Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ulricehamnsloppet


NiklasPF

Recommended Posts

Jag satsar på wide blandat med rossa klister tror jag, lägger på det ikväll. Men om man skulle få för sig att täcka klistret - vilken burk rekommenderar ni då?? Detta är något jag aldrig provat - överhuvudtaget rätt ny på att valla skidor..
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply
Skulle tänka mig att typ Rode superextra eller vr45 kan funka som täckning. Något hårdare burk än vad temperaturen anger iom klistret under. Viktigt att lägga tunt med klister o vara försiktig vid täckning med burk. Jag tycker ofta det funkar bra att täcka när såväl skidan som burken är kall så låt skida o burk stå ute en stund. Var också försiktig när du klossar så inte klistret blir för varmt o burkvallan blandas med klistret.
Link to comment
Share on other sites

Det har kommit ett par millimeter snö som ligger som en blöt filt här nu. Kommer med allra största säkerhet att blandas upp och försvinna i uppfräst konstsnö. 0.5 plusgrader på termometern här nu och fuktigt i luften. Tidigare under säsongen har tunt underlagsklister med ett supertunnt lager swix universalklister gett kanonfint fäste med dessa förhållandena. Men, som jag har sagt tidigare, jag är absolut inget vallaorakel och har inte prioriterat glid när jag har vallar.
Link to comment
Share on other sites

Jag körde i Borås idag, delvis med lär snöfall och sen regn, på star-klister -2-+2 i trampet och -6-0 hela klisterzonen utan minsta tendens till ifrysning och med bra fäste. Så jag går all in på det i morgon, men det är primärt träning för mig då nuvarande form inte medger uppseedning så får jag ifrysning är det inte katastrof.

 

Jag är mest orolig för hur spåren ska hålla, bara någon enstaka minusgrad i natt och många åkare.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde i Borås idag, delvis med lär snöfall och sen regn, på star-klister -2-+2 i trampet och -6-0 hela klisterzonen utan minsta tendens till ifrysning och med bra fäste. Så jag går all in på det i morgon, men det är primärt träning för mig då nuvarande form inte medger uppseedning så får jag ifrysning är det inte katastrof.

 

Jag är mest orolig för hur spåren ska hålla, bara någon enstaka minusgrad i natt och många åkare.

Jag är helt och hållet inställd på att spåren kommer att rasa ihop tämligen omgående imorgon...klister blir det här också frågan är bara om jag ska blanda i något i universalen eller inte...guruwax violett eller lite kx65 kanske...får fundera en stund till.

Link to comment
Share on other sites

Trångt i början, och en hel del ifrysning i klistret. Efter hand som det slutade snöa fungerade vallan bättre, och fältet drogs ut så att man kunde köra om. Efter 25 km var det dock slut på det roliga för min del. Staven gick av, och det gick inte att få tag på någon ny. Det var bara att kliva av och åka hem.
Link to comment
Share on other sites

Trångt i början, och en hel del ifrysning i klistret. Efter hand som det slutade snöa fungerade vallan bättre, och fältet drogs ut så att man kunde köra om. Efter 25 km var det dock slut på det roliga för min del. Staven gick av, och det gick inte att få tag på någon ny. Det var bara att kliva av och åka hem.

Trist med stavbrott, fråga mig. Märkligt att du inte kunde få en ersättningsstav?

Bra att du har Marcialonga och luta dig mot ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte det var en rolig bana :) efter fyra varv var dock spåren märkliga.. På nåt sätt blev det en ås mellan skidspåren så man fick stå väldigt bredbent.. Brukar det bli så?? Men sedan spårades det om vilket var väldigt skönt undrar om jag ens orkat hela annars..
Link to comment
Share on other sites

Det frös i lite för mig också när jag kom ut i nysnön men försvann snabbt ifort jag kom över könen o fick lite far på skidorna igen. La swix kn44 blandat med några pungter rossa. Men denna hysteri med att lägga ut skidor långt långt före start. Jag var på plats en timme före start och var väl åtminstone i sista tredjedelen av led 2. Trångt så det räckte till en början. Sista halvan av loppet kändes bättre än första för mig. Så den delen är jag i vart fall nöjd med.
Link to comment
Share on other sites

Trist med stavbrott, fråga mig. Märkligt att du inte kunde få en ersättningsstav?

Bra att du har Marcialonga och luta dig mot ;)

Ja, tur i oturen för mig att det hände i Ulricehamn och inte i Marcialonga. Jag frågade flera som stod längs spåret med stavar, men ingen ville ge mig någon. Jag antar att de bara vill ge till "egna" åkare. Eftersom jag inte hade någon seedning att jaga och spåren ändå var dåliga gav jag upp.

 

 

"Samma kväll kunde en medelålders boråsare ses ursinnigt stakande runt, runt i Hestraspåren med ett par sladdriga reservstavar."

Link to comment
Share on other sites

Det var tekniskt svårt idag att åka med fäste då spåren gick sönder otroligt fort och det var klisterföre. Ramlade 8 ggr, samtliga fall var singelolycka. Hoppas på fina spår nästa vecka på Västgötaloppet på samma bana...

 

By the way. Mina stålsicklade utan mönster utan rill och utan glidvalla verkade ok jämfört med de andra på min nivå dvs startgrupp 4. Känns la gött att bara behöva stålsickla någon minut som underhåll inför nästa tävling.

Link to comment
Share on other sites

Det var tekniskt svårt idag att åka med fäste då spåren gick sönder otroligt fort och det var klisterföre. Ramlade 8 ggr, samtliga fall var singelolycka. Hoppas på fina spår nästa vecka på Västgötaloppet på samma bana...

 

By the way. Mina stålsicklade utan mönster utan rill och utan glidvalla verkade ok jämfört med de andra på min nivå dvs startgrupp 4. Känns la gött att bara behöva stålsickla någon minut som underhåll inför nästa tävling.

Ja herregud. Grenen "diagonala utan spår" har man inte övat tillräckligt på... ;-) Det var bara att kämpa på som en smörklick i en het stekpanna. Var dock nöjd med att ha kraft till bra stakning på sista varvet... 

 

Bara mitt femte lopp men jag har aldrig varit med om så dåliga förhållanden varv 2-5 (tills dom spårade om, då blev det ju ett himmelrike att kunna ta ut ett diagonalsteg igen). Men ingen skugga över arrangörerna, vädret rår dom inte på...

Link to comment
Share on other sites

Det var tekniskt svårt idag att åka med fäste då spåren gick sönder otroligt fort och det var klisterföre. Ramlade 8 ggr, samtliga fall var singelolycka. Hoppas på fina spår nästa vecka på Västgötaloppet på samma bana...

By the way. Mina stålsicklade utan mönster utan rill och utan glidvalla verkade ok jämfört med de andra på min nivå dvs startgrupp 4. Känns la gött att bara behöva stålsickla någon minut som underhåll inför nästa tävling.

Jo... Fast.... Orkar inte beskriva allt, men du har nog bara tatt lite på ytan och inte sicklat enligt konstens regler... Är nog originalslipens mönster va? Så länge det är 0 lr varmare märker du inte så mycket dock av ickesicklad yta
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...