Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidtunneln


jola61

Recommended Posts

Varför ska en skidtunnel gå med plus när (nästan) ingen ishall, simhall, bandyhall eller annan idrottshall gör det. Är det naturligare att spela hockey, fotboll eller bandy inomhus.

Starkt gjort Torsby att våga ta steget. Det är bara för andra kommuner att följa i samma fotspår. Att vissa råkar bo långt bort är knappast Torsbys fel.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 155
  • Created
  • Last Reply
Såg den här tråden och skulle bara vilja komplettera med att i Stockholmsområdet bor det väl 2 miljoner människor snarare än 1 miljon. Stockholm är väl Sveriges största skiddistrikt om jag inte minns fel så kundunderlaget är väl då i jämförelse i storlek som halva Norges befolkning. Borde väl väga lite över jämfört med Torsby trots skidgymnasium och relativ närhet till Norge (15 mil)...

 

Tycker inte heller att det ena inte utesluter det andra men kundunderlag borde utan tvekan finnas i Stockholm.

 

Men som sagt det ska ju byggas också och det är en kommunal fråga skulle jag tro.

Är säker på att det finns fler potentiella kunder till en skidtunnel inom 15 mils radie runt Torsby än motsvarande i Stockholm. Det är bara 15 mil till Oslo och mindre än 5 mil till gränsen. Man ska inte glömma att de flesta som äger ett par längdskidor inte åker frivilligt i en tunnel. Det är krävs ganska hög "nördfaktor". Så den "vanliga Stockholmaren" lär inte åka så flitigt, tror jag. Intresset är mycket större på andra sidan gränsen.

Värmland är redan halvnorskt med massor av norska stugägare och campingplatserna är fulla av norrmän. Tunneln är väl ett sätt att locka hit ännu fler och även under normal lågsäsong för turismen.

Hade en skidtunnel varit bra business i Stockholm skulle den nog ha varit byggd redan.

Link to comment
Share on other sites

15 mil på norska och värmländska vägar = 2 timmar. Vem vill åka 4 timmar i bil för att åka i en tunnel en kväll. Facit finns ju så jag kan ha fel, hur många Oslobor åker till tunneln en vanlig vardig? Dessutom till en kostand av 500:- enbart för bensinen.

 

Jämfört med hur mycket folk du det bor inom en 30-45 minuter med sl om det blir ett bra läge i Stockholm. Dessutom gratis transport om man redan har sl-kort.

 

Skidtunnel är förmodligen bra busines om kommunen är med ooch fixar marken gratis eller rejält subventionerat. Men att själv betala markkostanden i Stockholm bär sig knappast, förmodligen därför det inte finns nån tunnel i redan.

Link to comment
Share on other sites

Vore intressant att höra några stockholmares åsikter i frågan varför kommunerna där är så snugga med att satsa pengar på anläggningar för skidsport. I Småland tex har vi 6 konstsnöanläggningar med ett betydligt mindre befolkningsunderlag än Stockholmsområdet.

 

Att Torsby satsat på en skidtunnel bör de "mera hedras därför".:)

Link to comment
Share on other sites

Vore intressant att höra några stockholmares åsikter i frågan varför kommunerna där är så snugga med att satsa pengar på anläggningar för skidsport. ....

Storstockholmskommunerna behöver väl inte anstränga sig alls, det flyttar in folk hela tiden, dessvärre för oss i andra landsdelar. (f.d. stockholmare, längesen)

Link to comment
Share on other sites

Borde inte en skidtunnel kunna bli en valfråga? Det är inte för sent att starta "Skidtunnelpartiet. Stockholm" än! Stockholmare har ju så låga kommunalskatter så en krona i påslag för att finansiera en tunnel vore väl inte hela världen om ett sådant parti skulle driva igenom det. Margot Wallström åkte ju Tjejvasan i vintras och vill ju inte ha uppdrag inom socialdemokratin, så hon kanske skulle ställa upp som språkrör (språktunnel).
Link to comment
Share on other sites

Som "Stockholmare" ger jag mig ännu en gång in i skidtunneldebatten.....

