Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sub 1000 VL


Bommen

Recommended Posts

  • Replies 269
  • Created
  • Last Reply
Då ses vi imorgon. Är häruppe i Torsby och har klämt dryga sju mil på varvbanan. Riktigt tjockt i morse med en massa norrmän och flera svenska klubbar.

Ok, det brukar vara så. Jag inväntar lugnet när alla tar lunch tror jag. Söndag em brukar vara ganska lite folk men väldigt moddiga spår. När ska du åka?

Link to comment
Share on other sites

Då ses vi imorgon. Är häruppe i Torsby och har klämt dryga sju mil på varvbanan. Riktigt tjockt i morse med en massa norrmän och flera svenska klubbar.

Ok' date=' det brukar vara så. Jag inväntar lugnet när alla tar lunch tror jag. Söndag em brukar vara ganska lite folk men väldigt moddiga spår. När ska du åka?[/quote']

Går på sista passet nu vid nio och kör lugnt ett par timmar. Ryggen känns som den har blivit överkörd av en bulldozer...

Link to comment
Share on other sites

Känns som att man ligger ganska dåligt till i jämförelse med bara 40 mil rullisar :)

Jag har med bara hunnit med ca 40 mil rullskidor. Var skadad fram till början av augusti. Men nu är det mer och mer rullskidor som gäller. Åkte ett pass på 4' date='6 mil idag, riktigt härligt :)

Men har faktiskt även fått ca 15-20 mil på snö nu på hösten.

 

Johaaan: 20 år

Bommen

Larsbern

Offa

Mellerudarn: 39 år

Climb_76: 37 år

Dalslänningen: 37 år

HampeE: 22 år

Joneri: 39 år

Madshusracer

TT

 

13 stycken hittills då![/quote']

Missat mig i listan...Sniperolsson 40år :)

Link to comment
Share on other sites

Även jag uppdaterar listan,

 

Johaaan: 20 år

Bommen: 42 år

Larsbern: 40 år

Offa

Mellerudarn: 39 år

Climb_76: 37 år

Dalslänningen: 37 år

HampeE: 22 år

Joneri: 39 år

Madshusracer

TT 47 år

Sammy Lee's svett 43 år

Sniperson 40 år

 

Typiskt att man vaknar med halsont och feber då det var inplanerat ett 3 timmars rullskidpass.

Link to comment
Share on other sites

Lika bra att sätta lite press på sig, jag hakar på listan, 5.30 senaste VL.

 

Johaaan: 20 år

Bommen: 42 år

Larsbern: 40 år

Offa

Mellerudarn: 39 år

Climb_76: 37 år

Dalslänningen: 37 år

HampeE: 22 år

Joneri: 39 år

Madshusracer

TT 47 år

Sammy Lee's svett 43 år

Sniperson 40 år

Gomalb 43 år

Link to comment
Share on other sites

Lägger in Offa som jag såg var 24.

 

Johaaan: 20 år

Bommen: 42 år

Larsbern: 40 år

Offa 24 år

Mellerudarn: 39 år

Climb_76: 37 år

Dalslänningen: 37 år

HampeE: 22 år

Joneri: 39 år

Madshusracer

TT 47 år

Sammy Lee's svett 43 år

Sniperson 40 år

Gomalb 43 år

 

Ett glapp där mellan 24 och 37 :) Fast nu ska väl inte allt handla om åldern!

Link to comment
Share on other sites

Tack Johaaan!

Tycker det är konstigt att de flesta som håller på med konditionsidrotter är runt 30-45.

Jag saknar folk i 20-30 åldern. Det är ju då i livet man har tiden att träna, eller?

Idag brände jag av en cykeltur med mtb 4 tim i A1 tempo. Några enstaka fart ryck på A3.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl där breddidrotten är som störst i dagens Sverige. Ungdomsidrotten, den organiserade är väl ganska stor men den spontana minskar. När man blir äldre tonåring och inte elitsatsar finns det inte så mycket att välja på.

