Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Världscupen - Fantasy (dvs tippa resultat)


HW

Recommended Posts

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det verkar redan vara uppdaterat och tyvärr bara totalplacering som ger poäng. Jag hade önskat som du med tanke på nämnda uppryckningar. Stadlober hade gärna fått dra med sig Harsem och framför allt Neprjajeva. Ligger fortfarande tolva totalt.

Lite elakt, men väntar på att Jacobsen hoppar av.

 

EDIT: Vi ligger tvåa i ligatävlingen.

Ja märkligt, brukar ju vara individuella wc-poäng i jaktstarter, som tex i Rukka. Kul att de visar prov på form i alla fall.

Och kul att Calle har lite positiva inställning nu också!

Link to comment
Share on other sites

Topp 5 har alla Jacobsen. Märkligt att de tog den säkerhetsrisken.

 

Kerttu Niskanen börjar så smått ge resultat. Väntar att hon kommer starkare mot slutet. Stadlober tror jag också kommer att visa sig vara rätt val när vi sen är upp på backen. Mer osäkert med Sibenthal som jag plockade med av någon anledning.

 

På herrsidan har jag gjort två riktigt korkade val vad det verkar. Halfvarsson och Spitsov. Spitsov åkte upp sig lite igår och tog någon enstaka poäng, hoppas det är en trend för honom, annars blir det en billig bom. Haifvarsson måste prestera på den klassiska sprinten för att inte vara en ganska dyr bom.

 

Nån som följer med hur mycket Kläbo tappar i pris under touren? Blir intressant att se vad han kostar efter touren och jämföra med tour- och säsongsstart.

Det är en fråga om vad man har haft råd med också. Jag fick stanna på sju herrar. Det är väl först efter touren som de nya priserna visar sig eller har nån sett formeln? Tycker det är lite dyrt med oseedade som börjar på $2500.

Link to comment
Share on other sites

"Ingvild Flugstad Østberg, Heidi Weng, Martin Johnsrud Sundby og Hans Christer Holund får ikke lov å reise hjem." Akkurat disse fire norske jeg har på mitt lag. Takk Vidar, sjekken er i posten!

 

Jeg har også med Niskanen, Stadlober og von Siebenthal. Trodde at sistnevnte skulle gjøre det bedre tidlig, i tillegg hadde hun 10ende beste tid opp bakken i fjor så avslutningen kan bli bra. Men en klassisk sprint når de går med vann opp til knærne tror jeg ikke vil være noe særlig bra for henne.

 

En jeg vurderte nøye men ikke fikk råd til var Bjornsen. Kunne sikkert prioritert om litt og fått henne med, men var usikker på bakken og fullføring. Men hun ligger jo veldig bra an inn mot en klassisk sprint som hun meget godt kan vinne. Hun har kun gått opp bakken en gang, i 2016. Hun hadde da 20ende beste tid, som bare var 30 sekunder saktere enn Østberg som kom på andreplass. Blir ikke overrasket om hun fullfører topp 6.

Link to comment
Share on other sites

Det är en fråga om vad man har haft råd med också. Jag fick stanna på sju herrar. Det är väl först efter touren som de nya priserna visar sig eller har nån sett formeln? Tycker det är lite dyrt med oseedade som börjar på $2500.

Det verkar som om priserna uppdateras kontinuerligt. Iversen och Calle som jag köpte inför touren och som båda har underpresterat har ökat i pris med runt $200 var under touren vad jag kan se.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som om priserna uppdateras kontinuerligt. Iversen och Calle som jag köpte inför touren och som båda har underpresterat har ökat i pris med runt $200 var under touren vad jag kan se.

 

Ja du har rett. jeg kjøpte Holund til $6229, han er nå $6415. Dario har gått fra $5959 til $6407. Jeg tipper det er noe software som beregner prisene mellom hvert renn. Så etter en runde kjøres en oppdatering i databasen der priser og poeng oppdateres. At det ikke skjedde under en event før (?) Touren kan være en liten bug eller noe, burde ikke ha så mye å si. Klæbo er nede under $10000, så planen med at han skulle bli billig å kjøpe tilbake ser ut til å holde. :)

 

Ellers er det en helt vill prolog i Oberstdorf nå, storm og kaos, skiltene flyger og sendingen til NRK faller inn og ut.

 

Ca6ApaP.jpg

 

9NTTbBU.jpg

 

p1DzWZz.jpg

 

Ikke rettferdige forhold. Bjornsen, en klar vinnerkandidat, røyk ut nesten 25 sekunder bak Falla. Hun sa at et vindkast gjorde at hun måtte stoppe helt opp et sted i løypa. Det gir jo store utslag på totalen siden det er prologtiden pluss totalen som gjelder. Bortsett fra von Siebenthal ser det bra ut for mitt lag. Kanskje det er litt bra for henne likevel, hun har jo ikke kvalet i tidligere klassiske sprinter og nå får ikke løpere foran henne som Bjornsen, Haag og Harsem bonussekunder på henne.

 

Men synd for Harsem. Hun har aldri gått mesterskap, er god i klassisk sprint som er en øvelse i OS, og nå misset hun en god sjans til å vise sprintform.

Link to comment
Share on other sites

Härligt skidväder:)

 

Kul att stadlober klarade topp 30! 

 

Von siebenthal hade jag inte räknat med. Sadie hade jag dock räknat starkt med.

 

Diggins 2:a, fan vad kul om hon skulle slåss om toursegern.!Man ska inte räkna ut henne med den attityden:) 

 

6/8 för min del. helt ok.

