Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Världscupen - Fantasy (dvs tippa resultat)


HW

Recommended Posts

Gamblingen Northug höll inte, idag i alla fall.

 

Ikke i morgen heller, Elvis has left the building.

 

 

Petter Northug dro i ettermiddag fra Lillehammer - retning Trondheim.

 

- Jeg føler meg ikke i form, så da er det like greit å reise hjem for å trene i stedet, sier Northug til tvsporten i dét han forlater Lillehammer rundt kl 17 i dag.

- Trenger å trene

 

I dag ble Northug nr 32 i sprintprologen, og røyk ut før heatene startet. Dermed ble sesongdebuten i verdenscupen av det korte slaget for Petter Northug.

 

- Petter har behov for en god treningsperiode etter forkjølelsen han pådro seg rett før Beitostølen for et par uker siden, sier trener Stig Rune Kveen.

 

- Det er synd at Petter ikke er i god nok form til å gå, sier landslagstrener Tor Arne Hetland i en pressemelding.

 

Northug var påmeldt til morgendagens 30 km fellesstart i verdenscupen på Lillehammer. Slik blir det ikke.

 

- Med et par uker trening håper vi å få den responsen han trenger. Det er fremgang, og han vurderte helt til det siste å gå i morgen, sier Kveen.

Northugs lagkamerat får endelig sjansen

 

Også Emil Iversen har trukket seg, og det gir Chris Jespersen sjansen i morgen. Nå får også Simen Sveen muligheten til å vise seg frem, som erstatter for Petter Northug.

 

Neste helg er det verdenscup i Davos - før verdenscup-sirkuset flytter seg til Toblach helgen etter det igjen. Disse løpene går sannsynligvis uten Petter Northug.

 

- Nøkkelen til Petter er å få en god treningsperiode nå. Så får vi ta det etterhvert med Tor Arne Hetland hvordan vi skal få matchet Petter fremover, sier Kveen.

 

https://tvsporten.no/humor-langrenn-petter-northug/petter-northug-har-forlatt-lillehammer--jeg-er-ikke-i-form/108265

 

Jaja, det var en billig risk.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ikke i morgen heller, Elvis has left the building.

 

 

 

https://tvsporten.no/humor-langrenn-petter-northug/petter-northug-har-forlatt-lillehammer--jeg-er-ikke-i-form/108265

 

Jaja, det var en billig risk.

Jo, men att Iversen hoppar av också gör ju inte saken bättre.

Man får inte så mycket för en Northug idag...

 

Klena de dära norrmännen ;)

Link to comment
Share on other sites

Er du ute i løypene på Lillehammer i dag Lars? Det ser jo helt fantastisk ut.

Nej, vi prioriterade det fina vädret och njöt av alpinbacken i Natrudstilen. Har haft en strålande helg i spåren med sju mil i benen. Lyckades inte locka ner barnen till skidstadion så jag får kolla reprisen.

 

Damerna gick bra med 1-4 och poäng från Østberg, Jacobsen, Stina och Falla. Med facit på hand skulle man ha behållit Pärmäkoski och köpt Diggins.

 

Herrarna lite sämre även om Klæbo och Sundby är först. Niskanen och Bolsjunov hyfsat med, Halfvarsson tar sig upp lite mot slutet men Poltoranin hamnar utanför poängplats.

 

Nån som har räknat ihop helgens dream team?

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det är ekonomiskt möjligt att ha alla 16 som samlade mest poäng, men de är följande:

 

Weng 139

Pärmäkoski 130

Kalla 127

Falla 104

Diggins 100

Björnsen 88

Östberg 82

Björgen 72

 

Kläbo 226

Ustiugov 118

Sundby 98

Holund 96

Bolshunov 90

Niskanen 84

Manificat 82

Kruger 75

 

Extremt korkat av mig att sälja bort Ustiugov. Jag har verkligen kommit snett in i säsongen på herrsidan. Har inte Sundby och kommer knappast att ha råd att köpa honom heller framöver för han går väl upp i pris varje helg. Hade man vetat hur billig han egentligen var innan säsongen började så hade jag valt annorlunda.

Link to comment
Share on other sites

Hade man vetat hur billig han egentligen var innan säsongen började så hade jag valt annorlunda.