 

Tid att träna har man hela livet bara man tar sig den :)

Link to comment
Share on other sites

Roade mig med att lista lite tider för plats 1000 (män) de senaste åren:

2013: 5.12

2012: 4.49

2011: 5.13

2010: 5.21

2009: 5.21

2008: 5.26

2007: 5.29

2006: 5.50

2005: 5.05

2004: 5.01

 

Damer ska naturligtvis räknas in också, men hittade ingen bra sökfunktion för det. Föret avgör väldigt mycket, men det känns som en trend att nivån höjts de senaste åren. Placeringsmål är mer rättvist i ett lopp som Vasaloppet, men siktar man på sub-5h så ligger man bra till. Bara att ställa in mentometern på 3.20/km eller 18km/h som Everest vill att vi skriver ;)

Link to comment
Share on other sites

Har åkt 20 VL, är 57 år bästa tid 4.44, men det var inte bästa prestationen.

Har även åkt vinnartid + 48 min.

Har inte åkt VL på 11 år.

 

Tränar till och från 5-10 timmar/vecka, är STAKÅKARE.

 

Hur mycket behöver man träna för att komma under 6 timmar

i min ålder?

Mycket svårt att säga. Hur mycket har du hållit igång under ditt "VL-uppehåll"? Hur är formen idag? Hur genetiskt talangfull är du för VL? M.m. ;)

 

Men, du har ju en gedigen bakgrund vilket är en stor stor fördel, speciellt om du hållit igång en del under senaste åren.

Link to comment
Share on other sites

Hej Johaaan,

 

har tränat 100-150 timmar senaste 4 åren (50 skidor/rullskidor och 100 cykel)

 

Kan köra rullskidor 30 km utan att anstränga mig på 1t 50 min.

Cykla 10-12 mil ensam med snittfart 28-30 km/t.

 

Kan inte löpträna distanspass eftersom jag har en knäskada.

 

Vikten ligger 8-10 kg över vad jag vägde under min aktiva tid.

Jag märker av det uppför, men utför är ju det positivt!

 

Spelar vikten någon större roll?

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Hej Johaaan,

 

har tränat 100-150 timmar senaste 4 åren (50 skidor/rullskidor och 100 cykel)

 

Kan köra rullskidor 30 km utan att anstränga mig på 1t 50 min.

Cykla 10-12 mil ensam med snittfart 28-30 km/t.

 

Kan inte löpträna distanspass eftersom jag har en knäskada.

 

Vikten ligger 8-10 kg över vad jag vägde under min aktiva tid.

Jag märker av det uppför, men utför är ju det positivt!

 

Spelar vikten någon större roll?

 

:)

Okej, ändå svårt att säga hur många timmar en individ måste lägger ner för att uppnå visst resultat ;) Du verkar dock ha ganska god fart på rullskidorna och även cykeln.

 

Jag TROR du bör klara under sex timmar om du tränar 5-10h/veckan (säg snitt 7.5) vid "normalföre". Det beror ju förstås på vad man lägger timmarna på men med lagom mix av Intensiva pass och lite längre lugnare (och ev. styrketräning på gym/grenspecifik) så tror jag somsagt du har goda odds för under sex timmar.

 

Kroppsvikt, eller kanske snarare sagt några extrakilon av fett spelar ingen jättestor roll på ett VL. Självklart en viss, men när du väl fått upp farten på skidorna är det ju ganska lugnt. Men som du säger i uppförsbackar är det klart negativt med extrakilon.

 

Om jag skulle köra 30 km rullskidor på 1h50min skulle jag nog nästan ligga på A2-puls (medelintensivt) och jag siktar ju snarare på under fem timmar och inte sex. Jag är dock lite sämre på rullskidor och stakning i jämförelse med många VL-åkare.

Link to comment
Share on other sites

Körde ett testlopp på 10km i morse.

+5 grader, lite våt asfalt, flackt. Elpex 2:or

Bästa tid innan var 29min.

Piskade på 26.25 min idag!