 

Vore intressant att höra några stockholmares åsikter i frågan varför kommunerna där är så snugga med att satsa pengar på anläggningar för skidsport. I Småland tex har vi 6 konstsnöanläggningar med ett betydligt mindre befolkningsunderlag än Stockholmsområdet

Jag kan se olika förklaringar på detta. Den ena är att markpriset i Stockholm är betydligt mycket högre än i andra delar av landet. Ett markområde för en skidtunnel betingar lätt ett värde på över 10 miljoner och för en kommun att helt enkelt skänka bort mark är politiskt inte helt lätt. Det handlar då om att hitta alternativ där en tunnel kan integreras i ett redan befintligt rekreationsområde, typ Lida som är på "tapeten". Som ett exempel kan nämnas att Täby Galoppbana som ägs av Hästporten funderar på att flytta sin bana för att på så sätt få in miljardbelopp på markförsäljning!

En annan förklaring är att i Stockholmskommunerna finns utövare i alla idrotter. Från Schak, skärmflygning, hästpolo till fotboll, innebandy och ishockey. Representanter från alla dessa idrotter kräver sin del av kakan och uppvaktar politiker och tjänstemän. Här kanske längdskidor varit för dåliga att vässa armbågarna.

En annan tänkbar orsak är att "kommuntänk" inte riktigt fungerar i Stockholm. Stockholm är idag en storstadsregion där rörelsen mellan kommunerna är stor. Vi bor i en kommun, jobbar i en annan och kanske låter våra barn träna i en tredje. Hela det kommunala bidragssystemet för föreningar är uppbyggt på att du håller dig inom din egen kommun och så ser inte verkligheten ut idag. Som exempel kan nämnas det lokala aktivitetsstödet där den kommunala delen bara betalas för barn inom kommunen. Jag tror att de lokala kommunpolitikerna då endast ser till antalet utövera i sin egen kommun och då är skidsporten inte större i en enskild Stockholmskommun än i exempelvis Torsby och därmed är vi mycket långt ifrån att få en tunnel för 100milj när klubben kan uppvisa 20 aktiva medlemmar.

Ingen har ännu sett att en tunnel kan generera pengar och arbeten, eller i alla fall inte sett att det ger arbetestillfällen som är i ett sådant antal att det blir intressant för en Stockholmskommun. 8 årsanställda ytterligare i tex Täby blir liksom en "piss i Missisippi". Hellre då projektera mark för industri eller handel där det kan ge årsanställda i 100-tal. För en kommun som Torsby handlar det om att helt enkelt få sin byggd att överleva, i det perspektivet så blir man järvare och ser fler möjligheter som inte finns i Stockholm.

 

Stockholm är inte glesbyggd som på alla tänkbara sätt måste locka människor att bo kvar. Det gör att vilda idéer är svårare att genomföra och framförallt i riskprojekt som vänder sig till en blygsam del av befolkningen. Detta i kombination att vi inom klubbarna inte jobbat tillräckligt hårt för vår del av kakan gör att vi är där vi är.

 

Jag vidhåller att en tunnel är mycket svår att få lönsam, om ens möjlig, oavsett om den ligger i centrala Stockholm. Av alla de som i vintras befann sig ute i vårt snötäckta landskap och njöt av skidåkningen så är det en bråkdel som skulle åka skidor i en tunnel mellan mars-oktober. Skidintresset finns där när snön finns. I maj är det ytterst få som tycker skidor är kul och ännu mindre som skulle betala för att åka.

Link to comment
Share on other sites

Kloka ord Stefan. Håller med om det mesta. Jag vill dessutom påstå att om målet är att det ska bli lönsamt kommer inga nya tunnlar att byggas varken i Sverige eller Norge. Vi måste börja tänka på ett nytt sätt som jag tidigare varit inne på. Vilken ishall eller annan hall för utomhussporter är lönsam. Ishockey var en utomhussport från början och bandy håller ju också på att bli en inomhussport. Vi måste hitta andra värden i en skidtunnel vilket jag inte har en lösning på idag eftersom det är ekonomin som styr. På gott och ont.
Link to comment
Share on other sites

Just lönsamhet är "nyckeln" till att låsa upp knuten ;)

 

Även om trenden i de stora sporterna så som hockey och fotboll är att äga den egna arenan så kanske det är så att andra hallar är förlustaffärer. Allt beror ju på hur man räknar så att säga.

