Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sub 1000 VL


Bommen

Recommended Posts

Gjorde mitt första maxpuls och syreupptagningstest idag på cykel. 198 i maxpuls och VO2: 5.28 L/min och 66.1 ml/kg (väger 80 kg)

Någon mer med sub 1000 mål som gjort ett test nyligen?

Ja inte behöver du vara orolig att motorn är det som sätter stopp för dig i ett vasalopp :) Riktigt fina siffror du har!

Gjorde mitt senaste test 2013-09-12: 63,8ml/kg/min på 74kg ger 4,72l/min, nu har jag dock försämrat mig dessvärre då jag har ca. 50 sjukdagar från träning sedan dess.

 

Gjorde ett test 2013-04-17 också och det är ju närmare mitt vasaloppsresultat och då hade jag 62,8ml/kg/min på 73kg ger 4,58l /min.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 269
  • Created
  • Last Reply

Renrajden inställd, Björnrännet uppflyttat. Dröjer innan man får seeda upp sig till Led 2 (eller 1...)! Hade gärna kört 3-4 tävlingar men nu blir det bara två seedningslopp, förhoppningsvis blir de genomförda och man själv är frisk.

 

Snöbrist, Västerbottens inland i slutet av januari!

Link to comment
Share on other sites

Gjorde ett test 2013-04-17 också och det är ju närmare mitt vasaloppsresultat och då hade jag 62,8ml/kg/min på 73kg ger 4,58l /min.

Kul; gjorde också ett test förra veckan och låg på 62,7ml/kg/min på 71kg ger 4,45l /min

 

Har inga ambitioner att klara top 1000 men det låter iaf konditionsmässigt hoppfullt att förbättra förra årets placering och kanske kvala in i grupp 3 igen

Link to comment
Share on other sites

Renrajden inställd, Björnrännet uppflyttat. Dröjer innan man får seeda upp sig till Led 2 (eller 1...)! Hade gärna kört 3-4 tävlingar men nu blir det bara två seedningslopp, förhoppningsvis blir de genomförda och man själv är frisk.

 

Snöbrist, Västerbottens inland i slutet av januari!

Vet ej vart du bor, men låg Renrajden på lagom avstånd så finns även Bodenloppet 25/1 (ser dock kallt ut i yr.no-prognosen just nu), Inpulsloppet 2/2, Ranrennet 8/2 och Andörjan 16/2.

Link to comment
Share on other sites

Känner ej till Vildmanna, men Röbäck åkte jag ett år (lite stort att stå på samma startlinje som Elofsson utan några som helst andra jämförelser) och kombinerade med besök hos min syster som bor i Umeå. :)

Gött, visst var det tre år sen? Endast för att locka åkare, han klev ju hav efter halva ;)

Link to comment
Share on other sites

Vill helst inte tävla så "sent"/nära inpå som två veckor innan Vasaloppet. I alla fall inte satsa på en maxprestation då.

Du menar väl inte att två timmars tävlande skulle sitta i kroppen i två veckor? Försöker fundera om du menar att tävlingen skulle påverka negativt på träningen två veckor innan. Men om 45 km tävling sliter så mycket är det väl ändå kört med 90 km ;-)

Link to comment
Share on other sites

Vill helst inte tävla så "sent"/nära inpå som två veckor innan Vasaloppet. I alla fall inte satsa på en maxprestation då.

Du menar väl inte att två timmars tävlande skulle sitta i kroppen i två veckor? Försöker fundera om du menar att tävlingen skulle påverka negativt på träningen två veckor innan. Men om 45 km tävling sliter så mycket är det väl ändå kört med 90 km ;-)

Det beror på vad du menar med "sitta i kroppen".

 

Främst är det ett orosmoment för att bli sjuk när jag vill formtoppa inför VL. Jag tenderar att ta ut mig till max vid tävlingar och kan bli väldigt sliten, har ett flertal gånger blivit sjuk efteråt.

 

Vidare kan två timmar tävlande absolut "sitta i kroppen" i två veckor. Glykogendepåerna må du fylla upp på någon dag men jag anser inte att en maxprestation av slaget långlopp har plats i optimal formtoppning två veckor innan VL - då tränar jag hellre på annat sätt. Undantaget om man är ryss, de kör ju femmilar som träning. Men inte så många andra eller hur? Nej det är en gång per år. Självklart kan man köra flertalet av långlopp, flera veckor i rad.

