Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ulricehamnsloppet


NiklasPF

Recommended Posts

Man vet aldrig hur dom seedar. Lite likheter finns det med Stråkenloppet, om ni tittar på namnen däruppe. Där drog dom elitledet med 11 minuter efter Dan Moberg för att få med alla "kanonerna", någon av dessa var runt topp 10 även igår och närmare 2h. Därför skulle dom kunna göra något liknande även för Ulricehamnsloppet, sätta elit på nära 2h eller 2h prick och sen 10 mins intervaller, då skulle tiden ovan på 2:18 räcka väldigt långt.

 

Men det troliga är väl att det blir betydligt hårdare än så. Kanske den avgörande skillnaden till de generös gränserna på Stråkenloppet är att det gick trögt även för eliten där?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Ett klassiskt lopp där varv 3 till 6 handlade om att ha koll på benen då spåren försvann. Sista varvet med nydragna spår var härligt att få med sig hem. Bra träning när tekniken inte funkar med dåliga spår. En stor eloge till arrangören att få till ett lopp för så många deltagare med mängder av varvningar. 

Link to comment
Share on other sites

Håller med. Bra av arrangörerna att bara kunna genomföra loppet. Det tråkiga är att det blir svårt att seeda upp sig. De bästa åker ju nästan lika snabbt oavsett spårkvalitet känns det som. För egen del med min dåliga teknik blir det som natt och dag. Hade på vissa bitar knappt styrfart de sista varven kändes det som. Dessvärre tar ju inte seedningskommittén hänsyn till detta... :(

Hoppas seedningskommittén har "rätt så bra koll" på detta trots allt, men det vanliga är ju att jobbiga lopp med nysnö, slask osv inte gynnar åkare några led under elit.

Link to comment
Share on other sites

Seedningen är klar: Elitled; 1,52 Led 1; 2,02 Led 2; 2,12, Led 3; 2,22 Led 4; 2,32 Led 5; 2,42 Led 6; 2,52 Led 7; 3,07 Led 8 3,22 Led 9 3,37.

Hyfsat snäll känns det som.

Ja det var en bra seedning :)

 

Någon som har tid å lust att lägga upp resultatet på skidresultat så man får poäng där? Min första skidtävling på nästan 2 år så det kan bara bli ett lyft där.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Någon som har koll på snö- och spårkvalite vid Lassalyckan nu inför helgens Ulricehamnslopp? Fast, löst, isigt? Väderprognosen mot helgen ser väl ändå lovande ut. Inte allt för mycket mildgradet eller nederbörd.

Senaste veckan har det varit fasta fina spår och strax under nollan. Gissningsvis kommer det bli löst de sista varven då det blir sockrigt efter att många åkt i spåren.

 

I Lördags var det lite utav en folkfest i spåren, minusgrader och solsken, och det var folk och åkte precis överallt. Enligt utsago var det kanonfint vid 09 på morgonen. Jag var ute med grabben vid lunch, då var det löst och alla backar mycket sockriga. 

Link to comment
Share on other sites

Senaste veckan har det varit fasta fina spår och strax under nollan. Gissningsvis kommer det bli löst de sista varven då det blir sockrigt efter att många åkt i spåren.

 

I Lördags var det lite utav en folkfest i spåren, minusgrader och solsken, och det var folk och åkte precis överallt. Enligt utsago var det kanonfint vid 09 på morgonen. Jag var ute med grabben vid lunch, då var det löst och alla backar mycket sockriga.

 

Många tack för rapport! Förmodar det behövs klister för fäste? Brukar det skilja i temperatur mellan Centrum och Lassalyckan?

Link to comment
Share on other sites

Många tack för rapport! Förmodar det behövs klister för fäste? Brukar det skilja i temperatur mellan Centrum och Lassalyckan?

Inte helt säker på klister eller inte. Senaste veckan har jag mest åkt med barnen och då har klister fungerat fint för det ändamålet. Blir det sockrigt kan du nog räkna med lite hugg annars när man ska åka fortare och ta i lite mer. Men jag är också generalkass på att valla.. så det kan ju spela in.

 

Normalt är att det är någon grad kallare på lassalyckan än vad det står på Ulricehamnsrapporten på smhi. Om du kollar Duvered istället så brukar det stämma hyfsat. Klart.se har annars alternativet att välja Ulricehamns Golfklubb, den brukar stämma bäst enligt egen erfarenhet. 