Men om jag med vanliga "skattepengarögon" tittar på ett skidtunnelbygge har jag mycket svårt att överyga mig själv om att det är samhällsnyttigt att bygga en skidtunnel och att det därmed ska belasta kommunens budget på bekostnad av andra utgifter. Att det dessutom rent klimatsmart är högst tveksamt att erbjuda skidåkning sommartid gör ju inte saken lättare. Det är svårt att väga upp de negativa delarna med de possitiva........

 

Ett konstsnö spår är däremot något annat!

Link to comment
Share on other sites

Vill inte på något sätt säga att någon har fel. Jag håller också med om vissa saker. Intressant debatt dock.

 

Men det finns ju en drös med ishallar i Sverige som används redan i augusti för att elitserielagen, allsvenska lag och division 1klubbar går på is redan då. Dessa anläggningar går förmodligen inte med plus utan det är på något sätt accepterat i samhället att kommuner ska bekosta sådant.

I min hockeytokiga stad så verkar det på något sätt självklart att det ska finnas en ishall för närmare 200 miljoner. Medan det samtidigt grymtas från kommunen när de måste hosta upp kosing till andra sporter. Här ropas det också från fotbollsfolket efter fler konstgräsplaner trots att vi har 3 st. Vi är också många skidåkare jämfört med de som pysslar med hockey och fotboll.

Varför ska man förlänga säsongerna för vissa privligerade idrotter men inte för andra genom tex tunnlar, hallar och konstsnöspår mm?

Svår fråga är det så klart men en fråga som är bra att lyfta fram.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det som är mer samhällsnyttigt med en ishall? I min kommun är både ishallen och det nya badhuset en förlustaffär som belastar kommunens budget. Att det inte är speciellt klimatsmart är väl en annan fråga.

Det kanske är multiarenor med isbana, skidåkning, badhus mm vi ska ha :)

Link to comment
Share on other sites

Just lönsamhet är "nyckeln" till att låsa upp knuten ;)

 

Även om trenden i de stora sporterna så som hockey och fotboll är att äga den egna arenan så kanske det är så att andra hallar är förlustaffärer. Allt beror ju på hur man räknar så att säga.

Men om jag med vanliga "skattepengarögon" tittar på ett skidtunnelbygge har jag mycket svårt att överyga mig själv om att det är samhällsnyttigt att bygga en skidtunnel och att det därmed ska belasta kommunens budget på bekostnad av andra utgifter. Att det dessutom rent klimatsmart är högst tveksamt att erbjuda skidåkning sommartid gör ju inte saken lättare. Det är svårt att väga upp de negativa delarna med de possitiva........

 

Ett konstsnö spår är däremot något annat!

Håller med, ett RIKTIGT (eller två) konstsnöspår är vad Stockholm behöver. Tänk om man köpte kanoner och utrustning och personal för pengarna som en skidtunnel kostar, vilka fina skidspår man kunde lägga på 1 eller 2 kalla nätter tidigt i november.

Link to comment
Share on other sites

Sen tror jag det är lättare att skaffa sponsorer och sälja reklamplats i en arena för ishockey eller bandy, då det sitter en massa människor på läktarna och ser reklamen. I en skidtunnel blir det inte samma mängd människor som sitter och "stirrar" på reklamskyltarna som i en arena.

 

Men det klart att blev anläggningen så stor så att det gick att anordna tävlingar, längd eller skidskytte med läktare för publiken och med TV-sändning vore det nog lättare med reklamfinansiering. Ev. kunde man bygga ihop skidtunneln med en hockeyarena och utnyttja läktarplats för start o målgång, där hockeyarenan återgick till ishall efter tävlingen.