 

Om man kollar på makrocykler är det nog inte så många läror som förespråkar sk. A tävlingar (högprioriterade) mer än 2-3 gånger per år när det kommer till prestationer som längre distanser. Mycket beror ju på hur man prioriterar tävlingarna och hur man ser det som träning/tävling, formtopp, maxprestation m.m.

 

Det är inte kört med 90km, men det sliter ännu mer än 45. Även om jag kanske tränar någon dag efter VL så kommer jag inte kunna prestera på topp en eller två veckor efter Vasaloppet. Även om jag planerar att tävla 7-mila två veckor efter VL, vilket jag inte anser är optimalt för prestation men man kan ju göra det ändå, såklart!

Link to comment
Share on other sites

Vill helst inte tävla så "sent"/nära inpå som två veckor innan Vasaloppet. I alla fall inte satsa på en maxprestation då.

Du menar väl inte att två timmars tävlande skulle sitta i kroppen i två veckor? Försöker fundera om du menar att tävlingen skulle påverka negativt på träningen två veckor innan. Men om 45 km tävling sliter så mycket är det väl ändå kört med 90 km ;-)

Det beror på vad du menar med "sitta i kroppen".

 

Främst är det ett orosmoment för att bli sjuk när jag vill formtoppa inför VL. Jag tenderar att ta ut mig till max vid tävlingar och kan bli väldigt sliten' date=' har ett flertal gånger blivit sjuk efteråt.

 

Vidare kan två timmar tävlande absolut "sitta i kroppen" i två veckor. Glykogendepåerna må du fylla upp på någon dag men jag anser inte att en maxprestation av slaget långlopp har plats i optimal formtoppning två veckor innan VL - då tränar jag hellre på annat sätt. Undantaget om man är ryss, de kör ju femmilar som träning. Men inte så många andra eller hur? Nej det är en gång per år. Självklart kan man köra flertalet av långlopp, flera veckor i rad.

 

Om man kollar på makrocykler är det nog inte så många läror som förespråkar sk. A tävlingar (högprioriterade) mer än 2-3 gånger per år när det kommer till prestationer som längre distanser. Mycket beror ju på hur man prioriterar tävlingarna och hur man ser det som träning/tävling, formtopp, maxprestation m.m.

 

Det är inte kört med 90km, men det sliter ännu mer än 45. Även om jag kanske tränar någon dag efter VL så kommer jag inte kunna prestera på topp en eller två veckor efter Vasaloppet. Även om jag planerar att tävla 7-mila två veckor efter VL, vilket jag inte anser är optimalt för prestation men man kan ju göra det ändå, såklart![/quote']

Finns väl nästan ingen toppåkare i VL som inte kör tävling 2 veckor innan. Börderna Tynell tex har ju tävlat långlopp nu 6 helger i rad efter Marcialonga, de kör knappaste de svenska loppet mellan Skiclassicshelgerna för att de tycker att tävlingarna i sig är jätteviktiga utan snarast för att de tycker det är bra för formen.

Link to comment
Share on other sites

Du menar väl inte att två timmars tävlande skulle sitta i kroppen i två veckor? Försöker fundera om du menar att tävlingen skulle påverka negativt på träningen två veckor innan. Men om 45 km tävling sliter så mycket är det väl ändå kört med 90 km ;-)

Det beror på vad du menar med "sitta i kroppen".

 

Främst är det ett orosmoment för att bli sjuk när jag vill formtoppa inför VL. Jag tenderar att ta ut mig till max vid tävlingar och kan bli väldigt sliten' date=' har ett flertal gånger blivit sjuk efteråt.

 

Vidare kan två timmar tävlande absolut "sitta i kroppen" i två veckor. Glykogendepåerna må du fylla upp på någon dag men jag anser inte att en maxprestation av slaget långlopp har plats i optimal formtoppning två veckor innan VL - då tränar jag hellre på annat sätt. Undantaget om man är ryss, de kör ju femmilar som träning. Men inte så många andra eller hur? Nej det är en gång per år. Självklart kan man köra flertalet av långlopp, flera veckor i rad.