Link to comment
Share on other sites

Sprinterne reiser hjem:

 

"Maiken Caspersen Falla, Kathrine Harsem og Mari Eide har gjort sitt siste renn i årets Tour de Ski."

 

https://www.langrenn.com/siste-ytterligere-3-norske-lacpere-reiser-hjem-fra-tour-de-ski.6073381-1743.html

 

Var vel ikke overraskende. Det er mye snakk om at er dumt at noen står over osv, jeg synes ikke nødvendigvis det er så ille at Bjørgen og Kalla er hjemme for eksempel. Men at sprinterne planlegger å gi seg etter andre sprinten synes jeg er dumt, siden de da tar plassen til noen som antagelig kan fullføre.

Link to comment
Share on other sites

MEN!!! Harsem hade ju mer att kunna leverera än bara nån pajassprint i Slaskdorf. Nu tappar jag ju en av tjejerna ☹️ Skulle kört Siebenthal istället

 

Rent generellt har ju både Norge och Finland en knepig inställning till TdS på förhand och den norska hållningen blir ju inte bättre för att det går halvbra för herrarna och bara ett par av damerna levererar som förväntat.

Link to comment
Share on other sites

Dette kaoset ser ut til å gå min vei. I totalen nå har jeg:

 

Herrer: 1,2,3,4,5,7,10 der sistemann Manificat er sterk i bakken

Damer: 1,2,3,4,5,9,11 der de to siste kanskje ikke tar så mye, men likevel kan gjøre det bra.

 

Jeg har ikke regnet på poeng eller noe sånn, men det blir interessant hvis et 7/7 lag slår mange 8/8-ere.

Link to comment
Share on other sites

Dette kaoset ser ut til å gå min vei. I totalen nå har jeg:

 

Herrer: 1,2,3,4,5,7,10 der sistemann Manificat er sterk i bakken

Damer: 1,2,3,4,5,9,11 der de to siste kanskje ikke tar så mye, men likevel kan gjøre det bra.

 

Jeg har ikke regnet på poeng eller noe sånn, men det blir interessant hvis et 7/7 lag slår mange 8/8-ere.

Jag ångrar nu att jag inte gjorde detsamma och skulle haft 7 herrar. Jag bytte Sundby mot Halfvarsson och Iversen i sista stund och även om Iversen vann idag så verkar Sundby få betydligt fler poäng än dessa båda totalt...

Link to comment
Share on other sites

Dere som ønsket dere en Ski Classics fantasy har tydeligvis vært snille gutter i år. :)

 

fantasy.vismaskiclassics.com/

 

Ser ut som akkurat samme software som Noah / Faster Skier sin, håper det har positive følger for alle involverte.

 

e: Jeg har laget liga med samme detaljer som denne.

Link to comment
Share on other sites

Dere som ønsket dere en Ski Classics fantasy har tydeligvis vært snille gutter i år. :)

 

fantasy.vismaskiclassics.com/

 

Ser ut som akkurat samme software som Noah / Faster Skier sin, håper det har positive følger for alle involverte.

 

e: Jeg har laget liga med samme detaljer som denne.

Jag diskuterade detta med dem efter förra säsongen och försökte få ihop dem med Skkstart som sponsor så det är kul att det blir nåt. Ser ut som att Visma gått all-in på prisbordet ;)
Link to comment
Share on other sites

Dette kaoset ser ut til å gå min vei. I totalen nå har jeg:

 

Herrer: 1,2,3,4,5,7,10 der sistemann Manificat er sterk i bakken

Damer: 1,2,3,4,5,9,11 der de to siste kanskje ikke tar så mye, men likevel kan gjøre det bra.

 

Jeg har ikke regnet på poeng eller noe sånn, men det blir interessant hvis et 7/7 lag slår mange 8/8-ere.

Jag har väldigt liknande men Poltoranin (6:a) istället för Sundby och Neprjaeva (18:e) istället för Siebenthal. Neprjaeva visade ju att det kan hända en del i en masstart så på lör em får vi se utgångsläget för totalen. Kanske inte lika slaskigt i Val di Fiemme?

Link to comment
Share on other sites

Med facit i hand skulle jag nog ha behållt Klaebo för 6100$ som jag haft från start. Han är ett måste att köpa tillbaka för 9575$ och lär ta minst 800WC poäng till. Hur många åkare för 6100 som skulle göra det inklusive tour de ski? 

Lär knappast bli fulla lag efter denna tour om man vill ha in klaebo, björgen och gänget igen:)

Link to comment
Share on other sites

Skall vi ha en skild tråd för Ski Classics fantasyn? Lite andra regler och förutsättningar jämfört med VC fantasyn.

 

Med facit i hand skulle jag nog ha behållt Klaebo för 6100$ som jag haft från start. Han är ett måste att köpa tillbaka för 9575$ och lär ta minst 800WC poäng till. Hur många åkare för 6100 som skulle göra det inklusive tour de ski? 

Lär knappast bli fulla lag efter denna tour om man vill ha in klaebo, björgen och gänget igen:)

Ja, helt sant. Jag har $6356 (Calle+lite pengar som blev över) som endast genererar 14 poäng denna tour. De pengarna kunde ha varit fast i Kläbo i stället.

 

Kläbo sjönk en del efter första etappen pga "säljeffekten". Men sen har det stannat av. Dock bör han väl rimligtvis ännu sjunka i pris då de stora poängsummorna för totalställningen delas ut åt hans konkurrenter. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...