 

$9435. Var bedre å få Klæbo til $6270! Jeg hadde Ustiogov med i Ruka når han gjorde det dårlig, men ikke i Lillehammer... Han virker jo ikke i toppform, så han er vel ikke et perfekt tips for sprint og intervallstart i høyden i Davos. Krogh ser også dårlig ut, selv om Davos burde passe ham ganske bra. Astrid UJ er en sånn løper som gjør det bra så snart jeg tar henne av laget.

 

Et tips, gå gjennom laget ditt og se om noen løpere har gått ned i pris. Ser at f.eks. Østberg og Musgrave har gjort det, da kan man selge og evt kjøpe dem tilbake for å frigjøre litt $.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Extremt korkat av mig att sälja bort Ustiugov. Jag har verkligen kommit snett in i säsongen på herrsidan. Har inte Sundby och kommer knappast att ha råd att köpa honom heller framöver för han går väl upp i pris varje helg. Hade man vetat hur billig han egentligen var innan säsongen började så hade jag valt annorlunda.

Pärmäkoski 130

Jag gjorde samma misstag som dig och sålde Ustijugov. Det värsta är att jag gjorde precis samma sak i fjol, hade med honom i Ruka där han inte lyckades och tog bort honom till Lillehammer där han började leverera...

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det är ekonomiskt möjligt att ha alla 16 som samlade mest poäng, men de är följande:

 

Weng 139

Pärmäkoski 130

Kalla 127

Falla 104

Diggins 100

Björnsen 88

Östberg 82

Björgen 72

 

Kläbo 226

Ustiugov 118

Sundby 98

Holund 96

Bolshunov 90

Niskanen 84

Manificat 82

Kruger 75

 

Extremt korkat av mig att sälja bort Ustiugov. Jag har verkligen kommit snett in i säsongen på herrsidan. Har inte Sundby och kommer knappast att ha råd att köpa honom heller framöver för han går väl upp i pris varje helg. Hade man vetat hur billig han egentligen var innan säsongen började så hade jag valt annorlunda.

 

Glömde bort att det var bonuspoäng i skiathlonen så man skulle nog ha viktat lite mer åt distansåkarna. Skulle inte sålt Pärmäkoski för Stina och Holund hade varit bättre än Halfvarsson. Ustjugov är nog för dyr nu. Cologna på hemmaplan? Annars brukar Davos lukta Manificat och Heikkinen...

Link to comment
Share on other sites

Norska laget till Davos (Klæbo går bara sprinten):

 

Menn, sprint, fri teknikk
Emil Iversen, IL Varden Meråker
Sondre Turvoll Fossli, Hokksund IL
Finn Hågen Krogh, Tverrelvdalen IL
Johannes Høsflot Klæbo, Byåsen IL
Sindre Bjørnestad Skar, Bærums Verk og Hauger IF
Pål Golberg, Gol IL
Martin Johnsrud Sundby, Røa IL
Håvard Solås Taugbøl, Lillehammer Skiklub

 

15 km, fri teknikk
Hans Christer Holund, Lyn Ski
Finn Hågen Krogh, Tverrelvdalen IL
Simen Hegstad Krüger, Lyn Ski
Sindre Bjørnestad Skar, Bærums Verk og Hauger IF
Didrik Tønseth, Byåsen IL
Martin Johnsrud Sundby, Røa IL
Håvard Solås Taugbøl, Lillehammer Skiklub

 

Kvinner, sprint fri teknikk
Marit Bjørgen, Rognes IL
Ingvild Flugstad Østberg, Gjøvik Skiklubb
Thea Krokan Murud, Søre Ål IL
Astrid Uhrenholdt Jacobsen, IL Heming
Maiken Caspersen Falla, Gerdrum IL
Mari Eide, Øystre Slidre IL
Heidi Weng, IL Bul

 

Kvinner, 10 km fri teknikk
Marit Bjørgen, Rognes IL
Ingvild Flugstad Østberg, Gjøvik Skiklubb
Mari Eide, Øystre Slidre IL
Astrid Uhrenholdt Jacobsen, IL Heming
Ragnhild Haga, Åsen IL
Anne Kjersti Kalvå, Lundamo IL
Heidi Weng, IL Bul

 

Och svenska laget, inte klart vilka som dubblerar. Ebba gör premiär:

 