Link to comment
Share on other sites

Jag gick på ruggen förra året (efter snöfall på natten) och det var kanon en mil sen inget fäste alls. Sen gick jag på klister på västgötaloppet veckan efter och hade spikfäste och körde 25 minuter snabbare.

 

Så för mig lönar det sig att prioritera fästet (led5-åkare) och jag hoppas kunna gå på klister. Men ligger ett snöfall och lurar i morgon så hoppas inte det kommer senare än sagt.

Link to comment
Share on other sites

Jag gick på ruggen förra året (efter snöfall på natten) och det var kanon en mil sen inget fäste alls. Sen gick jag på klister på västgötaloppet veckan efter och hade spikfäste och körde 25 minuter snabbare.

 

Så för mig lönar det sig att prioritera fästet (led5-åkare) och jag hoppas kunna gå på klister. Men ligger ett snöfall och lurar i morgon så hoppas inte det kommer senare än sagt.

Om jag kommer ihåg att gå in här kan jag rapportera hur det gick med det där snöfallet. Bor 400m ifrån starten..

Link to comment
Share on other sites

Bra om du rapporterar direkt från banan om snöfallet!

 

Jag har en fråga om vallning på plats. Utan att testa vet man ju inte om det är för tjockt eller för tunt med klister.

 

Hörde att det är det man kan göra fel på i början. Det finns väl ingen möjlighet att värma upp där iallafall med så mycket folk. Vad gör att det är bättre/sämre att låta de lägga på klister där istället för att man gör det hemma mha instruktioner på youtube?

 

Om man aldrig har tävlat på klister förut o inte ngn plats att testa skidorna, hur vet man att det är lagom tjock med klister?

Finns det ngt sätt att säga?

Link to comment
Share on other sites

Detta blir mitt första skidlopp :) En rapport hade varit guld värd eftersom jag är lite spänd på hur jag ska valla. Tänkte göra klart allt kvällen innan eftersom det blir en tidig morgon ändå med resa från Göteborg. Lutar nog ändå åt röd burkvalla - förra helgen tyckte jag att det bet riktigt bra på konstsnön i Borås och så känns det mindre riskabelt för glidet än med klister. 

Link to comment
Share on other sites

Välkommen! Blir min andra tävling, första var Västgötaloppet förra året. Då åkte jag på burkvalla VR60, eftersom jag inte lärt mig klistervallor, trots att rekommenderat var något klister. Fick saxa alldeles för mycket. Ångrar valet. I år ska jag följa vallatipsen för fäste.

 

Glid däremot ska jag testa stålsicklade skidor den här gången.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr inte planerat. Bara någon gång som improvisation när burkvalla inte fungerat.

Ja då är det ju svårt. Men som lite tröst så var min första klistervallning täckt klister.Jag tyckte det funkade bra då....Misstänker dock att jag inte hade varit särskilt nöjd med den nu..

Link to comment
Share on other sites

Bra om du rapporterar direkt från banan om snöfallet!

Jag har en fråga om vallning på plats. Utan att testa vet man ju inte om det är för tjockt eller för tunt med klister.

Hörde att det är det man kan göra fel på i början. Det finns väl ingen möjlighet att värma upp där iallafall med så mycket folk. Vad gör att det är bättre/sämre att låta de lägga på klister där istället för att man gör det hemma mha instruktioner på youtube?

Om man aldrig har tävlat på klister förut o inte ngn plats att testa skidorna, hur vet man att det är lagom tjock med klister?

Finns det ngt sätt att säga?

Det blir ju såklart en chansning att testa något nytt på tävling. Ett tips är att lägga tunnare än vad du tror är för tunt. Gärna flera lager, åtminstone två lager. Tex ett grundklister eller hårt isklister väldigt tunt i botten. Bara så det precis täcker zonen du vallar. Låt det gärna härda åtminstone några timmar före du lägger åkklister något tjockare men fortfarande tunt. Det är enklare att justera om man märker att det är för tunt för start.

 

Möjlighet att testa borde absolut finnas på plats imorgon. Har du lagt för tunt eller fel typ av lister kan du justera efter test.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar bli något av en mardröm för fästvallning. Blandat ny och gammal snö, nollgradigt och ev lite snöfall. Jag lutar åt att lägga klister nu i kväll, och sedan ev täcka det med burk på plats i morgon. Hade det varit en flackare bana hade jag övervägt att köra blankt.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...