 

Om man kollar på makrocykler är det nog inte så många läror som förespråkar sk. A tävlingar (högprioriterade) mer än 2-3 gånger per år när det kommer till prestationer som längre distanser. Mycket beror ju på hur man prioriterar tävlingarna och hur man ser det som träning/tävling, formtopp, maxprestation m.m.

 

Det är inte kört med 90km, men det sliter ännu mer än 45. Även om jag kanske tränar någon dag efter VL så kommer jag inte kunna prestera på topp en eller två veckor efter Vasaloppet. Även om jag planerar att tävla 7-mila två veckor efter VL, vilket jag inte anser är optimalt för prestation men man kan ju göra det ändå, såklart![/quote']

Finns väl nästan ingen toppåkare i VL som inte kör tävling 2 veckor innan. Börderna Tynell tex har ju tävlat långlopp nu 6 helger i rad efter Marcialonga, de kör knappaste de svenska loppet mellan Skiclassicshelgerna för att de tycker att tävlingarna i sig är jätteviktiga utan snarast för att de tycker det är bra för formen.

Ja, och dom tävlingarna emellan är lågprioriterade, ses som träning för att behålla/skapa form.

Link to comment
Share on other sites

Det beror på vad du menar med "sitta i kroppen".

 

Främst är det ett orosmoment för att bli sjuk när jag vill formtoppa inför VL. Jag tenderar att ta ut mig till max vid tävlingar och kan bli väldigt sliten' date=' har ett flertal gånger blivit sjuk efteråt.

 

Vidare kan två timmar tävlande absolut "sitta i kroppen" i två veckor. Glykogendepåerna må du fylla upp på någon dag men jag anser inte att en maxprestation av slaget långlopp har plats i optimal formtoppning två veckor innan VL - då tränar jag hellre på annat sätt. Undantaget om man är ryss, de kör ju femmilar som träning. Men inte så många andra eller hur? Nej det är en gång per år. Självklart kan man köra flertalet av långlopp, flera veckor i rad.

 

Om man kollar på makrocykler är det nog inte så många läror som förespråkar sk. A tävlingar (högprioriterade) mer än 2-3 gånger per år när det kommer till prestationer som längre distanser. Mycket beror ju på hur man prioriterar tävlingarna och hur man ser det som träning/tävling, formtopp, maxprestation m.m.

 

Det är inte kört med 90km, men det sliter ännu mer än 45. Även om jag kanske tränar någon dag efter VL så kommer jag inte kunna prestera på topp en eller två veckor efter Vasaloppet. Även om jag planerar att tävla 7-mila två veckor efter VL, vilket jag inte anser är optimalt för prestation men man kan ju göra det ändå, såklart![/quote']

Finns väl nästan ingen toppåkare i VL som inte kör tävling 2 veckor innan. Börderna Tynell tex har ju tävlat långlopp nu 6 helger i rad efter Marcialonga, de kör knappaste de svenska loppet mellan Skiclassicshelgerna för att de tycker att tävlingarna i sig är jätteviktiga utan snarast för att de tycker det är bra för formen.

Ja, och dom tävlingarna emellan är lågprioriterade, ses som träning för att behålla/skapa form.

Ja exakt, det betyder att de tränar mer inför de loppen än annars, inte att de tar det lugnare på själva loppet, snarare tvärtom.

Link to comment
Share on other sites

Finns väl nästan ingen toppåkare i VL som inte kör tävling 2 veckor innan. Börderna Tynell tex har ju tävlat långlopp nu 6 helger i rad efter Marcialonga' date=' de kör knappaste de svenska loppet mellan Skiclassicshelgerna för att de tycker att tävlingarna i sig är jätteviktiga utan snarast för att de tycker det är bra för formen.[/quote']

Ja, och dom tävlingarna emellan är lågprioriterade, ses som träning för att behålla/skapa form.

Ja exakt, det betyder att de tränar mer inför de loppen än annars, inte att de tar det lugnare på själva loppet, snarare tvärtom.

Nerträning --> Superkompensation så det funkar ja. Men också att vid högprioriterade tävlingar vara fullt utvilad. Bara för att jag är lite tveksam att tävla ett långlopp nära inpå VL betyder det inte att jag inte skulle vila tre veckor inför det.