Link to comment
Share on other sites

Om flera städer hade en skidtunnel är jag övertygad om att fler människor skulle åka skidor, vilket skulle ge ökade intäkter och en möjlighet att arrangera tävlingar vilket skulle generera publik som genererar sponsorer som genererar pengar. Finns förutsättningarna så finns möjligheterna. Den gångna vintern visar att skidåkning är en, när förutsättningarna finns, en mycket stor sport / folkrörelse i Sverige. Men det är ett fåtal som vill resa långa sträckor för att utöva sin vardagssport. I min hemstad lägger det lokala bandylaget ner. Ett lag som funnits i åtskilliga decennier. De har inte ens en konstfrusen bana vilket gör att de oftast fått resa för träning och matcher. Det håller inte i dagens samhälle. Då väljer man en annan sport som i sin tur resulterar i färre utövare som lockar färre sponsorer och då blir allting en fråga om ekonomi igen. Jag har ingen patentlösning på problemet men för mig är en skidtunnel lika naturligt som en ishall och ett badhus. Som jag tidigare nämnt är min fasta övertygelse att om man inte vågar ta en förlust på en tunnel så blir det inga fler i Sverige. Torsby har dock visat att även om tunneln går med förlust i sig så tjänar Torsby som samhälle på "affären".
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Vilken är den närmaste skidtunneln om man bor i Stockholm?

Torsby i värmland

Fast Helsingfors finns väl också eller minns jag fel

Mäter man fågelvägen:

Stockholm - Nystad (Uusikaupunki), Finland 25 mil

Stockholm - Pemar (Paimio), Finland 29 mil

Stockholm - Torsby 30 mil

Stockholm - Jämijärvi, Finland 38 mil

Stockholm - Helsingfors 40 mil (skidhall)

 

Krångligast men kortaste är det kanske att åka med ålandsfärjorna från Grisslehamn via Eckerö (Åland) till Gustavs (Finland) och därifrån till Nystad. (OBS har inte testat!)

 

Skulle dock inte resa så mycket för att åka i en tunnel. Har testat både Nystad och Paimio (strax utanför Åbo) när jag hade vägarna förbi. (Bor i Finland) Helt ok men inget man reser en massa extra för. Hellre då resa ordentligt norrut och åka skidor på riktigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Är nog ingen fara på taket...

Va det inte en privatskogsägare som vill gå in och sponsra tunneln när det skulle byggas men han fick inte sina krav igenom så då hoppade han av...

Som jag fattade det så va han god för rätt många pengar...

Eller är det bara ett rykte???

Björn du som bor i trakterna borde väl veta...

Link to comment
Share on other sites

Är nog ingen fara på taket...

Va det inte en privatskogsägare som vill gå in och sponsra tunneln när det skulle byggas men han fick inte sina krav igenom så då hoppade han av...

Som jag fattade det så va han god för rätt många pengar...

Eller är det bara ett rykte???

Björn du som bor i trakterna borde väl veta...

Tyvärr har jag ingen inside info, har bara hört om det på nyheterna.

Link to comment
Share on other sites

Hörru björnen! På fredag/lördag är jag på läger i tunneln! Ska dra och fixa nya bindningar på torsdag och tänkte köpa en burkvalla som funkar FINT i tunneln! Är de fortfarande Vauhti Aluminium som gäller ?! Inge klister i botten eller funkar de fint med vanligt Grund wax `?
Link to comment
Share on other sites

Hörru björnen! På fredag/lördag är jag på läger i tunneln! Ska dra och fixa nya bindningar på torsdag och tänkte köpa en burkvalla som funkar FINT i tunneln! Är de fortfarande Vauhti Aluminium som gäller ?! Inge klister i botten eller funkar de fint med vanligt Grund wax `?

Mycket klister ska det vara, Globen gärna på glidzonerna. Passa på och träna det nu! ;) . Alu-vallan går väl men är ganska trög i lössnön. Jag har hört att många åker på VR55. Själv har jag testat 2 lager VR50 med ett lager Swix violett special på, vilket har gått bra.

Link to comment
Share on other sites

I tunneln klarar du dig utan klister globen. Jag körde klister i botten de första gångerna jag var där , men nu har jag insett att det räcker med "vanlig" grundvalla. Jag värmer in grön Swix och lägger några lager med röd Swix (ur den enkla V serien) Funkar bra för mig och frugan.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...