är ju

konstsnön räddningen både för träning o tävling. Ni som är unga kan ju ganska snabbt komma upp i hygglig nivå bara ni underhåller konditionen under snöfria perioder, tar lite längre tid för oss gamlingar.

Hoppas iaf att foten blir så OK att jag kan prova mina nya Ross och lämna omdöme här på forumet, när väl snön återkommer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hur går det för er?

Själv har jag 3mil snö i benen :-(

Idag för att förbereda kroppen låtsades jag att jag var i Orsa på seedningslopp o maxade 40km på rullskidor (2:or) här i Stockholm.

Åkte på 1.58h (2.56/km) med genomsnittspuls på 85% av Max.

Nöjd att jag hade pannben nog att grisa i ordentligt i min ensamhet.

Intersportloppet om 2 veckor blir nog första riktiga loppet. Hoppas ha fått ngr mil på riktiga skidor innan dess. Lovas ju minusgrader i veckoslutet.

Link to comment
Share on other sites

Hur går det för er?

Själv har jag 3mil snö i benen :-(

Idag för att förbereda kroppen låtsades jag att jag var i Orsa på seedningslopp o maxade 40km på rullskidor (2:or) här i Stockholm.

Åkte på 1.58h (2.56/km) med genomsnittspuls på 85% av Max.

Nöjd att jag hade pannben nog att grisa i ordentligt i min ensamhet.

Intersportloppet om 2 veckor blir nog första riktiga loppet. Hoppas ha fått ngr mil på riktiga skidor innan dess. Lovas ju minusgrader i veckoslutet.

Man kan ju inte inte trolla, utan man får bara gilla läget. Fick i alla fall ihop 5 snöpass (8 mil) på ett 700 m konstsnöspår under julledigheten. Även om det lämnar en del att önska så slår det lätt att åka rullisar i stockholm i januari :)

Link to comment
Share on other sites

Ligger på runt 90 snömil nu tror jag. Men är även jag klart påverkad av det miserabla vädret. Nu är det minst 10 mil enkel resa till spår så det blir inte 4-5 pass i veckan i alla fall.

Och rullskidorna tar jag inte fram före VL då får det hellre vara. Det börjar ta på motivationen nu tycker jag. Impad av allas järnvilja att prestera till varje pris, den har inte jag längre.

Link to comment
Share on other sites

Mäktigt TT. Jag har 37 mil skidor på snö, och då har jag ett 2.7 km konstsnöspår en mil från mitt hem, dock varit plusgrader nästan hela tiden det varit uppe i typ en månad. Och regnat. Blir inte så kul då, har också lite problem att ta mig dig då jag inte har bil osv. lite långt att cykla dit känns omständligt. Men blir ju en del styrketräning, löpintervaller, skierg och trainercykling framför vinterstudion.

 

Kul Offa!

Har aldrig gjort ett VO2maxtest, bara gjort en labb i skolan då jag cyklade upp kring 45ml/kg. Det var dock under laktattröskeln (hematologilabb under arbete) och ett år sedan. Tror jag skulle komma upp i 65-70 idag på ett maxtest, skulle verkligen vilja veta!

Link to comment
Share on other sites

23 mil på snö och 13 mil rullskidor. En del löpning. Vädret tär på psyket. Hade dock en bra nyårsvecka i Luleå. All heder åt Luleå kommuns spårgubbar för arbetet de lägger ner vid Ormberget! Blev 3 pass på konstsnöspåret samt ett 30 km stakpass på isarna vid Hindersöns N-NV sida samt på vägarna på ön. Bra med antika skatelagg och skateskor när man åker ospårat på grusig iskaka.

Vädret i Hudiksvall liknar ingenting och vägarna är för grusiga för rullskidor. Till fjälls i helgen!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...