Link to comment
Share on other sites

Hur går det med jakten på snömil? Passerade själv 130 idag så än ligger jag på budget eller strax över. :) Tyvärr går vinterkräksjukan runt på jobbet nu så det gäller verkligen att göra allt för att hålla sig frisk.
Link to comment
Share on other sites

Ojoj! Har varit sjuk i veckan men fick en ok avslutning på den. 2 timmar igår och 3 idag.

 

Iom dagens pass kom jag upp i 56 mil. Mindre än jag tänkt pga en del sjukdom och dåliga förhållanden samt mkt skola i perioder. Fortfarande ingen tävling, tveksamt helgerna framöver. Hoppas. Men utöver snöträning kör jag 2-3 andra pass i veckan (löpintervaller, styrka, stakmaskin m.m.)

 

Inför förra Vasaloppet hade jag 75 snömil, hade tänkt i a f 100 i år får se om det hinns med! Försvinner ju mycket pga den andra träningen men den anser jag ganska värdefull för mig och mina mål!

 

Och jag har extrema 60 mil på rullisar i sommar/höst jämfört med 30 inför förra VL. Lite mer iaf...

Link to comment
Share on other sites

Hur går det med jakten på snömil? Passerade själv 130 idag så än ligger jag på budget eller strax över. :) Tyvärr går vinterkräksjukan runt på jobbet nu så det gäller verkligen att göra allt för att hålla sig frisk.

Ha, ha! :D Passerade precis 25 mil varav närmare 10 av dem är från tunneln sent i okt. Säffle var ett sant nöje i helgen med vettiga spår till skillnad från X00m-slingorna i Göteborg. Nu är jag i alla fall frisk, det är snö på gång även till våra breddgrader och Skatås har öppnat. Ska bli en kul säsong, men jag skjuter de ambitiösa målen till nästa år.

Link to comment
Share on other sites

För 10 dagar sen låg jag på mina fina 3mil, men efter helger i Högbo och bruksvallarna har jag nu passerat 30 i alla fall.

Blir färre snömil än planerat, men 0 mil på rull tidigare år har bytts mot 150 mil i år, och stakmaskinen har även den nyttjats så jag känner mig okej förberedd.

Seedningslopp blir det i Orsa 8:e och Högbo 15:e

Link to comment
Share on other sites

81 mil på snö varav ca 50 av dessa i korta konstsnöspår (ca 2K). 68 mil rullskidor. Konsekvent gymträning senaste 3-4 mån med minst 2 pass/vecka innehållande skidstyrka (chins, rodd, latsdrag, dips, tricepsdrag, brutalbäck, olika varianter av plankan). Sporadisk SkiErg, ffa testlopp 5K, senast 18,36 på 10an. Missade led 1 med 2,5 min senaste seednignsloppet. Jobba på nu allihopa, nu börjar det hetta till!
Link to comment
Share on other sites

Bakgrund: Åkt en hel del från sista året på gymnasiet 2011, då åkte jag mitt första Vasalopp. Åkte även 2012, på en 1100-placering.

 

Känner mig dock, trots en riktigt skitsäsong med ankelbrott och minimalt med snö, i bättre form än jag någon gång varit hittills. HalvVasan blir första skidloppet i år, för att få seeda ner mig något led :)

 

Fler som ska åka HalvVasan för att seeda sig?

Link to comment
Share on other sites

Ser inte ut att bli så många fler seedningslopp som går mer så dags för statusavrapportering. Hade planerat köra 4 lopp (och alla dessa fyra har varit endera inställda eller flyttade), så istället blev det 2 andra lopp. Och det är bara att konstatera att målsättningen att seeda sig till VL2 sket sig. Vad som är än mera oroande är att jag inte ens var nära. Visserligen har en del förkylningar spökat men att lyckas med top-1000 känns nog mycket svårt om 2,5 vecka.

 

Har dock noterat med glädje att några i tråden lyckats seeda sig, grattis :)

 

Till vi andra, det finns hopp. Kollade idag och det var ifjol 71 stycken som placerade sig top-1000 från VL2. Så bara att ligga i de sista passen nu!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...