Damer
Ebba Andersson, Sollefteå skidor IF

Anna Dyvik, IFK Mora SK

Hanna Falk, Ulricehamns IF

Anna Haag, Anna&Emil sportklubb

Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK

Charlotte Kalla, Piteå elit

Stina Nilsson, IFK Mora SK

Evelina Settlin, Hudiksvalls IF

Jonna Sundling, IFK Umeå

Linn Sömskar, IFK Umeå

Emma Wikén, Åsarna IK

 

Herrar
Gustav Eriksson, IFK Mora SK

Calle Halfvarsson, Sågmyra SK

Marcus Hellner, Gellivare skidallians

Emil Johansson, IK Jarl

Emil Jönsson, Anna&Emil sportklubb

Teodor Peterson, IFK Umeå

Daniel Rickardsson, Hudiksvalls IF

Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK

Viktor Thorn, Ulricehamns IF

Karl-Johan Westberg, Borås SK

Link to comment
Share on other sites

Et tips, gå gjennom laget ditt og se om noen løpere har gått ned i pris. Ser at f.eks. Østberg og Musgrave har gjort det, da kan man selge og evt kjøpe dem tilbake for å frigjøre litt $.

 

Fast jag köpte Östberg från start så för mig är hon nu dyrare än då jag köpte henne.

Link to comment
Share on other sites

Pärmäkoski blev billigare trots att hon samlade näst mest poäng i helgen. Prissystemet är inte riktigt genomtänkt.

 

Beror antagligen på att folk sålde henne efter en svag Rukahelg. Men det blir en konstig eftersläpning då populariteten har så stor betydelse.

 

Ja, dette prissystemet er nok basert på fantasy football, der det er litt mindre formkurver og ingen forskjell på klassisk/fristil eller sprint/distanse fra helg til helg. Men så lenge det er noenlunde forutsigbart kan man vel dra det til sin fordel.

Link to comment
Share on other sites

Sveriges lag er ute: www.langd.se/?id=6063895&cat=86106

 

Landslaget till Davos den 9–10 december

Damer

Ebba Andersson, Sollefteå skidor IF, Anna Dyvik, IFK Mora SK, Hanna Falk, Ulricehamns IF, Anna Haag, Anna&Emil sportklubb, Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK, Charlotte Kalla, Piteå elit, Stina Nilsson, IFK Mora SK, Evelina Settlin, Hudiksvalls IF, Jonna Sundling, IFK Umeå, Linn Sömskar, IFK Umeå, Emma Wikén, Åsarna IK.

Herrar
Gustav Eriksson, IFK Mora SK, Calle Halfvarsson, Sågmyra SK, Marcus Hellner, Gellivare skidallians, Emil Johansson, IK Jarl, Emil Jönsson, Anna&Emil sportklubb, Teodor Peterson, IFK Umeå, Daniel Rickardsson, Hudiksvalls IF, Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK, Viktor Thorn, Ulricehamns IF, Karl-Johan Westberg, Borås SK.

 

 

Oskar er rundt $3000, Ebba er rundt $2500, bra kjøp tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Intressant risk om man väljer att sälja en åkare som inte ska åka en helg, tex Iivo. Det är en risk att man inte kan köpa tillbaka åkaren men samtidigt en stor möjlighet att tillräckligt många säljer honom inför helgen att han inför nästa helg tappar så pass mycket i värde att man kan köpa tillbaka han. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ingen Niskanen i Davos och inte Heikkinen heller - https://svenska.yle.fi/artikel/2017/12/04/northug-nobbas-igen-heikkinen-och-niskanen-skippar-davos-strandvall-far-chansen

Niskanen blir ju en tvångsförsäljning som man går $1500 back på...

 

Intressant risk om man väljer att sälja en åkare som inte ska åka en helg, tex Iivo. Det är en risk att man inte kan köpa tillbaka åkaren men samtidigt en stor möjlighet att tillräckligt många säljer honom inför helgen att han inför nästa helg tappar så pass mycket i värde att man kan köpa tillbaka han. ;)

Tror ni den stora massan som bestämmer priserna i denna tävling har koll på Finlands laguttagningar eller läser startlistor? Tveksamt. De märker väl först efter helgen att de borde ha sålt Iivo och sabbar vår kalkylering om att han går ner i pris efter helgen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...