Börjar få bra tryck i stakningen. Härligt!

Det går in som jävligt bra i "vår klass"! Keep it up!

Link to comment
Share on other sites

Körde ett testlopp på 10km i morse.

+5 grader, lite våt asfalt, flackt. Elpex 2:or

Bästa tid innan var 29min.

Piskade på 26.25 min idag!

Börjar få bra tryck i stakningen. Härligt!

Bra jobbat! På en träningstävling på 9 km (också 2or) klockades jag på 25.26. Att köra på din tid utan nummerlapp och andra runt omkring imponerar.

Link to comment
Share on other sites

Målet är sub 1000 även för mig även om jag ligger risigt till träningsmässigt denna säsong.

33 år. Lite bollsporter fram till 15 åå. I princip ingen träning fram till 2002 då jag började klättra ganska mycket. Skidmässigt ägde jag sedan 96 ett par skateskidor som nyttjades på isarna i Luleå skärgård ett par gånger varje vårvinter. Kärleken genererade flytt från Stockholm/Uppsala till Hudiksvall för 4 år sedan. Jag och min sambo är typ Hudiksvalls enda klättrare. Det finns ingen vägg för inomhusklättring. Således var det bara köpa skidor och börja hetsåka tills klättersäsongen startar i april. Utvecklas inget i klättringen men håller ungefär samma nivå de senaste åren med bara längdåkning i kroppen under vinterhalvåret.

 

2011: ÖS söndag 6.36

2012: VL från led 5 5.32 plats 2742.

2013 VL från led 4 5.25 plats 1417.

 

Har löpt en del i år men än så länge 0 mil rullskidor och 0 mil på snö. Motsvarande datum ifjol 8 mil rullskidor och 6 mil på snö. Tränade 3-5h i veckan från oktober-mars. Ngt mer de veckor jag åkte seedinglopp (3st). Blev va 95 mil på snö totalt förra vintern.

Link to comment
Share on other sites

Har haft som mål (dröm) under några år att komma sub500 och få starta i led1. Lyckades med detta i år (467) men är lite smått nervös för hur fort det kommer gå i början uppför startbacken. Har åkt loppet 13ggr så jag har ju förvisso lite rutin och brukar kunna disponera loppet på ett bra sätt. Tränar dock inte så många timmar som många andra, fick ihop 184h under 2012. Tippar på att jag kommer landa runt ca 200h i år om jag får vara frisk. Inte mycket men det verkar ju funka för mig.
Link to comment
Share on other sites

Talang räcker många gånger längre än 100 tals timmar. Imponerande med topp 500 på så pass få timmar.

 

Har haft som mål (dröm) under några år att komma sub500 och få starta i led1. Lyckades med detta i år (467) men är lite smått nervös för hur fort det kommer gå i början uppför startbacken. Har åkt loppet 13ggr så jag har ju förvisso lite rutin och brukar kunna disponera loppet på ett bra sätt. Tränar dock inte så många timmar som många andra, fick ihop 184h under 2012. Tippar på att jag kommer landa runt ca 200h i år om jag får vara frisk. Inte mycket men det verkar ju funka för mig.
Link to comment
Share on other sites

Har haft som mål (dröm) under några år att komma sub500 och få starta i led1. Lyckades med detta i år (467) men är lite smått nervös för hur fort det kommer gå i början uppför startbacken. Har åkt loppet 13ggr så jag har ju förvisso lite rutin och brukar kunna disponera loppet på ett bra sätt. Tränar dock inte så många timmar som många andra, fick ihop 184h under 2012. Tippar på att jag kommer landa runt ca 200h i år om jag får vara frisk. Inte mycket men det verkar ju funka för mig.

Imponerande att komma sub500 på så lite träning, tror du har potential till riktigt bra resultat med mera träning. Men du måste ju helt klart göra rätt saker när du tränar, med dom resultaten.

Betydligt färre stopp och trängsel med start från led 1, det gör ju att det går lite fortare, men står du längst fram i 1.an så kommer det att gå undan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...